لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

تلاش در جناح حاکم برای جداکردن اصلاح‌طلبان از جنبش سبز


روزنامه‌های فرهیختگان و تهران امروز تیتر یک شماره سه‌شنبه، ششم تیرماه، را به «حذف ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از چرخه دریافت یارانه نقدی» اختصاص داده‌اند و از قول دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها خبر داده‌اند که از «تعداد دریافت‌کنندگان از یارانه نقدی باز هم کاسته خواهد شد».

روزنامه‌های تهران امروز، ابتکار، خراسان و رسالت به استناد اظهارات شماری از چهره‌های سیاسی جناح حاکم گزارش‌هایی از حضور مشروط و احتمالی بخشی از اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده منتشر کرده‌اند. روزنامه اعتماد این اظهارات را «تعیین تکلیف اصولگرایان برای اصلاح‌طلبان» توصیف کرده است.

روزنامه‌های جمهوری اسلامی و خراسان سرمقاله شماره ششم تیرماه را به انتقاد از قوه قضائیه اختصاص داده‌اند و با تاکید بر «ناتوانی قوه قضائیه در برخورد با اتهامات مقام‌های دولتی»، از «رواج نگاه ارباب و رعیتی» و برخورد «متفرعنانه قضات و کارکنان دستگاه قضایی با مردم» انتقاد کرده‌اند.

روزنامه کیهان از «اولتیماتوم نیروی انتظامی درباره پوشش کارکنان بیمارستان‌های خصوصی» خبر داده است.

حذف ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از چرخه دریافت یارانه نقدی

روزنامه‌های فرهیختگان و تهران امروز تیتر یک شماره سه‌شنبه ششم تیرماه را به اعلام رسمی «حذف ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از چرخه دریافت یارانه نقدی» اختصاص داده‌اند.

روزنامه فرهیختگان با تیتر «۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی از قطار یارانه‌ها پیاده شدند» گزارش داده که روز دوشنبه محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها از حذف ۴.۵ میلیون ایرانی از دریافت یارانه نقدی خبر داد و گفت که «تعداد یارانه‌بگیر‌ها در حال حاضر از ۷۴.۵ میلیون نفر به ۷۰ میلیون نفر کاهش یافته است».

به نوشته این روزنامه، محمدرضا فرزین پیشتر گفته بود که «حدود ۱۰ میلیون نفر باید از گردونه دریافت یارانه نقدی حذف شوند» و روز دوشنبه نیز پس از اعلام این که «۴.۵ میلیون ایرانی از فهرست یارانه‌بگیر‌ها حذف شدند» گفت که «احتمال دارد تعداد دریافت‌کنندگان از یارانه نقدی باز هم کاهش یابد».

همزمان عبدالرضا ترابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، با تاکید بر این که «باید افراد بیشتری از دریافت یارانه نقدی حذف شوند» به روزنامه فرهیختگان گفته است که «باید تعداد افراد از ۷۰ میلیون به ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر کاهش یابد»، چرا که «از ابتدا هم قرار بود یارانه نقدی تنها به افراد ضعیف جامعه تعلق گیرد».

روزنامه تهران امروز نیز در تیتر یک خود از «قطع یارانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی» خبر داده و از قول محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها نوشته است که «بخشی از حذف‌شدگان ایرانیان خارج از کشور و بخشی دیگر افراد دارای تمکن مالی هستند که با شیوه‌های مختلف شناسایی شده‌اند».

این روزنامه نوشته است که خبر «قطع یارانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار» پس از آن اعلام شده است که اخیرا دولت یارانه نقدی ۲۸ هزار تومانی بابت گرانی نان را قابل برداشت اعلام کرد و پس از آن «تعدادی از مردم که چنین یارانه‌ای به آنان تعلق نگرفته است مقابل سازمان هدفمندی یارانه‌ها تجمع کرده و خواستار دریافت یارانه نقدی نان شدند».

روزنامه تهران امروز تاکید کرده است که «دولت به‌ خاطر محدودیت و کمبود منابع مالی نه تنها به اعتراضات توجهی نکرده است، بلکه روشن شده که حدود ۴.۵ میلیون نفر، دیگر یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند و احتمال حذف افراد بیشتر وجود دارد».

این روزنامه یادآوری کرده است که «دولت در عین حال عملیاتی کردن فاز دوم قانون یارانه‌ها را هم به حالت تعلیق درآورده است» و «تاکنون توضیح روشنی درباره تعلیق فاز دوم نداده است».

تلاش انتخاباتی جناح حاکم برای جداکردن اصلاح‌طلبان از جنبش سبز

روزنامه‌های اعتماد، تهران امروز، ابتکار، خراسان و رسالت به استناد اظهارات شماری از چهره‌های سیاسی جناح حاکم گزارش‌هایی درباره حضور مشروط و احتمالی بخشی از اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده منتشر کرده‌اند.

روزنامه اعتماد با اشاره به این که «اصولگرایان برای نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تعیین تکلیف می‌کنند»، آنها را «دایه‌های مهربان‌تر از مادر اصلاح‌طلبان» توصیف کرده و نوشته است که «تعیین تکلیف برای نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست ‌جمهوری سال آینده، این روز‌ها به یکی از دستور کارهای رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا تبدیل شده است».

این روزنامه نوشته است که «در میان این گفت‌وگو‌ها و اظهارنظر‌ها، اصولگرایان بر این نکته اتفاق نظر دارند که تنها یک بخش از اصلاح‌طلبان اجازه دارند در انتخابات شرکت کنند».

روزنامه اعتماد ضمن انتشار اظهارات برخی از چهره‌های وابسته به جناح حاکم درباره «ممنوعیت» حضور اصلاح‌طلبان معترض به نتایج انتخابات سال ۸۸ در انتخابات آینده ریاست جمهوری نوشته است که «دعوت‌های در لفافه اصولگرایان از سوی بخشی از بدنه اصلاحات با استقبال مواجه شده است» و «چهره‌هایی که در میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان با تفکرات محمد خاتمی همسو‌تر هستند هم این روز‌ها در گفت‌وگوهای خود، بر اظهارات اصولگرایان مهر تایید می‌زنند».

روزنامه تهران امروز وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیز ضمن انتشار گزارشی درباره آن چه «واکنش اصولگرایان در قبال فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان» خوانده، نوشته است که «ساختارشکنان اجازه ورود ندارند».

این روزنامه نوشته که «چند وقتی است مسئله کیفیت فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان در بوته نقد و نظر رسانه‌ای و سیاسی قرار گرفته است» و «در درون گروه‌های اصلاح‌طلب مباحث درون گفتمانی زیادی در خصوص مشارکت سیاسی آنها به‌خصوص در انتخابات ریاست‌ جمهوری آینده صورت می‌گیرد»، چنان که «برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب بر ضرورت مشارکت فعال انتخاباتی تاکید می‌کنند، برخی حتی به تئوریزه کردن کیفیت این مشارکت پرداخته‌اند» و برخی نیز با احتیاط «از لزوم ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل سخن می‌گویند».

تهران امروز با اشاره به این که «عمومیت یافتن مباحث انتخاباتی در میان اصلاح‌طلبان از عزم جزم آنان برای بازگشت به قدرت حکایت دارد» نوشته که طیفی از اصلاح‌طلبان «به این نتیجه رسیده‌اند که جز از طریق فعالیت قانونمند و درون‌سیستمی نمی‌توانند در سیستم سیاسی به ایفای نقش و کسب قدرت بپردازند».

این روزنامه همچنین نوشته است که «بسیاری از گروه‌های اصولگرا بر این عقیده‌اند که در خصوص اصلاح‌طلبان می‌بایست دو ملاحظه را در نظر داشت؛ یکی این که اصلاح‌طلبان به عنوان یکی از گروه‌های سیاسی جامعه مطرح بوده و هستند هرچند که ظرفیت گذشته را ندارند» و دیگر این که «می‌بایست بین اصلاح‌طلبان ساختارشکن و قانونمند تفاوت قائل شد».

حسین ابراهیمی از اعضای «جامعه روحانیت مبارز تهران» به روزنامه تهران امروز گفته است که «تا سال ۸۸ اصلاح‌طلبان درگیر مسائل خیلی عمده‌ای نبودند و فعالیت سیاسی آنها کم و بیش در جریان بود ولی از سال ۸۸ به بعد ملاک عملکرد فتنه است» و «آنهایی که در فتنه بودند و بعد از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه بعد از انتخابات به دامن نظام برگشته و فتنه‌گری نکردند، مشکلی ندارند»، اما «آنها که ادامه دادند و از مواضع ساختارشکن خود برنگشتند، ‌نمی‌توانند به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه دهند چرا که اعتقادی به ‌نظام و حفظ نظام اسلامی ندارند».

روزنامه رسالت وابسته به جناح حاکم نیز خبر داده است که امیر محبیان در گردهمایی اصناف و بازاریان تهران گفته است که «خبرهایی از فعالیت اصلاح‌طلبان و حرکت آنها برای به ‌دست گرفتن قدرت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ به گوش می‌رسد» و «ما در انتخابات پیشین وضعیتی را تجربه کردیم که باید مراقب باشیم»، چرا که اکنون «دغدغه نظام رعایت قانون است، نه ورود اصلاح‌طلبان» به انتخابات ریاست جمهوری آینده.

روزنامه رسالت همچنین از قول محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نهم و از وابستگان جناح حاکم نوشته است که «نمی‌توان همه اصلاح‌طلبان را با یک دید نگاه کرد؛ چرا که اصلاح‌طلبان به چند دسته و طیف تبدیل شده‌اند»، اما «هیچ راه بازگشتی برای اصلاح‌طلبان فتنه‌گر نمانده است».

روزنامه ابتکار نیز گزارشی از «تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره محوریت اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری» منتشر کرده و نوشته است که «گمانه‌زنی‌ها درباره حضور یا غیبت اصلاح‌طلبان در صحنه سیاسی کشور و به‌ویژه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، گویی به نقطه مشخصی رسیده‌ است و آن حضور قطعی اصلاح‌طلبان است».

روزنامه خراسان اما از قول محمدجواد حق‌شناس، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی، نوشته است که «هم نظام سیاسی، هم جریان رقیب و هم خود جریان اصلاح‌طلب از عدم حضور اصلاح‌طلبان متضرر می‌شوند».

به نوشته این روزنامه، محمدجواد حق‌شناس همچنین گفته است که «جریان اصلاحات جریان عام و جنبش سبز یک اتفاق است که پس از انتخابات رخ داد»، و جنبش سبز «با گروه‌های اصلاح طلبی که دارای شخصیت‌های شاخص و سازماندهی شده‌اند، تفاوت دارد»، و برای همین «محمد خاتمی در انتخابات اخیر شرکت کرد اما دیدیم جنبش سبز معتقد به تحریم انتخابات بود و جنبش سبز از اصلاحات جداست».

برخی مقام‌های قضایی خودشان را ارباب و مردم را رعیت می‌دانند

روزنامه‌های جمهوری اسلامی و خراسان سرمقاله شماره ششم تیرماه را به انتقاد از قوه قضائیه اختصاص داده‌اند.

روزنامه خراسان در سرمقاله‌ای با تیتر «رئیس قوه قضائیه لطفا بخوانید»، نوشته است که «برخی واقعیت‌ها نشان می‌دهد که رفتار برخی قضات، بازپرسان، دادیاران و حتی دفترداران برخی محاکم قضایی آن‌چنان با مراجعه‌کننده چه شاکی چه متشاکی برخوردی متفرعنانه و از سر کبر و غرور دارند» و «گویی مراجعه‌کنندگان همگی غلامان و رعیتانی فرودست و اینان اربابان، فرادستان و خدایگانی هستند که بر عالم و آدم تفوق و سیطره و سلطه دارند و حکمفرمایی می‌کنند».

این روزنامه نوشته است که «وجود حتی بسیار کم تعداد چنین افرادی در هر دستگاهی خصوصا دستگاه قضا در حکومت اسلامی نمی‌تواند و نباید قابل تحمل باشد» و اکنون «اگر مدیران رده بالای قوه قضائیه» وجود چنین قضات و بازپرسانی را قبول دارند «موظف هستند هر چه زود‌تر ساحت این قوه را از وجود این گونه افراد که شایستگی حضور در این دستگاه را ندارند پاک کنند».

سرمقاله‌نویس روزنامه خراسان در عین حال خطاب به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و همکارانش نوشته اگر وجود مقام‌های فاسد در قوه قضائیه را «قبول ندارند» می‌توانند «کسانی را در قالب شاکی یا متشاکی و یا مراجعه‌کننده اداری و عادی به برخی محاکم اعزام تا رفتار شاغلان را بررسی و ارزیابی کنند».

این روزنامه در عین حال از رئیس قوه قضائیه خواسته تا از مراجعه‌کنندگان به محاکم قضایی آن هم «نه درباره میزان رعایت عدالت و انصاف و روند دادرسی در محاکم» بلکه «درباره نوع برخورد شاغلان در دستگاه قضایی با شاکی و متشاکی، وکیل و حتی «شاهدان» نظرسنجی کنند و «به هر نتیجه‌ای که رسیدند صادقانه از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم برسانند».

روزنامه جمهوری اسلامی هم طی سرمقاله‌ای با عنوان «دستگاه قضائی آن گونه که بهشتی می‌خواست» نوشته است که «مناسبت هفته قوه قضائیه ایجاب می‌کند به این واقعیت تلخ اعتراف کنیم که قوه قضائیه ما انتظارات مردم را آن گونه که یک جامعه اسلامی در تراز نظام جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند برآورده نمی‌کند».

این روزنامه نوشته است که «می‌پذیریم که مسئولان قوه قضائیه ما با اشرار، متجاوزان به نوامیس مردم و دزدان و خلافکاران خرده‌پا برخورد می‌کند، اما این واقعیت را هم باید بپذیریم که همین قوه قضائیه در برخورد با دانه‌درشت‌ها کم می‌آورد و در مواردی متوقف می‌شود»، اما «طبیعت دستگاه قضائی این است که با عناصر خرده‌پا و دانه‌درشت‌ها یکسان برخورد کند و حتی اگر قرار است جایی انعطاف و رأفت نشان دهد این انعطاف و رأفت شامل حال عناصر خرده‌پا شود نه دانه‌درشت‌ها».

سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که بهترین خدمت به مسئولان قوه قضائیه در هفته قوه قضائیه این است که «بدون تعارف و با صراحت اعتراف کنیم که هم اکنون مسئولان قوه قضائیه نزد افکار عمومی در زمینه برخورد بی‌ملاحظه با خاطیان دانه‌درشت زیر سؤال هستند» و «این سؤال‌ها هنگامی بیشتر و عمیق‌تر می‌شوند که مردم می‌بینند‌‌ همان دانه‌درشت‌ها با عناوین دهن‌پرکن‌تری هر روز از طریق رسانه‌ها مطرح می‌شوند و حتی داعیه دفاع از حقوق مردم و مبارزه با انحرافات و مفاسد را نیز دارند».

روزنامه جمهوری اسلامی ضمن مقایسه دستگاه قضایی پاکستان با قوه قضائیه فعلی ایران نوشته است که «مردم ایران وقتی اخبار مربوط به برکناری نخست‌وزیر پاکستان با حکم دیوان عالی این کشور را می‌شنوند به طور طبیعی این سؤال‌ها به ذهن‌شان راه می‌یابد که چرا در ایران چنین قدرت و قاطعیتی در دستگاه قضائی دیده نمی‌شود؟» و چرا در ایران «یک روز یک مقام ارشد قضائی می‌گوید فلان مسئول بلندپایه در فلان پرونده متهم است و باید پاسخگو باشد و روز دیگر‌‌ همان مقام ارشد قضائی‌‌ همان شخص را بی‌گناه و غیرقابل تعقیب اعلام می‌کند؟»

اولتیماتوم نیروی انتظامی درباره پوشش کارکنان بیمارستان‌های خصوصی

روزنامه کیهان از «اولتیماتوم نیروی انتظامی درباره پوشش کارکنان بیمارستان‌های خصوصی» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، احمدرضا رادان با اشاره به آن چه «استفاده برخی از کارمندان سازمان‌ها و بیمارستان‌های خصوصی از کراوات و آرایش‌های غلیظ» خواند، گفت که «رسما اعلام می‌کنم که نیروی انتظامی حتما با بخشی از سازمان یا بیمارستان خصوصی که از آرایش و کراوات به صورت سازمان‌یافته استفاده می‌کند، برخورد خواهد کرد».

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که «کراوات ترویج نماد غرب است» گفت که «پیش از این نیز به صورت مکتوب اعلام کرده‌ایم، اما بار دیگر و همین جا به روسای بیمارستان‌ها اعلام می‌کنم که با آن بخشی که به صورت سازمان‌یافته افراد از آرایش غلیظ یا کراوات استفاده می‌کنند، برخورد خواهد شد».

کیهان همچنین از قول احمدرضا رادان نوشته است که «برخی از کارمندان مجبور به استفاده از کراوات در آن سازمان یا بیمارستان می‌شوند» و «اگر این افراد از زدن کراوات اجتناب کنند از دریافت حقوق محروم شده یا استخدام نمی‌شوند» و «گاه نیز دیده شده که خود فرد مایل به استفاده از کراوات است که این سازمانی نیست و امیدواریم خود فرد کلاه خود را قاضی کند که استفاده از این نماد غربی خوب یا بد است».

این روزنامه که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود از قول احمدرضا رادان نوشته است که «روسای بیمارستان‌ها و سازمان‌ها چند روز فرصت دارند تا نسبت به جمع‌آوری این پدیده اقدام کنند» و اعلام کرده که «در اجرای طرح مبارزه با بدپوششی به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم».

این اولین بار است که نیروی انتظامی به طور رسمی از ورود به بیمارستان‌ها برای برخورد با بدحجابی خبر داده است.
XS
SM
MD
LG