لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

آغاز حمله روزنامه‌های اصولگرایان به «توافق هسته‌ای»


روزنامه ایران از «شتاب مذاکرات در وین» خبر داده و روزنامه اعتماد تأکید کرده است که «نگارش متن توافق جامع هسته‌ای و ضمایم آن ‌که در هفته‌های پس از مذاکرات لوزان به کندی پیش رفته بود اکنون با حضور وزرا و رایزنی‌های همزمان فنی و سیاسی در سه سطح با سرعت بیشتری پیش می‌رود».

همزمان روزنامه تعادل به استناد برخی اخبار منتشر شده از جمله خبر دعوت «کاترین اشتون» برای حضور در محل مذاکرات و همچنین افزوده شدن محمد نهاوندیان به تیم ایران در وین تأکید کرده که «توافق بزرگ نزدیک‌تر از همیشه» است.

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، در تیتر یک شماره شنبه خود از قول حسن روحانی نوشته است: «تصمیم برای صلح سخت‌تر از جنگ است.»

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی روز پنج‌شنبه در ضیافت افطار با استانداران و معاونان وزرا گفته است: «حل و فصل موضوع هسته‌ای به این معنا نیست که پس از آن همه مشکلات برطرف خواهد شد.»

روزنامه ایران همچنین با نقل توئیتی از «توییتر روحانی»، از قول رئیس جمهوری اسلامی نوشته است: «امام حسن به ما یاد دادند که باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه کرد و به نفع امت و جامعه اسلامی تصمیم گرفت.»

با قوت گرفتن احتمال «توافق» میان ایران و کشورهای ۱+۵ برخی از روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان، به ویژه روزنامه‌های کیهان و وطن امروز، دور تازه‌ای از حمله به «توافق هسته‌ای» را آغاز کرده‌اند.

روزنامه کیهان در تیتر یک شماره شنبه خود با عنوان «بزک توافق بد با تحریف خطوط قرمز هسته‌ای» نوشته است: «با توجه به پافشاری ایران بر خطوط قرمز هسته‌ای در مذاکره با ۱+۵، آمریکا در پی آن است تا با تغییر ادبیات متن توافق نهایی، اهداف خود را در زیر پا گذاشتن خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عملیاتی کند.»

مهدی محمدی، از اعضای پیشین تحریریه روزنامه کیهان و عضو تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در دوره‌ای که سعید جلیلی سرپرستی مذاکرات را بر عهده داشت در تیتر یک روزنامه وطن امروز با اشاره به سخنان حسن روحانی دربارهٔ «صلح حسنی» نوشته است: «به راستی اگر یک توافق خوب در کار است چه نیازی است که ماجرای صلح امام مجتبی به میان کشیده شود؟»

وطن امروز حتی به طور ضمنی تهدید کرده است که «هر توافقی که از خطوط قرمز نظام فاصله قابل توجه داشته باشد هیچ شانسی برای اجرا نخواهد داشت».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز در تیتر یک شماره شنبه خود با عنوان «یک گام تا توافق، یک گام تا شکست» نوشته است: «مذاکرات ایران و ۱+۵ روزهای پنج‌شنبه و جمعه به طور قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کرد و ظاهراً دو طرف توانسته‌اند تا حدودی اختلافات موجود در داخل متن اصلی توافق را کنار بزنند.»

روزنامه آرمان از «یافته‌های جدید» دربارهٔ ماجرای پول گرفتن شماری از نمایندگان از محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد گزارش داده است.

روزنامه شهروند از اعتراض دوباره مردم اکباتان به ساخت دارالقرآن و ضرب و شتم معترضان خبر داده است.

روزنامه قانون در تیتر یک با عنوان «بیدارباش ملی برای بی‌آبی» نوشته است: «ایران امروز با مسئله بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند و لازمه اتخاذ روش‌های مدیریت این بحران، شناخت دقیق وضعیت امروز ایران از لحاظ شاخصه‌های آبی است.»

عکس یک روزنامه قانون هم به عبدالواحد موسوی لاری اختصاص دارد. وزیر کشور دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی دربارهٔ برنامه‌ها و استراتژی انتخاباتی شورای راهبردی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی گفته است: «به دنبال رقابت عاقلانه هستیم.»

«توافق بزرگ نزدیک‌تر از همیشه»

روزنامه ایران از «شتاب مذاکرات در وین» خبر داده و روزنامه اعتماد تأکید کرده است که «نگارش متن توافق جامع هسته‌ای و ضمایم آن‌ که در هفته‌های پس از مذاکرات لوزان به کندی پیش رفته بود اکنون با حضور وزرا و رایزنی‌های همزمان فنی و سیاسی در سه سطح با سرعت بیشتری پیش می‌رود».

همزمان روزنامه تعادل به استناد برخی اخبار منتشر شده دربارهٔ دعوت «کاترین اشتون» برای حضور در محل مذاکرات و همچنین افزوده شدن محمد نهاوندیان به تیم ایران در وین تأکید کرده که «توافق بزرگ نزدیک‌تر از همیشه» است.

روزنامه ایران از «شتاب مذاکرات در وین» خبر داده و نوشته است: «گام‌های دیپلمات‌ها برای رسیدن به توافقی بزرگ در تاریخ دیپلماسی جهان شتاب گرفته است. هتل کوبورگ وین که این روزها در کانون خبرهای جهان قرار گرفته روزهای پرهیجانی را شاهد است که با رفت و آمد سکانداران دیپلماسی کشورهای بزرگ عجین شده است که هیچ فرصتی را برای رایزنی فشرده با ایران و یکدیگر از دست نمی‌دهند.»

مریم سالاری در گزارش روزنامه ایران با اشاره به این که «در ملاقات‌های مهم و حساس وزرای خارجه هفت کشور در پنج‌شنبه گذشته، وزرای خارجه آخرین دستورالعمل پایتخت‌های خود را روی میز مذاکره گذاشتند و پس از گفت‌وگوهایی فشرده، به رایزنی مجدد با مقامات عالی کشور خود پرداختند» نوشته است: «در این چارچوب، مقامات بلندپایه روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس، راهی کشورهای خود شدند تا پس از بازگشت به وین، عصر یک‌شنبه برای آخرین بار میز مذاکره را در وین برپا کنند.»

روزنامه ایران همچنین به نقل از «منابع آگاه» نوشته است: «موضع‌گیری فرانسه بر سر میز مذاکره، آن هم در شرایطی که مواضع بحث‌برانگیز وزیر خارجه‌اش در گفت‌وگو با رسانه‌ها به نوعی کارشکنی در مسیر دستیابی به توافق تعبیر شده بود، حکایت متفاوتی دارد و موضع پاریس در نشست دیپلمات‌ها، نرم‌تر و منعطف‌تر از سخنان فابیوس در جمع خبرنگاران است.»

این روزنامه همچنین گزارش داده که حاضران در مذاکرات وین «چشم و گوش خود را تیز کرده‌اند تا از نتایج سفر ناگهانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران هم خبرهایی بشنوند تا در صورت چراغ سبز آمانو و گشایش روزنه‌هایی برای حل اختلاف بر سر پی‌ام‌دی، تکمیل متن توافق هسته‌ای هم شتاب گیرد».

روزنامه ایران همچنین نوشته است: «مقامات دیپلماتیک ایران»، از جمله نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «حضور یوکیا آمانو در تهران را بسیار سازنده توصیف کردند. حضوری طراحی شده توسط تهران که می‌تواند راهگشای اختلافات باقی‌مانده باشد».

یک «منبع آگاه» به روزنامه ایران گفته است: «پایه توافق بر حل این موضوع قرار گرفته است. مقامات آژانس و ایران بر اساس چارچوبی جدید توافق کرده‌اند تا تکلیف موضوع پی‌ام‌دی قبل از مرحله اجرایی شدن توافق به سرانجام برسد.»

