لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

ﺟﺎﺑﻪ‌ﺟﺎﻳﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺩﺍﻣﻪ‌ﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﺩ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ


روزنامه جام جم در تیتر یک از «ﺍﺟﺮﺍی ﭼﺮﺍﻍ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﻭﻡ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪی ﻳﺎﺭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ» خبر داده است.

روزنامه‌های کیهان، جهان صنعت، مغرب، قانون، و مردمسالاری در شماره پنج‌شنبه ادامه اظهارات مقام‌های حکومتی درباره مرگ ستار بهشتی را منتشر کرده‌اند. روزنامه مغرب نوشته است که «پرونده قضات ماجرای کهریزک، پس ازگذشت دست‌کم ۴۰ ماه، با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است».

روزنامه آرمان گزارشی از «ادامه ﺟﺎﺑﻪ‌ﺟﺎﻳﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺩﺍﻣﻪ‌ﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﺩ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ» منتشر کرده و خبر داده است که «ﻭﺯﺍﺭﺕ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﺍﺭﺍﻥ ﺭﺳﻴﺪه است».

روزنامه تهران امروز نوشته است که «گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره اجرا نشدن برخی بندهای بودجه امسال باعث شد تا نمایندگان ملت بار دیگر دغدغه‌های خود درباره وضعیت دارویی را به صحن علنی بهارستان ببرند».

ﺍﺟﺮﺍی ﭼﺮﺍﻍ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﻭﻡ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪی ﻳﺎﺭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ

روزنامه جام جم در تیتر یک از «ﺍﺟﺮﺍی ﭼﺮﺍﻍ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﻭﻡ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪی ﻳﺎﺭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ» خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، رستم قاسمی وزیر نفت روز چهارشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از کارت سوخت جدید اعلام کرد که «سهمیه‌بندی گازوئیل به‌زودی اجرا می‌شود».

روزنامه جام جم همچنین از قول وزیر نفت نوشته است که «یکی از دلایل اصلی چنین تصمیمی، افزایش قاچاق گازوئیل به خاطر تفاوت زیاد نرخ ارز در داخل و خارج کشور» است و به همین دلیل «دولت به‌زودی گازوئیل را سهمیه‌بندی و مصرف غیرخودرویی آن را نیز کارتی خواهد کرد».

این روزنامه یادآوری کرده که چند هفته پیش «مجلس اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت را در مصوبه اخیر خود ممنوع کرد»، اما اکنون «دولت به شکل دیگری در حال اجرای مرحله دوم قانون است، به طوری که آثار آن را در افزایش نرخ سوخت هواپیما و سهمیه‌بندی گازوئیل که روز گذشته از سوی وزیر نفت اعلام شد، می‌توان مشاهده کرد».

روزنامه جام جم از اقدامات اخیر دولت در «افزایش نرخ سوخت هواپیما» و «سهمیه‌بندی گازوئیل» به عنوان بخشی از اجرای «هدفمندی پنهان» نام برده و نوشته است که «ماجرای این هدفمندی پنهان از آنجا آغاز می‌شود که از دو هفته قبل به دلیل افزایش نرخ سوخت هواپیما از ۲۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی با افزایش ۶۵ درصدی مواجه شده است» و اکنون اجرای سهمیه‌بندی گازوئیل نیز «با احتمال بازنگری و افزایش در قیمت این نوع سوخت همراه است».

رئیس قوه قضائیه: ستار بهشتی در اختیار نیروی انتظامی بود

روزنامه‌های کیهان، جهان صنعت، مغرب، قانون، مردمسالاری در شماره پنج‌شنبه ادامه اظهارات مقام‌های حکومتی درباره مرگ ستار بهشتی را منتشر کرده‌اند.

روزنامه کیهان ضمن انتشار اظهارات رئیس قوه قضائیه درباره پرونده ستار بهشتی وبلاگ‌نویسی که در بازداشت کشته شد، از قول صادق لاریجانی نوشته است که «این حادثه به صورت مستقیم ربطی به قوه قضاییه یا زندان اوین ندارد و متهم در اختیار نیروی انتظامی بوده است، با این حال قوه قضاییه به وظیفه خود تا این لحظه عمل کرده و دستورهای لازم صادر شده است».

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی تاکید کرده که «اگر اثبات شود که این فرد در اثر شکنجه فوت کرده است، تخلف و جنایت چند مامور بوده است و نباید به بهانه‌ای برای تضعیف نیروی انتظامی یا قوه قضاییه تبدیل شود».

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی همچنین گفته است که «وظیفه دستگاه قضایی سخن‌پراکنی در باب پرونده‌ها نیست» اما «در قبال سخنانی که علیه نظام یا قوه مطرح شود، پاسخ لازم را خواهد داد».

روزنامه جهان صنعت نیز با اشاره به این که «ابهام در مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس، سبب شده تا مقامات در خصوص آن واکنش نشان دهند»، نوشته است که صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه روز چهارشنبه در جلسه مسئولان عالی قضایی به صراحت گفت که «ستار بهشتی در اختیار نیروی انتظامی بود».

روزنامه مغرب اما گزارش داده که اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی درباره ماموران متهم در پرونده کشته شدن ستار بهشتی گفت که «ماموران مورد نظر در حال حاضر در اختیار دادسرا برای بازجویی هستند» و «اگر به نتیجه‌ای برسیم که قصوری بوده، با مقصران آن برخورد قاطع و قانونی را به عمل خواهیم آورد».

به نوشته این روزنامه، اسماعیل احمدی مقدم در عین حال گفت که «هنوز مشخص نشده که در خصوص ستار بهشتی جرمی رخ داده یا نه، اما اگر قصوری صورت گرفته شده باشد با مقصران برخورد قاطع خواهیم داشت».

روزنامه مغرب همچنین در تیتر یک شماره بیست و پنجم آبان‌ماه نوشته است که «اظهارات دلگرم‌کننده مسئولان برای پیگیری قاطع و برخورد با خاطیان و احیانا عوامل خودسر در مرگ ستار بهشتی وبلاگ‌نویس زندانی» این امید را افزایش داده بود که این پرونده سرانجام مشابهی با پرونده‌هایی مانند پرونده زهرا کاظمی و پرونده بازداشتگاه کهریزک پیدا نکند»، اما اظهارات جواد قدوسی کرمی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس «امید به روشن شدن زوایای پنهان این مرگ مشکوک را کمرنگ کرد».

به نوشته این روزنامه، جواد کریمی قدوسی فرمانده سابق بسیج استان خراسان رضوی و نماینده مشهد در مجلس نهم با این ادعا که کشته شدن ستار بهشتی با «نقشه رسانه‌های بیگانه و بی‌بی‌سی، و با اجرای فتنه‌گران» صورت گرفته، گفته می‌خواهند «به نظام اتهام نقض حقوق بشر وارد کنند» و «به دنبال تضعیف دستگاه امنیتی، قضائی و اطلاعاتی هستند و ما هشدار می‌دهیم تا مسئولان مراقب فتنه‌گران، حتی در داخل زندان اوین باشند».

روزنامه مغرب با تاکید بر این که کشته شدن ستار بهشتی «در زمان بازداشت او و زمانی که در اختیار پلیس بوده روی داده است»، خطاب به این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشته است که «آیا منظور ایشان این است که نیروهای بیگانه و ضد انقلاب و عناصر بی‌بی‌سی و کسانی که می‌خواهند چهره نظام جمهوری اسلامی ایران را در خارج و داخل تخریب کنند اکنون تا داخل زندان‌ها و داخل نیروی انتظامی و ماموران امنیتی جمهوری اسلامی نفوذ کرده‌اند؟»

روزنامه مردمسالاری نیز خبر داده است که روز چهارشنبه کمیسیون امنیت ملی مجلس مجبور شد ساعتی پس از قرائت گزارش درباره کشته شدن ستار بهشتی در صحن مجلس، این گزارش را به دلیل چند مورد اطلاعات نادرست «اصلاح کند».

به گزارش روزنامه مردمسالاری، در گزارش کمیسیون امنیت ملی ابتدا تاریخ بازداشت ستار بهشتی «۱۸ آبان ۹۱» ذکر شده بود که در «طبق اصلاحیه‌» این کمیسیون «۹ آبان ۹۱» درست است، و همچنین «تاریخ مرگ» این وبلاگ‌نویس از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ابتدا «۲۰ آبان ۹۱» عنوان شده بود که «طبق اصلاحیه» این کمیسیون «۱۳ آبان ۹۱» است.

به نوشته روزنامه مردمسالاری در گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با اشاره به این که «اصل موضوع فوت ستار بهشتی در بازداشتگاه نیازمند بررسی جدی است»، بر «ضرورت دقت لازم نیروهای عمل‌کننده برای جلوگیری از حوادث مشابه» و «نظارت قوه قضاییه بر این روند» تاکید کرده است.

ﺟﺎﺑﻪ‌ﺟﺎﻳﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺩﺍﻣﻪ‌ﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﺩ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ

روزنامه آرمان گزارشی درباره «ادامه ﺟﺎﺑﻪ‌ﺟﺎﻳﯽ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﺩ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ» منتشر کرده و خبر داده که «ﻭﺯﺍﺭﺕ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﺍﺭﺍﻥ ﺭﺳﻴﺪه است».

این روزنامه با تاکید بر این که «تغییرات مدیریتی در وزارت کشور در سه سطح پی گرفته شده است»، نوشته است که «تغییرات آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری به سطوح خرد‌تر راه یافته و خبر می‌رسد که فرماندار تهران نیز عزل شده و فرد جدیدی به جای وی نشسته است».

به نوشته روزنامه آرمان، دولت محمود احمدی‌نژاد همچنین «در سطح کلان طی چند سال اخیر چند نفر را به عنوان وزیر کشور کشور منصوب و برکنار کرده، و در «تغییر استانداران» نیز در «سطوح میانی مدیریت» نیز «همچنان ادامه داده است».

این روزنامه نوشته است که «دولتی که نام محمود احمدی‌نژاد را بر صدر خود دارد بیش و پیش از تمامی اسلاف خود به این جابه‌جایی‌های پرشمار اقدام کرده، و بی‌گمان «با اختلاف فاحش رکورددار تغییر مدیریتی است».

انتقاد مجلس از بی‌توجهی دولت به تامین بازار دارو

روزنامه تهران امروز در شماره پنج‌شنبه نوشته است که روز چهارشنبه «گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره اجرا نشدن برخی بندهای بودجه امسال باعث شد تا نمایندگان ملت بار دیگر دغدغه‌های خود درباره وضعیت دارویی را به صحن علنی بهارستان ببرند».

به نوشته این روزنامه، کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی «درست یک روز پس از آن که محمود احمدی‌نژاد، طی مراسمی، وضعیت حوزه سلامت کشور را نورعلی‌نور خواند» از «عملکرد دولت در حوزه سلامت و عدم تخصیص بودجه شش ‌هزار میلیارد تومانی بهداشت کشور» انتقاد کرد.

تهران امروز به نقل از گزارش کمیسیون بهداشت مجلس نوشته است که «برخلاف قانون، دولت نتوانسته‌ است بندهایی که باعث ایجاد عدالت در نظام سلامت می‌شود را با گذشت ۷ ماه از سال اجرایی کند».

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به این که «به رئیس‌جمهور درباره تامین دارو‌ها تذکر دادم، اما توجهی نشده است و امروز برخی دارو‌ها و تجهیزات پزشکی بیش از ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است».

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین گفت که «ما کشوری بودیم که در میان ۱۸۶ کشور دنیا می‌توانستیم واکسن آنفلوانزا تولید کنیم، اما الان در تامین این واکسن با مشکل مواجه شده‌ایم».
XS
SM
MD
LG