لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

گوشت قرمز ۳۰ هزار تومان، «از ارزانی مرغ خبری نیست»


روزنامه‌های جهان صنعت و اعتماد خبر داده‌اند که در آستانه نوروز قیمت هر کیلو گوشت قرمز به «۳۰ هزار تومان» رسیده، قیمت «مرغ» هم به رغم وعده دولتی‌ها ارزان نشد، و میوه نیز گران‌تر شده است.

روزنامه‌های رسالت و بهار اظهارات فرماندار تهر ان درباره «آماده‌باش ۹۹ گردان عاشورای بسیج برای انتخابات ریاست جمهوری» را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه کیهان در شماره پنج‌شنبه نوشته است که «علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی سال آینده را سال خوبی در زمینه کاهش و رفع تحریم‌ها دانست»، اما بلافاصله از قول این مقام ارشد دولتی نوشته که «آیا این درست است که بگوییم وضع خراب است؟»

روزنامه‌های شرق و آرمان ضمن انتشار اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره حامیان «جریانات مشکوک و افراطی» جناح حاکم، از قول رئیس مجمع تشخیص مصلحت نوشته‌اند که «بعضی روی بازگشت و اعتراف به خطا ندارند».

روزنامه آرمان با اشاره به حضور طیف‌های سیاسی رقیب در دیدار با هاشمی رفسنجانی، آن را «دغدغه‌های مشترک» و جستجوی «راه‏حل مشترک» ارزیابی کرده است.

گوشت قرمز به هر کیلو ۳۰ هزار تومان رسید، از ارزانی مرغ خبری نشد

روزنامه‌های جهان صنعت و اعتماد خبر داده‌اند که در آستانه نوروز قیمت هر کیلو «گوشت قرمز» به ۳۰ هزار تومان رسیده، «مرغ» هم به رغم وعده دولتی‌ها ارزان نشد، و میوه نیز گران‌تر شده است.

روزنامه جهان صنعت با اشاره به این که اظهارات مقام‌های دولتی درباره «تولید مطلوب و ذخیره فراوان» هم «بازار را کنترل نکرد»، نوشته «گوشت و مرغ ارزان نشد» و «در روزهای اخیر با افزایش و نوسان قیمت آن مواجه هستیم و عدم نظارت بر توزیع، قاچاق و دلالی از جمله دلایلی است که برای گرانی‌ها عنوان می‌شود».

به نوشته این روزنامه، «گوشت قرمز طی یکی دو هفته اخیر با سیر صعودی به کیلویی ۳۰ هزار تومان رسیده و قصد پایین آمدن ندارد» و گزارش‌های میدانی از آن حکایت دارد که «یک کیلو‌گرم گوشت گوساله در مغازه‌های جنوب شهر تهران ۳۰ هزار تومان، و یک کیلو‌گرم گوشت گوسفندی ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسد»، و «قیمت مرغ نیز این روز‌ها بین ۵۷۰۰ تا ۶۲۰۰ تومان در نوسان بوده است».

جهان صنعت با اشاره به این که «بخش مهمی از سبد غذایی را محصولات پروتئینی تشکیل می‌دهد»، نوشته در پی گران‌تر شدن قیمت گوشت قرمز «برخی مسئولان می‌گویند افزایش قیمت گوشت، مصرف مرغ را بیشتر کرده و به همین دلیل قیمت افزایش یافته است».

همزمان روزنامه اعتماد نیز در شماره بیست و چهارم اسفندماه گزارشی درباره «افزایش قیمت میوه» در آستانه نوروز منتشر کرده و از جمله خبر داده که قیمت نارنگی اکنون هر کیلو ۳۵۰۰ تومان است، اما اگر «نارنگی وارد نشود، قیمت ۳۵۰۰ تومانی آن به ۵۰۰۰ تومان خواهد رسید».

به نوشته این روزنامه، حسین مهاجرا رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان پس از افزایش قیمت نارنگی در آستانه سال نو «به مردم پیشنهاد کرده است که به جای نارنگی این بار پرتقال بخورند».

روزنامه اعتماد از قول مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغ‌داران ایران، یادآوری کرده که «تولید کشاورزان در سال ۹۱ به لحاظ کیفی و کمی مطلوب بوده به طوری که کشاورزان با مازاد تولید مواجه شده‌اند».

این روزنامه درباره «گرانی میوه شب سال نو» نیز از قول سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نهم نوشته است که «کاهش قیمت میوه در زمان برداشت آن از جمله علت‌هایی است که میوه شب عید کشاورزان داخلی را در زمین‌های کشاورزی مدفون کرده و بی‌تدبیری وزارت جهاد کشاورزی، کمبود میوه در شب عید موجبات نوسان و افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌کند».

آماده‌باش انتخاباتی «۹۹ گردان ویژه عاشورا» در تهران

روزنامه‌های رسالت و بهار از «آماده‌باش ۹۹ گردان عاشورای بسیج برای انتخابات ریاست جمهوری» خبر داده‌اند.

