لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

شریعتمداری: شورای نگهبان با رد صلاحیت، هاشمی را از دام دشمن نجات دهد


نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در کیهان در سرمقاله‌ای با تیتر «شکایت آیت‌الله» از شورای نگهبان خواست تا با رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی او را از دام خطرناک دشمنان داخلی و خارجی «نجات» دهد.

روزنامه جام جم در تیتر یک شماره سه‌شنبه گزارش داده است که «همه نگاه‌ها به شورﺍی نگهبان و وزﺍرت کشور ﺍست تا چهره‌های ﺍصلی یازدهمین دوره ﺍنتخابات رﺍ ﺍعلام کنند.» این روزنامه نوشته است که «اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان را تنها نمی‌توان مربوط به هاشمی رفسنجانی دانست، بلکه برخی دیگر از نامزدها نیز هستند که با توجه به شرایط جسمی ممکن است مشمول این ملاحظات قرار گیرند».

روزنامه جهان صنعت از «سقوط ۱۱۶ هزار تومانی قیمت سکه در سه روز» خبر داده است و این پرسش را مطرح کرده است که «با کاهش ارزش طلا، تکلیف ذخایر کشور چه می‌شود؟»

علی جوادی‌فر و بابک جوادی‌فر، پدر و برادر امیر جوادی‌فر، از قربانیان بازدشتگاه کهریزک، با انتشار یادداشتی در روزنامه شرق با اعلام برخی از دلایل انصراف خود از پیگیری اتهام معاونت در قتل سعید مرتضوی، تاکید کردند که بخش دیگری از «دلایل و مصالح به علت غیرعلنی بودن دادگاه، در مجالی دیگر و بهتر در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت».

نماینده خامنه‌ای در کیهان: شورای نگهبان با رد صلاحیت، هاشمی را از دام دشمن نجات دهد

نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در کیهان طی سرمقاله‌ای با تیتر «شکایت آیت‌الله» از شورای نگهبان خواست تا با رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی او را از دام خطرناک دشمنان داخلی و خارجی «نجات» دهد.

حسین شریعتمداری در سرمقاله شماره سه‌شنبه کیهان نوشته است که چند ماه قبل و در حالی که علاوه بر اصرار اصحاب وطن‌فروش فتنه ۸۸، برخی از مقامات و مراکز آمریکایی و اروپایی نیز آیت‌الله هاشمی را برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تشویق و ترغیب می‌کردند» او گفته بود که «شرایط سنی من به گونه‌ای است که توان لازم برای مسئولیت سنگین ریاست جمهوری و اداره امور اجرایی کشور را ندارم و معتقدم رئیس جمهور شدنم خلاف شرع و به زیان نظام خواهد بود».

نماینده رهبر جمهوری اسلامی از اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان کاندیدای مورد حمایت «اصحاب فتنه با محوریت محمد خاتمی، مجمع روحانیون، برخی از فتنه‌گران زندانی و یا پناهنده به کشورهای آمریکایی و اروپایی» نام برده است.

سرمقاله‌نویس کیهان نوشته است که پس از ثبت نام اکبر هاشمی رفسنجانی ناگهان «تمامی جریانات ضد انقلابی که در فتنه ۸۸ با یکدیگر ائتلاف کرده بودند در اقدامی بی‌سابقه از ادعاهای قبلی نظیر تقلب در انتخابات دست کشیده و به استقبال از نامزدی آقای هاشمی برمی‌خیزند» و «سایت‌های اینترنتی و روزنامه‌ها و نشریات زنجیره‌ای در اقدامی هماهنگ بیشترین مقالات، مصاحبه‌ها و گزارش‌های خود را به ضرورت نامزدی آقای رفسنجانی اختصاص می‌دهند».

نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با چنین مقدماتی خطاب به شورای نگهبان نوشته است که «در این میان وظیفه الهی، خطیر و سنگینی بر عهده شورای محترم نگهبان است. این وظیفه خطیر در یک کلمه نجات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دام خطرناکی است که دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنها پیش پای ایشان پهن کرده‌اند».

حسین شریعتمداری از شورای نگهبان خواسته است تا با «اسناد و دلایل قانونی قابل توجهی که برای رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در اختیار دارد، می‌تواند چرخه فریبی که برای وی تدارک دیده‌اند را مختل کند».

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان با تاکید بر این که کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری «بازی دو سر باخت» است، خطاب به اعضای شورای نگهبان نوشته است که «آیت‌الله هاشمی در صورت احراز صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان حق دارد فردای قیامت از اعضای محترم این شورا شکایت کند که چرا ایشان را از دامی که پیش روی او گسترده بودند، نجات نداده‌اند؟!»

همه نگاه‌ها به شورﺍی نگهبان ﺍست

روزنامه جام جم در تیتر یک شماره سه‌شنبه گزارش داده است که «همه نگاه‌ها به شورﺍی نگهبان و وزﺍرت کشور ﺍست تا چهره‌های ﺍصلی یازدهمین دوره ﺍنتخابات رﺍ ﺍعلام کنند».

به نوشته این روزنامه، ﺍسامی نامزدهای تائید صلاحیت شده روز سه‌شنبه ﺍز سوی شورﺍی نگهبان به وزﺍرت کشور ﺍعلام می‌شود و دبیر ستاد ﺍنتخابات نیز ﺍعلام کرده است که «ﺍسامی نامزدهای تائید صلاحیت شده روز چهارشنبه ﺍز سوی وزﺍرت کشور منتشر می‌شود».

روزنامه جام جم با اشاره به این که «در ﺍین ﺍنتخابات چهره‌های زیادی ثبت نام کردند» نوشته است که «شــاخص‌ترین ﺁنها ﺁیت‌ﷲ هاشمی رفسنجانی، سعید جلیلی، ﺍسفندیار رحیم مشایی، حسن روحانی، کامرﺍن باقری لنکرﺍنی، محمدرضا عارف، غلامعلی حدﺍد عادل، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی‌ﺍکبر وﻻیتی هستند».

این روزنامه همچنین گزارش داده است که روز دوشنبه «گمانه‌زنی‌ها افزایش یافت و بیشتر این حدس و گمان‌ها و اخبار غیررسمی درباره رد یا تائید صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود، به‌خصوص این که سخنگوی شورای نگهبان به‌تازگی در گفت‌وگویی، مباحثی را درباره شرایط سنی و جسمی نامزدها بیان کرده است».

به نوشته روزنامه جام جم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز دوشنبه گفت که «تا این دوره اشخاص ثبت نام‌کننده، سن بالا یا ناتوانی خاصی نداشتند که بخواهیم به صورت رویه درباره آن اظهارنظر داشته باشیم، اما اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری و اجرایی را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد، طبیعی است که نمی‌تواند تائید شود».

جام جم یادآوری کرده است که «برخی رسانه‌های منتقد هاشمی رفسنجانی تلاش کرده‌اند تا با توجه به سن و سال وی، او را برای تصدی پست ریاست جمهوری، بدون صلاحیت عنوان کنند»، اما محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس نهم، روز دوشنبه گفت که «مجلس تاکنون سه مصوبه مبنی بر این که نامزدهای ریاست جمهوری نباید بیشتر از ۷۵ سال داشته باشند تصویب کرده، اما شورای نگهبان آن را رد کرده است».

به گزارش این روزنامه، محمد دهقان گفت که «در مذاکره‌ای که با برخی اعضای شورای نگهبان داشتم، دریافتم که شورا این نظر مجلس را قبول دارد و می‌خواهد این نظر را از طریق آیین‌نامه شورای نگهبان اعمال کند».

روزنامه جام جم در عین حال تاکید کرده است که «اظهارنظر سخنگوی شورای نگهبان را تنها نمی‌توان مربوط به هاشمی رفسنجانی دانست، بلکه برخی دیگر از نامزدها نیز هستند که با توجه به شرایط جسمی ممکن است مشمول این ملاحظات قرار گیرند».

این روزنامه از اسفندیار رحیم مشایی نیز به عنوان یکی دیگر از چهره‌هایی نام برده است که «بسیاری منتظرند ببینند، آیا از سوی شورای نگهبان واجد شرایط شناخته شده است یا خیر».

سقوط ۲۳۰ دلاری ارزش طلا در بازار جهانی، تکلیف ذخایر طلای ایران چه می‌شود؟

روزنامه جهان صنعت از «سقوط ۱۱۶ هزار تومانی قیمت سکه در سه روز» خبر داده است و این پرسش را مطرح کرده است که «با کاهش ارزش طلا، تکلیف ذخایر کشور چه می‌شود؟»

این روزنامه نوشته است که «سقوط سکه و طلا همچنان ادامه دارد و سکه تمام بهار آزادی که در دو روز ابتدایی هفته ۸۰ هزار تومان ارزان شده بود، روز دوشنبه ۳۶ هزار تومان دیگر هم پایین آمد تا به یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان برسد».

جهان صنعت از سقوط قیمت سکه و طلا به عنوان «سقوطی کم‌نظیر طی یک سال گذشته» یاد کرده و نوشته است که «ادامه کاهش قیمت جهانی طلا در روزهای پایانی هفته گذشته مقدمات افت قیمت انواع سکه و طلا را فراهم کرد، روز دوشنبه هم در آغاز هفته کاری در اروپا و آمریکا، بازار جهانی طلا با کاهش ۲۱ دلاری در قیمت هر اونس طلا همراه شد».

به گزارش این روزنامه، «روند نزولی قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی که از یک ماه گذشته آغاز شده آن چنان با سرعت پیش رفته که کاهش ۲۳۰ دلاری در هر اونس برای آن به ثبت رسیده است».

روزنامه جهان صنعت نوشته است که «نکته قابل تامل اینجاست که محمود بهمنی در حاشیه جلسه هفته گذشته هیئت دولت اعلام کرد که ذخایر طلای کشور به حدی زیاد است که «برای ۱۵ سال آینده طلا خریداری کرده‌ایم».

این روزنامه با تاکید بر این که با «کاهش ۲۳۰ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی» طی یک ماه اخیر «ارزش دارایی‌های طلایی ایران نیز کاهش یافته است» پرسیده است که «بانک مرکزی که بخش قابل توجهی از ذخایر کشور را به طلا تبدیل کرده است حالا معلوم نیست با ادامه نزول قیمت طلا و کاهش ارزش ذخایر، چه سیاستی را در پیش می‌گیرد».

یادداشت پدر و برادر امیر جوادی‌فر درباره دلایل بخشش سعید مرتضوی

علی جوادی‌فر و بابک جوادی‌فر، پدر و برادر امیر جوادی‌فر، از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک، با انتشار یادداشتی در روزنامه شرق با اعلام برخی از دلایل انصراف خود از پیگیری اتهام معاونت در قتل سعید مرتضوی، تاکید کردند که بخش دیگری از «دلایل و مصالح به علت غیرعلنی بودن دادگاه، در مجالی دیگر و بهتر در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت».

در این یادداشت که با تیتر «بخشش با خرد جمعی» در روزنامه شرق منتشر شده، پدر و برادر امیر جوادی‌فر تاکید کرده‌اند که «مهم‌ترین اهداف ما در پیگیری پرونده مرتبط با شهادت امیر عزیزمان رسیدگی به این پرونده ملی در چارچوب قانون جهت اصلاح رویه‌ها در نیروی انتظامی و قوه قضاییه و کوشش جهت جلوگیری از پیشامد اتفاقات مشابه بوده است».

آنها با اشاره به این که «برگزاری دادگاه مربوط به پرسنل نیروی انتظامی، صدور رای و اجرای احکام و تشکیل دادگاه مربوط به قضات متهم در پرونده کهریزک پس از سه‌ سال‌ و نیم پیگیری و ممارست و با در نظر گرفتن این نکته که یکی از متهمان آن، بالاترین مقام قضایی پایتخت بوده است، باعث شده تا امروز رعایت حقوق شهروندی متهمان جرایم مختلف از مرحله دستگیری تا معرفی به زندان در سطح کشور بهبود چشمگیری یافته، قرارهای صادره توسط قضات محترم قانونمندتر شده و بنا به فرموده فرمانده نیروی انتظامی این امر باعث شده میزان استاندارد بازداشتگاه‌ها از ۳۵ درصد به ۷۵ درصد ارتقا یابد».

علی جوادی‌فر و بابک جوادی‌فر در یادداشت روزنامه شرق همچنین نوشته‌اند که در آستانه جلسه دهم دادگاه کهریزک «خانواده شهید امیر جوادی‌فر با در نظر گرفتن لوایح و دفاعیات دادستان وقت تهران در محضر دادگاه و بر اساس دلایل و مصالحی که به علت غیرعلنی بودن دادگاه، در مجالی دیگر و بهتر در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت، با خرد جمعی به این جمع‌بندی رسیده تا ضمن رضایت، بخشش و گذشت نسبت به موارد اتهامی آقای سعید مرتضوی و تاکید به پیگیری مجدانه موارد اتهامی منتسب به دو قاضی دیگر، به ادامه روند پیگیری این پرونده اقدام کند».

اعضای خانواده امیر جوادی‌فر همچنین نوشته‌اند که «گذر تاریخ خود بهترین ناظر و شاهد درستی و نادرستی اقدام ما خواهد بود».

روزنامه بهار نیز گزارش داده است که «شوک» دهمین جلسه دادگاه جنایات کهریزک «نه خاتمه نیافتن دادگاه که خبر انصراف خانواده امیر جوادی‌فر از شکایت‌شان علیه مرتضوی بود، رضایتی که مرتضوی با برگزار کردن یک جلسه خصوصی آن را گرفته و حتی وکیل خانواده جوادی‌فر از انصراف شکایت موکلش در دادگاه دیروز خبردار شده است».

این روزنامه از قول صالح نیکبخت وکیل خانواده جوادی‌فر نوشته است که «پدر امیر جوادی‌فر پس از گفت‌وگو با مرتضوی اعلام کرده که تنها درباره اتهام معاونت در قتل از شکایت خود صرف‌نظر خواهد کرد و این اتهامی است که کیفرخواست آن برای شکایت خانواده کامرانی در دادگاه جنایت کهریزک مطرح شد».

به نوشته روزنامه بهار، «ولی‌ دم امیر جوادی‌فر از شکایتی انصراف داده است که هنوز دادسرا کیفرخواستی برای آن صادر نکرده است.» این روزنامه همچنین نوشته است که روز دوشنبه «صالح نیکبخت وکیل خانواده امیر جوادی‌فر در پاسخ این سوال که آیا در اعلام این رضایت تهدید یا تطمیعی در کار بوده است؟ به گفتن "نمی‌دانم" بسنده کرد».

ولی دم محمد کامرانی یکی دیگر از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک نیز به روزنامه بهار گفته است که «حق جوادی‌فر است که درباره شکایتش تصمیم‌گیری کند و می‌تواند نسبت به هر یک از متهمان اعلام رضایت کند، اما ای کاش جوادی‌فر رضایت نمی‌داد».

این روزنامه از قول ولی دم محمد کامرانی نوشته است که «سعید مرتضوی همچنان با ادامه روال گذشته خود همه اتهاماتش را رد می‌کند، و توانست با اصرار فراوان مهلت آخرین دفاعیاتش را افزایش دهد، از این رو در جلسه بعد نیز دفاعیات مرتضوی ادامه خواهد داشت».

روزنامه بهار همچنین از قول میرمجید طاهری وکیل خانواده محسن روح‌الامینی نوشته است که «موکلم از حق خود کنار نمی‌کشد و اگر همه شکات رضایت دهند، وی تا آخر ادامه خواهد داد».
XS
SM
MD
LG