لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۹

روس‌ها برای کار در نیروگاه بوشهر «حق حجاب» می‌گیرند


روزنامه‌های آرمان و اعتماد در شماره شنبه از «رشد ده برابری معوقات بانکی» و «افزایش نرخ بیکاری» گزارش داده‌اند. روزنامه تهران امروز «اختصاص ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار» از سوی دولت به «واردات خودروهای لوکس» را مورد توجه قرار داده است.

روزنامه کیهان از قول جعفر سبحانی از روحانیان نزدیک به جناح حاکم نسبت به آغاز اعتراضات اقتصادی ابراز نگرانی کرده است.

روزنامه قانون از قول یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داده است که «روس‌ها» برای اقامت و کار در جنوب ایران «حق حجاب» می‌گیرند.

روزنامه رسالت گزارش داده است که «سالانه ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا» می‌میرند.

جمال میرصادقی، داستان‌نویس، به روزنامه بهار گفته است که «اوضاع چاپ و نشر کتاب خراب است» و وزارت ارشاد اسلامی حتی مجوز برخی از کتاب‌های منتشر شده در دو سال اخیر را «لغو» و از انتشار این کتاب‌ها جلوگیری می‌کند.

ده برابر شدن معوقات بانکی، نگرانی مراجع تقلید از آغاز اعتراضات مردم

روزنامه‌های آرمان و اعتماد در شماره شنبه از «رشد ده برابری معوقات بانکی» و «افزایش نرخ بیکاری» گزارش داده‌اند، روزنامه تهران امروز افشای «اختصاص ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار» از سوی دولت به «واردات خودروهای لوکس» را مورد توجه قرار داده و روزنامه کیهان از قول جعفر سبحانی از روحانیان نزدیک به جناح حاکم نسبت به آغاز اعتراضات اقتصادی ابراز نگرانی کرده است.

روزنامه آرمان در تیتر یک شماره شنبه گزارشی از «رشد ۱۰ برابری مطالبات معوق بانک‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد» منتشر کرده و نوشته است که هفت سال پیش در «زمان شروع به کار دولت نهم، محمود احمدی‌نژاد در مقابل مطالبات معوق شش هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی بانک‌ها» گفته بود که «فهرست بدهکاران بانکی را در جیب دارد و به زودی اسامی آنها را اعلام خواهد کرد».

این روزنامه نوشته است که اکنون با گذشت هفت سال «آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد میزان مطالبات بانک‌ها در دو دولت احمدی‌نژاد نسبت به سال ۸۴ بیش از ۱۰ برابر شده» و تا «نیمه نخست سال جاری به ۶۰ هزار و ۶۳۱ میلیارد تومان رسیده است».

روزنامه اعتماد ضمن انتشار گزارشی درباره افزایش نرخ بیکاری نوشته است که «طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در تابستان سال جاری ۱۲.۴ درصد و در بهار سال جاری به ۱۲.۹ درصد رسیده است».

به نوشته این روزنامه، مقایسه نرخ بیکاری در گروه‌های سنی مختلف نشان می‌دهد که «بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله با ۲۹.۸ درصد است».

بر اساس برنامه چهارم نرخ بیکاری باید به «۸.۶ درصد» می‌رسید و حتی دولت نیز وعده داده بود که در سال جاری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند.

همزمان روزنامه تهران امروز، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، خبر داده است که احمد توکلی نماینده تهران در مجلس نهم «ابعاد جدیدی از سیاست‌های دولت درباره چگونگی خرج کردن ارزهای دولتی» از جمله «اختصاص ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ارز ارزان در شش ماه نخست سال ۹۱» به «واردات خودروهای لوکس» را در سایت خود، «سایت الف»، فاش کرده است.

این روزنامه از قول احمد توکلی خطاب به مقام‌های دولت احمدی‌نژاد نوشته است که «این ننگ نیست که با ارز به نرخ دولتی خودروی میلیاردی، پورشه، زیر پای نوکیسه‌های اکثرا حرام‌خوار قرار دهید در حالی‌ که برای «دارو» که با جان مردم سرو کار دارد، ارز کافی ندهید و ارز برای گندم به سختی تامین شود؟»

روزنامه تهران امروز ضمن انتشار عکس ناصرمکارم شیرازی و جعفر سبحانی دو تن از مراجع تقلید نزدیک به جناح حاکم نوشته است که این روحانی بلندپایه «در دیدار اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، خواهان توجه جدی مسئولان به معیشت مردم» شده‌اند.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود نوشته است که «آیت‌الله جعفر سبحانی با اشاره به اعتراضات سال ۸۸ از احتمال آغاز اعتراضات سیاسی و اقتصادی خبر داده» و گفته است «باید مراقب بود که دیگر فتنه‌ای در کشور اعم از سیاسی و اقتصادی ایجاد نشود».

روزنامه بهار نیز گزارش داده است که مصطفی پورمحمدی، رئیس فعلی سازمان بازرسی و قائم مقام سابق وزارت اطلاعات، طی سخنانی در جمع طلاب کرمانی مقیم قم، با اشاره به افزایش نارضایی مردم گفته است که در سفر به قم «کلی آدم به من گفتند می‌دانید گرانی چقدر است؟ می‌دانید مردم در مشکلات اقتصادی به سر می‌برند؟» و حتی «طلبه‌ای به من اصرار می‌کرد که پاسخ دهید که آیا رهبری از این موضوع گرانی‌ها خبر دارند یا نه؟ و می‌پرسیدند چرا آقا تدبیر نمی‌کند، من هم پاسخ دادم که کار دست دولتمردان است».

مصطفی پورمحمدی همچنین گفته است که «اکنون نیز در شرایط فتنه هستیم؛ یعنی ما الان در فتنه به سر می‌بریم و هر لحظه احتمال دارد اتفاق و بلوایی به راه بیفتد».

روس‌ها برای اقامت و کار در نیروگاه اتمی بوشهر «حق حجاب» می‌گیرند

روزنامه قانون از قول یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داده است که «روس‌ها» برای اقامت و کار در جنوب ایران «حق حجاب» می‌گیرند.

به نوشته این روزنامه، مهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان در مجلس نهم با اشاره به پرداخت «حق حجاب» گفته است که پرداخت «حق حجاب، منحصر به زنان روس در بوشهر» است و «زنان روس حق حجاب را می‌گیرند، اما حجاب‌شان را رعایت نمی‌کنند».

روزنامه قانون همچنین از قول مهدی موسوی‌نژاد نماینده دشتستان در مجلس نهم درباره «وضعیت روس‌ها در بوشهر» نوشته است که روس‌های مشغول به کار در نیروگاه اتمی بوشهر «برای خود کمپ اختصاصی دارند و این افراد در بازارهای بوشهر هم حضور می‌یابند و در عمده موارد بدحجابند و حجاب‌شان را رعایت نمی‌کنند».

این روزنامه نوشته است که نماینده دشتستان در مجلس درباره «میزان حق حجاب» سخنی نگفته و درباره «میزان دریافتی زنان روسی بابت حق حجاب‌شان اعلام بی‌اطلاعی کرده است».

مرگ سالانه ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا

روزنامه رسالت خبر داده است که در جریان برگزاری «هشتمین همایش انجمن سرطان ایران» اعلام شد که «سالانه ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا» می‌میرند.

به نوشته این روزنامه وابسته به جناح حاکم، «محمدهادی حیدرزاده رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران» گفته است که «سالانه ۴۵ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند».

روزنامه رسالت همچنین نوشته است که در حالی که «۷۰ درصد سرطان‌ها به نوعی مرتبط با محیط زیست و مسائل انسانی است»، اما «سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آلاینده وارد هوای تهران می‌شود».

این روزنامه همچنین نوشته است که رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران با اشاره به این که «میزان آزبست در هوای تهران ۱۰ برابر استاندارد جهانی است» گفت که «گوگرد خودروهای دیزل، ۲۵ تی پی‌ام است اما این میزان در ایران ۵۰۰ است».

انتقاد جمال میرصادقی از سانسور کتاب

جمال میرصادقی داستان‌نویس به روزنامه بهار گفته است که «اوضاع چاپ و نشر کتاب خراب است» و وزارت ارشاد اسلامی حتی مجوز برخی از کتاب‌های منتشر شده در دو سال اخیر را ضبط و از انتشار آنان جلوگیری کرده است.

این نویسنده ۷۹ ساله که تاکنون بیش از «۴۰ رمان، داستان کوتاه و نقد ادبی» از او منتشر شده به روزنامه بهار درباره جلوگیری از چاپ دوباره یکی از کتاب‌های منتشر شده‌اش به روزنامه بهار گفته است که «کتابی که دو سال پیش مجوز چاپ گرفته اما امسال به‌‌ همان کتاب مجوز نشر نمی‌دهند. یعنی در زمان وزارت یک وزیر، محمد حسینی، دو وضعیت متفاوت نسبت به یک کتاب اتفاق می‌افتد».

روزنامه بهار همچنین از قول جمال میرصادقی نوشته است که «تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام‌ صادق این روز‌ها در وزارت ارشاد اسلامی به عنوان ارزیاب مشغول خواندن کتاب‌ها شده‌اند» و «بنا بر سلیقه شخصی مانع از انتشار کتاب‌هایی می‌شوند که در همین دولت مجوز گرفته‌اند».

جمال میرصادقی با انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد اسلامی و با تاکید بر این که «وضعیت موسیقی، سینما، تئا‌تر و دیگر هنر‌ها» نیز «بهتر از ادبیات نیست» گفته است که «هنر و ادبیات سرمایه ملی هستند».
XS
SM
MD
LG