لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

تغییر ﺍلگوی مصرف موﺍد مخدر دﺍنشجویان در ایران


روزنامه‌های اعتماد و خراسان ضمن انتشار جزئیات تازه‌ای از «تغییرات هدفمندی یارانه‌ها» در سال ۹۳ از قول وزیر اقتصاد گزارش داده‌اند که «تغییر فهر ست یارانه‌بگیران از ماه جاری، تغییر قیمت حامل‌های انرژی از فروردین یا اردیبهشت، توزیع الکترونیکی فرم خوداظهاری دریافت یارانه در روزهای باقی‌مانده سال جاری، ملاک‌های شناسایی دهک‌ها، و همچنین راستی‌آزمایی اطلاعات اقتصادی ارائه شده در فرم‌های خوداظهاری» از جمله مواردی است که علی طیب‌نیا اعلام کرده است.

روزنامه شرق گزارشی درباره «تغییر ﺍلگوی مصرف موﺍد مخدر دﺍنشجویان» منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، دﺍنشجویانی که در ایران مواد مخدر مصرف می‌کنند «در مقایسه با سال ۱۳۷۶ بیشتر به سمت موادی همچون حشیش، شیشه، قرص‌های اکستازی و متامفتامین روی آورده‌اند».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در شماره سه‌شنبه جزئیاتی از قتل خواهر اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب تهران در نیمه اول دهه ۶۰ منتشر کرده و نوشته است: «عروس جوان که متهم است مادرشوهرش، خواهر اسدالله لاجوردی، را به قتل رسانده در آخرین بازجویی‌ها گفت بعد از ارتکاب قتل، با کمک مرد جوانی جسد را از خانه خارج کرده است.»

روزنامه جهان صنعت ضمن انتشار عکسی از معاون اول محمود احمدی‌نژاد در صفحه یک شماره سه‌شنبه خود خبر داده است که در ادامه پرونده فساد مالی در بیمه ایران، قرار مجرمیت محمدرضا رحیمی صادر شده است.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره ششم اسفندماه به صراحت از رئیس جمهور برکنار شده اوکراین حمایت کرده است. این روزنامه ضمن انتشار عکسی از تجمع هواداران ویکتور یانوکوویچ در شرق این کشور، پیروزی معترضان در اوکراین را «بازگشت روزهای تاریک اوکراین» توصیف کرده و نوشته است: «شکست رئیس جمهور اوکراین زمانی آغاز شد که در امضای توافق‌نامه صلح با نارنجی‌ها به آمریکا اعتماد کرد.»

روزنامه مردمسالاری از قول علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش ۶۰ درصدی قدرت خرید کارگران طی سال‌های ۸۴ تا ۹۰ خبر داده و نوشته است که طی همین مدت «هزینه خانوار ۴ نفره به ۱٫۸میلیون تومان رسید».

روزنامه شهروند ضمن اختصاص عکس یک خود به نمایی از تلاب خشک شده هامون در استان سیستان و بلوچستان، از «موج مهاجرت سیستانی‌ها به شهرهای شمالی» گزارش داده است.

حذف شماری از یارانه‌بگیران از اسفند ۹۲، افزایش قیمت بنزین از اردیبهشت ۹۳

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره سه‌شنبه خود از «جراحی یارانه‌ها» خبر داده و نوشته است: «فهرست یارانه‌بگیران از ماه جاری، اسفندماه ۹۲، دچار تغییر می‌شود.»

محمدصادق جنان‌صفت در گزارش روزنامه اعتماد با اشاره به اظهارات علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نوشته است: «وزیر امور اقتصادی و دارایی که روز دوشنبه در اتاق بازرگانی ایران حاضر شده بود درباره یارانه‌ها چند نکته را یادآور شد: اول این که از اول فروردین به گروهی از افراد یارانه ۴۵ هزار تومانی داده نخواهد شد. این گروه پس از پر کردن اظهارنامه مشخص خواهند شد» و دوم این که «افزایش قیمت حامل‌های انرژی حتمی است اما شیب افزایش قیمت هر حامل متفاوت است و سرعت زیادی ندارد».

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد همچنین خبر داده است که «معیار شناسایی افراد برای اختصاص یارانه سطح درآمد آنهاست و برای شناسایی درآمد افراد راه‌های مختلفی از جمله احتمالا حساب‌های بانکی مورد توجه است».