روزنامه اعتماد هم در تیتر یک خود با عنوان «تب توافق» نوشته است: «تکه‌های پازل مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در حال تکمیل است. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای سفری ۲۴ ساعته به تهران رفت و بازگشت. در کوبورگ هم محمدجواد ظریف دیدارهای عمدتاً سیاسی را با همتاهایی از سه کشور اروپایی حاضر در گردونه مذاکرات و چین پیش برد.»

سارا معصومی در گزارش روزنامه اعتماد با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نوشته است: «آمانو در تهران با رئیس ‌جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد؛ دیداری که هنوز جزئیات چندانی از چند و چون آن در اختیار نیست اما گفته می‌شود که راهگشا بوده است.»

به نوشته روزنامه اعتماد، «در وین اما مذاکرات فشرده فنی میان علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، و ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات ‌متحده، ادامه دارد؛ دیدارهایی که عمدتاً چندین ساعت به طول می‌انجامد اما خروجی خبری آن صفر است»، هرچند «با توجه به آن که بخش عمده راهکارهای فنی در جریان مذاکرات لوزان به دست آمده بود به نظر می‌رسد که صالحی و مونیز در حال تبیین نقشه راه و چک‌لیست فنی هستند که ایران باید بر اساس آن انجام تعهدهای خود را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برساند».

این روزنامه همچنین گزارش داده است که «دیدارهای جان کری و جواد ظریف هم در نوبت‌های صبح و عصرگاهی انجام می‌شود. در این دور از مذاکرات هم مانند دورهای پیشین بیشترین حجم دیدارها میان هیئت‌های ایران و آمریکا بوده است. در یک نوبت از دیدار در سطح مدیران سیاسی ایران، آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا، سه طرف ساعت ۹ شب وارد اتاق مذاکرات شده و سه صبح روز جمعه اتاق مذاکرات را با پیشرفتی در نگارش متن ترک کردند».

روزنامه اعتماد تأکید کرده است که «نگارش متن توافق جامع هسته‌ای و ضمایم آن ‌که در هفته‌های پس از مذاکرات لوزان به کندی پیش رفته بود اکنون با حضور وزرا و رایزنی‌های همزمان فنی و سیاسی در سه سطح با سرعت بیشتری پیش می‌رود».

روزنامه تعادل با تأکید بر این که «توافق بزرگ نزدیک‌تر از همیشه» است، نوشته در حالی که مذاکرات در وین ادامه دارد «دو خبر امکان حصول توافق را پررنگ‌تر از قبل کرده است. شبکه خبری المنار در خبری فوری مدعی شد که شورای امنیت سازمان ملل روند تدوین قطعنامه لغو تحریم‌های ایران را آغاز کرده است و خبر بعدی مربوط می‌شود به دعوت از کاترین اشتون برای حضور در وین که به گفته کارشناسان این امر حاکی از آن است که دستیابی به توافق نهایی ممکن شده است».

این روزنامه عکس یک خود را به حضور محمد نهاوندیان در کنار محمدجواد ظریف و حسین فریدون در وین اختصاص داده و طی گزارشی با تیتر «همه مردان روحانی در وین برای توافق» نوشته است: «کاروان ایران در وین در روزهای منتهی به موعد تمدید شده توافق، هر روز نفرات بیشتری از دولتمردان را به خود می‌بیند؛ بعد از حضور چهره‌هایی چون حسین فریدون [برادر حسن روحانی] و علی‌اکبر صالحی، روز جمعه خبر رسید که محمد نهاوندیان هم‌ راهی پایتخت اتریش شده تا وزن دولتمردان ایرانی برای تأثیرگذاری در مذاکرات بیشتر شود.»

روزنامه تعادل نوشته است: محمد نهاوندیان «رئیس‌دفتر رئیس‌ جمهور با ماموریت‌های ویژه و برای مشورت‌های لازم به جمع مذاکره‌کنندگان پیوسته است.»

آغاز حمله روزنامه‌های اصولگرایان به «توافق هسته‌ای»

روزنامه کیهان در تیتر یک شماره شنبه خود با عنوان «بزک توافق بد با تحریف خطوط قرمز هسته‌ای» نوشته است: «با توجه به پافشاری ایران بر خطوط قرمز هسته‌ای در مذاکره با ۱+۵، آمریکا در پی آن است تا با تغییر ادبیات متن توافق نهایی، اهداف خود را در زیر پا گذاشتن خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عملیاتی کند.»

این روزنامه با تأئید احتمال «توافق» مذاکرات وین نوشته است: «مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین در حال برگزاری است. بنا بر شواهد موجود این احتمال جدی است که متن توافق برای بررسی به پایتخت‌ها ارسال شود»، اما «خبرهای منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی بر این مسئله تأکید دارد که حداقل در دو موضوع بازرسی و تحریم، این توافق با منافع ملی و خطوط قرمز ایران مغایرت جدی دارد».

کیهان از جمله نوشته است: «در زمینه بازرسی‌ها، مطابق اعلام مقام‌های ارشد آمریکایی، تمرکز فعلاً از روی دسترسی به فهرست‌های خاص افراد و مکان‌ها برداشته شده، ولی اولاً حل پی‌ام‌دی [ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران] به عنوان پیش‌شرط اجرای تعلیق تحریم‌ها از سوی ۱+۵ حفظ شده و ثانیاً آژانس می‌تواند به بهانه راستی‌آزمایی توافق و اجرای پروتکل در آینده به هر تأسیسات مشکوکی از جمله تأسیسات نظامی دسترسی پیدا کند» و «در حقیقت در مورد بازرسی‌ها صرفاً تغییر ادبیات رخ داده و مسئله دسترسی به اسناد، مکان‌ها، افراد و تجهیزات نظامی به هیچ وجه استثنا نشده است.»

این روزنامه همچنین نوشته است: «مقامات آمریکایی همچنین در اظهارات جداگانه درخصوص موضوع تحریم‌ها تأکید کرده‌اند که اجرای تعلیق تحریم‌ها پس از اجرای کامل تعهدات از سوی ایران و راستی‌آزمایی آن از سوی آژانس انجام خواهد شد و مسئله همزمانی در متن برجام دور زده شده است.»

کیهان تأکید کرده است: «با توجه به اطلاعات و گزارش‌های فعلی متن برجام بر اساس چارچوب لوزان نوشته شده و هیچ اصلاح اساسی در آن صورت نگرفته است.»

روزنامه وطن امروز، به صاحب امتیازی مهرداد بذرپاش، از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری، نیز علاوه بر تیتر یک و سرمقاله شماره شنبه در صفحه یک خود یادداشتی نیز در مخالفت با توافق احتمالی منتشر کرده است.

مهدی محمدی، از اعضای پیشین تحریریه روزنامه کیهان و عضو تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در دوره‌ای که سعید جلیلی سرپرستی مذاکرات را بر عهده داشت در تیتر یک روزنامه وطن امروز با اشاره به سخنان حسن روحانی دربارهٔ «صلح حسنی» نوشته است: «به راستی اگر یک توافق خوب در کار است چه نیازی است که ماجرای صلح امام مجتبی به میان کشیده شود؟»

این روزنامه با تأکید بر قوت گرفتن احتمال توافق ایران و کشورهای ۱+۵ نوشته است: «مذاکرات هسته‌ای در روزها و بلکه ساعات پایانی خود به سر می‌برد. درون مذاکرات و از مجموعه اظهارات و مواضعی که تعداد آنها به اندازه کافی پرشمار است؛ یک نکته بیشتر بیرون نمی‌آید و آن هم این است که عزم دو طرف برای نهایی کردن متن یک توافق در این دور از مذاکرات جزم است.»

نویسنده روزنامه وطن امروز نوشته است: «تکلیف آمریکایی‌ها البته روشن است؛ آنها به صراحت گفته‌اند رئوس آن چه را می‌خواسته‌اند در لوزان به دست آورده‌اند و اکنون هم راهبردی جز حفظ چارچوب لوزان ندارند»، چرا که «بیانیه لوزان کلیدی‌ترین هدف آمریکا را که محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران برای بلندمدت ضمن حفظ فشارها و گستراندن یک رژیم بازرسی ویژه در ایران است به خوبی برآورده می‌کند.»

وطن امروز نوشته است: «آن چه اکنون اهمیت دارد، این است که آقای روحانی به عنوان رئیس‌ جمهوری که به مردم صراحتاً وعده داده در هر گونه توافق هسته‌ای حقوق ایران به طور کامل حفظ و همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد، با این شرایط چه خواهد کرد؟ و علاوه بر این، این سؤال هم مطرح است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که رهبری معظم انقلاب اسلامی آنها را با صفات شجاع، غیور، متدین و امین ستوده‌اند، در روزهای آینده چه تصمیمی خواهند گرفت؟ و همه این سؤال‌ها، در واقع خود مقدمه یک سؤال بزرگ‌تر است و آن هم این که متن نوشته شده برجام چه نسبتی با خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی یا بهتر بگویم با امنیت و معیشت ملت ایران دارد؟ آیا این توافق همان است که ادعا می‌شود یا این که با استفاده از تکنیک‌هایی چون پیچیده‌سازی و مبهم‌نویسی، فکت‌شیت آمریکاست که اندکی تغییر آرایش داده است؟!»

مهدی محمدی در گزارش این روزنامه تأکید کرده است که «هر توافقی که از خطوط قرمز نظام فاصله قابل توجه داشته باشد هیچ شانسی برای اجرا نخواهد داشت، چرا که نظام جمهوری‌اسلامی قصد ندارد صرفاً برای خوشایند آمریکایی‌ها ارزش‌ها، امنیت و معیشت مردم خویش را در معرض مخاطره قرار بدهد».

وطن امروز به صراحت سخنان حسن روحانی را «توجیه ایدئولوژیک توافق» توصیف کرده و نوشته است: «ادبیات مقام‌های دولتی به‌ویژه شخص رئیس‌ جمهور در یک ماه گذشته مملو از کدهایی بوده است که هدف از آنها ایجاد نوعی توجیه ایدئولوژیک برای توافقی است که ظاهراً خود می‌دانند یارای دفاع از محتوای آن را ندارند و نخواهند داشت. به راستی اگر یک توافق خوب در کار است، چه نیازی است که ماجرای صلح امام مجتبی به میان کشیده شود؟»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز در تیتر یک شماره شنبه خود با عنوان «یک گام تا توافق، یک گام تا شکست» نوشته است: «مذاکرات ایران و ۱+۵ روزهای پنج‌شنبه و جمعه به طور قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کرد و ظاهراً دو طرف توانسته‌اند تا حدودی اختلافات موجود در داخل متن اصلی توافق را کنار بزنند.»

این روزنامه با اشاره به این که «نشانه‌های نزدیک شدن به توافق فنی در وین به روشنی دیده می‌شود و تقریباً کسی دیگر از باقی ماندن پرانتزها در داخل متن اصلی توافق صحبت نمی‌کند» نوشته است: «با این حال ظاهراً مسائلی مهم و پیچیده مربوط به ضمائم باقی‌مانده که دست‌کم تا امروز سرپرستان تیم‌های مذاکره‌کننده را در وین نگه خواهد داشت، البته اهمیت این مسائل باقی‌مانده به اندازه‌ای است که ممکن است توافق را به شکست بکشاند.»

