لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۰

اظهارات فرمانده بسیج درباره «اقناع ۱۴ هزار نفر» از معترضان ۸۸


روزنامه‌های آرمان، تهران امروز، رسالت و اعتماد از «اصرار دولت بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در آستانه انتخابات و مخالفت مجلس و کار‌شناسان اقتصادی با آن» گزارش داده‌اند. روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که ۱۲۶ نماینده مجلس در «اخطاری» از دولت خواستند تا «قبل از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی مرحله نخست را پرداخت کند».

روزنامه بهار اظهارات فرمانده بسیج درباره «هدایت و اقناع ۱۴ هزار نفر از معترضان سال ۸۸» را منتشر کرده است.

روزنامه اعتماد از افزایش «گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری محمود هاشمی ‌شاهرودی» در انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر داده است. امیرمحبیان از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به موتلفه اسلامی به این روزنامه گفته است که «محمود هاشمی شاهرودی برگ برنده دولت در صورت رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی است».

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که با شکایت شرکت مترو یک زن ۲۰ ساله به اتهام «چهار بار اقدام به خودکشی در متروی تهران» منجر به «ایجاد وقفه در حرکت قطار‌ها»، از سوی دادگاهی در تهران به سه ماه زندان و جریمه نقدی محکوم شده است.

دو سال پس از حذف یارانه‌ها؛ تورم ۵۰ درصدی و بدهکاری ۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت

روزنامه‌های آرمان، تهران امروز، رسالت و اعتماد از «اصرار دولت بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها» در آستانه انتخابات و مخالفت مجلس و کار‌شناسان اقتصادی با آن گزارش داده‌اند. روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کرده است که ۱۲۶ نماینده مجلس در «اخطاری» از دولت خواستند تا «قبل از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی مرحله نخست را پرداخت کند».

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، از قول محمود احمدی‌نژاد نوشته است که «راه دور زدن تحریم‌ها، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست».

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به «پافشاری دولت بر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و مخالفت مجلس» نوشته است که اظهارات محمود احمدی‌نژاد «واکنش به اخطار ۱۲۶ نماینده مجلس به دولت است».

به گزارش این روزنامه، صبح چهارشنبه «۱۲۶ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اخطاری رای مثبت دادند که دولت را از انجام مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال جاری بازمی‌دارد و از دولت خواستند قبل از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی مرحله نخست را پرداخت کند».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین خبر داده است که غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از جمله کسانی بود که روز چهارشنبه در قالب اخطار آئین‌نامه‌ای گفت که «اگر دولت پول دارد، چرا پروژه‌های عمرانی خوابیده است؟ اگر دولت پول دارد چرا بدهی به سیستم بانکی را تسویه نمی‌کند؟ اگر پول دارد چرا آن را نگه داشته و اگر دولت از مابه‌التفاوت نرخ ارز درآمد‌ی کسب کرده، چرا آن را به خزانه واریز نکرده است؟»

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که «بر اساس جدید‌ترین آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی، میزان رشد شاخص کل بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی از ابتدای اجرای هدفمندی یارانه‌ها در ابتدای دی‌ماه سال ۸۹ تا پایان شهریور سال جاری به حدود ۵۰ درصد رسیده است».

روزنامه آرمان نیز گزارش داده است که ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻄﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻠﺲ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻓــﺎﺯ ﺩﻭﻡ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﺳﺎﺯﯼ ﻳﺎﺭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻣﺴﺎﻝ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﻋﻤﺪﻩ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﻭ ﻓﻌﺎﻻﻥ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﻋﺎﺭﺿﻪ‌ﻳﺎﺑﯽ ﺍﻳﻦ ﻃﺮﺡ ﺗﺎﮐﻴﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺭﻭﺯ چهارشنبه ﺑﺎ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﮐﺎﺭﻧﺎﻣﻪ‌ﺍﯼ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻃﺮﺡ، ﺑﺮ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺗﺎﮐﻴﺪ ﮐﺮﺩﻧﺪ.

به نوشته این روزنامه، محمدرضا فرزین سخنگوی ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻩ ﻃﺮﺡ ﺗﺤﻮﻝ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی دولت روز بیست و نهم آذرماه در مراسم دومین سالگرد اجرای حذف یارانه‌ها «ﺍﺯ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﯽ ۸ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺍﻗﺸﺎﺭ ﭘﺮﺩﺭﺁﻣﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﺬﻑ از فهرست دریافت‌کنندگان ﻳﺎﺭﺍﻧﻪ ﻧﻘﺪﯼ» ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ، ﻭ «ﺗﻮﺭﻡ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﯼ یارانه‌ها ﺭﺍ ۱۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩ».

روزنامه آرمان نوشته است که شمس‌الدین حسینی وﺯﻳﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻳﯽ ﻧﻴﺰ در این مراسم ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ «ﺩﺭﺁﻣﺪ ۸۲ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ ﺗﻮﻣﺎﻧﯽ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﯼ ﻳﺎﺭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻓﺮﻭﺵ ﺣﺎﻣﻞ‌ﻫــﺎﯼ ﺍﻧﺮﮊﯼ» ﮔﻔﺖ که «ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻗــﻢ ۵۲ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪﯼ ﻳﺎﺭﺍﻧﻪ‌ﻫﺎ و ۲۹ هزار میلیارد تومان به شرکت‌ها و صنایع پرداخت شده است».

روزنامه تهران امروز اما در تیتر یک از «کسری ۴۴ هزار میلیاردی یارانه نقدی» خبر داده و نوشته است که محمدرضا فرزین ﺳﺨﻨﮕﻮﯼ ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻩ ﻃﺮﺡ ﺗﺤﻮﻝ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ در مراسم دومین سالگرد آغاز اجرای طرح حذف یارانه‌ها گفت که «در ۲۳ ماه اجرای حذف یارانه‌ها، درآمد یارانه‌ای ۴۵ هزار میلیارد تومان، و یارانه خانوار‌ها ۷۱ هزار میلیارد تومان و یارانه تولید ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است».

این روزنامه تاکید کرده است که «بررسی محتوای گزارشی که فرزین از نتایج اجرای این قانون ارائه داده است، نشان می‌دهد دولت در مجموع ۸۹ هزار میلیارد تومان یارانه به خانوار‌ها و خط تولید پرداخت کرده است و در عوض ۵۵ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده» و به این ترتیب «۴۴ هزار میلیارد تومان کسر بودجه داشته است».

حسین راغفر، اقتصاددان، طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است که «به نظر می‌رسد بروز گمانه‌زنی و افزایش شایعات پیرامون پرداخت پول بیشتر به مردم تحت عنوان فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها جنبه تبلیغاتی دارد» و «دولت سعی می‌کند زمینه‌ای را برای جلب آرای مردم از این طریق» فراهم کند.

این اقتصاددان با برشمردن نتایج ۲۳ ماه اجرای حذف یارانه‌ها نوشته است که «افزایش قیمت حامل‌های انرژی اما تبعات سنگینی برای اقتصاد ملی ایران از جمله تورم پرشتاب، افزایش بهای نهاده‌های تولید، ورشکستگی بنگاه‌ها و... به کشور تحمیل کرد، از طرفی به دلیل تورم مستمر و شتابنده که بر جامعه وارد آمد قدرت خریدی که از یارانه‌های پرداختی در ماه‌های نخست ایجاد شده بود از بین رفت».

حسین راغفر در یادداشت روزنامه اعتماد با اشاره به این که «در شرایط کنونی از یک طرف با وضعیت بغرنج اقتصادی مواجه هستیم و از طرف دیگر چشم‌انداز روشنی از کسب درآمدهای نفتی به دلیل تحریم‌ها وجود ندارد» و تاکید بر «تبلیغاتی و انتخاباتی بودن» اقدامات دولت نوشته است که «دولت سعی دارد مجلس را متهم به مانع‌تراشی در پرداخت پول به مردم کند، در حالی که عملا ظرفیت اقتصادی برای اجرای این پروژه عظیم وجود ندارد» و «این اقدام در ‌‌نهایت موجب شعله‌ور شدن شدید تورم خواهد شد که آثار اقتصادی آن می‌تواند مهلک باشد».

اظهارات فرمانده بسیج درباره هدایت و اقناع ۱۴ هزار نفر از معترضان سال ۸۸

روزنامه بهار اظهارات فرمانده بسیج درباره «هدایت و اقناع ۱۴ هزار نفر از معترضان سال ۸۸» را مورد توجه قرار داده است.

به نوشته این روزنامه، محمدرضا نقدی فرمانده بسیج بیست و نهم آذرماه در جریان برگزاری جلسه ستاد احیای امیر به معروف و نهی از منکر در دفتر امام جمعه زنجان گفت که «در جریان فتنه ۸۸ ابتدا با ۱۴‌هزار نفر از کسانی که در مسیر این جریان قرار گرفته و دست به شلوغ‌کاری زده بودند توسط افراد توانمند سیاسی گفت‌وگو شد» و «اغلب آنها با پی بردن به اشتباه خود متحول شدند و مسیر خود را از این جریان جدا کردند».

محمدرضا نقدی پیشتر یک هفته پیش نیز همین آمار را در ستاد امر به معرف و نهی از منکر خراسان جنوبی نیز اعلام کرده و گفته بود که در اعتراضات سال ۸۸ «ابتدا با ۱۴‌هزار نفر از کسانی که در مسیر این جریان دست به اقدامات مختلف می‌زدند، صحبت کردیم و از بین آنها ۱۱ هزار نفر مجاب شدند راهی که می‌روند اشتباه است».

فرمانده بسیج جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرده، اما آمار ارائه شده از سوی او به طور ضمنی به «آمار بازداشت‌شدگان» در جریان اعتراضات سال ۸۸ اشاره دارد و محمدرضا نقدی تاکید کرده که که این افراد «دست به شلوغ‌کاری زده بودند» و کسانی هستند که در جریان اعتراضات سال ۸۸ «دست به اقدامات مختلف می‌زدند».

روزنامه بهار در شماره پنج‌شنبه علاوه بر انتشار «اظهارات فرمانده بسیج» درباره ۱۴ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در اعتراضات سال ۸۸، از قول محمدرضا نقدی نوشته است که «بحث برخورد ماهواره در سطح جامعه» نیز «معضل مهمی است» و «ماهواره ریشه بسیاری از منکرات از جمله رواج فساد اخلاقی و مواد مخدر است که اگر اثرات مخرب و مضرات جدی آن از سوی کار‌شناسان به درستی برای افراد بازگو شود مطمئنا مخاطبان با اقناع صحیح از آن رویگردان خواهند شد».

احتمال نامزدی محمود هاشمی‌ شاهرودی با حمایت دولت

روزنامه اعتماد از افزایش «گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کاندیداتوری آیت‌الله محمود هاشمی‌شاهرودی» در انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر داده است. امیرمحبیان از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به موتلفه اسلامی نیز به این روزنامه گفته است که «محمود هاشمی شاهرودی، برگ برنده دولت در صورت رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی است».

این روزنامه با اشاره به مطرح شدن چهره‌هایی چون «اسفندیار رحیم مشایی و غلامحسین الهام» به عنوان «کاندیدای مورد حمایت دولت احمدی‌نژاد» با طرح این پرسش که «آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که احمدی‌نژاد از هاشمی‌ شاهرودی حمایت کند؟» نوشته است که «این جمله همان‌ قدر که اکنون برای شما حیرت‌آور است قطعا اصول‌گرایان را هم می‌تواند دچار یک شوک سیاسی کند».

به نوشته روزنامه اعتماد، رمضان شجاعی‌ کیاسری سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت روز چهارشنبه «تنها در یک جمله گفت احتمالا هاشمی‌ شاهرودی کاندیدای دولت است» و «در تماس تلفنی این روزنامه نیز حاضر نشد اطلاعات بیشتری به جمله‌اش اضافه کند»، اما «اگر این جمله را نقطه عزیمت تحلیل‌مان بدانیم آن وقت می‌توانیم خطوط ارتباطی میان دولت و آیت‌الله ‌شاهرودی را شناسایی کنیم».

روزنامه اعتماد نوشته است که «یکی از بارز‌ترین این خطوط بحث محمد شریف ملک‌زاده و انتصاب حیرت‌آور وی به سمت مشاور شاهرودی است»، درحالی که «محمدشریف ملک‌زاده دوم تیرماه سال ۹۰ پس از احضار به اتهام مالی و ارتباط با جریان موسوم به جریان انحرافی دولت، راهی زندان شد و حدود سه ماه بعد در روز ۲۱ شهریور سال ۹۰ عباس جعفری ‌دولت‌آبادی دادستان تهران در جمع خبرنگاران از آزادی او با قرار وثیقه» خبر داد و در عین حال یادآور شد که «رسیدگی به پرونده ملک‌زاده همچنان ادامه دارد».

این روزنامه همچنین نوشته است که محمود هاشمی‌ شاهرودی رئیس پیشین قوه قضائیه، اکنون «رئیس بنیاد فقه و معارف اهل بیت» است و «تا به امروز هیچ نقدی به دولت را به نام خود ثبت نکرده نه در کسوت رئیس سابق قوه قضاییه و نه آن هنگام که مراجع قم زبان به اعتراض به دولت گشودند».

امیر محبیان از نویسندگان روزنامه رسالت و از نزدیکان به موتلفه اسلامی در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد تاکید کرده که «آیت‌الله شاهرودی، برگ برنده دولت در صورت رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی است».

محبیان همچنین به روزنامه اعتماد گفته است که «همیشه صحبت از رابطه خوب محمودهاشمی شاهرودی با دولت بوده است و حتی این بحث مطرح بود که آقای شاهرودی ظرفیت خوبی دارد و ممکن است این ظرفیت خوب، دولت را به سمتی سوق دهد که آیت‌الله شاهرودی را به عنوان کاندیدای مطلوب و نسبتا همگرا با خود معرفی کند، اما این که این طرح واقعا عملیاتی شده یا نه هنوز چندان معلوم نیست همچنان که هنوز مشخص نیست که آیا آقای مشایی هنوز هم برای دولت به عنوان کاندیدای نخست تلقی می‌شود یا نه و رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها مستلزم زمان بیشتر تا روشن شدن قضیه است».

او در عین حال تاکید کرده که «در نزد طرفداران دولت این مسئله مطرح است که در صورت نیامدن یا مشکل پیدا شدن برای رحیم‌ مشایی باید دولت بتواند کاندیدای جایگزین معرفی کند» و «برای فرد جایگزین رحیم مشایی هم افراد مختلفی مطرح هستند. از علی‌اکبر صالحی و علی نیکزاد گرفته تا غلامحسین الهام»، اما «اخیرا نام دیگری هم بر این افراد افزوده شده که آیت‌الله هاشمی شاهرودی است»، اما «من هنوز نمی‌دانم که این بحث واقعا چقدر برای خود آیت‌الله هاشمی‌ شاهرودی جدی است» ضمن این که هاشمی شاهرودی «زمانی رئیس یک قوه بود و این ظرفیت برای این که الان هم بتواند به ریاست قوه دیگری برسد دور از ذهن نیست».

حکم زندان برای زن ۲۰ ساله به اتهام چهار بار خودکشی در متروی تهران

روزنامه جهان صنعت خبر داده که با شکایت شرکت مترو یک زن ۲۰ ساله به اتهام چهار بار اقدام به خودکشی در متروی تهران به سه ماه زندان و جریمه نقدی محکوم شده است.

این روزنامه از این زن با نام اختصاری «ف-م» نام برده و نوشته است که او با ۲۰ سال سن در سال ۹۰ چهار بار با پرت کردن خود به مقابل قطار مترو در «ایستگاه‌های دروازه دولت، شهرری، ملت و خیام» اقدام به خودکشی کرده، اما «خوشبختانه به‌ طور سالم توسط عوامل شرکت بهره‌برداری مترو از زیر قطار خارج شده است».

به گزارش روزنامه جهان صنعت، شرکت متروی تهران اما به اتهام «تظاهر به خودکشی» و «ایجاد وفقه در حرکت قطار‌ها» علیه این زن ۲۰ ساله شکایت کرد، و «شعبه ۱۰۴۰ جزایی مجتمع قضایی قدوسی تهران با احضار هر دو طرف و شنیدن اظهارات و دفاعیات در ‌‌نهایت اقدام به صدور رای بر محکومیت زن ۲۰ ساله کرد».

جهان صنعت نوشته است که شعبه ۱۰۴۰ جزایی مجتمع قضایی قدوسی تهران این زن ۲۰ ساله را به اتهام «ایجاد وفقه در حرکت قطار‌ها به استناد ماده ۲ قانون کیفر بزه‌های راه آهن به ۳ ماه حبس و با اعمال بند ۲ ماده ۳ قانون نحوه وصول برخی از درآمد‌های دولت به پرداخت ۱ میلیون تومان جزای نقدی در حق شرکت مترو محکوم کرد‌ه است».
XS
SM
MD
LG