اعتماد با اشاره به این که محمود احمدی‌نژاد در هنگام آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹ گفته بود: «این پولی که به عنوان یارانه نقدی به مردم داده می‌شود را هیچ دولتی نمی‌تواند قطع کند» نوشته است: «این روزها دولت یازدهم که با کسری بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومانی تامین منابع ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی یارانه نقدی دست به گریبان است، معنای حرف احمدی‌نژاد را خوب می‌فهمد. دولت یازدهم قصد ندارد از قانون عدول کند و منابع یارانه نقدی را از هر جایی تامین کند و از طرف دیگر نیک می‌داند هر گونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین ممکن است به لحاظ انتظارات شهروندان فضایی برای خیزش سطح عمومی قیمت‌ها فراهم کند و بیم دارد که بر تهیدستان فشار وارد شود».

این روزنامه با اشاره به این که دولت حسن روحانی اکنون «در شرایط دشواری گرفتار شده» نوشته است: «یکی از بزرگ‌ترین گرفتاری‌های دولت یازدهم پیدا کردن راهبرد اطلاع‌رسانی درباره اهداف و پیامدهای اجرای مرحله تازه قانون هدفمندی است، و منتقدان دولت سعی دارند دولت را وارد چالش بنزین کرده و با ارائه تحلیل‌های نه‌ چندان جامع اقدام دولت را گونه‌ای نشان دهند که توجه به مردم ندارد.»

محمدصادق جنان‌صفت در روزنامه اعتماد نوشته است که «اطلاع‌رسانی درست از تغییر شرایط شامل زمان اجرا، گروه‌های هدف یارانه‌بگیر، گروه هدفی که قرار است داوطلبانه یا با مقررات از دریافت یارانه کنار بروند، میزان دقیق افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سهم افزایش قیمت کالاهای حساس‌تر مثل بنزین نکات بسیار مهمی است که دولت هنوز گویا درباره آن به نتیجه نرسیده است».

روزنامه خراسان نیز با تاکید بر این که روز دوشنبه علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد جزئیات جدید و مهمی درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی اعلام کرد نوشته است: «تغییر قیمت حامل‌های انرژی از فروردین یا اردیبهشت، توزیع الکترونیکی فرم خوداظهاری دریافت یارانه در روزهای باقی‌مانده تا پایان سال و ملاک‌های شناسایی دهک‌ها و راستی‌آزمایی اطلاعات اقتصادی ارائه شده در فرم‌های خوداظهاری از جمله جزئیات مهمی است که از سوی علی طیب‌نیا اعلام شد.»

به گزارش این روزنامه، علی طیب‌نیا با اشاره به این که «مراحل ثبت نام و مقدمات ثبت نام خوداظهاری برای دریافت یارانه نقدی فراهم شده و به زودی و تا قبل از پایان سال انجام می‌شود» گفت که «پرداخت نقدی از این پس صرفاً به افراد نیازمند متقاضی امکان‌پذیر خواهد بود و اگر در ثبت نام جدید هدفمندی کسی خود را نیازمند اعلام نکند یارانه دریافت نخواهد کرد».

به گفته وزیر اقتصاد، از ابتدای سال ۹۳ «در ثبت نام جدید هدفمندی یارانه‌ها اگر کسانی که خود را نیازمند و متقاضی واقعی بدانند ممکن است مشمول دریافت یارانه نقدی شوند و ممکن است عده‌ای خود را متقاضی و نیازمند واقعی بدانند، اما بنا به شرایط کشور از دریافت نقدی یارانه انصراف دهند».

به گزارش روزنامه خراسان، علی طیب نیا همچنین از جریمه یارانه‌بگیران ثروتمند خبر داد و گفت: «بر اساس کف درآمدی که مجلس در تبصره ۲۱ هدفمندی یارانه‌ها دولت را مجاز به تعیین آن کرده اگر افراد نیازمند اعلام کردند که متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند، بعد از راستی‌آزمایی توسط دستگاه‌های مربوطه و تأیید نیازمندی آنها یارانه به آنها پرداخت می‌شود در غیر این صورت اگر اطلاعات غلط داده شده باشد این افراد مشمول جریمه خواهند شد».

وزیر اقتصاد دولت حسن روحانی همچنین از پر کردن فرم خوداظهاری برای دریافت یارانه به عنوان مجوزی نام برد و گفت: «بنا نداریم وارد اطلاعات شخصی و محرمانه افراد شویم اما اگر کسی درآمد خود را در فرم جدید اعلام کند رسماً به دولت اجازه می‌دهد وارد اطلاعات شخصی و بانکی وی شویم، البته ما اطلاعات بانکی مشتریان را به هیچ وجه منتشر نخواهیم کرد.»

روزنامه خراسان همچنین درباره «ملاک‌های شناسایی دهک‌ها و راستی‌آزمایی اطلاعات فرم‌های خوداظهاری خانوارها برای دریافت یارانه نقدی» هم از قول علی طیب نیا وزیر اقتصاد نوشته است: «عوامل متعددی از جمله درآمد و دارایی در این فرم‌های خوداظهاری قرار دارند که دارایی‌ها شامل داشتن یا نداشتن منزل مسکونی، داشتن یا نداشتن خودرو، محل سکونت و البته با توجه به تفاوت زندگی در کلان‌شهرها و روستاها، و تعداد نفرات خانوار در مرحله جدید پرداخت نقدی یارانه‌ها ملاک خواهند بود.»

وزیر اقنصاد همچنین گفت که «کف درآمد» افراد نیز یکی از ملاک‌های اصلی در پرداخت یارانه نقدی از ابتدای سال ۹۳ خواهد بود، و تاکید کرد که «کف درآمدی در آینده‌ای نزدیک از سوی دولت اعلام می‌شود و مجلس در این خصوص دست دولت را باز گذاشته است».

تغییر ﺍلگوی مصرف موﺍد مخدر دﺍنشجویان دانشگاه‌های ایران

روزنامه شرق گزارشی درباره «تغییر ﺍلگوی مصرف موﺍد مخدر دﺍنشجویان» منتشر کرده است.

این روزنامه نوشته است: «اگرچه درصد دانشجویان مصرف‌کننده مواد مخدر در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است اما الگوی مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان ایرانی رو به تغییر است»، اما شماری از دانشجویانی که مواد مخدر مصرف می‌کنند «در سال ‌جاری در مقایسه با سال ۱۳۷۶ بیشتر به سمت موادی همچون حشیش، شیشه، قرص‌های اکستازی و متامفتامین روی آورده‌اند».

به گزارش روزنامه شرق، حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، روز دوشنبه با بیان این که مواد مخدر و روان‌گردان‌ها عامل قتل‌عام نوجوانان و جوانان است گفت: «بیشترین شیوع مواد در گروه نمونه دانشجویان به‌ ترتیب حشیش، تریاک، قرص اکس و شیشه بوده و در بین داروها بیشترین شیوع به‌ ترتیب به کدئین، ترامادول، دیازپام و ریتالین اختصاص داشته است».

محمدحسین نجاتی گزارش‌نویس روزنامه شرق ضمن بررسی آماری ۳۰ پژوهش شیوع‌شناسی اعتیاد در میان دانشجویان دانشگاه‌های ایران نوشته است: «تمایل به مصرف حشیش، قرص اکس، شیشه و داروهایی همچون کدئین، ترامادول، دیازپام و ریتالین در حالی در میان دانشجویان افزایش یافته است که در اوایل دهه ۸۰ تریاک، حشیش، هرویین و الکل بیشترین مواد مصرفی» دانشجویان بود.

این روزنامه همچنین نوشته است که «در اواسط دهه ۸۰ در سال ۱۳۸۶، تریاک، حشیش، الکل و هرویین و در سال ۱۳۸۸، الکل، اکس، کراک و هرویین بیشترین مواد مصرفی در میان دانشجویان بود»، اما اکنون و بر اساس اطلاعات مطرح‌شده از سوی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر این الگوی مصرف به ‌ترتیب به حشیش، تریاک، قرص اکس، شیشه و قرص‌های روان‌گردان تغییر کرده است.

روزنامه شرق همچنین تاکید کرده است که تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان «مسئله نگران‌کننده‌ای است که با توجه به تاثیرات مخرب مواد مخدر صنعتی، می‌تواند آسیب‌های فراوانی را در میان دانشجویان مصرف‌کننده ایجاد کند».

بازداشت «تازه‌عروس» خانواده به اتهام قتل خواهر اسدالله لاجوردی

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در شماره سه‌شنبه جزئیاتی از قتل خواهر اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب تهران در نیمه اول دهه ۶۰ منتشر کرده و نوشته است: «عروس جوان که متهم است مادرشوهرش، خواهر اسدالله لاجوردی، را به قتل رسانده در آخرین بازجویی‌ها گفت بعد از ارتکاب قتل، با کمک مرد جوانی جسد را از خانه خارج کرده است».

به نوشته این روزنامه، در جریان تحقیقات از خانواده خواهر اسدالله لاجوردی معلوم شد که «تازه‌عروس روز حادثه با مادرشوهرش در خانه تنها بوده است، و مأموران عروس خانواده را به عنوان مظنون مورد بازجویی قرار دادند که متهم بعد از دستگیری، به محل کشف جسد انتقال داده شد تا راز جنایت را برملا کند و به‌رغم این که او در بازجویی‌های اولیه قتل مادرشوهرش را انکار کرد، اما وقتی با مدارک پلیس روبه رو شد، لب به اعتراف گشود».

روزنامه جوان ضمن انتشار بخشی از «اعترافات» این عروس جوان از قول او نوشته است: «هفت ماه پیش با شوهرم ازدواج کردم. مادر شوهرم (خواهر اسدالله لاجرودی) با ازدواج ما مخالف بود اما با اصرار من و شوهرم سرانجام این ازدواج انجام شد. بعد از ازدواج، من با شوهرم در طبقه دوم خانه زندگی‎مان را شروع کردیم اما مخالفت مقتول با این وصلت همچنان ادامه داشت، به خاطر همین کینه او را به دل داشتم.»

این روزنامه از قول عروس خواهر اسدالله لاجوردی نوشته است: «چندین بار با مادر شوهرم مشاجره لفظی داشتیم تا این که روز حادثه در خانه بودم که مقتول از بازار به خانه برگشت. او زنگ خانه ما را زد و وارد خانه شد، هنوز لحظاتی نگذشته بود که مشاجره لفظی ما شروع شد. وقتی مشاجره ما بالا گرفت، عصبانی شدم و با میله آهنی که از دار قالی در خانه داشتم، چندین ضربه به سرش زدم. مقتول غرق در خون روی زمین افتاد و تسلیم مرگ شد.»

روزنامه جوان از قول عروس متهم به قتل خواهر اسدالله لاجوردی نوشته است: «خیلی ترسیدم و برای مخفی کردن راز این جنایت، با مرد آشنایی تماس گرفتم و موضوع را به او گفتم و خواستم تا در پنهان کردن جسد کمکم کند، و سپس منتظر ماندم تا مرد جوان آمد و با کمک او جسد مادر شوهرم را داخل پتویی پیچاندیم و با ماشین به زمین‌های کشاورزی اطراف دماوند انتقال دادیم.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، تاکید کرده است که تجسس‌ها برای یافتن مرد جوانی که در انتقال جسد خواهر اسدالله لاجوردی از شرق تهران به دماوند با عروس این خانواده همکاری کرده ادامه دارد.

این روزنامه یادآوری کرده است که خواهر اسدالله لاجوردی از یک‌شنبه ۲۷ بهمن ماه در خانه‌اش ناپدید شده بود اما جسد او روز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه از سوی مأموران پلیس دماوند در حالی پیدا شد که در «سرازیری دشت مزار» دماوند رها شده بود.

به نوشته روزنامه جوان، خواهر اسدالله لاجوردی ۷۰ ساله بود و در طبقه همکف ساختمانی سه طبقه در شرق تهران زندگی می‌کرد و دو پسر و عروس‌هایش نیز در طبقات دیگر زندگی می‌کردند.

روزنامه جوان بدون ذکر نام و مشخصات از مقتول این پرونده به عنوان «خواهر اسدالله لاجوردی» نام برده است.

حسین لاجوردی فرزند اسدالله لاجوردی پیشتر مرگ عمه‌اش را «مرگی مشکوک» توصیف کرده و به خبرگزاری فارس گفته بود که «مسئولان امنیتی و انتظامی در حال پیگیری هستند».

اسدالله لاجوردی از اعضای شورای مرکزی موتلفه اسلامی بود که در نیمه اول دهه ۶۰ دادستان انقلاب تهران بود. از اسدالله لاجوردی به عنوان یکی از خشن‌ترین مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی نام برده می‌شود که شماری از زندانیان و اعضای احزاب و گروه‌های مخالف را به جوخه‌های اعدام سپرد و خود نیز سرانجام در دهه ۷۰ در بازار تهران ترور شد.

طراحی دکترین جدید نظامی ایران با عکس‌برداری از نبرد حزب‌الله و اسرائیل

روزنامه کیهان از «طراحی دکترین جدید ایران برای مقابله با آمریکا» بر اساس عکس‌برداری از نبرد حزب‌الله و اسرائیل خبر داده است.

این روزنامه از قول محمد جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل نوشته است: «قریب به سه سال زمان لازم بود تا دکترین جدید مقابله با آمریکا که مبتنی بر پرهیز از تمرکز در نقاط خاص و پرهیز از تبدیل شدن به نقطه هدف بود طراحی شود.»

کیهان با اشاره به استفاده از جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان و اسرائیل برای طراحی دکترین جدید ایران، از قول محمد جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل نوشته است: «بعد از جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله، یک تیم به لبنان فرستادیم و مدل‌های حمله اسرائیل به ساختمان‌های لبنانی را بررسی و ۵ هزار قطعه عکس از همه ساختمان‌های تخریب شده جمع‌آوری کردیم.»
XS
SM
MD
LG