لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

هاشمی رفسنجانی: درباره لزوم مذاکره با آمریکا، به آیت الله خمینی نامه نوشته بودم


روزنامه‌های دنیای اقتصاد، اعتماد و تهران امروز گزارش داده‌اند که اسحاق جهانگیری در جریان معارفه وزرای جدید راه و شهرسازی، اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از «تشکیل ستاد ویژه اقتصادی برای بهبود معیشت مردم و اقدام اضطراری دولت برای ایجاد اشتغال» خبر داده است.

روزنامه آرمان در شماره چهارشنبه ضمن انتشار گفت‌وگویی با حمید حسینی، از قول این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران نوشته است: «بخش خصوصی می‌خواهد نظامی‌ها در اقتصاد ایران حضور نداشته باشند و آماده خروج نظامی‌ها از اقتصاد است.»

روزنامه کیهان ضمن انتشار هشدار برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس و بسیج دانشجویی به دولت درباره سه وزیر باقی‌مانده تاکید کرده است که حامیان اعتراضات سال ۸۸ «برای وزیر شدن صلاحیت ندارند».

مصاحبه علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، نیز بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های ایران داشته است.

روزنامه شرق در تیتر یک از قول علی‌اکبر ولایتی نوشته است: «تکرار لحن سابق‌مان فایده‌ای ندارد، باید با لحن دیگری سخن بگوییم.» روزنامه قانون نیز از قول او نوشته است: «رهبر جمهوری اسلامی مذاکرات دوجانبه را منجر به پیشرفت می‌داند.» شرق همچنین متن گفتگوی هاشمی رفسنجانی را با فصلنامه مطالعات بین المللی منتشر کرده است. این مصاحبه سال گذشته نیز در سایت های ایران منتشر شده بود.

مرگ دو دختر خردسال به دست پدر یکی از دختران در حوالی میدان شوش تهران نیز مورد توجه روزنامه‌های چهارشنبه قرار گرفته است.

روزنامه اعتماد نوشته است: «مهلا و بهاره دو دختر خردسال به قتل رسیدند و چهار بزرگسال هم مجروح شدند و همه این اتفاقات به دست مازیار ۴۵ ساله مرد تنومندی رخ داد که دختر خود و دختر صاحبخانه‌شان را به ضرب چاقو به قتل رساند.»

تشکیل ستاد ویژه اقتصادی به دستور حسن روحانی

روزنامه‌های دنیای اقتصاد، اعتماد و تهران امروز گزارش داده‌اند که اسحاق جهانگیری در جریان معارفه وزرای جدید راه و شهرسازی، اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل ستاد ویژه اقتصادی برای بهبود معیشت مردم و اقدام اضطراری دولت برای ایجاد اشتغال خبر داده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک شماره چهارشنبه از «تشکیل ستاد ویژه اقتصادی به دستور حسن روحانی» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس ‌جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در مراسم معارفه علی طیب‎نیا وزیر اقتصاد از «تشکیل ستاد ویژه تصمیمات اقتصادی با محوریت مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت برای اتخاذ تصمیمات هماهنگ در دولت و حل مشکل معیشتی مردم» خبر داد.

اسحاق جهانگیری با اشاره به «دستور ویژه رئیس ‌جمهور مبنی ‌بر تامین معیشت مردم» گفت: «مقرر شده است ستادی ویژه تشکیل شود و هماهنگی‌های لازم را میان دستگاه‌ها ایجاد کند.»

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، معاون اول حسن روحانی وزارت اقتصاد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و بانک مرکزی را سه بازوی قدرتمند برای اجرای تصمیمات اقتصادی» توصیف کرد و گفت: «امیدواریم با آغاز به کار این ستاد اقتصادی، مشکلات معیشتی مردم تا حد ممکن برطرف شود.»

روزنامه اعتماد نیز در شماره چهارشنبه با اشاره به «فراخوان آقای معاون اول» نوشته است: «کنترل تورم باید سیاست انقباضی اجرا کنیم که هردوی اینها مخالف یکدیگرند؛ بنابراین از صاحب‌نظران در دولت و دانشگاه می‌خواهیم که به ما کمک کنند.»

این روزنامه از قول اسحاق جهانگیری نوشته است: «در نخستین جلسه‌ای که با مسئولان دولت دهم داشتیم، متوجه شدیم از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال جاری، ۷۰ هزار میلیارد تومان غیرواقعی و غیر قابل وصول است.»

به نوشته روزنامه اعتماد، معاون اول حسن روحانی با تاکید بر این که «دو هدف مهار تورم و ساماندهی اشتغال باید در دولت دنبال شود»، گفت: «وقتی دنیا نمی‌خواهد برای تغییر خود روش‌هایی را اتخاذ کند، ما باید از دوستان صاحب‌نظر خود استفاده کنیم و تحریم‌ها را دور بزنیم.»

