لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

پیشنهاد ایران برای اجرای «تفکیک جنسیتی در طواف کعبه»


روزنامه‌های اعتماد، آرمان و جام جم در شماره چهارشنبه گزارش‌ها و یاداشت‌هایی از بیم و امید جناح حاکم در مذاکره مستقیم با آمریکا منتشر کرده‌اند. صادق خرازی طی یادداشتی در روزنامه آرمان تاکید کرده است که جمهوری اسلامی برای مذاکره مستقیم با آمریکا به یک «دولت مقتدر» و «برآمده از انتخابات پرشور» نیاز دارد.

روزنامه مغرب گزارشی از تغییر چندین باره استانداران در دولت محمود احمدی‌نژاد دارد و نوشته است که تاکنون شمار تغییرات استانداران در دولت احمدی‌نژاد به ۹۰ مورد رسیده است.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی خواسته است تا «قانون از کجا آورده‌ای» را در مورد «صاحبان خودرو‌ها و خانه‌ها و آپارتمان‌های گران‌قیمت» اجرا کنند.

روزنامه تهران امروز خبر داده است که «قیمت سهام شرکت خودروسازی سایپا یکی از دو شرکت خودروسازی بزرگ ایران روز سه‌شنبه با ۲۲ درصد کاهش به زیر ۱۰۰ تومان سقوط کرد. این روزنامه یادآوری کرده است که قیمت سهام سایپا روزگاری، در ۲۵ خرداد ۷۹، به ۳۷۳۸ تومان نیز رسیده بود.

روزنامه ابتکار از پیشنهاد نماینده علی خامنه‌ای در امور حج و زیارت به عربستان سعودی برای «اجرای تفکیک جنسیتی در طواف کعبه» خبر داده است.

روزنامه تهران امروز از قول مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری ایران، نوشته است که «افزایش شکاف طبقاتی، زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی و خشونت» را به صدا در آورده است.

تداوم بحث داغ مذاکره مستقیم؛ بیم و امید جناح حاکم در مذاکره با آمریکا

روزنامه‌های اعتماد، آرمان و جام جم در شماره چهارشنبه گزارش‌ها و یادداشت‌هایی از «بحث داغ مذاکره با آمریکا» منتشر کرده‌اند. صادق خرازی طی یادداشتی در روزنامه آرمان تاکید کرده است که جمهوری اسلامی برای مذاکره مستقیم با آمریکا به یک «دولت مقتدر» و «برآمده از انتخابات پرشور» نیاز دارد.

روزنامه اعتماد در تیتر یک با اشاره به «بازار داغ بحث مذاکره با آمریکا» نوشته است که «سخن گفتن از برقراری رابطه با آمریکا و گفت‌وگو با کشوری که بیش از سه دهه از قطع روابط دیپلماتیکش با ایران می‌گذرد، این روز‌ها دیگر تابو نیست» و «حالا دیگر نه تنها رئیس دولت جمهوری اسلامی از امکان گفت‌وگو با آمریکا سخن می‌گوید، بلکه در لابه‌لای سخنان دیگر محافظه‌کاران هم به امکان برقراری این رابطه اشاره می‌شود».

این روزنامه نوشته است که پس از «انتشار خبر گفت‌وگوی علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، با مقامات آمریکایی توسط رسانه‌های آمریکایی، بار دیگر «این مسئله در کانون توجه ناظران سیاسی قرار گرفت» و «این خبر اگرچه به سرعت از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد» اما روز سه‌شنبه «روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، با انتقاد از چنین تحرکاتی، گفت‌وگو با آمریکا را تنها زیر نظر رهبری و البته با مدیریت دولت ممکن دانست».

اعتماد تاکید کرده است که اکنون «اصول‌گرایان به جای این که از غیرممکن بودن گفت‌وگو و رابطه با آمریکا سخن بگویند» بیشتر «شرایط برقرار شدن این رابطه» را مطرح می‌کنند و برخی از چهره‌های جناح حاکم نیز بر «لزوم گفت‌وگوی بدون واسطه به جای استفاده از واسطه‌ها تاکید کرده‌اند».