«یافته‌های جدید» در ماجرای محمدرضا رحیمی: اهدای پول به دست‌کم ۲۰ نماینده بعد از ورود به مجلس

روزنامه آرمان از «یافته‌های جدید» دربارهٔ ماجرای پول گرفتن شماری از نمایندگان از محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد گزارش داده است.

به نوشته این روزنامه، کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کشف تازه‌ای در ماجرای پول دادن محمدرضا رحیمی به نمایندگان از دستیابی به «فهرستی ۲۰ نفره در پیگیری اسامی ۱۷۰ نماینده مجلس» خبر داده است، ۱۷۰ نماینده‌ای که محمدرضا رحیمی پس از محکومیت به زندان طی نامه‌ای سرگشاده ماجرای پول گرفتن آنها را بازگو کرد.

روزنامه آرمان از قول کمال‌الدین پیرموذن نوشته است: «در این فهرست مشخص شد که آقای رحیمی، حتی بعد از پایان انتخابات مجلس نیز، برخی افراد که رأی آورده بودند را خواسته و ۳۰ تا ۹۰میلیون تومان به آنان پول داده است.»

کمال‌الدین پیرموذن با اشاره به این که «این افراد، نه در کوران انتخابات و نه حتی از جریان‌ها یا اشخاص پول نگرفتند بلکه وقتی به‌ مجلس راه یافتند با دریافت پول از رحیمی، وامدار دولت سابق شدند»، در خصوص این که چه کسی این مبالغ را پرداخت کرده گفته است: به برخی از نمایندگان خود «آقای رحیمی پرداخت کرده و پول عده‌ای دیگر را دو عامل اجرایی ایشان پرداخت کرده‌اند که به هر صورت، به نهاد ریاست ‌جمهوری وقت متصل می‌شود».

این روزنامه از قول نماینده اردبیل نوشته است: «برای همین است که می‌بینیم وقتی دولت سابق ۱۸۵میلیارد دلار را صرف واردات کرده و کشور را با واردات بی‌رویه اداره کرد، چون برخی مجلس هشتمی‌ها وامدار دولت بودند، حتی یک تلنگر هم به دولت سابق نزدند.»

کمال‌الدین پیرمؤذن همچنین گفته است: «با کمک دو همکار خود، تلاش خواهیم کرد اسامی را تطبیق دهیم و اگر مطمئن شویم، آبروی افراد بی‌گناه ریخته نمی‌شود، آنها را منتشر می‌کنیم. در این مدت هم منتظر خواهیم ماند تا موضوع برای مردم توضیح داده شود، اما اگر این اقدام صورت نگیرد، فهرست را در اختیار افکار عمومی قرار خواهیم داد.»

روزنامه آرمان همچنین از قول نماینده اردیبل در مجلس نهم به دو فهرست دیگر هم اشاره کرده و نوشته است: «تا اینجای کار از دو محل معتبر، دو فهرست در اختیار ما قرار گرفته است که در آنها اسامی ۱۰۰ تا ۱۰۲ نفر دیده می‌شود. نکته تازه‌ای که در این فهرست‌ها به آن برخوردیم این بود که برخی از دریافت‌کنندگان پول از [محمدرضا] رحیمی لزوماً نماینده نیستند. مثلاً در استان اردبیل، به یک اسم برخوردیم که از رحیمی پول گرفته اما از نامزدی در انتخابات انصراف داده و وارد مجلس نشده است، لذا این فرد به خاطر نزدیکی به نهاد ریاست‌جمهوری وقت، از این ویژه‌خواری و پورسانت بهره جسته و پول را خورده و حتی انصراف هم داده است.»

