لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

حمله «کیهان» و «جوان» به حزب تازه‌تأسیس اصلاح‌طلبان


برگزاری «نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های روز شنبه داشته است. روزنامه‌های شرق و اعتماد، ابتکار، آفتاب یزد، جهان صنعت، ایران، روزان، فرهیختگان، قانون و آرمان از جمله روزنامه‌هایی هستند که گزارش‌هایی از کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی را با تیترهایی چون «اتحاد اصلاح‌طلبانه»، «بازگشت اصلاح‌طلبان»، «اتحاد اصلاح‌طلبان با ملت» و «مانور مشارکت در اتحاد ملت» در صفحه یک خود منتشر کرده‌اند.

روزنامه کیهان هم در تیتر یک خود ضمن حمله‌ای شدیداللحن به حزب تازه‌تأسیس «اتحاد ملت ایران اسلامی» نوشته است: «وطن‌فروشان فتنه ۸۸ با نقاب جدید آمدند».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در سرمقاله خود این حزب را «حزب مشارکت ۲» نامیده و با تأکید بر این که «حزب مشارکت دو، همان حزب مشارکت یک است» نوشته است که «تجربه گذشته نشان می‌دهد که نباید منتظر فتنه بعدی بمانیم.»

روزنامه شهروند از «بازگشایی همزمان سفارتخانه‌های ایران و انگلیس» گزارش داده و نوشته است: بازگشایی سفارت انگلیس «روز یک‌شنبه و همزمان با سفر فیلیپ هاموند به تهران انجام خواهد شد».

این روزنامه بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را «آغاز دوران جدیدی از روابط» ارزیابی کرده و نوشته است: «با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۹۲ زمزمه‌هایی برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران شنیده می‌شد البته تا این زمزمه‌ها به اخبار قابل تأیید و مورد وثوق تبدیل شوند دو سال به طول انجامید.»

روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان از جمله جوان، وطن امروز، کیهان و قدس بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را با تیترهای متفاوت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

روزنامه قدس ضمن انتشار گزارشی دربارهٔ سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران، بازگشایی سفارت این کشور را با تیتر «یک چمدان پر از مکر» توصیف کرده و روزنامه جوان از بازگشایی سفارت انگلیس به عنوان «بازگشت به لانه از پنجره» یاد کرده، اما تأکید کرده است که «بازگشایی سفارت لندن در ایران علاوه بر گسترش روابط سیاسی با تهران، بعد منطقه‌ای نیز دارد و آن هم به بازگشت دوباره نیروهای نظامی انگلیس به خلیج فارس مربوط می‌شود».

وطن امروز، روزنامه نزدیک به جبهه پایداری، در تیتر یک خود با عنوان «بازگشت انگلیسی‌ها» نوشته است: «تفرقه‌افکن‌ها آمدند».

روزنامه رسالت در تیتر یک شماره شنبه خود از واکنش احمد توکلی به سخنان انتقادی حسن روحانی دربارهٔ روش نظارت شورای نگهبان خبر داده و از قول این نماینده اصولگرای مجلس نهم نوشته است: «موضع رئیس جمهور صحیح نیست؛ نظارت شورای نگهبان استصوابی است.»

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک خود از «ذره‌بین مالیاتی روی حساب‌ها» خبر داده و نوشته است که با ابلاغ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم توسط حسن روحانی از این پس «بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری» و نیز شمار دیگری از وزارتخانه‌ها و موسسات «اطلاعات حساب‌هایی» را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهند.

علی عسکری، رئیس کل سازمان امور مالیاتی، در گفت‌وگو با روزنامه ایران تأکید کرده است که «گلوگاه فرار مالیاتی را می‌بندیم».

رئیس سازمان امور مالیاتی با تأئید این که «بانک مرکزی اطلاعات افراد و شرکت‌ها را به سازمان مالیاتی می‌دهد» گفته است: «هر فرد که در اقتصاد فعالیتی انجام می‌دهد باید یک شماره یا کد شناسایی اقتصادی دریافت کند» و حتی «بر اساس قانون، هر کسی که شماره اقتصادی نداشته باشد مجرم محسوب می‌شود».

محسن غرویان، از روحانیان اصولگرا، در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان تأکید کرده است که «در انتخابات خبرگان شاهد چرخش خواهیم بود».

روزنامه آرمان همچنین از قول علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، خبر داده است که در ایران «هر پنج دقیقه یک نفر بیکار می‌شود».

روزنامه قانون از «یک نقشه دیگر علیه نقش جهان» گزارش داده و با تأکید بر این که «متروی اصفهان هنوز از میراث ایرانیان قربانی می‌گیرد» نوشته است: خط دوی متروی اصفهان که «قرار است شرق اصفهان را به غرب این کلان‌شهر وصل کند، از زیر بخش بزرگی از بافت تاریخی شهر گذر خواهد کرد».

نخستین کنگره حزب بزرگ اصلاح‌طلبان؛ «اتحاد اصلاح‌طلبانه»

روزنامه شرق در تیتر یک شماره شنبه خود با اشاره به برگزاری «کنگره حزب بزرگ اصلاح‌طلبان»، آن را «اتحاد اصلاح‌طلبانه» توصیف کرده و نوشته است: «نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، روز پنج‌شنبه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. کنگره‌ای که نویدبخش پایان دوران فترت اصلاح‌طلبان بود و مجالی بود برای قرار گرفتن دوباره همه بزرگان راه اصلاحات در یک قاب. قابی که در ساعات پایانی کنگره با پیوستن یک میهمان ویژه به جمع اصلاح‌طلبان، به تصاویر سال‌های نه‌چندان دور شبیه‌تر شد.»

این روزنامه با تأکید بر این که «مهم‌تر از حضور چهره‌های نام آشنا و میهمانان ویژه مراسم، نتیجه آن بود» نوشته است: «ساعت هشت صبح پنج‌شنبه شاید اولین سؤال هر کسی که وارد سالن اجلاس می‌شد، این بود که چه کسی دبیرکل خواهد شد. با توجه ‌به شرایط ایجادشده برای چهره‌های شاخص، انتخاب‌های زیادی در مقابل اعضای حزب وجود نداشت. در گمانه‌زنی‌های اولیه از چهره‌هایی نظیر حسین کاشفی و علی شکوری ‌راد به‌ عنوان اصلی‌ترین گزینه‌ها نام برده می‌شد و حضور افراد تأثیرگذار احزاب بزرگ اصلاح‌طلب در میان اعضای حاضر در کنگره، باعث آغاز گمانه‌زنی دربارهٔ ترکیب شورای مرکزی از دقایق اولیه صبح شده بود.»

شرق گزارش داده که «از میان قریب به صد نامزد عضویت در این شورای ۳۰ نفره، در انتخابات اولیه، ۲۲ نفر انتخاب شدند و در این میان بالاترین آرا به آذر منصوری اختصاص داشت و منصوری از ۴۱۳ رأی ماخوذه، ۳۳۹ رأی را به خود اختصاص داد، پس از او علی تاجرنیا، هادی خانیکی، محمد کیانوش ‌راد، حمیدرضا جلایی‌پور، حسین کاشفی، ولی‌الله شجاع‌پوریان، علی شکوری‌ راد، فاطمه راکعی، غلامرضا انصاری، جلال جلالی‌زاده، مرتضی مبلغ، عمادالدین خاتمی، اشرف بروجردی، مصطفی درایتی، سید محمود حسینی، شمس‌الدین وهابی، علی صوفی، رضا باوفا، حسین عبادی، حسین نقاشی و علی‌محمد حاضری با کسب اکثریت آرا به شورای مرکزی راه یافتند».

این روزنامه همچنین نوشته است که «پس از این مرحله و با اعلام ۱۶ نامزد بعدی، انتخابات برای تعیین هشت عضو باقی‌مانده شورای مرکزی برگزار شد که زهره آقاجری، حسن موسوی‌نژاد، نسیم چالاکی، محمدعلی فاضلی‌کیا، امیر آریازند، مهدی فراهانی، علی‌محمد مظفری و حجت شریفی هم در این مرحله به ترکیب شورای مرکزی اضافه شدند».

شرق همچنین «حضور پنج نفر از جمع زنان و همچنین حضور طیفی از جوانان در اولین شورای مرکزی» حزب اتحاد ملت ایران اسلامی را «از ویژگی‌های قابل‌ تامل» ترکیب شورای مرکزی این حزب توصیف کرده است؛ بنابراین گزارش شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نام آذر منصوری و علی شکوری ‌راد را به ‌عنوان گزینه‌های احراز پست دبیرکلی به مجمع عمومی معرفی کرد، اما «پیش از آغاز رای‌گیری، آذر منصوری با اعلام این که خود به علی شکوری‌راد رأی خواهد داد، آرای خود را به سمت سبد شکوری ‌راد روانه کرد و به این ترتیب شکوری ‌راد با اکثریت قاطع آرا به‌عنوان اولین دبیرکل حزب اتحاد معرفی شد».

روزنامه شرق با اشاره به پخش «پیام ویدیوئی [محمدخاتمی] رئیس دولت اصلاحات»، بخش‌هایی از بیانیه افتتاحیه کنگره حزب اتحادملت ایران اسلامی را که علی شکوری راد قرائت کرده منتشر کرده و از جمله نوشته است که در این بیانیه از دوران دولت سابق به عنوان دورانی یاد شده بود که «بی‌تدبیری، عوام‌فریبی، قانون‌گریزی، ویژه‌خواری، فساد و از دست‌رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی کشور، حاصل تسلط کسانی دانسته شده بود که ادعا می‌کردند می‌خواهند شعارهای انقلاب را زنده کنند، اما بیشترین جفا را به انقلاب روا داشتند و باعث تحمیل فشارهای بی‌سابقه به مردم شدند».

این بیانیه همچنین از «خرداد ۹۲ چون درخشیدن ستاره‌ای» یاد و تأکید کرده است که «ظرفیت‌های بزرگی که در میان طبقات اجتماعی این کشور نهفته بود، بار دیگر معجزه آفرید و تدبیر و دوراندیشی مقام معظم رهبری و ازخودگذشتگی اصلاح‌طلبان باعث روی ‌کار آمدن دولت جدید با شعارهای اصلاح‌طلبانه و اعتدال‌گرایانه شد».

در بخشی از این بیانیه نیز با اشاره به «پیام» رهبر جمهوری اسلامی در انتخابات سال ۹۲ که گفته بود «کسانی که به نظام جمهوری اسلامی علاقه و دلبستگی ندارند، به‌خاطر کشور خود رای دهند» تأکید شده است: «امروز وقت آن است که فضایی ایجاد شود تا کسانی که به فرموده‌های مقام معظم رهبری اعتماد کردند و وارد این مسیر شدند، نتیجه اعتماد خود را ببینند.»

روزنامه ابتکار از حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با عنوان «حزبی برای مشارکت مردم» نام برده که به طور ضمنی اشاره‌ای شباهت این حزب به «حزب مشارکت» است که از سال ۸۸ تاکنون اجازه فعالیت ندارد.

روزنامه ابتکار با اشاره به فشار برای جلوگیری از صدور مجوز این حزب به حملاتی که «ماه‌ها پیش از تشکیل حزب اتحاد ملت اسلامی» توسط «رسانه‌های اصولگرا» آغاز شده بود اشاره کرده و نوشته است: «این رسانه‌ها با القای این که حزب اتحاد ملت اسلامی در واقع بازسازی حزب مشارکت است که پس از وقایع انتخابات سال ۸۸ منحل شد» تلاش کردند «با پیگیری این روند مانع از تشکیل حزب جدید اصلاح‌طلبان شود، اما «نتوانستند» و در نهایت نخستین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی برگزار شد».

روزنامه ابتکار به ویژه به ترکیب مهمانان کنگره این حزب اشاره کرده و نوشته است: «شهیندخت مولاوردی معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، مصطفی معین، محمدرضا خاتمی، عبدالواحد موسوی لاری، محمدرضا عارف، زهرا اشراقی، آذر منصوری، فاطمه راکعی، حبیب‌الله پیمان، عمادالدین باقی، غلامحسین کرباسچی، محمد قوچانی، حسین کمالی، ابراهیم اصغرزاده، ابراهیم یزدی، عبدالله نوری، فیض‌الله عرب‌سرخی، هادی خانیکی، لطف‌الله میثمی، محمدعلی ابطحی، محسن میردامادی و .... از چهره‌های شاخص حاضر در نخستین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بودند.»

حمله تند «کیهان» و «جوان» به حزب تازه تأسیس اصلاح‌طلبان؛ «نباید منتظر فتنه بعدی بمانیم»

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در تیتر یک شماره شنبه خود حزب تازه‌تأسیس اتحاد ملت ایران اسلامی را به شدت مورد حمله و اتهام قرار داده و با اشاره به برگزاری کنگره این حزب نوشته است: «وطن‌فروشان فتنه ۸۸ با نقاب جدید آمدند».

این روزنامه مهمانان و اعضای نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی را «اصحاب فتنه» نامیده و نوشته است: «روز پنج‌شنبه نخستین کنگره حزب موسوم به اتحاد ملت ایران با حضور افراد دخیل در فتنه ۸۸ و نیز اعضای حزب منحله مشارکت تشکیل شد. با نگاهی به برخی اعضای حاضر در این نشست کاملاً مشخص می‌شود که حزب فتنه‌گر و منحله مشارکت این بار با نقابی جدید کار خود را برای فتنه‌ای دیگر آغاز کرده است.»

کیهان از «عبدالواحد موسوی لاری، محمدرضا عارف، عبدالله نوری، غلامحسین کرباسچی، محمدرضا خاتمی، حسین کاشفی، ولی‌الله شجاع‌پوریان، غلامرضا انصاری، محمدعلی ابطحی، آذر منصوری، هادی خانیکی، محمد رضا خباز، مصطفی معین، فیاض زاهد، عمادالدین باقی، فاطمه راکعی، حبیب‌الله پیمان، حسین کمالی، لطف‌الله میثمی، زهرا اشراقی، عرب‌سرخی، جواد اطاعت، فرج کمیجانی و شهیندخت ملاوردی معاون حسن روحانی» به عنوان کسانی نام برده که در این مراسم حضور داشتند و نوشته است: «نگاهی به اسامی حاضران در اولین کنگره حزب موسوم به اتحاد ملت ایران نشان از آن دارد که اکثریت حاضران از افراد دخیل در فتنه ۸۸ و حتی حرکت‌های ضد انقلابی دهه ۶۰ و ۷۰ بودند که این مسئله اثبات‌گر این واقعیت است که وطن‌فروشان فتنه ۸۸ این بار با نقابی جدید پای به میانه میدان گذاشته‌اند.»

این روزنامه حزب مشارکت را «حزب منجله و ضد انقلاب» توصیف کرده و نوشته است: «حضور اعضای مرکزی حزب منحله و ضد انقلاب مشارکت در حزب جدید این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا مشارکت می‌خواهد قانون را دور زده و با اسمی جدید فعالیت خود را ادامه دهد؟»

کیهان همچنین به انتشار روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان پس از توقیف‌های مکرر در دهه نیمه دوم دهه هفتاد اشاره کرده و نوشته است: «سابقه نشریات زنجیره‌ای نشان از آن دارد که اصلاح‌طلبان همواره با تعطیلی یکی از نشریات قانون‌شکن خود فعالیت را در نشریه‌ای دیگر و با اسمی دیگر ادامه می‌دادند و می‌دهند و ظاهراً این روش در مورد احزاب و گروه‌ها نیز تسری پیدا کرده و عملی می‌شود.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز در سرمقاله شماره شنبه خود «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» را «حزب مشارکت دو» نامیده و با تأکید بر این که «حزب مشارکت دو، همان حزب مشارکت یک است» نوشته است که «سناریوی اجرایی پنج‌شنبه نشان داد که حزب اتحاد ملت ایران همان حزب مشارکت است و غیر از ارتقای مهره‌های سوخته از عضویت تشکیلاتی به رتبه پدر معنوی تغییر دیگری نکرده است».

عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان در سرمقاله این روزنامه با تأکید بر این که روح حاکم بر جلسه پنج‌شنبه «آمیزه‌ای از لجاجت با حاکمیت و روشنفکری در مشی و رفتار بود» نوشته است: «این مشی عامدانه و آگاهانه به اجرا درآمد و ترکیب حزب شماره ۲ مشارکت آمیزه‌ای از اعضای سابق، اصلاح‌طلبان غیرفکری و جوانان نورسیده بود که بدون تردید جوانان پیوسته به این حزب همانند سعید شریعتی و شهاب‌الدین طباطبایی در بستر تاریخی- رفتاری حزب قربانی خواهند شد.»

روزنامه جوان با تأکید بر این که در اساسنامه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی «نامی از ولایت فقیه نیامده بود تا پرستیژ روشنفکری خود را به غرب بنمایانند» وعده افشاگری علیه اعضای این حزب را داده و نوشته است: « از برخی اعضای شورای مرکزی این حزب خروارها مطلب علیه اسلام سیاسی و اجتماعی، ولایت فقیه، سیاست‌های کلی نظام وجود دارد که روزنامه جوان کم‌کم به نشر آن اقدام خواهد کرد.»

این روزنامه همچنین حسن روحانی را به خاطر اجازه تأسیس حزب جدید به اصلاح‌طلبان مورد نکوهش قرار داده و از رئیس جمهوری اسلامی به عنوان کسی یاد کرده که «وی نیز بین روشنفکری و سیاست‌ورزی سرگردان است».

سرمقاله‌نویس روزنامه جوان خطاب به حسن روحانی نوشته است: «ممکن است امروز جناب‌عالی به خود ببالید که به برکت دولت شما یک حزب جوانه زده است، اما خود شما بهتر از نگارنده به این انحراف واقفید. فقط پرستیژ روشنفکری شما و شاخص‌های غیر بومی اندازه‌گیری شما مولد این خودسانسوری است»، اما شما «نیز به زودی از ماه‌عسل امروز عبور خواهید کرد. بدون تردید عملکرد این حزب در مقابل نظام که دیر یا زود شاهد آن خواهیم بود به عنوان نقطه‌ای غیرشفاف در آینده سیاسی جناب‌عالی ثبت خواهد شد.»

این روزنامه به نکوهش حسن روحانی اکتفا نکرده و با اشاره به این جمله سعید حجاریان که گفته بود «اصلاحات بدون برو و برگرد معادل دموکراسی‌خواهی است اما زمان و نحوه مطالبه آن فرق می‌کند»، نوشته است: «طرفداران سکولاریسم و مخالفان اسلام سیاسی و اجتماعی اکنون به صورت زمین‌گیر، شاید فردا لاک‌پشتی و اگر اقتضاء کند سکولاریسم، جمهوری‌خواهی و مشروطه خواهی را فریاد خواهند زد. فقط منتظر پیدایش شرایط تحقق آن هستند و این راهبرد را بارها گفته‌اند و نوشته‌اند.»

روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران تأکید کرده است که «تجربه گذشته نشان می‌دهد که نباید منتظر فتنه بعدی بمانیم».

نگاه روزنامه‌ها به «بازگشایی همزمان سفارتخانه‌های ایران و انگلیس»

روزنامه شهروند از «بازگشایی همزمان سفارتخانه‌های ایران و انگلیس» گزارش داده و نوشته است: بازگشایی سفارت انگلیس «روز یک‌شنبه و همزمان با سفر فیلیپ هاموند به تهران انجام خواهد شد».

این روزنامه نوشته است: «به نظر می‌رسد که یخ روابط دیپلماتیک میان ایران و انگلیس بعد از چهار سال، حقیقتاً در حال آب شدن است. تنش دیپلماتیک در روابط دو کشور چهار سال پیش و با حمله گروهی به سفارت انگلیس و به فاصله کوتاهی به اقامتگاه سفیر انگلیس در تهران در باغ قلهک در خیابان شریعتی و وارد تنشی دیپلماتیک شد» اما حالا روزنامه ایندیپندنت خبر داده است که «فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در جریان سفر خود به تهران برای بازگشایی سفارت انگلستان نخستین وزیر خارجه انگلیس است که پس از ۱۲ سال به ایران» سفر می‌کند.

این روزنامه یادآوری کرده است که پس از حمله هشتم آذر سال ۹۰ به سفارت انگلیس در تهران «اگرچه در ابتدا برخی از رسانه‌های داخلی از این حمله به‌ عنوان یک حرکت خودجوش و ارزشی یاد کردند اما رفته‌رفته با موضع‌گیری‌های وزارت امورخارجه ایران این حمله ابعاد دیگری یافت چرا که برخی از رسانه‌های خارجی به دنبال این بودند که از این حمله با عنوان اقدامی یاد کنند که با حمایت حاکمیت ایران و برخی از نهادهای نظامی کشور انجام شده است» اما «موضع‌گیری علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه وقت ایران در تقبیح این اقدام، این توطئه را ناکام گذاشت».

روزنامه شهروند نوشته است که «حمله‌کنندگان به سفارت انگلیس هدف‌شان از این حمله را اعتراض به دست داشتن احتمالی دولت‌های غربی در مرگ مجید شهریاری و حمایت از مصوبه مجلس جمهوری اسلامی ایران در کاهش سطح روابط دیپلماتیک عنوان کردند اما نتیجه چنین اقدامی در عمل به قطع روابط کنسولی میان ایران و انگلیس منجر شد و طرفین مجبور شدند در پایتخت‌های دو کشور دفتر حفاظت منافع تأسیس کنند».

این روزنامه از حمله سال ۹۰ به سفارت انگلیس با عنوان «حمله خودسرانه» نام برده و نوشته است: «این حمله خودسرانه که بدون در نظر گرفتن منافع ملی کشور انجام شده بود، موجب شد ایران به ناگاه تحت فشار بین‌المللی شدیدی قرار بگیرد. جدا از بیانیه وزارت خارجه انگلیس درخصوص این حادثه و دستور تعطیلی سفارت انگلیس در تهران، کشورهای آمریکا، چین، روسیه، کانادا، سوئد، دانمارک، آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند، اسپانیا و نروژ این اقدام را محکوم کردند و اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل و بان‌ کی ‌مون دبیرکل سازمان ملل نیز این اقدام را محکوم کردند و به این ترتیب و در نتیجه یک اشتباه خودسرانه، ایران وارد گردابی از تنش دیپلماتیک شد».

روزنامه شهروند بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را «آغاز دوران جدیدی از روابط» ارزیابی کرده و نوشته است: «با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۹۲ زمزمه‌هایی برای بازگشایی سفارت انگلیس در تهران شنیده می‌شد البته تا این زمزمه‌ها به اخبار قابل تأیید و مورد وثوق تبدیل شوند دو سال به طول انجامید» و «به نظر می‌رسد که دولت انگلیس بازگشایی سفارت خود در تهران را به بعد از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای موکول کرده بود و امروز که درهای ایران به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز شده و ایران فصلی نو در تنش‌زدایی با غرب را تجربه می‌کند، لندن به این نتیجه رسیده است که بسته ماندن سفارتش در تهران بیش از این در راستای منافع انگلیس نیست».

روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان از جمله جوان، وطن امروز، کیهان و قدس بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را با تیترهای متفاوت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

روزنامه قدس ضمن انتشار گزارشی درباره سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران و بازگشایی سفارت این کشور با تیتر «یک چمدان پر از مکر» از قول عوض حیدرپور نماینده مجلس نهم نوشته است: «نگاه وزارت خارجه به گشایش سفارت انگلیس در تهران باید متمرکز بر حل و فصل امور کنسولی باشد؛ باید مراقب بود تا انگلیسی‌ها غلط‌های گذشته را تکرار نکنند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در واکنش به خبر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفته است: «با توجه به سابقه گذشته انگلیس و رفتار این کشور نسبت به مردم و نظام ما، بعد از این نگاه ما در خصوص سفارت این کشور بیشتر نگاه کنسولی خواهد بود.»

روزنامه جوان از بازگشایی سفارت انگلیس به عنوان «بازگشت به لانه از پنجره» توصیف کرده و نوشته است: «بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بلافاصله پس از برجام نشان می‌دهد که لندن پس از ورود هیئت‌های اروپایی به ایران نمی‌خواهد در این زمینه از رقبای اروپایی خود عقب بماند.»

این روزنامه با اشاره به این که «بازگشایی سفارت لندن در ایران علاوه بر گسترش روابط سیاسی با تهران، بعد منطقه‌ای نیز دارد و آن هم به بازگشت دوباره نیروهای نظامی انگلیس به خلیج فارس مربوط می‌شود» نوشته است: «انگلیس در سال ۱۹۷۱ به دنبال کاهش مأموریت‌های خود در خاورمیانه نیروهای نظامی خود را از منطقه خارج کرد و این مأموریت را به آمریکایی‌ها سپرد ولی اکنون به خاطر این که آمریکا نگاه خود را به شرق دور متمرکز کرده و با خروج احتمالی نیروهای آمریکایی از خلیج فارس خلأ قدرتی در این منطقه پیش می‌آید، انگلیس سعی دارد این خلأ قدرت را پر کند تا از بی‌ثبات شدن اوضاع منطقه جلوگیری کند» و از این رو «گسترش روابط با ایران پس از توافق هسته‌ای می‌تواند انگلیسی‌ها را برای تأمین امنیت بیشتر در منطقه کمک کند».

وطن امروز، روزنامه نزدیک به جبهه پایداری، در تیتر یک خود با عنوان «بازگشت انگلیسی‌ها» نوشته است: «تفرقه‌افکن‌ها آمدند».

این روزنامه همچنین انگلیس را به حمایت از معترضان سال ۸۸ متهم کرده و نوشته است: «بازگشایی سفارت انگلیس، یکی از اصلی‌ترین مطالبه‌های انگلیسی‌ها برای پذیرش سفر فلیپ هاموند به ایران بوده است.»

ذره‌بین مالیاتی روی حساب‌ها؛ الزام بانک‌ها به دادن اطلاعات حساب‌ها به سازمان امورمالیاتی

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک خود از «ذره‌بین مالیاتی روی حساب‌ها» خبر داده و نوشته است که با ابلاغ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم توسط حسن روحانی از این پس «بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری» و نیز شمار دیگری از وزارتخانه‌ها و موسسات «اطلاعات حساب‌هایی» را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهند.

این روزنامه با اشاره به این که «حسن روحانی قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد» نوشته است: «اصلاحیه مذکور در ۶۰ بند برای اجرا ابلاغ شده و بخش‌های مختلفی از قانون همچون مالیات بر درآمد، مالیات بر مشاغل و مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی را اصلاح کرده است. اما یکی از مهم‌ترین اصلاحات در بخش مقررات عمومی صورت گرفته است به‌ طوری که بر اساس مصوبه جدید مقرر شده است به منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعاتی در سازمان امور مالیاتی ایجاد شود و وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، شهرداری‌ها، موسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی اطلاعات مورد نیاز پایگاه فوق از جمله اطلاعات معاملاتی اشخاص و همچنین اطلاعات مالی، پولی و اعتباری و سرمایه‌ای اشخاص را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند».

دنیای اقتصاد نوشته است: «به این ترتیب بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظف شدند، اطلاعات مربوط به جمع گردش و مانده سالانه انواع حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.»

به گزارش این روزنامه، در یکی از بخش‌های مهم این قانون «ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره‌های آن اصلاح شده است» که بر اساس آن «به منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می‌شود».

XS
SM
MD
LG