لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

وعده وزیر دفاع: امضای قرارداد جدید اس ۳۰۰ بین ایران و روسیه


حسین دهقان، وزیر دفاع ایران
حسین دهقان، وزیر دفاع ایران

وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۷ مردادماه، از امضای متن قرارداد جدید بین تهران و مسکو برای خرید سامانه دفاعی اس ۳۰۰ خبر داد. به گفته این مقام، این قرارداد جدید احتمالا هفته آینده امضا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسین دهقان، وزیر دفاع در دولت حسن روحانی، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که تیم‌های کارشناسی از دو کشور ایران و روسیه قرارداد خرید سیستم موشکی اس ۳۰۰ را به‌روز کرده‌اند و این قرارداد «این هفته یا هفته بعد امضا می‌شود».

آقای دهقان زمان تحویل این سامانه موشکی به ایران را نیز «فاصله کوتاهی پس از امضای قرارداد» عنوان کرده، اما زمان دقیق آن را مشخص نکرده است.

ايران و روسيه در سال ۲۰۰۷ قراردادی را امضا کردند که به موجب آن مسکو تعهد کرد در قبال دريافت حدود ۸۰۰ ميلیون دلار چند پدافند ضد هوايی اس ۳۰۰ به تهران تحويل دهد.

اين پدافند ضدهوايی از قدرتمندترين پدافندهای جهان به شمار می‌رود و می‌تواند هواپيماها و موشک‌ها را هدف قرار دهد.

با این حال سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ و با بالا گرفتن موج تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی روسیه اعلام کرد که تحویل این سامانه موشکی به ایران را به حال تعلیق درآورده است.

اما در فروردین‌ماه سال جاری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، رسما اعلام کرد که ممنوعیت تحویل موشک اس ۳۰۰ به ایران را لغو کرده است، اقدامی که با واکنش تند آمریکا و اسرائیل مواجه شد.

حال وزیر دفاع ایران گفته است که مسکو پیشتر «به دلیل برخی فشارهای سیاسی» تصمیم گرفته است که تحویل موشک اس ۳۰۰ به تهران را عقب بیندازد، اما اکنون دیگر «هیچ منعی برای اجرای قرارداد وجود ندارد».

به گفته حسین دهقان، یک تفاوت قرارداد جدید بین ایران و روسیه اضافه شدن «یک گردان از این سامانه به قرارداد قبلی» است و درنهایت نیز «اس ۳۰۰ به‌روزشده تحویل ایران داده می‌شود».

خبر به‌روز شدن سامانه موشکی اس ۳۰۰ برای ایران را پیشتر یک مقام نزدیک به ولادیمیر پوتین اعلام کرده بود.

ولاديمير کوژين، مشاور نظامی رئيس جمهوری روسيه، روز پنج‌شنبه، هشتم مرداد، گفت که مسکو در حال نوسازی پدافند ضدهوايی اس ۳۰۰ برای ايران است.

به گزارش خبرگزاری ريانووستی به نقل از آقای کوژين، سيستمی که قرار است به ايران تحويل داده شود «تا حدی» به‌روز شده و «اجزای ديگر» آن نيز در حال به‌روز شدن هستند.

وزیر دفاع ایران روز سه‌شنبه همچنین اشاره کرده است که در حوزه فعالیت صنعتی تمرکز وزارت دفاع ایران «بر انواع موشک‌های بالیستیک» است و در این حوزه برای افزایش برد این موشک‌ها تلاش‌هایی صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG