لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

واگذاری پیش از موعد پرونده هسته‌ای به روحانی


روزنامه کیهان در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از قول علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «اگر غرب لجبازی نکند حل مسئله هسته‌ای آسان است.»

همزمان روزنامه‌های بهار و اعتماد از قول علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه گزارش داده‌اند که یک ماه پیش از نشست بر کرسی ریاست جمهوری «پرونده هسته‌ای به حسن روحانی سپرده شده است».

روزنامه جهان صنعت در گزارشی با تیتر «هر کارگر ایرانی چند دلار درآمد دارد؟» به مقایسه حداقل حقوق ماهانه ۱۵۲ دلاری کارگران ایرانی با حقوق کارگران ده کشوری پرداخته است که در گزارش تازه سازمان جهانی کار اعلام شده است.

روزنامه شرق گزارش داده است که کنکور سراسری ۹۲ برای «رقابت بر سر صندلی‌های باکیفیت» از پنج‌شنبه ششم تیرماه در سراسر ایران در حالی آغاز شده است که در سال ۹۱ تنها «۲۱ درصد از دانشجویان جذب دانشگاه‌های دولتی و روزانه شدند».

عباس عبدی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد تاکید کرده است که «هیچ گروهی حق سهم‌خواهی از حسن روحانی را ندارد».

روزنامه رسالت نیز از قول حبیب‌الله عسکراولادی عضو ارشد موتلفه اسلامی نوشته است که «روحانی باید مراقب جریان فتنه و انحراف باشد».

روزنامه جام جم گزارش داده است که «کاهش و نوسان نسبی نرخ ارز در بازار غیررسمی در روزهای گذشته، به بازار کالاها و قطعات رایانه‌ای هم تسری پیدا کرد و قیمت این محصولات ۱۰ تا ۱۵ درصد با کاهش روبه‌رو شده است».

نرمش خامنه‌ای همزمان با واگذاری پیش از موعد پرونده هسته‌ای به روحانی

روزنامه کیهان در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از قول علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «اگر غرب لجبازی نکند حل مسئله هسته‌ای آسان است.»

همزمان روزنامه‌های بهار و اعتماد از قول علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه گزارش داده‌اند که یک ماه پیش از نشست بر کرسی ریاست جمهوری «پرونده هسته‌ای به حسن روحانی سپرده شده است».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود و تاکنون در پرونده هسته‌ای موضع تندی اتخاذ می‌کرد در تیتر یک شماره پنج‌شنبه از قول علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «اگر غرب لجبازی نکند حل مسئله هسته‌ای آسان است».

به نوشته این روزنامه، علی خامنه‌ای در دیدار روز چهارشنبه با مسئولان قوه قضائیه گفته است: «چند کشور که جبهه مخالف ایران را تشکیل می‌دهند و خود را به دروغ جامعه جهانی می‌خوانند با لجبازی نمی‌خواهند موضوع هسته‌ای حل شود، اما اگر لجبازی را کنار بگذارند حل مسئله هسته‌ای ایران، کاری سهل، آسان و روان است».

کیهان در عین حال از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «موضوع هسته‌ای بارها تا لحظه حل، پیش رفته است اما آمریکایی‌ها بهانه‌های جدیدی پیش کشیده‌اند.»

به نوشته این روزنامه، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفته است: «دشمنان در حرف‌های خصوصی و نامه‌ها می‌گویند نمی‌خواهیم نظام را تغییر دهیم، اما عملکردشان خلاف این حرف را نشان می‌دهد و برای آنها، هسته‌ای، حقوق بشر، دموکراسی و هیچ چیز دیگر اهمیتی ندارد، آنها دنبال سد کردن پیشرفت ملت و سلطه مجدد بر ایران عزیز ما هستند، اما جمهوری اسلامی با اقتدار، استقلال، تکیه بر مردم و اعتماد به پروردگار، ایستاده است و از منافع ایران دفاع می‌کند.»

همزمان با اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، روزنامه‌های بهار و اعتماد گزارش داده‌اند که «پرونده هسته‌ای به حسن روحانی واگذار شده است».

روزنامه بهار با تاکید بر این که «شیخ دیپلمات دوباره پشت فرمان هدایت قطار پرونده هسته‌ای نشست» نوشته است: «محمود احمدی‌نژاد ترمز و دنده عقب قطار پرونده هسته‌ای را هشت سال پیش از کار انداخــت»، اما فرمان این قطار اکنون و «یک ماه زودتر از موعد و پیش از تکیه بر صندلی ریاست جمهوری بار دیگر به روحانی سپرده شد».

روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک شماره پنج‌شنبه با عنوان «پرونده هسته‌ای روی میز روحانی» نوشته است در حالی که قربان صیفی، سفیر ایران در قزاقستان،‌از احتمال برگزاری دور بعدی گفت‌وگوهای تهران با ۱+۵ در آلماتی قزاقستان خبر داده است، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه طی اظهاراتی مسئولیت مذاکرات آتی را با حسن روحانی دانست.

علی‌اکبر صالحی همچنین اعلام کرد که «حسن روحانی گروهی را برای بررسی موضوع ادامه گفت‌وگوها با ۱+۵ تعیین کرده است تا این موضوع را در تمامی ابعاد بررسی کنند».

روزنامه اعتماد در عین حال نوشته است: «هنوز اسامی اعضای تیم جدید مذاکره‌کننده هسته‌ای از سوی حسن روحانی اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد روحانی، حداقل از بخشی از اعضای تیم مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای در دورانی که خود رئیس هیئت مذاکره‌کننده بود استفاده کند».

به گزارش این روزنامه، علی‌اکبر صالحی روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با وزیر خارجه تاجیکستان درباره مذاکرات بعدی ایران و کشورهای ۱+۵، گفت: «دوستان وزارت خارجه هم در این گروه با آقای روحانی حضور دارند و همکاری می‌کنند، اما آقای روحانی باید تصمیم بگیرد که در چه زمانی آمادگی برای برگزاری نشست با ۱+۵ وجود دارد.»

این روزنامه از قول علی‌اکبر صالحی نوشته است: «ما در دوره انتقال هستیم و در این دوره یقینا آسان نیست که بخواهد این نشست برگزار شود، و دو، سه هفته باید صبر کرد، اما این که در کجا و چه زمانی این نشست انجام شود هنوز تصمیمی گرفته نشده است.»

روزنامه اعتماد همچنین گزارش داده است که برخی از سایت‌های اینترنتی «از احتمال حضور علی‌اکبر ولایتی در دور بعدی مذاکرات با ۱+۵ خبر داده‌اند»، اما نوشته است: «هفته گذشته دفتر دکتر روحانی اعلام کرد که گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای دولت آینده کذب است و تاکنون رایزنی با هیچ کس صورت نگرفته است.»

این روزنامه همزمان از قول یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوشته است: «من خواستار گفت‌وگو بوده‌ام، اما در عین حال این گفت‌وگو هدف نهایی نیست و باید گفت‌وگویی سازنده باشد و نتایجی ملموس به بار آورد و ادامه گفت‌وگوی بی‌انتها راه‌حل نیست.»

به نوشته اعتماد، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته است: «ما نمی‌گوییم ایران نباید برق هسته‌ای داشته باشد، آن چه می‌گوییم این است که از قواعد پیروی کنند و اینجاست که آنها مشکل دارند.»

اعتماد همچنین از قول مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته است: «نیروگاه هسته‌ای بوشهر تحت کنترل آژانس است و هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

هر کارگر ایرانی «چند دلار درآمد دارد؟»

روزنامه جهان صنعت در گزارشی با تیتر «هر کارگر ایرانی چند دلار درآمد دارد؟» به مقایسه حداقل حقوق ماهانه ۱۵۲ دلاری کارگران ایرانی با حقوق کارگران ده کشوری پرداخته است که در گزارش تازه سازمان جهانی کار اعلام شده است.

به نوشته این روزنامه، به تازگی سازمان جهانی کار گزارشی از وضعیت حقوق و دستمزد ماهانه ۱۰ کشور جهان منتشر کرده بر اساس بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۰ که بر اساس آن «در سال ۲۰۱۰ هر فرد ترکیه‌ای ماهانه ۱۴۰۰ دلار درآمد داشته که با دلار ۳۲۰۰ تومانی بازار ایران، این میزان معادل ۴ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان در هر ماه و با دلار آن سال به میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است».

روزنامه جهان صنعت به استناد گزارش سازمان جهانی کار نوشته است که «هر فرد اندونزیایی با وضعیت سال ۲۰۱۰ ماهانه ۲۵۰ دلار درآمد دارد که با قیمت امروز دلار آزاد در بازار ایران این رقم معادل ۸۰۰ هزار تومان و با دلار سال ۸۸ به میزان ۲۵۰ هزار تومان بوده است و همچنین میزان درآمد افراد در پرو و مکزیک نیز ماهانه ۶۰۰ دلار معادل یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان در سال ۹۲ برآورد شده است».

بنا بر گزارش سازمان جهانی کار، «یک فرد چینی طبق آمارهای سال ۲۰۱۰ در هر ماه ۷۰۰ دلار درآمد داشته که به پول ایران دو میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می‌شود و در کشوری مانند آمریکا معادل ۳ هزار و ۴۰۰ دلار یا ۱۰ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان است».

روزنامه جهان صنعت نوشته است: «در ایران نرخ آزاد دلار در سال ۸۸ به میزان ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان بوده است که بر اساس حداقل دستمزدهای تعیین شده در سال‌های ۸۸ و ۸۹ رقمی بین ۲۳۹ تا ۳۰۳ دلار در ماه بوده است و البته این ارقام بر مبنای حداقل دستمزدها محاسبه شده و می‌تواند تا سه برابر و در مواردی خاص بیشتر نیز افزایش داشته باشد».

این روزنامه تاکید کرده است که «به دنبال نوسانات نرخ ارز در سال گذشته و به تبع آن سه برابر شدن نرخ دلار، هر کارگر ایرانی ماهانه ۱۵۲ دلار یا معادل ۴۸۷ هزار تومان بر مبنای دلار ۳۲۰۰ تومانی بازار آزاد، حقوق دریافت می‌کند» و به گفته کارشناسان «این رقم در بالاترین حد برای کارگران و مشمولان قانون کار می‌تواند تا ۳ برابر نیز افزایش داشته باشد».

روزنامه جهان صنعت از قول کارشناسان بازار کار نوشته است: «هرچند در برخی کشورها ممکن است درآمدها بالا باشد و افراد به همان نسبت نیز هزینه کنند، در مورد ایران مسئله مهم این است که کارگران تنها یک‌سوم دستمزدهای واقعی خود را دریافت می‌کنند.»

آغاز کنکور سراسری ۹۲ برای «رقابت بر سر صندلی‌های باکیفیت»

روزنامه شرق گزارش داده است که کنکور سراسری ۹۲ برای «رقابت بر سر صندلی‌های باکیفیت» از پنج‌شنبه ششم تیرماه در سراسر ایران در حالی آغاز شده است که در سال ۹۱ تنها «۲۱ درصد از دانشجویان جذب دانشگاه‌های دولتی و روزانه شدند».

به نوشته این روزنامه، بر اساس آمار سازمان سنجش «از مجموع یک‌ میلیون و ۸۳هزار و ۵۷۱ داوطلب شرکت کننده در کنکور سال جاری، ۲۳٫۲ درصد در گروه ریاضی، ۴۶٫۸ درصد در گروه تجربی، ۲۷٫۴ درصد در گروه انسانی، ۱٫۶ درصد در گروه هنر و یک‌ درصد از کل داوطلبان در گروه زبان‌های خارجی به رقابت می‌پردازند».

این روزنامه از قول حسین توکلی یکی از مسئولان برگزاری کنکور سراسری در ایران نوشته است: «یک‌ میلیون ‌و ۸۳هزار و ۵۷۱ داوطلب نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت‌نام در فرصت‌های اعلام‌ شده اقدام کردند که از این تعداد ۶۴۳هزار و ۸۵۲ داوطلب زن و ۴۳۹هزار و ۷۱۹ داوطلب مرد هستند».

روزنامه شرق با اشاره به سبقت دختران از پسران در ۴ گروه کنکور نوشته است که در چهار گروه «علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی» شمار داوطلبان دختر از پسر بیشتر است.

محمدحسین نجاتی در گزارش روزنامه شرق با انتشار آماری از پذیرفته‌شدگان کنکور سال ۹۱ در دوره‌های «دانشگاه‌های شبانه، پیام نور، نیمه‌حضوری» و «دانشگاه‌های غیرانتفاعی، فرهنگیان، مجازی» نوشته است: «از مجموع کل قبول‌شدگان نهایی کنکور سراسری سال ۱۳۹۱ تنها ۲۱ درصد از دانشجویان جذب دانشگاه‌های دولتی و روزانه شدند» و همین آمارها نشان می‌دهد که «چراغ آموزش عالی رایگان در ایران رو به خاموشی است».

گزارش‌نویس روزنامه شرق با اشاره به عمل نشدن به وعده‌های مختلف مقام‌های دولتی برای «حذف کنکور» نوشته است: «حالا داوطلبانی که طی سه روز آینده قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند، پس از آن که رویای حذف کنکور برای آنها و خانواده‌شان دست‌نیافتنی شده است، باید به ‌دنبال کسب کرسی‌های دانشگاهی باکیفیت‌تر باشند».

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها در بازار کامپیوتر ایران

روزنامه جام جم گزارش داده است که «کاهش و نوسان نسبی نرخ ارز در بازار غیررسمی در روزهای گذشته، به بازار کالاها و قطعات رایانه‌ای هم تسری پیدا کرد و قیمت این محصولات ۱۰ تا ۱۵ درصد با کاهش روبه‌رو شده است.

این روزنامه نوشته است پس از آن که بر اساس تصمیم سال ۹۱ وزارت صنعت، معدن و تجارت، کالاهای رایانه‌ای در کنار کالاهای لوکس، به گروه نهم و دهم اولویت‌های کالایی منتقل شدند و به این ترتیب از دریافت ارز مرجع و حتی ارز مبادله‌ای محروم ماندند، نوسان و افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیمی روی قیمت کالاهایی نظیر تبلت، نوت‌بوک و تمام تجهیزات و قطعات رایانه‌ای و ماشین‌های اداری گذاشت.

روزنامه جام جم در عین حال نوشته است: «از آغاز هفته گذشته روند دیگری در بازار رایانه رقم خورد و بعد از شروع کاهش دامنه‌دار قیمت ارز، رفته رفته قیمت رایانه‌های مختلف و کالاها و قطعات رایانه‌ای هم دستخوش کاهش قابل اعتنایی شد»، تا آنجا که مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه صنفی فناوران و رایانه تهران، می‌گوید: «به دنبال کاهش ادامه‌دار قیمت ارز از ابتدای هفته گذشته، وسایل رایانه‌ای هم به اوج ارزان شدن خود یعنی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش نسبت به هفته قبل از آن رسید و این در حالی بود که پیش‌بینی می‌شد با ادامه کاهش نرخ ارز، قیمت محصولات رایانه‌ای افت خیلی بیشتری هم بکند».

رئیس اتحادیه صنفی فناوران و رایانه تهران به این روزنامه گفته است: «اواسط هفته جاری، با ایجاد نوسان در قیمت ارز و بازگشت نسبی قیمت‌ها، جلوی پیشرفت این روند گرفته شد، به طوری که کاهش قیمت‌ها در محدوده ۱۰ درصدی متوقف ماند».

مهدی میرمهدی با اشاره به این که تنها تولید مانیتور، موس، کیس و کی‌بورد، آن هم به تعدادی ناکافی در داخل کشور انجام می‌شود، گفته است: «برآورد این است که حدود ۹۵ تا ۹۷ درصد لوازم رایانه‌ای وارداتی است و قیمت آن با توجه به قرار گرفتن این کالاها در اولویت نهم و دهم کالایی، کاملا تابع قیمت ارز آزاد است».

رئیس اتحادیه صنفی فناوران و رایانه تهران با اشاره به کاهش قیمت‌ها پس از کاهش قیمت ارز، گفته است: «به عنوان نمونه یک دستگاه نوت‌بوک که هفته گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون به قیمت یک میلیون و ۵۵۰ تا یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و این گونه کاهش قیمت، شامل همه برندهاست.»

وی تصریح کرد: «بهای تبلت‌های مختلف نیز حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. این کاهش شامل قیمت کالاها و قطعات رایانه‌ای نیز می‌شود.»

روزنامه جام جم در عین حال از قول رئیس اتحادیه صنفی فناوران و رایانه تهران نوشته است: «فعالان این صنف با کاهش‌های غیرقابل پیش‌بینی قیمت ارز، دچار زیان می‌شوند، چون برای خرید و وارد کردن، در مقطعی که قیمت ارز در نرخ بالایی بوده خرید و واردات کرده باشند که این فرآیند به آنها زیان پی‌در‌پی می‌رساند.»
XS
SM
MD
LG