لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

در ایران، «کمتر از ۳۵ درصد» خشونت‌های خانگی به پلیس گزارش می‌شود


سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران می‌گوید که میزان مرگ ناشی از خشونت در بین زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله در ایران با میزان مرگ ناشی از سرطان «برابر است»، اما در عین حال «کمتر از ۳۵ درصد» از خشونت‌های خانگی در کشور به پلیس گزارش می‌شود.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری دولتی ایرنا روز پنج‌شنبه، ششم آذرماه، منتشر کرد، محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایران، گفت که «۹.۸۷ درصد» زنان متاهل شهر تهران گرفتار «همسرآزاری روانی» و «۹.۴۷ درصد» آنان قربانی «آزارهای جسمی و سایر آزارها» هستند.

به گفته آقای اسفنانی، بر اساس نتایج یک تحقیق، از ۱۸۰ مورد شکایت زنان علیه خشونت خانگی، ۱۲۸ مورد به دلایل متعدد «علاقه‌ای به پیگرد قانونی شکایت خود نداشتند».

وی با بیان این که در ایران «کمتر از ۳۵ درصد» از خشونت‌های خانگی به پلیس گزارش می‌شود افزود: «در واقع تلقین این تفکر که زن باید پذیرش این قضایا را داشته باشد در میان زنان ما رخنه کرده است.»

این نماینده مجلس ایران همچنین گفت که میزان همسرآزاری در مردانی که تحصیلات‌شان بالاتر از لیسانس است کمتر و در مردانی که کمتر از دیپلم هستند «به میزان معناداری خشونت بیشتر است».

به گفته آقای اسفنانی، زنان شاغل کمتر از زنان غیرشاغل خشونت را تجربه می‌کنند و «بیشترین» خشونت در مناطق روستایی ایران دیده می‌شود، اما زنان «برای حفظ خانواده، ترس از رسوایی یا آشنا نبودن با حقوق خود» این شرایط را تحمل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای اسفنانی این سخنان را در نشستی با عنوان «منع خشونت علیه زنان از دیدگاه فقه و حقوق» بیان کرده است.

در این نشست آیت‌الله محمد موسوی بجنوردی، عضو سابق شورای عالی قضایی، نیز با انتقاد از دیدگاه «ناقص‌العقل بودن زن» افزود: «در نهج‌البلاغه آمده است که دین، عقل و شهادت زنان ناقص است، اما به نظر نمی‌رسد این سخنان از امیرالمومنین باشد.»

هما داوودی، رئیس کانون وکلای دادگستری استان البرز، نیز در این نشست گفت: «یکی از خشونت‌هایی که علیه زنان به کار می‌رود خشونت ساختاری است که به واسطه قوانین به وجود می‌آید.»

در هفته‌های گذشته برخی از سازمان‌های حقوق بشری و تشکل‌های مدافع حقوق زنان تصویب برخی قوانین در مجلس ایران از جمله «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» را زمینه‌ساز ترویج خشونت علیه زنان ذکر کرده‌اند.

فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر نیز روز چهارشنبه، پنجم آذر، در بیانیه‌ای ممانعت از حق سقط جنين را «خشونت عليه زنان» توصيف کرد.

در روزهای گذشته در ایران نشست‌هایی به مناسبت روز ۲۵ نوامبر، «روز جهانی محو خشونت عليه زنان»، برگزار شده است.

در یکی از این نشست‌ها که روز پنج‌شنبه برگزار شد، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، خبر داد که ۳۲ جلد کتاب حاوی نتایج طرح ملی بررسی اشکال خشونت خانگی علیه زنان در ایران «گم شده» و هیچ نسخه‌ای از آن «در وزارت کشور یا مرکز معاونت امور زنان و خانواده پیدا نشده» است.

به گفته خانم مولاوردی، این پروژه در دولت محمد خاتمی در ۲۸ استان کشور توسط وزارت کشور و دانشگاه‌های سراسر ایران انجام شده، اما در دولت محمود احمدی‌نژاد این گزارش‌ها «کنار گذاشته شده»، توسط دولت نهم و دهم مورد استفاده قرار نگرفته و درنهایت گم شده است.

XS
SM
MD
LG