لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

نرخ تورم در ایران در سال گذشته به زیر ۱۵ درصد رسید


رئیس مرکز آمار ایران خبر داد که در دوازده ماهه منتهی به اسفندماه سال ۹۳ نرخ تورم در کشور به ۱۴.۸ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم ماه اسفند نیز در مقایسه با ماه مشابه در سال پیش از آن به ۱۴.۲ کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری نسیم، عادل آذر، رئیس مرکز آمار، روز شنبه، اول فروردین ۹۴، همچنین گفت که نرخ تورم در اسفندماه ۹۳ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل که از آن به عنوان «تورم نقطه‌ به ‌نقطه» شناخته می‌شود نیز ۱۴.۲ درصد بوده است.

مقایسه نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار در بهمن‌ماه امسال با مدت مشابه سال گذشته، بیانگر کاهش بیش از ۵۰ درصدی این نرخ ظرف یک سال گذشته است.

مرکز آمار پیش از این نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفندماه ۹۲ را ۳۲.۱ درصد و نرخ «تورم نقطه‌ به ‌نقطه» در این ماه را ۱۹.۶ درصد اعلام کرده بود.

گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص تورم در ماه‌های پایانی سال ۹۳ نشان می‌دهد که روند کاهش شتاب نرخ تورم که از پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی آغاز شده هم‌چنان ادامه دارد.

مرکز آمار ایران پیش از این نرخ تورم در بهمن‌ماه را ۱۵.۲ درصد اعلام کرده بود.

در همین حال بانک مرکزی ایران نیز خبر داده بود که نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به بهمن‌ماه سال ۹۳ به ۱۵.۸ درصد کاهش یافته است.

پیش از آن نیز نرخ تورم در ماه‌های پس از مهرماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده‌ بود.

با وجود کاهش نرخ تورم ۱۲ ماهه در ماه‌های پایانی سال ۹۳، نرخ تورم ماهانه کاهش یکنواختی نداشته و در برخی از ماه‌ها افزایش نیز داشته است.

از جمله نرخ تورم ماهانه که در دی‌ماه گذشته در حد سه دهم درصد بود در بهمن‌ماه به هشت دهم درصد رسید.

این در حالی است که رئیس مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه در اسفندماه ۹۳ را ۶ دهم درصد اعلام کرد که نشان‌دهنده کاهش این رقم نسبت به بهمن‌ماه است.

نرخ تورم ماهانه درصد تغییر نرخ تورم در ۳۰ روز اسفند ۹۳ در مقایسه با بهمن‌ماه است.

ایران طی دو سال آخر ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با تورمی شدید و رشد منفی اقتصادی روبه‌‌رو شد.

آمارهای بانک جهانی نیز حاکی است که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۳ بعد از ونزوئلا بالا‌ترین رقم در جهان بوده‌ است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پیش از این وعده داده بود که دولتش تلاش خواهد کرد تا پایان سال جاری نرخ تورم را به زیر ۲۰ درصد برساند.

XS
SM
MD
LG