روزنامه تهران امروز هم گزارش داده است که روز سه‌شنبه اسحاق جهانگیری در مراسم معارفه و تودیع وزرای سابق و جدید «از اقدام اضطراری دولت برای اشتغال» خبر داد و گفت: «آنهایی که کار خود را از دست داده‌اند در مقطع کوتاهی بر سر کار خود برمی‌گردند.»

به نوشته این روزنامه، سخنان اسحاق جهانگیری در شرایطی بیان شده است که «طبق آخرین آمارها حدود ۳٫۵ میلیون ایرانی بیکارند و اکثریت بیکاران را جوانان زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند، و بر این آمار باید ورود میلیونی دهه شصتی‌ها به بازار کار را هم افزود».

روزنامه تهران امروز همچنین نوشته است که حسن روحانی نیز پیشتر در جریان رقابت‌های انتخاباتی از بیکاری به‌ عنوان یکی از مشکلات اصلی کشور نام برد و تاکید کرد که برای کاهش بیکاری برنامه جامعی دارد.

«مگر اروپا و چين و روسيه چه تفاوتی با آمريکا از ديد ما دارند؟»

آيت الله هاشمی رفسنجانی، در گفتگویی با فصلنامه مطالعات بين المللی که بر روی پايگاه اطلاع رسانی وی نيز منتشر شده گفته است در نامه ای خصوصی به آيت الله خمينی، برلزوم مذاکره با آمريکا تاکيد کرده بوده و نوشته بوده است:«اين که با آمريکا قدرت برتر دنيا، نه حرف بزنيم نه رابطه داشته باشيم قابل تداوم نيست. مگر اروپا و چين و روسيه چه تفاوتی با آمريکا از ديد ما دارند؟ چرا با آمريکا مذاکره نکنيم؟ معنای مذاکره هم تسليم نيست». آيت الله رفسنجانی افزوده است:« می خواستم با آمريکا، با شروطی که گذاشته بودم، مذاکره را شروع کنم که نتوانستم». وی دليل نتوانستنش را توضيح نداده است.

روزنامه شرق متن این گفتگو را منتشر کرده است.

اکبرهاشمی رفسنجانی، در گفتگو با فصلنامه مطالعات بین المللی گفت: «اگر نظام خودش نخواهد در دنیا ماجراجویی کند مسایلی مانند دفاع از مظلوم، مانند دفاع از فلسطینی ها یا شیعیان و حزب الله لبنان، در دنیا پذیرفته می شود. به شرط اینکه – به گفته وی- ایران نخواهد از اینها برای مزاحمت دیگران استفاده کند.»

رفسنجانی در این مصاحبه همچنین ماجرای ترور در رستوران میکونوس را، که در زمان ریاست جمهوری وی اتفاق افتاد، به « افراطی هایی نسبت داد که همیشه بوده اند و هنوز هم هستند».

در ترور رستوران میکونوس در برلین در سال ۱۹۹۲ چهار نفر، از جمله صادق شرفکندی دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران کشته شدند. دستگاه قضایی آلمان، پس از محاکماتی طولانی، آیت الله خامنه ای، هاشمی رفسنجانی، علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات و علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت را به دست داشتن در این سوء قصد متهم کرد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران: بخش خصوصی آماده خروج نظامی‌ها از اقتصاد است

روزنامه آرمان در شماره چهارشنبه ضمن انتشار گفت‌وگویی با حمید حسینی، از قول این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران نوشته است: «بخش خصوصی آماده خروج نظامی‌ها از اقتصاد است.»

حمید حسینی که برخلاف برادرش محمد حسینی، وزیر سابق ارشاد اسلامی در دولت محمود احمدی نژاد، از گرایش‌های نزدیک به کارگزاران سازندگی برخوردار است و از سرمایه‌داران بزرگ ایران به شمار می‌رود.

روزنامه آرمان از قول حمید حسینی نوشته است: «بخش خصوصی مدعی است که در بزرگ‌ترین بخش‌های حضور نظامیان حرفی برای گفتن دارد و می‌تواند برابر با این بخش به فعالیت بپردازد، و این آمادگی را دارد که پس از خروج نظامی‌ها از اقتصاد، جایگزین آنها در بخش‌های مختلف شود.»

حمید حسینی حضور فعلی نظامیان و از جمله سپاه پاسداران و بسیج در فعالیت‌های اقتصادی را «غیررقابتی» توصیف کرده و گفته است: «بخش خصوصی می‌خواهد نظامی‌ها در اقتصاد ایران حضور نداشته باشند، اما اگر این حضور رقابتی باشد و بخش خصوصی آن را در مقابل خود احساس نکند، می‌توانند در کنار هم فعالیت کنند و حضور نظامیان به شرطی می‌تواند موثر باشد که امکانات و فعالیت آن در رقابت با بخش خصوصی نباشد.»

در این گفت‌وگو حمید حسینی تاریخچه‌ای از ورود سپاه پاسداران به فعالیت‌های اقتصادی در سال‌های پس از جنگ را بیان کرده و گفته است: «سپاه و بسیج با تشکیل شرکت‌هایی نظیر فردوس چابهار و کیش وارد عرصه سازندگی کشور شدند و با همکاری قرارگاه خاتم در امور زیربنایی و تجاری وارد شدند و در زمان تحریم نفت عراق توانستند در تجارت نفت عراق موثر باشند.»

به گفته حمید حسینی، «سپاه و بسیج سپس با توجه به تجربیاتی که در زمینه فنی ومهندسی داشتند در حوزه راه، اسکله و مترو فعالیت خود را آغاز کردند» و در ابتدا دولت پروژه‌های عمومی و در بعضی موارد سخت را به آنان واگذار می‌کرد و این تصور وجود داشت که منافع سپاه منافع دولت است و منافع اقتصادی مطرح نبود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران سال ۸۴ و پس از آن را سال‌های گسترش فعالیت اقتصادی سپاه در همه حوزه‌ها توصیف کرده و به روزنامه آرمان گفته است: «این حضور از سال ۸۴ شدت یافت و مجلس اصولگرای آن زمان، قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، سپاه و بسیج مجاز به حضور در پروژه‌ها با "شرایط ویژه" شدند، و بر همین اساس بود که به سازمان‌ها اجازه داده شد خارج از شرایط رقابتی، پروژه‌ها را به قرارگاه‌ها واگذار کنند.»

روزنامه آرمان ضمن انتشار اظهارات حمید حسینی درباره فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران و بسیج، به اظهارات چندی پیش احمد توکلی درباره لزوم خروج سپاه از فعالیت‌های اقتصادی نیز اشاره کرده است.

این روزنامه همچنین به «کنار کشیدن نظامی‌ها از مالکیت شرکت صدرا» و واگذاری این شرکت از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه در روزهای اخیر اشاره کرده و نوشته است: «کنار کشیدن نظامی‌ها از مالکیت شرکت صدرا از همین دست اتفاقاتی بود که اقتصاد ایران در کمال ناباوری با آن روبه‌رو شد، چرا که در این صورت شاید بتوان پیشرفتی در همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌های کشتی‌رانی ایران ملاحظه کرد.»

دور تازه حمله تندروها به سرپرستان وزارتخانه‌های آموزشی و اجتماعی

روزنامه کیهان ضمن انتشار هشدار برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس و بسیج دانشجویی به دولت درباره سه وزیر باقی‌مانده تاکید کرده است که حامیان اعتراضات سال ۸۸ «برای وزیر شدن صلاحیت ندارند».

این روزنامه که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره سی‌ام مردادماه به انتصاب برخی چهره‌هایی که از آن‌ها به عنوان حامیان اعتراضات سال ۸۸ نام برده است به‌ عنوان «سرپرست» در وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان واکنش نشان داده و «عدم مماشات مجلس» تاکید کرده است.

کیهان از قول حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس نهم نوشته است: «برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آینده نیز فتنه خط قرمز است، و این خط قرمز برای تمام نمایندگان است و فراکسیون رهروان ولایت، اصولگرایان و تمام نمایندگان موضوع فتنه را به‌ عنوان خط قرمز اعلام کرده‌اند، لذا اگر موضوع نقش داشتن کاندیداهای وزارتخانه‌ها در فتنه ثابت شود، بدون تردید نمایندگان به آنها رای اعتماد نخواهند داد، مگر این که ثابت شود در فتنه نقشی نداشته باشند.»

این روزنامه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی همچنین «نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس خطاب به حسن روحانی» را منتشر کرده و نوشته است: «برخی انتخاب‌ها و انتصاب‌های اخیر صورت گرفته در مقام معاونت‌ها و سرپرستی برخی وزارتخانه‌ها رئیس ‌جمهور را در مظان و معرض خطر عدول از اعتدال و سوگند یاد شده قرار داده است.»

روزنامه کیهان همچنین خبر داده است که غلامعلی حداد عادل نماینده مجلس و پدر عروس علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی طی سخنانی در «اجلاس بسیج اساتید» گفته است: «دولت نباید کاری کند که بعضی افراد در دانشگاه‌ها جرقه فتنه بزنند.»

روزنامه کیهان همزمان با انتشار این حملات که علیه جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم که از او به عنوان وزیر پیشنهادی علوم نام برده می‌شود، خبر داده است در اجلاس بسیج اساتید در تهران با حضور احمدیان، رئیس مرکز راهبردی سپاه و نقدی، فرمانده بسیج مستضعفین از «خدمات کامران دانشجو، وزیر سابق علوم و تحقیقات و فناوری تقدیر به عمل آمده است».
XS
SM
MD
LG