لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

هنوز دیه قربانیان شین‌آباد پرداخت نشده است


روزنامه‌های خراسان و اعتماد از «ترافیک خبرهای متفاوت از توافقات یارانه‌ای و معیشتی دولت و مجلس» و احتمال «توزیع کوپن‌های الکترونیک تا پایان بهمن‌ماه» گزارش داده‌اند. روزنامه ابتکار اما همزمان عکس یک شماره پنج‌شنبه را به «صف‌های طولانی خرید برنج» در ایران اختصاص داده است.

روزنامه کیهان گزارش داده است که رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ضمن دفاع از اعدام‌ها و از جمله «اعدام متهمان به زورگیری»، این اعدام را به «مصلحت جامعه اسلامی» توصیف کرده است. کیهان و روزنامه قانون همچنین از اعدام چهار نفر در روز چهارشنبه خبر داده‌اند.

عباس عبدی در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد پیش‌بینی کرده است که در انتخابات آینده ریاست جمهوری «در غیاب اصلاح‌طلبان، پیروزی نامزد مورد حمایت احمدی‌نژاد قطعی است».

روزنامه آرمان در شماره پنجم بهمن‌ماه از قول رسول خضری نماینده پیرانشهر و سردشت گزارش داده است که «هنوز یک ریال از دیه قربانیان آتش‌سوزی در دبستان شین‌آباد پرداخت نشده است».

وعده توزیع کوپن‌های الکترونیک تا پایان بهمن‌ماه، صف‌های طولانی خرید برنج

روزنامه‌های خراسان و اعتماد از «ترافیک خبرهای متفاوت از توافقات یارانه‌ای و معیشتی دولت و مجلس» و احتمال «توزیع کوپن‌های الکترونیک تا پایان بهمن‌ماه» گزارش داده‌اند. روزنامه ابتکار اما همزمان عکس یک شماره پنج‌شنبه را به «صف‌های طولانی خرید برنج» در ایران اختصاص داده است.

روزنامه خراسان با اشاره به اخبار متفاوت و متناقض درباره نتایج جلسات مشترک دولت و مجلس برای «بهبود معیشت مردم» نوشته است که «۵۰ هزار، ۱۰۰ هزار یا ۲۰۰ هزار تومان، نقدی، کارت اعتباری یا کالایی، از محل صندوق توسعه ملی یا محلی دیگر، دو دهک یا بیشتر، همه این موارد اما و اگرهایی است که با گذشت یک هفته از آغاز جلسات مشترک دولت و مجلس درباره بهبود معیشت مردم هنوز قطعی نشده است».

این روزنامه با تاکید بر این که «چند اطلاع‌رسانی از این جلسات به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود»، گزارش داده که روز چهارشنبه شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد «بررسی هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۲» و «جبران کاهش قدرت خرید مردم» را از محورهای جلسات دولت و مجلس ذکر کرد، و گفت که «زمانی که درباره این موارد به جمع‌بندی کامل رسیدیم به اطلاع مردم می‌رسانیم».

روزنامه خراسان در عین حال از «وعده» غلامحسین الهام برای «جمع‌بندی جلسات دولت و مجلس درباره «یارانه‌ها» و میزان «کمک به دهک‌های پایین جامعه» خبر داده و از قول سخنگوی دولت نوشته است که «هنوز هیچ عدد و رقمی در این باره تصویب نشده است».

روزنامه اعتماد نیز گزارشی درباره احتمال «پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی» منتشر کرده و از «توزیع کوپن‌های الکترونیک تا پایان بهمن‌ماه» خبر داده است.

این روزنامه از قول ایرج ندیمی یکی از اعضای کارگروه نشست مجلس و دولت نوشته است که «قرار است این کمک‌ها به صورت نقدی یا کالایی» در اختیار «دهک‌های یک تا هفت جامعه» قرار گیرد.

روزنامه اعتماد یادآوری کرده است که «مجلس و دولت از اوایل هفته جاری نشست‌هایی را برای اجرا کردن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آغاز کرده‌اند» و نوشته که در این جلسات «از یک سو قرار شده است که برای اقشار کم‌درآمد تمهیداتی اندیشیده شود که این مهم بر عهده احمد توکلی قرار گرفته است» و «از سوی دیگر به دنبال تامین منابع هدفمندی هستند».

به گزارش این روزنامه، «قرار شده است که دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اقشار کم‌درآمد در قالب کارت‌های اعتباری پرداخت‌های نقدی صورت گیرد‌» و «آن طور که عبدالکریم رجبی یکی از نمایندگان مجلس گفته این کارت‌ها تا پایان بهمن‌ماه توزیع خواهد شد»، اما «در خصوص تامین منابع هدفمندی برای تمام مردم هنوز دولت و مجلس به نتیجه قطعی نرسیده‌اند و حتی نمایندگان در اعتراض به راهکارهای دولت، نشست‌ها را هم ترک کرده‌اند».

همزمان روزنامه ابتکار ضمن انتشار عکسی از صف‌های طولانی خرید برنج در صفحه یک شماره پنج‌شنبه گزارش داده است که «در چند هفته اخیر در برخی از شهرهای کشور مردم صف‌های طویلی برای خرید برنج تشکیل شده و برای خرید این ماده غذایی حیاتی خود به زحمت افتاده‌اند».

به نوشته این روزنامه، پس از افزایش قیمت برنج وارداتی و تشکیل صف‌های طولانی برای خرید برنج وارداتی، «یک منبع آگاه» روز چهارشنبه گفت که «چند نفر پشت پرده کمبود برنج» قرار دارند که «برای‌شان پرونده قضایی تشکیل شده است».

روزنامه ابتکار همچنین از قول رئیس انجمن برنج ایران نوشته است که «در شهر تهران روزانه ۳۰۰ تن برنج توزیع می‌شود و کار عرضه برنج در سراسر کشور ادامه دارد» و «برای من جای سوال دارد چرا در شهرهای بوشهر و لرستان مردم برای خرید برنج خارجی صف می‌ایستند، در حالی که برنج کم نیست».

دفاع رئیس قوه قضائیه از اعدام؛ «اعدام‌ها به مصلحت جامعه اسلامی است»

روزنامه کیهان گزارش داده که رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ضمن دفاع از اعدام‌ها و از جمله «اعدام متهمان به زورگیری» آنها را به «مصلحت جامعه اسلامی» توصیف کرده است. کیهان و روزنامه قانون همچنین از اعدام چهار نفر در روز چهارشنبه خبر داده‌اند.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، گزارش داده که صادق لاریجانی چهارم بهمن‌ماه در جلسه مسئولان عالی قضایی ضمن تاکید بر «متناسب بودن جرم زورگیر‌ها با اعدام» گفت که «هرگاه مجرمانی دست به ایجاد فضای خوف و وحشت بزنند، تشخیص مجازات بازدارنده از میان حداقل و حداکثر مجازات‌ها بر عهده قاضی یا قضات صادرکننده رای خواهد بود» و «در پرونده زورگیری اخیر تهران نیز قاضی مجازات حداکثری را با هدف بازدارندگی در نظر گرفته است و این حتما به مصلحت جامعه اسلامی است».

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه «با رد این نظر که به دلیل فقر و نداری دست به ارتکاب جرم می‌زنند» گفت که «مگر عقلانی و انسانی است که هر فردی که دچار فقر یا تنگدستی شود باید دست به چنین جرایم وحشت‌انگیزی بزند و امنیت را از جامعه برباید و آیا تمام راه‌ها برای رفع تنگدستی بسته است و تنها باید به زورگیری و کیف‌قاپی اقدام کرد؟»

کیهان از قول رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نوشته است که «به نظر ما اتفاقاً راه حل اساسی‌‌ همان است که ریشه‌ها و بسترهای ارتکاب جرم در جامعه خشکانده و جمع شود، اما این مسئله به معنای این نیست که قوه قضائیه به وظیفه ذاتی خود نپردازد».

به نوشته این روزنامه، صادق لاریجانی با تاکید بر این که «پای امنیت اجتماعی مردم می‌ایستیم»، گفت که «مطمئن باشید که در صورت عدم برخورد قاطع با چنین جرایمی اوضاع به مراتب بد‌تر خواهد شد».

همزمان روزنامه‌های کیهان و قانون از اعدام چهار نفر در شهرهای قزوین و خرمدره خبر داده‌اند. کیهان درباره اتهام یک نفر که روز چهارشنبه در «خرمدره» اعدام شد، نوشته است که «فردی که مامور نیروی انتظامی را در شهرستان خرمدره» کشته بود «صبح چهارشنبه به دار آویخته شد».

روزنامه قانون نیز از اعدام ۳ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر خبر داده و نوشته است که «سه قاچاقچی حرفه‌ای مواد مخدر صبح چهارشنبه در زندان مرکزی قزوین به دار آویخته شدند».

این دو روزنامه اسامی چهار اعدامی روز چهارشنبه را با «حروف اختصاری» اشاره کرده و اسامی کامل اعدام‌شدگان را منتشر نکرده‌اند.

پیش‌بینی عباس عبدی از انتخابات؛ پیروزی قطعی تیم احمدی‌نژاد در غیاب اصلاح‌طلبان

عباس عبدی در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد پیش‌بینی کرده که در انتخابات آینده ریاست جمهوری «در غیاب اصلاح‌طلبان، پیروزی نامزد مورد حمایت احمدی‌نژاد قطعی است».

ثمینا رستگاری در روزنامه اعتماد از عباس عبدی به عنوان «اصلاح‌طلب مصرّی» نام برده که «از سیاست ناامید نمی‌شود» و از قول او نوشته است که «از شواهد و قراین برمی‌آید که دولت اسبش را زین کرده، به گونه‌ای می‌کوشند که نهادهای رسمی هم نتوانند کاندیدایش را رد صلاحیت کنند» و «نامزد آنها هم خانوادگی و فرقه‌ای خواهد بود، چرا که این‌ها متکی به یک پایگاه اجتماعی ثابتی نیستند» و به همین دلیل «اسفندیار رحیم مشایی است و اگر او نتواند بیاید حتما آدم‌های دیگری دارند که بیاورند».

عباس عبدی در این گفت‌و‌گو همچنین گفته است که «دولت هیچ چاره‌ای ندارد جز این که با تمام توانش وارد انتخابات شود، به این دلیل که وضع مملکت را به جایی رسانده‌اند که اگر دوره بعدی دولتی مخالف آنها سر کار بیاید تمام مسئولیت وضعیت فعلی را به طور عادی متوجه دولت کنونی خواهند کرد» و «بنابراین این دولت چاره‌ای ندارد جز این که تمام توان و ابزارهای سیاسی و اقتصادیش را به کار گیرد و اجازه ندهد کسانی که منتقد جدی آن هستند روی کار بیایند».

این روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی درباره «اختلاف میان دولت و اصول‌گرایان» هم گفته است که «این اختلاف نه تنها جدی است که بالا‌تر از جدی است»، چرا که «اصول‌گرایانی که در حال حاضر منتقد دولت هستند به خوبی متوجه‌اند که ادامه وضع موجود و ادامه سیاست‌های این دولت که به این اصول‌گرا‌ها هم اعتنایی ندارد در واقع ادامه وضعیتی است که آنها چوبش را می‌خورند بدون آن که نان آن را بخورند» و «به همین دلیل هیچ چاره‌ای ندارند جز این که در این دوره دولت را از دست گروه موجود بیرون بیاورند».

عباس عبدی همچنین به روزنامه اعتماد گفته است که «بخش قابل توجهی از جناح حاکم مجبور می‌شود یک تجدیدنظر اساسی در نگرش خود نسبت به رفتار‌های سیاسی و حکومتداری انجام دهد، چرا که روند اتفاقات به آنها ثابت کرده که ادامه این سیاست‌ها به بن‌بستی جدی می‌خورد».

به نوشته روزنامه اعتماد، عباس عبدی با اشاره به اظهارات اخیر حبیب‌الله عسگراولادی، گفته است که «عسگراولادی در میان اصول‌گرایان تنها نیست» و «وقتی کسی مثل آقای عسگراولادی که یکی از استوانه‌های اصول‌گرایی است این‌ گونه برخورد می‌کند خود یک نشانه است. آقای عسگراولادی یک نفر نیست او به دلیل یک سری ویژگی‌های شخصی جرات این را پیدا کرده که این حرف‌ها را بیان کند»، اما «خیلی‌ها هستند که یا این شهامت را ندارند یا این استقلال را ندارند، ولی متناسب با این اعتقاد عمل می‌کنند» و «به همین دلیل دیر یا زود شاهد تولد نوزادی از دل این بحران‌های موجود در جناح حاکم خواهیم بود».

هنوز دیه قربانیان آتش‌سوزی دبستان شین‌آباد پرداخت نشده است

روزنامه آرمان در شماره پنجم بهمن‌ماه از قول رسول خضری نماینده پیرانشهر و سردشت گزارش داده که «هنوز دیه قربانیان آتش‌سوزی در دبستان شین‌آباد، پرداخت نشده است».

این روزنامه نوشته است که «حدود ۵۰ روز از حادثه دلخراش آتش‌سوزی در دبستان شین‌آباد پیرانشهر با کشته شدن دو دانش‌آموز، سیران یگانه و ساریا رسول‌زاده، و مصدومیت ۲۸ نفر دیگر می‌گذرد، اما هنوز یک ریال به عنوان دیه به خانواده قربانیان و مصدومان پرداخت نشده است».

رسول خضری، نماینده پیرانشهر و سردشت، به روزنامه آرمان گفته است که «هنوز دیه‌ای پرداخت نشده و ما منتظریم تا کارهای حقوقی آن انجام شود» و «در حال حاضر دنبال تهیه پروتکل حقوقی درمان این دانش‌آموزان هستیم تا دولت نسبت به درمان آنها متعهد شود».

این روزنامه همچنین از «قطع انگشتان دست سه نفر از مصدومان آتش‌سوزی در دبستان شین‌آباد» خبر داده و نوشته است که «دانش‌آموزان بد حال هنوز در بیمارستان به سر می‌برند»، اما «با اعزام به خارج تعدادی از مصدومان برای ادامه درمان نیز غیرضروری تشخیص داده شده است».

ر وزنامه آرمان یادآوری کرده است که حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش، پس از آتش‌سوزی در دبستان شین‌آباد، طی سخنانی در روز هوای پاک در جمع دانش‌آموزان دبیرستانی «از آنها خواست تا لیز نخورند، سرما نخورند، چرا که یقه او را می‌گیرند».
XS
SM
MD
LG