لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

تصمیم برای پخش ضبط‌شده مناظره‌های انتخاباتی «قطعی» است


در حالی که یک عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از احتمال تغییر تصمیم برای پخش نشدن زنده مناظره‌های انتخاباتی سخن می‌گوید، دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که این تصمیم «قطعی» است و در آن تجدید نظر نخواهد شد.

علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور، روز جمعه، اول اردیبهشت، اعلام کرد که نظر کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در مورد نحوه پخش مناظره‌های انتخاباتی تغییر نکرده است.

وی که خود عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات است در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، تاکید کرد که نظر «قطعی» این کمیسیون پخش ضبط شده مناظره‌ها از تلویزیون است.

این در حالی است که پیش از سخنان دبیر ستاد انتخابات کشور، احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات، اعلام کرده بود که این کمیسیون برای بررسی اعتراض نامزدهای انتخابات به پخش ضبط شده مناظره‌ها جلسه ویژه برگزار خواهد کرد.

کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست ‌جمهوری روز پنج‌شنبه خبر داد که مناظره‌های انتخابات برخلاف دوره قبل به‌صورت ضبط‌شده پخش خواهد شد.

حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، مصطفی میرسلیم و محمدباقر قالیباف از نامزدهای انتخابات و علی عسکری، رئیس صداوسیما، با این تصمیم مخالفت کردند.

در همین حال محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، در خطبه های روز اول اردیبهشت در اعتراض به این تصمیم گفت: «مگر غیر این است که می‌گویید مردم باید بصیر باشند، یکی از بهترین راه‌های بصیرت همین است که مردم ببینند و بشنوند، مدیر و مدبر بودن فرد را تشخیص دهند.»

وب‌سایت‌های وابسته به اصولگرایان دولت را متهم کرده‌اند که با پخش زنده مناظره ها مخالفت کرده است.

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری، اما اعلام کرده که دولت در این کمیسیون در اقلیت است.

از پنج عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دو نفر عضو دولت هستند.

مناظره‌های زنده تلویزیونی در سال ۸۸ به یکی‌ از جنجالی‌ترین مناظره‌های پس از انقلاب سال ۵۷ تبدیل شد.

محمود احمدی‌نژاد در این مناظره‌ها هنگامی که مقابل رقبایش قرار می‌گرفت تهدید به افشاگری می‌کرد.

عبارت «بگم‌بگم‌» محمود احمدی‌نژاد و تهدید به افشاگری علیه زهرا رهنورد از جمله مواردی است که از این مناظره‌ها بیشتر به خاطر آورده می‌شود.

این تجربه باعث شد تا مناظره‌های ریاست‌ جمهوری سال ۹۲ به شکل دسته‌جمعی و مانند مسابقات تلویزیونی برگزار شود.

XS
SM
MD
LG