این روزنامه یادآوری کرده است که «هیاهو برای اعلام نام ۱۷۰ کاندیدای نمایندگی مجلس هشتم که از محمدرضا رحیمی پول گرفتند بعد از اعلام محکومیت» وی شروع شد و بلافاصله محمود احمدی‌نژاد از معاون اول خود اعلام برائت کرد، اما محمدرضا رحیمی در برابر این اقدام به «مافوق سابق خود نامه‌ای نوشت و اعلام کرد از طرف دولت توسط شخصی به نام جابر ابدالی مبلغ یک‌ میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به ۱۷۰ کاندیدای نمایندگی مجلس هشتم پرداخت کرده است».

روزنامه آرمان نوشته است که «از فردای آن روز نمایندگان مجلس به این سخنان واکنش نشان دادند. برخی خواستار افشای نام این ۱۷۰ نفر شدند» و برخی دیگر از جمله «غلامعلی حداد عادل و محمدرضا باهنر بر این باور بودند که نمایندگان خطایی مرتکب نشده‌اند» و حتی حداد عادل گفته بود که «نمایندگان خبر نداشتند که این پول از کجا آمده است بلکه آنها به عنوان کمک به هزینه‌های انتخاباتی خود این مبلغ را گرفته‌اند».

کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل در مجلس نهم اما حالا و به نوشته روزنامه آرمان فاش کرده که دست‌کم ۲۰ تن از نمایندگان مجلس هشتم پس از انتخابات و «وقتی به‌ مجلس راه یافتند» هر یک مبالغی بین ۳۰ تا ۹۰ میلیون تومان از محمدرضا رحیمی دریافت کرده‌اند.

ضرب و شتم اکباتانی‌ها

روزنامه شهروند از اعتراض دوباره مردم اکباتان به ساخت دارالقرآن و ضرب و شتم معترضان خبر داده است.

این روزنامه با اشاره به اعتراضات مکرر شماری از ساکنان اکباتان تهران به ساخت «غیرمجاز» یک «دارالقرآن» در فضای سبز این شهرک نوشته است: روز پنج‌شنبه هم «برخی از اهالی اکباتان که تعدادشان به ۷۰ نفر می‌رسید، در مقابل ساختمان در حال ساخت این دارالقرآن تجمع کردند» اما «این بار افرادی که حامیان اصلی ساخت این دارالقرآن هستند، با چوب و مشت و لگد به استقبال تجمع‌کنندگان رفتند».

روزنامه شهروند با تأکید بر این که «هنوز و با وجود صدور رای دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف ساخت‌وساز این دارالقرآن، ساخت‌وساز در آن ادامه دارد»، از قول محمد ایرانمنش، مدرس دانشگاه و یکی از اهالی شهرک اکباتان، خبر ضرب و شتم معترضان را منتشر کرده است.

محمد ایرانمنش که حالا «به دلیل ضرب و شتم سازندگان این دارالقرآن، با بینی آسیب‌دیده در بیمارستان بستری است» به روزنامه شهروند گفته است: «ما در این ‌باره حکم دیوان عدالت اداری را علیه شهرداری منطقه ۵ گرفته‌ایم. این حکم که اول تیر صادر شده، مدتی است به شهرداری منطقه و ناحیه ابلاغ شده اما آنها تمکین نمی‌کنند و هنوز در حال ساخت این ساختمانند؛ نه‌ تنها ساخت‌وساز می‌کنند، بلکه مرتب فضای بیشتری را اشغال می‌کنند، چون آن‌ قدر سریع ساخته‌اند که توالت و... ندارند و از بیرون یک پله برای رفتن به طبقه دوم زده‌اند و روز پنج‌شنبه تجمعی را برای اعتراض به این موضوع برگزار کردیم و تعدادمان به ۷۰ نفر می‌رسید.»

این روزنامه از قول محمد ایرانمنش دربارهٔ چگونگی ضرب و شتم وی و دیگر معترضان نوشته است: «هنوز کمی از این تجمع نگذشته بود که مجریان این دارالقرآن به ما حمله کردند. بینی من آسیب دید و به قلبم مشت زدند. یکی از آنها با چوب آمد. حدود ۱۰ نفری بودند. ما برای دعوا نرفته بودیم ولی آنها به ما حمله کردند و ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند. من الان در بیمارستان هستم اما این موضوعات روی تلاش‌های ما تأثیری نمی‌گذارد. ما مصمم هستیم و تا آخرش پیش می‌رویم.»

