لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

دولت ایران «سعی کرده اتاق بازرگانی استقلال نسبی داشته باشد»


محمد نهاوندیان
محمد نهاوندیان
پس از استعفای محمد نهاوندیان از ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، روز یک‌شنبه، دهم آذرماه، غلامحسین شافعی با کسب بیشترین آرا توانست بر کرسی ریاست اتاق بازرگانی ایران تکیه بزند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:50 0:00
لینک مستقیم

رادیوفردا در این باره گفت‌وگویی کرده است با مهرداد عمادی، کارشناس امور اقتصادی ساکن لندن، و ابتدا درباره نقش اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در اقتصاد ایران پرسیده است.

مهرداد عمادی: اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در وهله اول می‌تواند خط ارتباطی بین صاحبان سرمایه و تولیدکنندگان بخش‌های صنایع و معادن داخل ایران و بازرگانانی باشد که در این سو به کار بازرگانی خارجی و تجارت مشغول هستند.

این ساختار به آنها کمک می‌کند تا ارتباطات را رده‌هایی که مورد نیاز آنهاست میسر کنند، در این چارچوب وقتی نگاه می‌کنیم، در حقیقت یک حلقه پیوندی بین بازرگانان، صنعتگران و معدنکاران داخل ایران با بازرگانی خارج از کشور است.

آقای محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، روز یک‌شنبه جای خود را به غلامرضا شافعی، نایب رئیس پیشین این اتاق، داد. آیا این تغییر ریاست الزاما نشان‌دهنده تغییر سیاست‌های اتاق در آینده خواهد بود یا این که سیاست‌های اتاق بازرگانی را دولت‌های وقت هر دوره تعیین می‌کنند؟

من فکر می‌کنم که دولت‌های وقت بر رفتار اتاق بازرگانی اثر می‌گذارند، ولی تصور می‌کنم که اثر بیشتر از آن کسانی است که در این بخش به طور مستقیم حضور دارند و فعال هستند. بازرگانان ایرانی و کسانی که در کار تجارت خارجی هستند، صاحبان این اثر هستند.

فکر می‌کنم اگر یک ترازنامه بنویسیم، سمت و سو دادن دولت حاضر به این اتاق‌ها بسیار کم بوده و دولت سعی کرده این اتاق استقلال نسبی داشته باشد که به نظر من، رویه درست همین است.

آقای عمادی، با توجه به توافق اخیر ژنو و صحبت‌هایی که اخیرا درباره احتمال تاسیس اتاق مشترک بین ایران و آمریکا منتشر شده است، فکر می‌کنید که اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، می‌تواند در این حوزه نقش بازی کند؟

بله. من تصور می‌کنم که این اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ضرورتا خواهد توانست در بازسازی روابط تجاری با آمریکا نقش مهمی ایفا کند. نباید فراموش کنیم که شرکت‌های آمریکایی همچنان دارای بهترین تکنولوژی در حوزه بهره‌برداری از معادن و منابع فلزی در دنیا هستند، واقعیت این است که شرکت‌های آمریکایی تمایل بسیاری دارند که الان در بخش معدن ایران ورود کنند و به افزایش ارزش افزوده در این بخش یاری بدهند. من شخصا شاهد دو مورد از این تلاش‌ها بوده‌ام و در این چارچوب، اتاق مشترک ایران و آمریکا می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.
  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG