لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

تغییر جهت حمله اصولگرایان از مشایی به هاشمی


روزنامه قانون از «تغییر هجمه‌ها از مشایی به هاشمی» گزارش داده و روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران اظهارات مجتبی ذوالنور و محمدحسین صفار هرندی علیه هاشمی رفسنجانی را منتشر کرده است.

روزنامه شرق اظهارات غلامعلی حداد عادل درباره «حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی» را مورد توجه قرار داده و از قول این کاندیدای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری نوشته است که «حصر موسوی و کروبی به سود خود آنهاست و هم به سود ملت و کشور است».

روزنامه جهان صنعت از «افزایش ۲۰ درصدی کرایه اتوبوس و ۲۵ درصدی کرایه کامیون» خبر داده است.

روزنامه کیهان از قول سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی «فروش خاک کشاورزی ایران به کشورهای قطر و امارات» را تائید کرده است. رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران نیز به روزنامه قانون گفته است که «صادرات خاک یعنی خواندن فاتحه برای کشاورزی».

تغییر حملات اصولگرایان از مشایی به هاشمی

روزنامه قانون از «تغییر هجمه‌ها از مشایی به هاشمی» گزارش داده و روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران اظهارات مجتبی ذوالنور و محمدحسین صفار هرندی علیه هاشمی رفسنجانی را منتشر کرده است.

روزنامه قانون در گزارشی با تیتر «راهنما به چپ؛ گردش به راست» نوشته است که در چند روزی که از پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد «هجمه‌های فراوانی علیه‌ هاشمی‌ رفسنجانی شکل گرفته است» و «افرادی که تا دیروز رحیم مشایی را مورد حمله‌های خود قرار می‌دادند امروز هاشمی را رقیب خود می‌دانند».

این روزنامه ضمن انتشار اظهارات غلامعلی حداد عادل، علیرضا زاکانی، حمیدرضا ترقی، حسن عالمی و شماری دیگر از چهره‌های وابسته به جناح حاکم علیه اکبر هاشمی رفسنجانی، از قول غلامعلی حداد عادل نوشته است که «اصولگرایان باید مقابل جریان‌ هاشمی رفسنجانی با هوشیاری عمل کنند» و «اگر اصولگرایان به این نتیجه برسند که اصل اصولگرایی در خطر است، چه جبهه پایداری و چه سایر تشکل‌های اصولگرایی این آمادگی را دارند که در نهایت با همدیگر همکاری کنند».

به گزارش روزنامه قانون، علیرضا زاکانی یکی دیگر از کاندیداهای اصولگرا نیز «سعی کرده کارگزاران دولت فعلی را به ‌هاشمی‌ نزدیک نشان دهد» و حسین نجابت نماینده مجلس نیز با تاکید بر «توان کم هاشمی» گفته است که «هاشمی سازندگی در کشور را به گونه‌ای آغاز کرد که دفاع از سرمایه‌داری بود که شکاف طبقاتی و در نهایت نارضایتی عمومی را به دنبال داشت و راه‌پیمایی‌های مشهد، شیراز و... از این قبیل است».

روزنامه قانون همچنین با اشاره به اظهارات عباس عبدی در گفت‌وگو با سایت فرارو که گفته بود «‌هاشمی‌ برای نماندن آمده است»، این پرسش را مطرح کرده که «آیا هاشمی رفسنجانی انصراف می‌دهد؟»

یاسر هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی اما به روزنامه قانون گفته است که «کسانی که شایعه کناره‌گیری آقای‌هاشمی‌ را مطرح می‌کنند با استراتژی ایجاد تردید در جامعه گام به عرصه رقابت انتخاباتی گذاشته‌اند» و «با شایعه‌سازی قصد بهره‌برداری از فضای غیرشفاف را دارند».

این روزنامه از قول یاسر هاشمی نوشته است که «قطعا هاشمی رفسنجانی با تمام توان تا آخر ایستاده است».

غلامحسین کرباسچی نیز به روزنامه قانون گفته است که «پاسخ این سوال را از آقای عبدی بپرسید که با چه استدلالی این ادعا را مطرح کرده‌اند»، اما من «فکر می‌کنم که آقای‌هاشمی‌ آمده است که بماند».

به نوشته روزنامه قانون، حمیدرضا جلایی پوراز چهره‌های اصلاح‌طلب گفته است که «آن چه مسلم است تمام دلسوزان کشور مانند اصلاح‌طلبان در ماه‌های گذشته به چند نتیجه مشخص رسیده‌اند و اجماعی که در میان ایشان شکل گرفته است در دو دهه گذشته کم‌سابقه بوده است».

حمیدرضا جلایی‌پور همچنین گفته است که «انتخابات پیش رو می‌تواند یک فرصت قانونی و کم‌هزینه برای عبور کشور از شرایط بحرانی و بغرنج فعلی باشد» و «اصلاح‌طلبان اعلام کردند با تمام وجود در انتخاباتی که با کاندیدای حداکثری خود حضور داشته باشند شرکت می‌کنند»، به‌رغم آن که «کاندیدای حداکثری اصلاح‌طلبان و دلسوزان نظام آقای خاتمی و پس از ایشان آقای هاشمی‌ بوده است»، اما «اکنون آقای خاتمی‌ و تمامی‌ نیروهای دلسوز نظام و اصلاح‌طلبان روی آقای‌هاشمی‌ تاکید دارند».

روزنامه قانون از قول حمیدرضا جلایی‌پور نوشته است که «گام اول ورود به انتخابات، ثبت ‌نام آقای‌ هاشمی ‌بود که انجام شد» و «در گام دوم آقای ‌هاشمی‌ برای پیروزی در انتخابات حضور دارند و دلیلی برای کناره‌گیری و انصراف وجود ندارد» و «کسانی شایعه انصراف را مطرح می‌کنند که از ثبت نام ایشان شوکه شده‌اند».

حمیدرضا جلایی‌پور همچنین گفته است که «مطمئنا در روزهای آینده شایعات عجیب‌تری از طرف آنان مطرح می‌شود».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از چهره‌های اصولگرا نیز به روزنامه قانون گفته است که «کنار رفتن آقای‌ هاشمی ‌رفسنجانی ازعرصه انتخابات احتمال ندارد»، چرا که او «یکی از قطب‌های اصلی رقابت‌های انتخاباتی است و خیلی‌ها تلاش می‌کنند که به قطب رقیب‌ هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شوند».

همزمان روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران اظهارات مجتبی ذوالنور جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران را در انتقاد از اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر کرده و نوشته است که «هاشمی معتقد به آزادسازی قیمت‌هاست».

مجتبی ذوالنور همچنین گفته است که «در صورت وحدت اصولگرایان هاشمی پیروز نمی‌شود».

روزنامه جوان همچنین از قول محمدحسین صفار هرندی مشاور فعلی فرمانده کل سپاه پاسداران نوشته است که «هاشمی خودش گفت که اگر کسی با سن ‌و سال من مسئولیت بگیرد خیانت است».

به نوشته این روزنامه، محمدحسین صفار هرندی طی سخنانی در دانشگاه آزاد اراک تاکید کرده که «اگر تنها گزینه یک جریان برای اداره مملکت شخصی ۸۰ ساله باشد، نشانه عدم زایش نیرو است».

غلامعلی حداد عادل:‌ حصر موسوی و کروبی به نفع همه است

روزنامه شرق اظهارات غلامعلی حداد عادل درباره «حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی» را مورد توجه قرار داده و از قول این کاندیدای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری نوشته است که «حصر موسوی و کروبی به سود خود آنهاست و هم به سود ملت و کشور است».

غلامعلی حداد عادل که پدر عروس علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است همچنین گفته است که «آنها تهمت تقلب را که گناه بسیار بزرگی است مطرح کردند و وقایعی همچون روز عاشورا را به وجود آوردند» و «حصر موسوی و کروبی حداقل کاری بود که نظام برای این دو نفر انجام داد که هم به سود خود آنهاست و هم به سود ملت و کشور».

به نوشته روزنامه شرق، حدادعادل همچنین گفته است که «اگر قرار بود دادگاه برای موسوی و کروبی حکم صادر کند، معلوم نبود چه حکمی برای آنان صادر می‌کرد»، اما «رهبری با توجه به خدمات آنان تشخیص داد که موسوی و کروبی در حصر خانگی باشند» و «گناه موسوی و کروبی خیلی بیشتر از این بود».

به گزارش روزنامه شرق، غلامعلی حداد عادل که در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران ‌جنوب سخن می‌گفت در پاسخ به این پرسش که «عده‌ای هاشمی رفسنجانی را فتنه‌گر می‌دانند نظر شما چیست»، گفت که «این یک واقعیت است و باید نگاه کرد چه کسانی از هاشمی رفسنجانی حمایت می‌کنند».

افزایش ۲۰ درصدی کرایه اتوبوس و ۲۵ درصدی کرایه کامیون

روزنامه جهان صنعت از «افزایش ۲۰ درصدی کرایه اتوبوس و ۲۵ درصدی کرایه کامیون» خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که «پس از کش‌وقوس‌های فراوان و برگزاری جلسات مختلف دولت و اصناف و تشکل‌های حمل‌ونقلی برون‌شهری، روز سه‌شنبه نرخ بلیت اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه برون‌شهری به طور متوسط ۲۰ درصد و نرخ کرایه حمل کالا توسط کامیون حداکثر ۲۵ درصد افزایش یافت».

روزنامه جهان صنعت با اشاره به این که «به دنبال نوسانات اخیر ارزی، افزایش قیمت لاستیک و روغن و با احتساب تورم سالانه بوده است»، نوشته است که «افزایش هزینه شرکت‌های تعاونی مسافری بین‌شهری و مالکان کامیون‌ها و اتوبوس‌ها» سبب شده است تا دولت با افزایش کرایه خدمات حمل و نقل برون‌شهری موافقت کند.

این روزنامه همچنین به افزایش هزینه‌ها در بخش حمل و نقل ریلی و هوایی، افزایش کرایه در این دو بخش و کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرده و از قول عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی از «کاهش مسافران هوایی به کمتر از سه درصد کل جمعیت کشور» خبر داده است.

به نوشته روزنامه جهان صنعت، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین گفته است که «با توجه به افزایش نرخ بلیت هواپیما در سال ۹۱ و وضعیت اقتصادی موجود، تعداد مسافران در بخش حمل‌ونقل هوایی کاهش یافته است» و «اگر قرار باشد نرخ بلیت از آن چه هست بیشتر شود، باید منتظر ریزش بخش دیگر از مسافران هوایی باشیم».

عبدالرضا موسوی همچنین گفته است که «با توجه به مشکلات موجود در راه شرکت‌های هواپیمایی تمامی ایرلاین‌ها ضررده هستند» و «در حال حاضر تراز مالی ایرلاین‌ها صددرصد منفی است».

تائید فروش خاک کشاورزی ایران به کشورهای قطر و امارات

روزنامه کیهان از قول سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی «فروش خاک کشاورزی ایران به کشورهای قطر و امارات» را تائید کرده است. رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران نیز به روزنامه قانون گفته است که «صادرات خاک یعنی خواندن فاتحه برای کشاورزی».

به نوشته این روزنامه، عباس پاپی‌زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره «صادر کردن خاک کشاورزی ایران در استان‌های بوشهر و هرمزگان به کشورهای قطر و امارات» تحت عنوان «خاک شیرین» گفته است که «این موضوع درست است و متاسفانه اتفاق افتاده است و خاک حاصلخیز کشاورزی کشور به این کشورها صادر می‌شود».

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که «خاک حاصلخیز کشاورزی ایران در قالب محموله‌های شن، ماسه و مواد کانی صادر می‌شود تا به نوعی قانون را هم دور زده باشند» تاکید کرده که «طبق قانون صادرات خاک کشاورزی ممنوع است اما صادرات شن، ماسه، سنگ و انواع کانی ممنوعیتی ندارد».

کیهان نوشته است که «خبرنگارانی که اخیرا برای پوشش زلزله به بوشهر سفر کرده بودند، از نزدیک شاهد بارگیری خاک شیرین ایران برای فروش به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بودند».

این روزنامه از قول عباس پاپی‌زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نهم نوشته است که «صادرات خاک کشاورزی بحث امنیت ملی است» و «به جای این که کشور کاری کنند تا کشورهای منطقه خلیج فارس بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی باشد با فروش خاک کشاورزی آنها را تقویت می‌کنیم و به همان نسبت کشاورزی کشورمان را تضعیف می‌کنیم».

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران نیز در گفت‌وگویی با شماره چهارشنبه روزنامه قانون تاکید کرده است که «صادرات خاک یعنی خواندن فاتحه برای کشاورزی» و «اگر این اتفاق صحت داشته باشد به معنای آن است که باید فاتحه توسعه کشاورزی در ایران خوانده شود؛ چرا که ایران با داشتن بهترین شرایط آب و هوایی می‌تواند غذای مورد نیاز همه کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس را تامین کند نه آن که با فروش خاک به این کشورها آنها را تقویت و کشور را نیازمند تامین غذا از آن کشورها کند».

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با تاکید بر این که «تمام صحبت‌هایی که در این ۸ سال در خصوص خودکفایی محصولات کشاورزی صورت گرفته، تنها در حد حرف، شعار و رویا بوده است»، به روزنامه قانون گفته است که «مگر در این ۸ سال چندین بار جشن خودکفایی گندم برگزار نشد، پس چرا هنوز برای تامین نیاز تولیدکنندگان گندم از خارج به کشور وارد می‌شود؟»

رضا نورانی همچنین به روزنامه قانون گفته است که «بهتر است دولت و مسئولان با مردم و تولیدکنندگان شفاف باشند». به گفته وی، نه تنها گندم، «بلکه بخش اعظمی از محصولات استراتژیک تولید داخل ندارد و به کشور وارد می‌شود».
XS
SM
MD
LG