وی گفته است: «ما حکم دیوان عدالت اداری را داریم، با سختی آن را گرفته‌ایم. فضای سبزی را که مشاعات مردم است تصرف کرده‌اند. استناد ما به سخنان مقام معظم رهبری است که گفته‌اند حتی برای ساخت حوزه علمیه هم نمی‌توان فضای سبز را تخریب کرد. ما تا تحقق خواسته‌های خودمان دست نمی‌کشیم.»

روزنامه شهروند دربارهٔ ماجرای ساخت این دارالقرآن از قول محمد ایرانمنش نوشته است: «ماجرای این زمین‌ها از چند سال پیش شروع شد. زمانی که مترو در این‌جا کار می‌کرد و فضای سبز این محدوده را از بین برد. آن زمان به ما گفتند پس از پایان کار مترو، این زمین‌ها دوباره به فضای سبز تبدیل می‌شود اما مترو کارش را تمام کرد و این زمین‌ها هم به حال خودشان رها شدند. دقیقاً ۱۵روز پیش از این‌ که ساخت دارالقرآن در این زمین‌ها آغاز شود به ما گفتند قرار است یک کمربند سبز در این نقطه از شهرک ایجاد کنند اما ناگهان یک شب عده‌ای با بیل مکانیکی آمدند و دور بخشی از این زمین‌ها را دیوار کشیدند و بعد هم شروع به ساخت‌وساز کردند و هیچ وقت هم به ما مجوزی نشان ندادند.»

این روزنامه با اشاره به این که «پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران که پیش از این شهردار منطقه ۵ بوده و درواقع ساخت این دارالقرآن در زمان شهرداری او در اکباتان آغاز شده» نوشته که همین مقام شهرداری تهران «چند ماه پیش زمانی که اعتراض‌های مردمی در اکباتان علیه این ساخت‌وساز اوج گرفت، اعلام کرد که در ساخت این دارالقرآن هیچ اتفاق غیرقانونی رخ نداده و همه چیز قانونی بوده است و به همین دلیل هم این کار ادامه پیدا می‌کند».

روزنامه شهروند نوشته است: «اعتراضات مردم اکباتان در این ‌باره از دو ماه پیش شروع شد؛ درنهایت اما جایی که به اعتراض آنها رسیدگی کرد و صدایشان را شنید، نه شهرداری تهران بود و نه شورای شهر» اما «اول تیر سال جاری بود که وکلای آنها از صدور حکمی توسط دیوان عدالت اداری خبر دادند که در آن دستور توقف عملیات اجرایی، احداث بنا در فضای سبز و مشاعات تا زمان تعیین تکلیف قطعی شکایت، صادر و اعلام شده بود».

این رای به گفته محمد ایرانمنش، از ساکنان شهرک اکباتان و یکی از افرادی که تخلفات مربوط به این ساخت‌وساز غیرمجاز را پیگیری می‎کند، «رای اولیه‌ای است که وکلای شاکیان شهرک اکباتان، از دیوان عدالت اداری گرفته‌اند و در آن تصریح شده که ساخت‌وساز این مرکز باید متوقف شود».

به نوشته این روزنامه، «ساختمانی که قرار است به‌ عنوان دارالقرآن در شهرک اکباتان فعالیت کند، مجوزش به صورت غیرقانونی صادر شده و برای ساخت آن یک فضای سبز قدیمی در اکباتان تصرف شده است» اما «از زمانی که اهالی اکباتان متوجه شدند کلنگ این ساختمان یک‌شبه زده شده، به‌جز تجمع‌هایی که داخل شهرک اکباتان داشتند، چند بار مقابل شورای شهر و شهرداری تهران» هم تجمع کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG