لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

پشت صحنه تاخیر در پخش زنده سخنان حسن روحانی


روزنامه‌های ایران و اعتماد در شماره پنج‌شنبه خود «عذرخواهی حسن روحانی درباره روش توزیع سبد کالایی» را در تیترهای اصلی صفحه یک منتشر کرده‌اند و همزمان در یادداشت‌هایی این اقدام را در میان مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی «بی‌سابقه و قابل ستایش» توصیف کرده‌اند.

روزنامه شرق ضمن انتشار گزارشی درباره «پشت صحنه تاخیر در پخش زنده سخنان حسن روحانی»، نوشته است: «اختلاف عزت‌الله ضرغامی با مسئولان پاستور درباره مجری باعث شد رئیس صدا و سیما مانع پخش گفت‌وگو در ساعت مقرر شود.»

روزنامه شهروند از ادامه بحران برف در استان‌های مازندران و گیلان، ۶ کشته و دست‌کم ۵۸۹ مصدوم در گیلان و بحران در بیمارستان‌های غرب استان مازندران به دلیل قطع برق و آب گزارش داده است.

همزمان روزنامه جام جم از خسارات گسترده بحران برف به کشاورزان و دامداران این استان‌ها خبر داده و نوشته است که خسارات وارد شده به کشاورزان تنها در استان مازندران تا ۸۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

روزنامه شرق از نمایش فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش پس از سه سال خبر داده است. این روزنامه از فیلم «رستاخیز» به عنوان فیلمی با «پلان‌های جنجالی» یاد کرده و نوشته است که در این فیلم با مجوز برخی از مراجع تقلید «برای اولین‌ بار چهره سینمایی‌ حضرت‌ ابوالفضل» که در شمار پیشوایان مذهبی شیعیان است به روی پرده رفت.

روزنامه آرمان ضمن چاپ عکسی از فاطمه معتمد آریا، بازیگر سینما و تئاتر ایران، در صفحه یک، از قول او نوشته است: «چهار سال ممنوع‌الکار بودم و هر کارگردانی که برای بازی در فیلم یا تئاتر با من قرارداد می‌بست، موفق به دریافت مجوز نمی‌شد و به آنها می‌گفتند چون معتمد آریا در این اثر حضور دارد اجازه ساخت و نمایش آن صادر نخواهد شد.»

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، در تیتر یک اظهارات اخیر وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا را «راهبرد تحقیر ملی پس از تعلیق» توصیف کرده و نوشته است: «هیچ تریبونی در دولت روحانی برای مقابله به مثل وجود ندارد.»

روزنامه جهان صنعت در تیتر یک خود از قول محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، خبر داده است که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه مسئول ساماندهی سبد کالا شده است.

محمدتقی فاضل میبدی روحانی نزدیک به اصلاح‌طلبان طی گفت‌وگویی با روزنامه آرمان در پاسخ به منتقدان مشکلات پیش آمده در توزیع سبدکالایی، به توزیع سیب زمینی و موارد متعددی از تحقیر مردم در در دولت احمدی‌نژاد اشاره کرده و گفته است: «توزیع سیب زمینی تحقیر بود یا سبد کاﻻ؟»

روزنامه شهروند ضمن انتشار خبر «خروج دو هزار پزشک از روستاهای ایران» آن را «زنگ خطر برای ۲۲ میلیون روستایی» عنوان کرده است.

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که صادق زیباکلام با شکایت دادستان تهران به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و با قرار ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. به نوشته این روزنامه، اعلان جرم علیه این استاد دانشگاه پس از ارسال نامه دوم او به حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان انجام شده است.

استقبال از «عذرخواهی حسن روحانی»

روزنامه‌های ایران و اعتماد در شماره پنج‌شنبه خود «عذرخواهی حسن روحانی درباره روش توزیع سبد کالایی» را در تیترهای اصلی صفحه یک منتشر کرده‌اند و همزمان در یادداشت‌هایی این اقدام را در میان مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی «بی‌سابقه و قابل ستایش» معرفی کرده‌اند.

به نوشته روزنامه ایران، «گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهوری اسلامی اگر چه با یک ساعت و نیم تاخیر شروع شد اما اتفاق بی‌سابقه‌ای را رقم زد و حسن روحانی از مردم عذرخواهی کرد».

حسن روحانی همچنین گفت که «اقشار آسیب‌پذیر جامعه از نظر سلامت و امنیت غذایی تحت فشار هستند. تامین اعتبار برای حل این موضوع مشکل است، اما من گفتم که باید به اقشار کمک کنیم، و سبد کالا برای این اقشار بود که جایگزین یارانه نمی‌شود و یارانه سرجای خودش باقی می‌ماند».

به نوشته روزنامه ایران، حسن روحانی سپس به مشکلات پیش آمده در توزیع سبد کالایی اشاره کرد و گفت: «توزیع سبد کالا دارای اشکالاتی بود و من هم به خاطر اشکالات متاثر شدم و دستور دادم هیئتی اشکالات را بررسی کنند تا بعدا با این مشکلات روبه‌رو نباشیم.»

به نوشته این روزنامه، رئیس دولت یازدهم همچنین گفت: «اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمتی افتادند، من به عنوان رئیس جمهوری از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.»

ارگان مطبوعاتی دولت همچنین از قول حسن روحانی نوشته است: «از صبر و تحمل مردم بخصوص استان‌های شمالی کشور در این شرایط سخت سرما و برف تشکر می‌کنم و از دستگاه‌های اجرایی و ستاد بحران می‌خواهم همچنان به فعالیت خود ادامه بدهند.»

روزنامه اعتماد در سرمقاله شماره پنج‌شنبه خود عذرخواهی حسن روحانی را «اقدام قابل ستایش» توصیف کرده و نوشته است: «می‌توان امیدوار بود که این فرهنگ بین مسئولان و سیاستمداران ما تکرار و به یک فرهنگ تبدیل شود و دیگر کسی تقصیر مشکلی را بر گردن دیگری نیندازد. این عذرخواهی ستودنی است.»

جواد دلیری، سردبیر روزنامه اعتماد، در این یادداشت از «شفافیت در بیان وضعیت کشور و نیز امید او به آینده» به عنوان «دو ویژگی مهم سخنان تلویزیونی حسن روحانی» یاد کرده و نوشته است: «اما مهم‌تر از هر چیز اتفاقی بود که کمتر در کشور رخ داده است. او به صراحت از مردم عذر خواست و گفت که اگر مردم در زمینه سبد کالایی به زحمت افتاده‌اند من به عنوان رئیس‌ جمهوری عذرخواهی می‌کنم.»

سردبیر روزنامه اعتماد نوشته است: «با وجود انباشتگی میراث فرهنگی انتظار می‌رود الگوی رفتاری بین اشخاص از یک سری هنجارها برخوردار باشد؛ از جمله فرهنگ عذرخواهی و گذشت که این مستلزم یک سری اقتضائات اخلاقی است»، اما «این فرهنگ مخصوصا در ناحیه مسئولان و مدیران ما بسیار کمرنگ بوده است به نحوی که گویی پوزش خواستن یک نوع ضربه شخصیتی و شوک روحی را به فرد وارد می‌کند».

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد با اشاره به این که «در دولت گذشته خطاهای متوالی صورت گرفت ولی این رفتار از مسئولان دیده نشد» نوشته است: «وجدان جامعه به دلیل این که کسی شهامت اخلاقی ندارد و از مردم عذرخواهی نمی‌کند آزار می‌بیند»، و عدم عذرخواهی مسئولان از خطای ناخواسته و محاسبه نشده، جامعه را دچار یک نوع بی‌اخلاقی خواهد کرد و در نهایت تنزل اخلاقی ایجاد می‌کند».

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد با تاکید بر این که «وقتی یک مسئول عذرخواهی می‌کند باعث تولید اخلاق خوب در جامعه خواهد شد و این به مدیریت اخلاقی در جامعه کمک خواهد کرد» نوشته است که به همین دلیل «اقدام چهارشنبه شب حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی» و عذرخواهی او از مردم «اقدامی موثر و قابل ستایش است».

روزنامه ایران هم در یادداشتی یا تیتر «روحانی و آزمون راستگویی» نوشته است که حسن روحانی در جریان مصاحبه تلویزیونی شامگاه چهارشنبه «ترجیح داد با مدارا و منطق اعتدالی از کنار موج گسترده حملات مخالفانش عبور کند، اما مصاحبه تلویزیونی رئیس دولت یازدهم به‌رغم آهنگ آرامش، یک نقطه اوج را رقم زد و آن زمانی بود که روحانی در برابر سؤال خبرنگار راجع به بحث توزیع سبد کالا قرار گرفت و «در اقدامی بی‌سابقه و مقابل دیدگان میلیون‌ها شهروند ایرانی نسبت به مشکلات ناشی از این طرح عذرخواهی کرد».

امیرعلی حیدری یادداشت‌نویس روزنامه ایران با اشاره به این که به فاصله کوتاهی «عذرخواهی حسن روحانی» به عنوان تیتر بسیاری از رسانه‌ها ثبت شد نوشته است: «بی‌گمان چنین حرکتی از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور آن هم در صدا و سیما امری بی‌سابقه است، و اقدام روحانی یک سنت‌شکنی در رسانه‌ای بود که شهروندان آن را به تریبون توجیه‌گر می‌شناسند و بدعتی خجسته در صحنه سیاست ایران که "فرافکنی و فرار از مسئولیت" عادت ثانوی مدیرانش بوده است».

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، تاکید کرده است که «اکنون حلقه حامیان دولت اعتدال می‌توانند رفتار چهارشنبه شب روحانی را با کارنامه چندین مدعی او در مصادر امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به قیاس بنشینند که به‌رغم انجام اقدامات عجیب و تصمیمات غریب و زیانبار همچنان از کمترین اذعان و اقرار به کرده‌های خویش می‌گریزند و می‌هراسند».

پشت صحنه تاخیر در پخش زنده سخنان حسن روحانی به روایت شرق

روزنامه شرق ضمن انتشار گزارشی درباره «پشت صحنه تاخیر در پخش زنده سخنان حسن روحانی»، نوشته است: «اختلاف عزت‌الله ضرغامی با مسئولان پاستور درباره مجری باعث شد رئیس صدا و سیما مانع پخش گفت‌وگو در ساعت مقرر شود.»

این روزنامه با اشاره به این که گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی که قرار بود ساعت ۲۱ پخش شود با بیش از یک ساعت و نیم تاخیر آغاز شد، نوشته است: «در مدت زمان میان ساعت از پیش اعلام شده و ساعت پخش گفت‌وگوی روحانی، شبکه یک سیما زیرنویس کرد که به محض دریافت تصاویر از نهاد ریاست جمهوری، گفت‌وگو پخش خواهد شد، اما خبرهای پشت صحنه این تاخیر از واقعیت‌های متفاوتی حکایت داشت.»

به گزارش روزنامه شرق، «انتشار اولین خبر را ایرنا کلید زد و با انتشار خبری نوشت که رئیس صدا و سیما مانع پخش گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهوری شد».

این روزنامه نوشته است: «خبرگزاری دولت، پس از انتشار این خبر برای لحظاتی از دسترس خارج شد، اما همزمان با پخش سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی این خبرگزاری هم به روال عادی کار خود بازگشت.»

طاهره ریاحی گزارش‌نویس روزنامه شرق به نقل از اخبار غیر رسمی نوشته است: «عزت الله ضرغامی رئیس صدا و سیما چند شرط برای پخش برنامه تلویزیونی روحانی قرار داده بود: نخست حضور مجری و نشست پرسش و پاسخ و شرط دیگر آغاز سخنرانی رئیس جمهوری با مردم پس از اتمام برنامه "شب آفتابی" که میزبان آن غلامعلی حداد عادل در شبکه پنج سیما بود و کش و قوس همین شروط، تاخیر پخش گفت‌وگوی زنده حسن روحانی را رقم زد.»

روزنامه شرق همچنین تاکید کرده است که حسن روحانی «تمایل داشت تنها با حضور یک مجری در گفت‌وگوی زنده حاضر شود، اما با حضور محمدکاظم روحانی‌نژاد، برنامه با حضور دو مجری و در قالب پرسش و پاسخ روی آنتن رفت و جمله حسن روحانی در آغاز سخنانش مبنی بر این که "خوشحالیم که شما را در این برنامه داریم" خطاب به سونیا پوریامین دیگر مجری این برنامه، اشاره تلویحی رئیس جمهوری اسلامی به این نکته تلقی شد».

همزمان محمدرضا صادق مشاور رسانه‌ای دولت درباره تاخیر پخش برنامه تلویزیونی حسن روحانی به روزنامه شرق گفته است: «علت تاخیر را از آقای ضرغامی جویا شوید.»

مشاور رسانه‌ای دولت در عین حال گفته است: «آقایان با تحمیل نظرات و خواسته‌های خود امکان پخش برنامه در موعد مقرر را فراهم نکردند و در اطلاع‌رسانی‌ای خلاف واقعیت، علت تاخیر را نقص فنی اعلام می‌کنند.»

به نوشته روزنامه شرق، حتی خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران هم پس از تاخیر در پخش سخنان تلویزیونی حسن روحانی ضمن تاکید بر این که «هیچ مشکل فنی برای پخش گفت‌وگوی زنده رئیس ‌جمهوری با مردم وجود ندارد»، از «مخالفت رئیس سازمان صداوسیما با دو مجری در نظر گرفته شده برای این گفت‌وگوی زنده که هر دو نیز از کارمندان صداوسیما هستند» به عنوان دلیل تاخیر در پخش گفت‌وگوی زنده حسن روحانی یاد کرد.

این روزنامه با تاکید بر این که «پس‌لرزه‌های پخش گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی همچنان ادامه خواهد داشت» گزارش داده است که «بلافاصه پس از اتمام برنامه گفت‌وگوی زنده حسن روحانی و در اولین ساعات بامداد پنج‌شنبه، عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، خواستار تعیین تکلیف درباره موضوع انتخاب مجریان برنامه از سوی رئیس جمهوری شد».

ادامه بحران برف؛ صدها مصدوم و خسارات میلیاردی به کشاورزان گیلان و مازندران

روزنامه شهروند از «ادامه بحران برف در روستاهای استان گیلان و استان مازندران» خبر داده و نوشته است: «آن‌ طور که از شهرهای شمالی که حالا ۶ روز است درگیر برف و سرمایش هستند خبر می‌رسد، وضع امدادرسانی‌ها کمی بهتر شده است. بر اساس گزارش‌ها، مشکل قطعی برق و گاز در بیشتر شهرهای شمالی رفع شده اما امدادرسانی به تعدادی از روستاهای این شهرها که در مسیرهای صعب‌العبورند، روند کندتری را طی می‌کند و در بعضی از آنها قطعی گاز و برق هنوز ادامه دارد.»

به نوشته این روزنامه، مرتضی رهبر، معاون درمانی علوم پزشکی گیلان، روز چهارشنبه اعلام کرد: «مصدومان ناشی از برف ۵۸۹ نفر بوده که ۶ نفر هم بر اثر حادثه مرتبط با برف فوت کرده‌اند.»

این روزنامه از قول معاون درمانی علوم پزشکی گیلان نوشته است: «کل فوتی‌های پنج روز گذشته ۶۰ نفر است و از این تعداد ۶ نفر مرتبط با برف بوده‌اند که بر اثر لغزش یا سقوط از ارتفاع فوت کرده‌اند.»

رووزنامه شهروند همچنین از قول محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، درباره نحوه خدمات‌رسانی به استان‌های برف‌زده نوشته است: «بیمارستان‌های غرب استان مازندران طی دو روز گذشته به دلیل قطع آب و برق دچار بحران شده بودند، اما اکنون امکانات برقرار و مشکلات برطرف شده است. از سه‌شنبه شب نیز برق بیمارستان تنکابن وصل شده و ارائه خدمات درمانی در حال انجام است.»

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین به محدودیت‌های رفت و آمدی ناشی از نبود آمبولانس‌های دو محوره یا کمک‌دار در ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی نیز اشاره کرده و گفته است: «از آن‌جا که ناوگان اورژانس پیش‌بیمارستانی کشور فاقد آمبولانس‌های کمک‌دار است، رفت و آمد در مناطق صعب‌العبور و لغزنده با مشکل مواجه است، اما در مجموع اورژانس تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به بیماران اورژانسی و انتقال آنها به مراکز درمانی انجام می‌دهد».

به گزارش روزنامه شهروند، حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، نیز روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «به دنبال تصمیم‌های رئیس ‌جمهوری و ابلاغیه وزیر کشور، نیروهای مسلح، ارتش و سپاه هم وارد این قضیه شده‌اند و بر اساس گزارش مدیران استانی، در سه‌شنبه شب، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مشکلات شهری در استان‌های شمالی برف‌زده رفع شده است، و مشکل عمده کنونی به بعضی از روستاهای صعب‌العبور مربوط می‌شود و این موضوع نیز تا روز پنج‌شنبه برطرف می‌شود».

این روزنامه همچنین از قول حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، از امدادرسانی به ۳۰ هزار گرفتار در برف طی ۶ روز اخیر خبر داده و نوشته است: «در این مدت ۶۷۰۰ نفر توسط امدادگران اسکان داده شده و بسته‌های غذایی در اختیار آنها قرار گرفته است.»

روزنامه جام جم ضمن اختصاص عکس یک شماره پنج‌شنبه خود به بحران برف خبر داده است که با بازگشایی معابر در برخی شهرها و روستاهای استانهای گیلان و مازندران، زندگی روزانه دوباره در این دو استان شمالی از سر گرفته شده است.

این روزنامه همچنین از «خسارت میلیاردی برف به کشاورزان شمالی» خبر داده و نوشته است: «بارش برف سنگین در استان‌های شمالی طی روزهای اخیر علاوه بر خسارات سنگین به دیگر بخش‌ها، خسارات میلیاردی را نیز به بخش‌های کشاورزی، باغداری و دامداری این استان‌ها وارد کرده است که با توجه به شرایط یخ‌بندان طی روزهای آینده و به گفته مسئولان مربوط، میزان این خسارات افزایش چشمگیری خواهد یافت.»

علیرضا شعبان‌نژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، با اشاره به این که «پیش‌بینی اولیه ما از میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی و دامداری، حدود ۵۰ میلیارد تومان است» به این روزنامه گفته است: «سقف تعدادی از مرغداری‌ها، واحدهای دامی سبک و سنگین و گلخانه‌های استان گیلان فرو ریخته و بیش از هزار رأس دام سبک و سنگین تلف شده و بیش از ۱۹۰۰ کلونی زنبور عسل نیز آسیب دیده است.»

مسئولان سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز از برآورد خسارت اولیه ۲۸۰ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی این استان و پیش‌بینی افزایش آن تا سقف ۸۵۰ میلیارد تومان خبر داده‌اند.

مهدی خلیلی سخنگوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ضمن تاکید بر این که «آمارها به دلیل بسته بودن راه‌های روستایی و دسترسی نداشتن به کشاورزان و دامداران، نهایی نیست و آمار دقیق در روزهای آینده برآورد و اعلام خواهد شد» به روزنامه جام جم گفته است: «در بخش باغداری، تاکنون به ۲۳ درصد از باغ‌های بارده استان که شامل ۲۰ هزار هکتار می‌شود خسارت وارد شده است و ۵۷۰۰ هکتار از باغ‌های جدیدالاحداث و زیر پنج سال (نهال) نیز که به مرحله باردهی نرسیده بود، کاملا از بین رفته است که خسارات وارده در این دو بخش ۱۴۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود.»

مهدی خلیلی همچنین گفته است: «۱۰ درصد از محصول پرتقال استان نیز که شامل ۱۸۰ هزار تن می‌شود، هنوز برداشت نشده و کاملا از بین رفته است.»

به گفته مدیر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی مازندران، «به فضای گل و گیاه در مناطق غربی استان مازندران چه در فضای باز و چه بسته مانند گلخانه‌ها و گل‌های زنبق و نرگس و مرغداری‌ها به دلیل قطعی برق، خسارت زیادی وارد شده است» و علاوه بر این «با شروع یخ‌بندان، خسارت‌های جدید و زیادی نیز از این پس دامن کشاورزان و باغداران را خواهد گرفت».

روزنامه جام جم از قول محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، از دستور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی به دستگاه‌های ذی‌ربط برای تهیه گزارشی از خسارت‌های واردشده به بخش‌های کشاورزی، صنعتی، امکانات عمومی و خانه‌های مردم در استان‌های گیلان و مازندران خبر داده است.

محمدباقر نوبخت همچنین پیش‌بینی کرده است که «امدادرسانی به استان‌های شمالی تا یکی دو روز آینده به پایان برسد و مرحله دوم یعنی جبران خسارت‌های وارد شده به بناها و تاسیسات آغاز شود».
XS
SM
MD
LG