این روزنامه از قول رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، نوشته است که «اگر ادعاهایی در داخل آمریکا برای تغییر رویکرد واقعیت داشته باشد باید در عمل ارزیابی کرد، نه با حرف‌هایی که هیچ پشتوانه‌ای ندارد».

اعتماد نوشته است که «منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه هم روز سه‌شنبه ترجیح داد به جای این که سراغ موانع رابطه با آمریکا برود، موفقیت تجربه‌های قبلی گفت‌وگوی ایران و آمریکا را بازخوانی کند» و حتی گفت که «ما در رابطه با موضوع عراق سه دور با آمریکا گفت‌وگو داشته‌ایم».

این روزنامه همچنین از قول مهدی سنایی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم نوشته است که «اصل مذاکره میان ایران و آمریکا نفی نشده و در سنت ما هم مذاکره با دشمن و ارتباط با آن چیز عجیبی نیست» و «بسیاری از مذاکراتی که ایران با گروه‌های مختلف همچون ۱+۵ انجام می‌دهد به صورت غیرمستقیم با آمریکا است و گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا نتیجه‌بخشی بهتری می‌تواند داشته باشد».

محمدصادق خرازی سفیر اسبق ایران در فرانسه طی یادداشتی در روزنامه آرمان از آمریکا به عنوان «یکی از مهم‌ترین قدرت‌های سیاسی و اقتصادی جهان» نام برده و با تاکید بر این که «اوباما یکی از موفق‌ترین روسای‌ جمهور اخیر آمریکا بوده است» نوشته است که ایران برای گفت‌و‌گوی مستقیم با آمریکا نیاز به دولتی انتخابی و مقتدر دارد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با اشاره به این که «در سفر اخیر آقای احمدی‌نژاد به نیویورک نشانه‌های آشکاری از تمایل ایشان به مذاکره با آمریکا دیده شد» نوشته است که «ولی آمریکایی‌ها هیچ اهمیتی به این مواضع ندادند و این رویکرد واکنش جدی از سوی آنها را در برنداشت؛ چرا که از نظر آمریکایی‌ها کار دولت احمدی‌نژاد در ایران به پایان رسیده است».

خرازی که از دیپلمات‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان است که به دلیل نسبت خانوادگی به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز نزدیک است، نوشته است که «واضح است که دولت آقای احمدی‌نژاد تلاش می‌کند در روزهای پایان کار خود مذاکره با آمریکا را به نام خود سکه بزند»، اما آمریکایی‌ها «به خوبی می‌دانند که موضوع روابط خارجی در ایران تابعی از حیطه اختیارات بالا‌ترین مقام نظام اسلامی، یعنی رهبری است» و «دیگر حاضر نبوده و نیستند با آقای احمدی‌نژاد مذاکره کنند و با دولت ایشان مسائل را حل‌وفصل کنند».

یادداشت‌نویس روزنامه آرمان درباره احتمال نتیجه‌بخش بودن مذاکره با آمریکا در آینده نزدیک هم نوشته است که «به اعتقاد من چنین نخواهد شد و این ‌گونه نیست که در دور دوم ریاست‌ جمهوری اوباما، در صورت انتخاب مجدد، ما با عادی‌سازی در مناسبات میان دو کشور روبه‌رو باشیم» و «هرگونه تحولی در روابط دوجانبه ایران و آمریکا را تا برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران منتفی و غیرعملی می‌دانم».

صادق خرازی با «رد» احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی نوشته است که دولت آمریکا همچنان به تداوم و تشدید تحریم‌ها می‌اندیشد و در چنین موقعیتی «توصیه مهمی که باید شرایط را به سمتی پیش ببریم که انتخاباتی پرشور در کشور برگزار کنیم» و «اگر نتیجه انتخاباتی پرشور در کشور دولتی مقتدر باشد، ‌این دولت مقتدر و هوشمند می‌تواند با کسب امتیاز از آمریکا‌ مسائل را به خوبی مدیریت کند».

بیژن مقدم مدیرمسئول روزنامه جام جم اما طی یادداشتی با تیتر «بازی در زمین آمریکا» بدون نام بردن از احمدی‌نژاد نوشته است که «سرنوشت کسانی که در دوره اصلاحات مذاکره مستقیم را فریاد کردند، می‌تواند درس عبرتی باشد برای دیگرانی که امروز تصور می‌کنند قادر خواهند بود احیانا از این نمد برای خود کلاهی دست و پا کنند».

یادداشت‌نویس روزنامه جام جم با تاکید بر این که «موضوع مذاکره با آمریکا در داخل ایران «برگ برنده» هیچ جناح و جریان سیاسی نمی‌تواند تلقی شود»، نوشته است که روی دیگر سکه بحث درباره رابطه با آمریکا «ایجاد اختلاف در داخل کانون‌های تصمیم‌گیر ایران بر سر موضوع مهمی چون مذاکره با آمریکا» خواهد بود.

بیژن مقدم نوشته است که باید «مراقب باشیم یکی از محورهای وحدت ملت یعنی مبارزه با استکبار و آمریکا»، «به محور اختلاف، آن هم در شرایط حساس کنونی» تبدیل نشود.

شمار تغییر استانداران در دولت احمدی‌نژاد به ۹۰ بار رسید

روزنامه مغرب گزارشی از تغییر چندین باره استانداران در دولت محمود احمدی‌نژاد نوشته است و می‌گوید که «با وجود این که ۷ ماه و ۱۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده، اما هنوز تغییر سریالی استانداران ادامه دارد» و تاکنون شمار تغییرات استانداران در دولت احمدی‌نژاد به ۹۰ مورد رسیده است.

به نوشته این روزنامه، «در تابستانی که گذشت استانداران ۸ استان قم، خراسان شمالی، همدان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کهگیلویه و بویر احمد، اردبیل و بوشهر تغییر کردند» و «در نخستین روزهای پاییز نیز با تغییر استاندار البرز و ایلام این روند ادامه یافت تا به استان خراسان رضوی رسید» و به این ترتیب طی چهار ماه از سال پایانی عمر دولت یازده استاندار تغییر کردند.

روزنامه مغرب تاکید کرده است که «بررسی روند تغییر استانداران در دولت‌های نهم و دهم نشان می‌دهد که تغییرات پیاپی استانداران، این دو دولت را در میان دولت‌های گذشته از لحاظ تغییرات گسترده مدیریتی ممتاز کرده است».

این روزنامه نوشته است که در دولت اول محمود احمدی‌نژاد که از آن با عنوان «دولت نهم» یاد می‌شود «اگر استانداران با رکورد ۴۹ تعویض پست مواجه شدند» و ابتدا در دوران وزارت کشور مصطفی پورمحمدی ۳۸ استاندار تغییر کرد و پس از سرپرستی سید مهدی هاشمی بر وزارت کشور، عدد تغییرات در استان‌های کشور از ۴۰ گذر کرد» و پس از آن «در دوران حضور علی کردان در رأس وزارت کشور و پس از آن صادق محصولی در این وزارتخانه، تغییرات در جایگاه استانداران به مرز ۵۰ نزدیک شد».

به گزارش روزنامه مغرب، «در دولت دولت دوم احمدی‌نژاد، دولت دهم، نیز از زمان تصدی مصطفی محمد نجار به عنوان وزیر کشور تغییرات استانداران همچنان ادامه داشت و در ابتدای تابستان سال جاری تعداد تغییرات استانداران از مرز ۸۰ عبور کرد» تا «دولت‌های نهم و دهم رکورددار تغییرات در میان استانداران» باشند.

این روزنامه البته نوشته است که طی چهار ماه اخیر و طی «دور جدید تغییر استانداران رکورد تغییر استانداران در دولت محمود احمدی‌نژاد به ۹۰» رسیده است.

روزنامه مغرب گزارش داده است که به دنبال برکناری محمود صلاحی از استانداری خراسان رضوی، اکنون محمد دهقان، نماینده چناران و طرقبه و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید که «در یک سال پایانی عمر دولت دهم جریان انحرافی چندین فعالیت را در دستور کار خود دارد که قطعا خدمت به مردم نیست و انگیزه‌های درستی هم پشت سر آن نیست و یکی از این کار‌ها همین تغییرهای مدیریتی است».

این روزنامه از قول محمد دهقان نوشته است که «تغییر استاندارن از لحاظ سیاسی نوعی سوء‌تفاهم‌ها و تردید‌ها را ممکن است در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کند» به ویژه این که برخی از افرادی که به عنوان استاندار «نصب شدند افرادی هستند که نزدیکی بیشتری با جریان حاکم در دولت دارند و اطاعت بیشتری از دولت دارند».

درخواست نماینده خامنه‌ای برای برخورد امنیتی با دارندگان خودرو‌های گران‌قیمت

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی خواسته است تا «قانون از کجا آورده‌ای» را در مورد «صاحبان خودرو‌ها و خانه‌ها و آپارتمان‌های گران‌قیمت اجرا کنند».

حسین شریعتمداری نماینده علی خامنه‌ای در کیهان در سرمقاله‌ای با عنوان «آبی‌های آب‌ندیده» نوشته است که «ثروت و امکانات کشور از دست صاحبان اصلی آن خارج شده و در اختیار انگل‌ها قرار گرفته است» و «کلان سرمایه‌داران مفت‌خور و زالوصفت در حاشیه امن قرار گرفته‌اند».

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اشاره به قانون «از کجا آورده‌ای؟» نوشته است که «اجرای این قانون درباره برخی از مسئولان اگرچه ضروری است ولی این، همه ماجرا نیست، مگر چند مسئول را می‌توان یافت که صاحب ثروت افسانه‌ای باشند؟!» و تاکید کرده که باید دید که «برج‌های سربه فلک کشیده متعلق به چه کسانی است؟ اتومبیل‌های چند صدمیلیونی را که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، چه کسانی سوار می‌شوند؟ مالک ویلا‌ها و باغ‌های اشرافی چه کسانی هستند؟!»‌

نماینده خامنه‌ای در کیهان نوشته است که «مسئولان محترم اطلاعاتی و امنیتی و یا هر مرکز و نهاد مربوطه دیگر، برای یک روز و فقط یک بار، تعدادی از اتومبیل‌های چندصدمیلیونی و مثلا تعدادی از پورشه‌های سفارشی را متوقف کرده و فقط از هویت این «پورشه» و «بنز» و «بی‌ام و»سواران سوال می‌کردند و این که از کجا آمده‌اند و این ثروت‌های افسانه‌ای را از کجا آورده‌اند؟!»

حسین شریعتمداری تاکید کرده است که اگر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی «هویت» دارندگان خودروهای گران‌قیمت و آپارتمان‌ها و خامنه‌های گران‌قیمت را پیگیری کنند، آن گاه متوجه می‌شوند که «آسمان زر نریخته به سرش، بلکه یا خودش دزد بوده یا پدرش».

این روزنامه در عین حال نوشته است که اگر «به نقاط دیگر همین شهر تهران یا هر شهر بزرگ دیگری هم سرک بکشید» و «از آن جانباز ویلچرسوار بپرسید که چه می‌کند؟ و از کجا زندگی فقیرانه خود را تأمین می‌کند؟» بیشترین پاسخ‌ها «به یقین، آن است که در جبهه‌های آتش و خون از جان و مال و ناموس مردم و وجب به وجب خاک میهن اسلامی دفاع می‌کرده‌اند» پس «چه شده و چه اتفاقی افتاده که ثروت و امکانات کشور از دست صاحبان اصلی آن خارج شده و در اختیار انگل‌ها قرار گرفته است؟!»

سرمقاله‌نویس کیهان نوشته است که «یکی از همین انگل‌ها، که در جریان آشفتگی اخیر بازار ارز دستگیر شده و تازه عامل دست چندم -و نه از عوامل اصلی-بوده است، اعتراف می‌کند که طی آن دو هفته همه روزه مبلغ ۱۰ میلیون دلار ارز می‌فروخته و بابت هر دلار از عامل اصلی- و پنهان- مبلغ ۱۰ ریال دریافت می‌کرده است، یعنی روزی ۱۰ میلیون تومان».

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان درباره چگونگی دسترسی‌اش به «اعترافات» و «متن بازجویی» از بازداشت‌شدگان به اتهام ایجاد اخلال در بازار ارز اشاره نکرده، اما نوشته که در میان مقام‌های مسئول «کمتر گوشی بدهکار نصایح حضرت آقا (علی خامنه‌ای)» است و اغلب مقام‌های حکومتی پس از «وانهادن وظایف اصلی و مسائل حیاتی کشور، از جمله مقابله با همین گرانی‌های افسارگسیخته و به جای آن پرداختن به دعواهای سیاسی و خط و نشان کشیدن برای یکدیگر» مشغولند.

روزنامه کیهان پیشتر و در سیزدهم مهرماه سال جاری در پی تجمع اعتراض‌آمیز در بازار تهران، از «شناسایی انبارهای کالا» و آمادگی «نیروهای حزب‌اللهی» برای حمله و یورش به این انبار‌ها خبر داده و تهدید کرده بود که «سرمایه‌داران» به دلیل سود بردن از گرانی ارز و احتکار کالا «مفسد فی‌الارض» و شایسته «اعدام» هستند.

پیشنهاد جمهوری اسلامی برای اجرای «تفکیک جنسیتی در طواف کعبه»

روزنامه ابتکار از پیشنهاد جمهوری اسلامی برای «اجرای تفکیک جنسیتی در طواف کعبه» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، علی قاضی عسکر نماینده علی خامنه‌ای در امور حج و زیارت روز سه‌شنبه گفت که «در حال حاضر شرایط طواف اطراف خانه کعبه و برگزاری رمی جمرات زیبنده مسلمانان و جهان اسلام نیست» و «در این شرایط که به دلیل کمبود جا برخی از مسائل پیش می‌آید، میزان معنویت بین حجاج کشورهای مختلف اسلامی در زمان انجام طواف هم کاهش می‌یابد».

نماینده علی خامنه‌ای در امور حج و زیارت همچنین گفته است که «باید با توسعه مسجدالحرام و سایر اماکن مقدسه امکان افزایش تعداد مسلمانان برای برگزاری مناسک حج در سرزمین وحی فراهم شود» و افزوده است که «به مسئولان عربستان سعودی پیشنهاد کردیم با انجام تفکیک جنسیتی در طواف خانه کعبه هم از به وجود آمدن برخی مسائل بین خانم‌ها و آقایان جلوگیری کنند و هم معنویت انجام طواف بین زائران بیت‌الله الحرام افزایش یابد».

افزایش شکاف طبقاتی؛ زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی

روزنامه تهران امروز از قول مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری ایران، نوشته است که «بین افزایش جرم، خشونت، فقر و بیکاری رابطه مستقیمی وجود دارد» و «وجود شکاف‌های اجتماعی سبب گرایش بیشتر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود».

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران به این روزنامه گفته است که افزایش شکاف‌های اجتماعی «سبب سرخوردگی‌های اجتماعی و در ‌‌نهایت خشونت در جامعه می‌شود» و «پایین آمدن شادی و نشاط در جامعه» در کنار «نبود تفریحات مناسب در کنار فقر، بیکاری، طلاق و بالا رفتن سن ازدواج و... باعث می‌شود تا پرخاشگری، خشونت، دعوا و در ‌‌نهایت جرم و جنایت و اعتیاد در جامعه نمود بیشتری داشته باشد».

به گفته مصطفی اقلیما، اکنون «بین افزایش تورم و افزایش حقوق کارمندان تفاوت حداقل ۳۵ درصدی وجود دارد» و در حالی که در سال ۹۱ حقوق کارگران تنها ۱۵ درصد افزایش داشته «نباید انتظار داشت با این افزایش ناچیز حقوق قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند، بلکه با این میزان تورم درآمد واقعی حقوق بگیران به شدت کاهش یافته و این عامل بر رفاه اجتماعی تاثیر منفی گذاشته است».

روزنامه تهران امروز همچنین از قول رئیس انجمن علمی مددکاری ایران نوشته است که «به علت سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت، فقرا روز به روز فقیر‌تر می‌شوند و در مقابل به دارایی ثروتمندان افزوده می‌شود که به مرور زمان این موضوع سرخوردگی بخشی از جامعه را رقم می‌زند».
XS
SM
MD
LG