لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

در صداوسیما: روزهای زوج برای خانم‌ها، روزهای فرد برای آقایان


روزنامه‌های جام جم، کیهان، اعتماد، و تهران امروز واکنش‌های متفاوت در ایران به «ارتقای وضع فلسطین در سازمان ملل» را منعکس کرده‌اند.

با گذشت نزدیک به یک ماه از مرگ ستار بهشتی در حین بازداشت، روزنامه کیهان از وعده دوباره قوه قضائیه برای ««برخورد با مسببان مرگ ستار بهشتی» خبر داده، و روزنامه قانون نیز از تبدیل «ماجرای «بازداشتگاه‌های غیرقانونی» به «بازداشتگاه‌های غیر استاندارد» گزارش داده است.

روزنامه آرمان در شماره شنبه از بیانیه هاشمی رفسنجانی درباره «لغو سفرش به رفسنجان» خبر داده و همزمان از قول خانواده هاشمی «شایعه پخش اعترافات مهدی‌هاشمی» را تکذیب کرده است.

روزنامه قانون از اجرای «تفکیک جنسیتی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی» خبر داده است.

واکنش‌های متفاوت در ایران به «عضویت ناظر کشور فلسطین در سازمان ملل»

روزنامه‌های جام جم، کیهان، اعتماد، و تهران امروز واکنش‌های متفاوت در ایران به «ارتقای وضع فلسطین در سازمان ملل» را منعکس کرده‌اند.

روزنامه جام جم از قول رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نوشته است که «پذیرش فلسطین به‌ عنوان کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل متحد گامی مثبت و رو به جلو» است.

رامین مهمانپرست در عین حال گفته است که «جمهوری اسلامی ایران معتقد این اقدام گام نخست در مسیر اعمال حاکمیت کامل فلسطینیان بر سرزمین‌های غصب شده و بازگشت تمامی آنان به موطن اصلی خود و تداوم خط مقاومت در مقابل اسرائیل خواهد بود».

روزنامه کیهان نیز از قول محمد خزاعی نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل نوشته است که «مردم فلسطین باید به حق حاکمیت و استقلال واقعی برسند».

روزنامه اعتماد در یادداشتی با تیتر «فلسطین و دیپلماسی» تاکید کرده که «دنیا شاهد دگرگونی در نسل جدید» در فلسطین و اسرائیل است، نسلی که علاقه‌ای به جنگ ندارد و «سردمداران جنگ‌طلب نسل‌های گذشته با تحیر به آن می‌نگرند تا جایی که یکی از آ‌نان پیش‌بینی کرده بود، ممکن است نسل جدید در صلح فلسطینیان را به مناطق ممنوعه از نظر اسرائیلیان دعوت کند».

بهروز بهزادی در یادداشت روزنامه اعتماد نوشته است که «کسی چه می‌داند که آیا پیروزی فلسطینیان در دیپلماسی نهفته است یا جنگ؟» و همزمان تاکید کرده که «در دوران جدید، دیپلماسی برد- برد طرفداران زیادی دارد».

روزنامه تهران امروز در سرمقاله شماره شنبه «آثار عضویت فلسطین در سازمان ملل» را بررسی کرده و نوشته است که «تصویب عضویت فلسطین در سازمان ملل به عنوان عضو ناظر که از طرف محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ‌مطرح شد، برای فلسطین برخی فرصت‌ها و چالش‌ها را به دنبال خواهد داشت».

حسین رویوران نویسنده که روزنامه تهران امروز از او به عنوان «کار‌شناس مسائل خاورمیانه» نام برده با اشاره به دستاوردهای «عضویت ناظر برای فلسطین» نوشته است که «از این پس جایگاه فلسطین از سازمان آزادی‌بخش به عنوان عضو ناظر به کشور فلسطین در مصاف با سایر کشورهای جهان مطرح شود» و «این امر برای فلسطین این فرصت را ایجاد می‌کند که در عرصه بین‌الملل از تمام امکانات حقوق بین‌الملل که شامل عهدنامه‌ها، کنوانسیون‌ها، اعلامیه‌ها و منشور سازمان ملل می‌شود استفاده کند».

سرمقاله‌نویس روزنامه تهران امروز در عین حال تاکید کرده است که «عضویت ناضر فلسطین در سازمان ملل» برای فلسطینی‌ها «چالش‌هایی» نیز ایجاد می‌کند و «از جمله این چالش‌ها این که محمود عباس از جامعه بین‌الملل درخواست کرد که دولت فلسطین مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت بشناسد» و «این درخواست عباس به طور ضمنی» به تشکیل «اسرائیل مشروعیت می‌بخشد».

این روزنامه تاکید کرده که «وضعیت نامعلوم آوارگان فلسطینی» هم «یکی دیگر از چالش‌ها» است.

یک ماه گذشت؛ تکرار وعده قوه قضائیه برای برخورد با «مسببان مرگ ستار بهشتی»

با گذشت نزدیک به یک ماه از مرگ ستار بهشتی در حین بازداشت، روزنامه کیهان از وعده دوباره قوه قضائیه برای «برخورد با مسببان مرگ ستار بهشتی» خبر داده، و روزنامه قانون نیز گزارش داده که مقام‌های مختلف در تلاشند تا ماجرای «بازداشتگاه‌های غیرقانونی» را به «بازداشتگاه‌های غیر استاندارد» تبدیل کنند.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود در شماره یازدهم آذرماه از قول محمدجواد لاریجانی نوشته است که «قوه قضائیه با مسببان مرگ ستار بهشتی بدون اغماض برخورد خواهد کرد».

به نوشته این روزنامه، محمدجواد لاریجانی معاون قوه قضائیه بر «جدیت» برادرش صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه «در رسیدگی به پرونده کشته شدن ستار بهشتی تاکید کرده، اما گفته «قوه قضائیه در نظر ندارد تا قبل از تکمیل بررسی‌ها، عنوان اتهامی را علیه شخص و یا نهادی مطرح کند».

کیهان از قول محمدجواد لاریجانی کشته شدن ستار بهشتی در حین بازداشت را «مشکوک» توصیف کرده و درباره گزارش احتمالی مجلس شورای اسلامی در این باره نوشته است که «مجلس شورای اسلامی می‌تواند نظر و یا گزارش خود را اعلام کند ولی مسیر قضایی پرونده با روند تحقیقات مجلس متفاوت است و بررسی‌های قضایی قواعد خاص خود را دارد».

روزنامه قانون در گزارشی با تیتر «روایت غائله بازداشتگاه‌ها» نوشته است که «درست بعد از حوادث پس از انتخابات سال ۸۸؛ ‌بعد از آن که بعضی از معترضان به نتایج انتخابات دستگیر شدند، روزگاری که تعدادی از این افراد به یک بازداشتگاه در جنوب شهر رفتند؛ زمانی که آب‌ها از آسیاب افتاد؛ نام یک محل سر زبان‌ها افتاد؛ کهریزک» و پس از آن بود که «رهبر جمهوری اسلامی دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را صادر کرد».

این روزنامه نوشته افشای ماجرای مرگ بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک «بحث بازداشتگاه‌های غیر قانونی» را در کشور مطرح کرد، اما «کم‌کم گرد فراموشی» بر آن نشست، و حالا بعد از «مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس در بازداشتگاه» آن بحث جای خود را به «بازداشتگاه غیراستاندارد» داده است.

به نوشته این روزنامه، در آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب ۲۰ آذر ۱۳۸۴ «بازداشتگاه، محل نگهداری متهمانی است که با قرار کتبی مقام‌های صلاحیت‌دار قضایی تا اتخاذ تصمیم نهایی به آنجا معرفی می‌شوند».

روزنامه قانون با اشاره به آن چه «غائله بازداشتگاه کهریزک» و «غائله بازداشتگاه رباط‌ کریم» توصیف کرده نوشته است که «هنوز نفرات اصلی» پرونده بازداشتگاه کهریزک «در بعضی از مشاغل دولتی، مشغول به فعالیت هستند».

این روزنامه همچنین نوشته است که اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی و چند نماینده مجلس «بازداشتگاه رباط کریم» را محل کشته شدن ستار بهشتی معرفی کرده‌اند، اما «محمد اسماعیل کوثری» از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و عضو فعلی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفته است که «بعد از ماجرای کهریزک دیگر هیچ بازداشتگاه غیر قانونی نداریم و هر کسی چنین ادعایی دارد غلط کرده است».

لغو سفر هاشمی رفسنجانی به رفسنجان، تکذیب پخش اعترافات مهدی هاشمی

روزنامه آرمان در شماره شنبه از بیانیه هاشمی رفسنجانی دربارع «لغو سفرش به رفسنجان» خبر داده و همزمان از قول خانواده هاشمی «شایعه پخش اعترافات مهدی‌هاشمی» را تکذیب کرده است.

به نوشته این روزنامه، اکبر هاشمی رفسنجانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای «پرهیز از هرگونه تنش و اختلاف و گرفتن فرصت از سوءاستفاده‌کنندگان و بدخواهان افراطی»، سفر روز پنج‌شنبه خود به رفسنجان را لغو کرده و از «شرکت در مراسم سالگرد محمد هاشمیان» خودداری کرده است.

روزنامه آرمان نوشته است که «در پی انتشار اخباری مبنی بر پخش اعترافات تلویزیونی مهدی ‌هاشمی، آرمان با یکی از نزدیکان او تماس گرفت که او از این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت این موضوع شایعه دیگری در مورد مهدی ‌هاشمی است و بعید می‌دانم صحت داشته باشد».

روزنامه آرمان اسم این عضو خانواده هاشمی را منتشر نکرده، اما از قول او نوشته است که «اگر قرار بر پخش اعترافات باشد، خواهر و برادر مهدی هاشمی باید از موضوع مطلع می‌شدند که آنها بی‌اطلاع هستند».

این روزنامه در عین حال خبر داده که «کامران باقری‌ لنکرانی، سخنگوی جبهه پایداری، از «پخش اعترافات مهم به‌زودی» خبر داده و گفته است که این اعترافات حاوی «اطلاعاتی منتشرنشده» درباره اعتراضات سال ۸۸ است.

به نوشته روزنامه آرمان، کامران باقری لنکرانی در نشستی با حضور اعضای جبهه پایداری در شیراز گفته است که «یکی از برکات وقایع سال ۸۸ این بود که چهره واقعی برخی از افرادی که تلاش می‌کردند چهره مزورانه خود را پنهان کنند برملا شد» و «برخی از متهمانی که اخیرا دستگیر شده‎اند جزئیات بیشتری را توضیح داده‌اند و بیشتر فتنه‌گران را رسوا کرده‌اند که در آینده و به‌موقع خودش موارد و جزئیات بیشتری در رسانه‌ها مطرح خواهد شد».

همزمان روزنامه وطن امروز، روزنامه نزدیک به «جبهه پایداری» نیز از قول «یک منبع آگاه» از «دستگیری افرادی در ارتباط با پرونده مهدی هاشمی» خبر داده است. این روزنامه اسم «منبع آگاه» و نیز «اسامی» افراد دستگیر شده را منتشر نکرده است.

اجرای تفکیک جنسیتی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی

روزنامه قانون از اجرای «تفکیک جنسیتی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی» خبر داده است.

این روزنامه در خبری با تیتر «صدا و سیما روزهای زوج: زنان، روزهای فرد: مردان» نوشته است که «بخش‌نامه‌ای فاش‌ شده‌ که رویکرد جدید صدا و سیما در تفکیک جنسیتی را نمایان می‌کند».

روزنامه قانون با تاکید بر این که «در این بخش‌نامه‌ تازه که به تمامی شبکه‌های مختلف صدا و سیما ابلاغ شده، هیچ کدام از مجریان مسابقه‌های تلفنی، حق گفت‌وگو با غیرهم‌جنس خود را ندارند»، نوشته است که «به این ترتیب راز زنانه و مردانه شدن مسابقه‌های تلفنی شبکه‌های سوم و تهران گشوده شد».

این روزنامه یادآوری کرده که در ماه‌های اخیر، مسابقه‌های تلویزیونی «به شکل زوج و فرد برگزار شده و یک روز از آن به زنان و روز دیگر به مردان اختصاص یافته تا از هرگونه اختلاطی میان زن و مرد جلوگیری شود».

روزنامه قانون همچنین خبر داده که «براساس بند دیگری از بخش‌نامه‌ جدید صدا و سیما، در برنامه‌های ترکیبی هم مجریان مرد و زن نباید با مهمان جنس مخالف روبه‌رو شوند تا با او گفت‌وگو کنند».
XS
SM
MD
LG