به نوشته روزنامه رسالت از قول عیسی فرهادی فرماندار تهران در روز چهارشنبه، «۹۹ گردان عاشورای بسیج درانتخابات آینده آماده‌باش هستند» و «گرچه ان‌شاءالله نیازی به استفاده از آن‌ها نخواهد بود، ولی تدابیری لازم دراین بخش فراهم شده است».

«گردان‌های عاشورا» نیروی ویژه بسیج برای سرکوب اعتراضات مردمی و شورش‌های شهری است و به گفته فرماندار تهران ۹۹ گردان از این نیرو‌ها برای مقابله با اعتراضات احتمالی انتخاباتی در پایتخت آماده‌باش خواهند بود، و علاوه بر این از «۱۵ هزار تن از ماموران نیروی انتظامی» نیز در تهران استفاده خواهد شد.

روزنامه رسالت همچنین از قول عیسی فرهادی درباره «تمهیدات امنیتی برای انتخابات خرداد ۹۲» نوشته است که «در دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای آینده بین سه تا پنج نفر در هر شعبه‌ای امنیت آن شعبه را برقرار خواهند کرد» و «دو تیپ ازنیروی انتظامی آماده‌باش خواهد بود» و همچنین «امتحانات مدارس باید تا ۲۰ خرداد سال آینده در همه مقاطع تمام شده باشد و بعد از انتخابات هیچ امتحانی باقی نمانده باشد».

به نوشته این روزنامه، فرماندار تهران همچنین گفته که «در روز انتخابات یک‌صد هزار نیروی انسانی برای برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظرگرفته شده» که «شناسایی این افراد از هم‌اکنون آغاز شده است».

روزنامه بهار نیز ضمن انتشار اظهارات عیسی فرهادی فرماندار تهران درباره «آماده‌باش ۹۹ گردان عاشورای بسیج» در جریان انتخابات آینده در پایتخت، از قول این مقام دولتی نوشته است که «در انتخابات سال آینده حتما شبهه وارد خواهد شد، اما من از الان در مورد این‌ که شبهات و اشکالات صحت دارد، می‌گویم که از صفر تا صد آن دروغ محض است».

به نوشته این روزنامه، فرماندار تهران تاکید کرده که «تهران شرایط امنیتی خاصی دارد و همواره مورد توجه بیگانگان بوده است» و به همین دلیل علاوه بر آماده‌باش ۹۹ گردان عاشورای بسیج و دو تیپ نیروی انتظامی، ۱۵ هزار مامور نیروی انتظامی در تهران به عنوان بخشی از «تمهیدات امنیتی انتخابات» استفاده خواهد شد.

روزنامه بهار در عین حال نوشته که فرمانده تهران ضمن اعلام رسمی این «تهمیدات امنیتی» برای انتخابات، گفته است که «آن چه برای ما مهم است، برگزاری انتخابات شیشه‌ای و کاملا شفاف و روشن است».

هاشمی رفسنجانی: بعضی روی اعتراف به خطا و اشتباه را ندارند

روزنامه‌های شرق و آرمان ضمن انتشار اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی درباره حامیان «جریانات مشکوک و افراطی» جناح حاکم، از قول رئیس مجمع تشخیص مصلحت نوشته‌اند که «بعضی روی اعتراف به اشتباه ندارند».

روزنامه آرمان با اشاره به حضور طیف‌های سیاسی رقیب در دیدار با هاشمی رفسنجانی، آن را «دغدغه‌های مشترک» و جستجوی «راه‏حل مشترک» ارزیابی کرده است.

روزنامه شرق نوشته است که اکبر هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه در دیدار جمعی از نمایندگان ادوار گوناگون مجلس شورای اسلامی «دغدغه‌ها و نگرانی‌های دلسوزان و نخبگان کشور را به‌حق خواند» و «با برشمردن زمینه‌های ایجاد نگرانی‌ها» گفت که «برخی جریانات مشکوک و افراطی متخصص تخریب دستاوردهای سه دهه گذشته نظام اسلامی»‌اند.

به نوشته این روزنامه، هاشمی رفسنجانی همچنین گفت که «عجیب این است که بعضی از شخصیت‌ها، اعم از روحانی و غیرروحانی، خام این جریان و تفکر شدند و آن‌چنان مورد حمایت قرار دادند که اکنون به‌رغم فهم اشتباهات گذشته، روی بازگشت و اعتراف به خطا و اشتباه را ندارند و خلاف میل قلبی و عقلی خود دست از حمایت از این بلیه برنمی‌دارند».

عضو مجلس خبرگان با تاکید بر این که «شجاعت و شهامت اعتراف به اشتباه نعمت بزرگ خداوند است»، گفت که «برخی در توجیه خطا و اشتباه خود به جایی رسیده‌اند که نعوذبالله جریان «معاذ صدر اسلام» را درباره خطاپذیری و اشتباه رسول اسلام مثال می‌آورند».

به نوشته این روزنامه، هاشمی رفسنجانی «ولایت فقیه را ستون خیمه نظام جمهوری اسلامی» توصیف کرد و گفت اکنون «خطر اصلی این است که جریانی انحرافی تلاش دارد معضلات و ناکارآمدی‌هایی را که خود باعث و علت آن بوده است، موذیانه از پذیرش مسئولیت تخریب‌ها و ضایع شدن اعتماد مردم شانه خالی کند و جاخالی بدهد».

روزنامه شرق همچنین درباره «مطرح شدن مجدد بحث انتخاب رئیس ‌جمهور به روش پارلمانی» نیز گفت که «از الزامات پذیرش نظام پارلمانی، تغییر بُعد جمهوریت نظام است که این امر در هیچ دوره‌ای مورد موافقت قرار نگرفته است».

این روزنامه همچنین نوشته است که هاشمی رفسنجانی «در پی درخواست‌های مکرر» نمایندگان از او درباره «حضور در عرصه انتخابات ریاست‌ جمهوری» نیز گفت که «این امر مستلزم وجود توان و نیرو است»، و «اگر شرایط حضور همه سلایق، شخصیت‌ها و دوستداران و وفاداران به نظام اسلامی فراهم شود، شخصیت‌های خوش‌فکر، باتجربه و دارای پایگاه اجتماعی خوب برای حضور در صحنه وجود دارند» و «من هم تا حد توان به تحقق این امر کمک خواهم کرد».

رضا نوروززاده، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، طی یادداشتی با تیتر «دیدار با هاشمی؛ بیم‌ها و امید‌ها» نوشته است که «حضور همزمان نمایندگان طیف‏های مختلف ادوار مجلس در نشستی با هاشمی رفسنجانی نمی‌‏تواند با نشانه‏‌ها و پیغام‏های سیاسی همراه نباشد».

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در دیدار روز چهارشنبه با اکبر هاشمی رفسنجانی «طیف‏های مختلف ادوار مجلس» حضور داشتند، نوشته است که «طیف‏هایی که سه دهه رقبای جدی یکدیگر در عرصه سیاسی محسوب می‌‏شدند، اکنون دوشادوش هم دغدغه‏هایی مشترک را در دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌‏کنند و به دنبال راه‏حلی مشترک می‌‏گردند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی: «آیا درست است بگوییم وضع خراب است؟!»

روزنامه کیهان از قول علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی نوشته است که «سال آینده سال خوبی در زمینه کاهش و رفع تحریم‌ها» است، اما بلافاصله از قول او نوشته است که «آیا این درست است که بگوییم وضع خراب است؟»

کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، منتشر می‌شود، نوشته علی‌اکبر صالحی روز چهارشنبه «پس از پایان جلسه هیئت دولت» در پاسخ به این پرسش که «خبر خوب شما در عرصه دیپلماسی چیست؟» گفت «هرچه ما سخن می‌گوییم، دیگران نظرهای متفاوتی را مطرح می‌کنند، به عنوان نمونه ما در جایی گفتیم که سال آینده سال بسیار خوبی خواهد بود که برخی‌ها گفتند، چرا گفتید سال خوبی خواهد بود؟ آیا این درست است که بگوییم وضع خراب است؟»

این روزنامه از قول وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نوشته است که «وقتی می‌گوییم سال خوبی است، بر اساس داده‌هایی که داریم آن را مطرح می‌کنیم والا اگر غیر آن باشد، اعتبار خود را زیر سوال می‌بریم».

کیهان نوشته که علی‌اکبر صالحی در این باره که چرا به‌رغم وعده وی برای لغو تحریم‌ها، «برخی رسانه‌های خارجی خبر از اعمال تحریم‌های مجدد» می‌دهند، گفته است که «در عالم سیاست، این طور نیست که همه مسائل را بخواهند به طور شفاف مطرح کنند» و «باید در سیاست، خاکستری حرکت کرد که همیشه برای عقب‌نشینی امکانات فراهم باشد و پل‌های پشت سر خراب نشود»، و علاوه بر این «نباید خیلی صحبت‌های رسانه‌ها مبنای قضاوت باشد، چرا که دستگاه‌های دیپلماسی کشور‌ها نمی‌توانند تمام فعالیت را به صورت علنی مطرح کنند»، چرا که «فعالیت دستگاه‌های دیپلماسی شبیه دستگاه‌های امنیتی کشورهاست و نمی‌تواند همه اطلاعات را بدهند تا این که به نتیجه برسد».

این روزنامه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی از قول علی‌اکبر صالحی نوشته است که ملت ایران «به‌رغم مشکلات، بین اصل نظام و یک سری گرفتاری‌هایی که بخشی از آن ناشی از اعمال تحریم‌هاست و بخش دیگر کوتاهی خودمان، تفکیک قائل هستند».
XS
SM
MD
LG