لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

وزارت بهداشت: ۲۱ درصد از جمعیت کشور، دچار اختلالات روانی


روزنامه‌های شرق، اعتماد، و خراسان گزارش داده‌اند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه و در غیاب محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، ضمن بررسی بحران ارزی به شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد برای دومین بار «کارت زرد» دادند. روزنامه کیهان نیز از قول الیاس نادران نوشته است که «بمب ارزی» دولت به جای اصابت به دشمن، در داخل منفجر شده است.

روزنامه اعتماد از صدور دستور «واگذاری دو هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان» خبر داده، و در یادداشتی خطاب به رئیس سازمان محیط زیست نوشته است که «اگر نمی‌توانید جای جای ایران را گلستان کنید، گلستان ایران را ویران نکنید، آقای محمدی‌زاده».

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنج‌شنبه «روایت وزارت بهداشت از شیوع اختلالات روانی در ۲۱ درصد جمعیت کشور» را منتشر کرده است.

روزنامه جام جم هم گزارش داده است «قانون و دستورالعمل پرداخت ارز دانشجویی تغییری نکرده است»،اما «بیش از دو ماه از سرگردانی‌های خانواده‌ها در بانک‌های کشور می‌گذرد که همچنان به در بسته ارز دانشجویی می‌خورند».

الیاس نادران: بمب ارزی دولت در داخل منفجر شد

روزنامه‌های شرق، اعتماد، خراسان و کیهان گزارش داده‌اند که مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه و در غیاب محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، ضمن بررسی بحران ارزی طی «دو جلسه»، به شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد برای دومین بار «کارت زرد» داده است.

روزنامه شرق در تیتر یک شماره سی‌ام شهریورماه نوشته است که «درست در روزی که ضرب‌الاجل یک هفته‌ای مجلس به دولت برای سروسامان دادن به بازار ارز تمام شد»، در مجلس شورای اسلامی دو جلسه برگزار شد که «جلسه نخست علنی نبود، جلسه دوم علنی بود»، اما «هم جلسه نخست ارزی بود، هم جلسه دوم».

به نوشته این روزنامه، در «جلسه غیرعلنی» مجلس شورای اسلامی شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، رستم قاسمی وزیر نفت، و بهروز مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی محمود احمدی‌نژاد حضور داشتند، اما پس از آن «وزیر نفت رفت، و وزیر اقتصاد ماند» تا در جلسه علنی مجلس به سوال الیاس نادران درباره بحران ارزی پاسخ گوید.

روزنامه شرق در عین حال تاکید کرده است که در پایان دو جلسه مجلس و پایان «ضرب‌الاجل مجلس برای کاهش قیمت ارز» اما «دلار و پوند و یورو کار خودشان را می‌کردند و همچنان بالا می‌پریدند» و «مجلس جواب شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد درباره بحران ارزی را «وارد ندانست و یک کارت زرد دیگر به حسینی نشان داد، که اگر «کارت زرد سوم مقابل حسینی بالا برود بر اساس آیین‌نامه مجلس او در مسیر استیضاح قرار می‌گیرد».

این روزنامه تاکید کرده است که «تاکتیک سکوت ارزی دولت» بر محور محمود بهمنی می‌چرخد و «احمدی‌نژاد هر وزیری را که نمایندگان مجلس بخواهند روانه مجلس می‌کند اما رئیس بانک مرکزی را نه» و «سایر اعضای کابینه هم چنان رفتار می‌کنند که انگار کلید گنج ارز در اختیار رئیس بانک مرکزی است».

به نوشته این روزنامه، الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در مجلس گفت که وزیر اقتصاد از پاسخ دادن «فرار نکند» و همه چیز را به «دشمن» و «تحریم»‌ها حواله ندهد و تاکید کرد که رفتار‌ها در بازار ارز «خائنانه» است.

خبر مهم دیگری که روزنامه شرق در این گزارش به آن اشاره کرده اما اظهارات رستم قاسمی وزیر نفت در جریان جلسه غیرعلنی مجلس است. رستم قاسمی به نمایندگان مجلس گفته است که «در روزهای نخست اعمال تحریم‌ها میزان صادرات نفتی جمهوری اسلامی نزدیک به ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد اما الان با پیدا کردن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها» وضعیت صادرات نفتی بهتر شده است.

روزنامه کیهان نیز گزارش داده است که «جلسه علنی دیروز مجلس پس از ۱۰۰ دقیقه جلسه غیرعلنی آغاز شد تا شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد به سوال الیاس نادران نماینده تهران، ری، و شمیرانات پاسخ گوید».

این روزنامه نوشته است که الیاس نادران با اشاره به وعده‌های محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد درباره «بمب ارزی دولت» و توضیح ناکافی شمس‌الدین حسینی در این باره، خطاب به وزیر اقتصاد گفت که «بمب ارزی مقام دولتی مثل بمب عباس میرزا عمل کرده است، بمب عباس میرزا به جای شلیک به اهداف دشمن در میدان تبریز منفجر شد و موجب کشته شدن ۴۰۰ مسلمان شد اما عباس میرزا برای توجیه این بی‌کفایتی به پادشاه گفت وقتی این بمب در ایران این قدر تأثیر می‌گذارد، ببینید در بلاد کفر چه تأثیری می‌گذارد».

واگذاری دو هزار هکتار از پارک ملی گلستان

روزنامه اعتماد از صدور دستور «واگذاری دو هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان» خبر داده است.

این روزنامه ضمن چاپ تصویر نامه سازمان محیط زیست در این باره، نوشته است که بر اساس این نامه که تاریخ شانزدهم مرداد ۹۱ را دارد و فرهاد شمس فلاح مدیرکل دفتر ریاست سازمان و دبیرخانه شورای عالی محیط زیست آن را امضا کرده است «مقرر شده که ۲۰۰۰ هکتار از زمین‌های پارک ملی گلستان از منطقه حفاظتی خارج و به جای آن، به‌‌ همان میزان از سایر مناطق با ظرفیت استان اضافه شود».

در بخشی از این نامه که خطاب به معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست، و مدیران کل محیط زیست استان‌های گلستان و سمنان ارسال شده به درخواست «کاظم جلالی نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی» برای واگذاری دو هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان و موافقت با آن اشاره شده و از مقام‌های دولتی و قضایی در دو استان سمنان و گلستان خواسته شده تا در جریان این واگذاری همکاری کنند.

رئیس سابق پارک ملی گلستان اما همزمان «درباره صدمات هر گونه تفکیک در پارک ملی گلستان هشدار داده» و به روزنامه اعتماد گفته است که «مجموعه پارک ملی گلستان از نظر جغرافیایی به گونه‌ای به هم پیوسته است که تفکیک کمترین بخش آن، اختلالات جدی و بزرگ در اکوسیستم پارک ایجاد خواهد کرد».

روزنامه اعتماد با اشاره به این که مدیرکل محیط زیست استان گلستان به‌رغم صدور چنین دستوری «هر گونه واگذاری اراضی پارک ملی گلستان را تکذیب کرده» نوشته است که «واگذاری‌ها در حوزه محیط زیست همچنان ادامه دارد و بعد از جزیره آشوراده و واگذاری بخش‌هایی از جنگل ناهارخوران» به بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس وابسته به سپاه پاسداران «حالا نوبت به پارک ملی گلستان رسیده است».

این روزنامه تاکید کرده است که «دشت شاد گلستان که یکی از حساس‌ترین اکوسیستم‌های و «قدیمی‌ترین پارک ملی» ایران است اکنون «در خطر جداسازی و تجزیه قرار گرفته است».

مژگان جمشیدی روزنامه‌نگار و فعال محیط زیست نیز طی یاداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است که «پارک ملی گلستان، دهمین منطقه‌ای است که محمدجواد محمدی‌زاده بعد از اعلام برنامه‌های خود در مردادماه ۱۳۸۹، حالا قصد دارد آن را هم واگذار کند».

نویسنده یادداشت اعتماد تاکید کرده که این اقدام رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست «به موجب ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ایران ممنوع اعلام شده و مرتکب به موجب قانون مجازات اسلامی مجرم تلقی می‌شود چرا که حتی بالا‌ترین مقام اجرایی سازمان محیط زیست هم به موجب قوانین موجود حق هیچ گونه واگذاری اراضی به وی‍ژه در محدوده پارک‌های ملی را ندارد، اما محمدی‌زاده پیشتر اعلام کرده بود سازمان تحت مدیریت او قصد دارد برخی مناطق را به دلیل هزینه‌بر بودن نگهداری آنان واگذار کند».

نویسنده یادداشت اعتماد خطاب رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نوشته است که «شما را به خدا قسم اگر نمی‌توانید جای جای ایران را گلستان کنید، گلستان ایران را ویران نکنید، آقای محمدی‌زاده».

روایت وزارت بهداشت از شیوع اختلالات روانی در ۲۱ درصد جمعیت کشور

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره پنج‌شنبه «روایت وزارت بهداشت از شیوع اختلالات روانی در ۲۱ درصد جمعیت کشور» را منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، احمد حاجبی رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت با اعلام این که «۲۱ درصد از جمعیت کشور دچار اختلالات روانی هستند» گفت که «یک درصد از این اختلالات در زمره انواع شدید به شمار می‌رود».

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت از «اسکیزوفرنی، اختلالات دوقطبی و جنون» به عنوان «اختلالات شدید روانی» مورد اشاره نام برده و در عین حال گفته است که «اختلالات روانی طیف وسیعی را از نوع شدید تا متوسط یا خفیف شامل می‌شوند».

روزنامه اقتصاد در عین حال از قول احمد حاجبی نوشته است که «میزان شیوع اختلالات روانی در ایران با آمارهای جهانی تفاوتی ندارد، افسردگی و اضطراب مهم‌ترین اختلالات روانی در کشور است که در بین زنان شایع‌تر است».

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت همچنین گفته که قرار است «طرح پوشش بیمه‌ای مشاوره‌های روان‌شناسی تا پایان سال جاری در کشور اجرا ‌شود» و در این خصوص «مذاکرات و هماهنگی از سوی وزارت بهداشت با سازمان‌های بیمه‌گر در حال انجام است».

دولت ارز دانشجویی را «فعلا» قطع کرده است

روزنامه جام جم گزارش داده است که «این روز‌ها با وجود این‌ که قانون و دستورالعمل پرداخت ارز دانشجویی تغییری نکرده است» اما «ارز دانشجویی فعلا پرداخت نمی‌شود».

این روزنامه با اشاره به این که «میزان ارز دانشجویی سالانه تا سقف ۱۵هزار دلار تعیین شده است» و «در حال حاضر ارز دانشجویی باید با «قیمت ۱۲۲۶ تومان» عرضه شود، تاکید کرده که «از دو ماه پیش تاکنون بانک‌ها به متقاضیان ارز دانشجویی هیچ ارزی پرداخت نکرده‌اند».

حسن مسلمی‌ نائینی، مدیرکل بورس و امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور در وزارت علوم، نیز به روزنامه جام جم گفته است که «از آبان سال ۹۰ تاکنون حدود ۴۷ هزار نفر برای دریافت ارز دانشجویی تقاضا کرده‌اند که فقط بخشی از آنها موفق به دریافت ارز شده‌اند» و «طی دو هفته اخیر به بیش از سه هزار نفر نامه دریافت ارز دانشجویی داده‌ایم».

روزنامه جام جم با تاکید بر این که «بیش از دو ماه از سرگردانی‌های خانواده‌ها در بانک‌های کشور می‌گذرد که همچنان به در بسته ارز دانشجویی می‌خورند» نوشته است که بسیاری از خانواده‌ها اکنون «دلشوره فرزندان دانشجوی مقیم خارج از کشورشان را دارند؛ دانشجویانی که یکی دو سال پیش با ارزی دست‌کم نصف قیمت کنونی به خارج از کشور رفته‌اند و حالا با دو برابر شدن هزینه‌ها، بین ماندن و برگشتن سرگردانند».

به گزارش این روزنامه، خانواده‌های دانشجویانی که به بانک‌ها مراجعه می‌کنند «با پاسخ‌هایی غیرشفاف و اغلب منفی روبه‌رو می‌شوند» و این «پاسخ‌ها به سه گروه تقسیم می‌شد؛ اول این‌ که بخشنامه‌ای از بانک مرکزی به آنها دستور داده تا فعلا ارز دانشجویی پرداخت نکنند. دوم این‌ که بخشنامه‌ای داخلی در‌‌ همان بانک عامل، پرداخت ارز را متوقف کرده است و پاسخ سوم هم چه بخشنامه‌ای باشد چه نباشد، فعلا بانک‌ها از پرداخت ارز معذور هستند».

جام جم همچنین نوشته است که بانک مرکزی نیز به ‌عنوان متولی اصلی پرداخت ارز دانشجویی «فعلا در سکوت به‌ سر می‌برد» و «ظاهرا باید به این مسئله بسنده کرد که اگر ارز دانشجویی رسما حذف نشده باشد فعلا خبری از پرداخت آن هم نیست»، هرچند «منابع غیررسمی خبر می‌دهند که ردیف بودجه ارز دانشجویی در بانک‌ها باز است، اما ارز مربوط در جاهای دیگر و به قول دولتی‌ها برای مصارف ضروری خرج می‌شود».
XS
SM
MD
LG