لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۱

غفوری‌فرد: رحیم‌ مشایی فعالیت‌ انتخاباتی‌اش را شروع کرده است


اسفندیار رحیم مشایی بارها گفته است که در انتخابات سال‌ آینده نامزد نخواهد شد
اسفندیار رحیم مشایی بارها گفته است که در انتخابات سال‌ آینده نامزد نخواهد شد
حسن غفوری‌فرد، از اعضای حزب محافظه‌کار موتلفه اسلامی، روز شنبه، ۱۱ آذرماه، با اشاره به فعالیت انتخاباتی اسفندیار رحیم‌ مشایی، چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، گفت که «غیرمستقیم» از مشایی شنیده است که در انتخابات سال آینده نامزد می‌شود.

آقای غفوری‌فرد در گفت‌وگو با وب‌سایت خبرآن‌لاین اظهار داشت: «شنیده‌ام که او [اسفندیار رحیم ‌مشایی] علاقه‌مند است و کارهای انتخاباتی‌اش را هم شروع کرده و حتی مشغول فوق لیسانس گرفتن است تا اگر قانون انتخابات تغییر کرد، بتواند نامزد شود.»

گفته این عضو حزب موتلفه در حالی است که اسفندیار رحیم ‌مشایی بار‌ها اخبار مبنی بر فعالیت‌های انتخاباتی خود و قصدش برای نامزدی در انتخابات را تکذیب کرده‌ است.

در آخرین این تکذیبیه‌ها که روز ۲۶ آبان در واکنش به خبر وب‌سایت «نیمروز» منتشر شد، او اعلام کرد که «در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آینده و ورود به این عرصه، در هیچ محفل خصوصی و عمومی هیچ‌ گونه اظهار نظر و موضع‌گیری خاصی نه به نفع خود و نه برای کاندیدای دیگری» نداشته‌ است.

وب‌سایت نیمروز نوشته بود که اسفندیار رحیم‌ مشایی در نشستی با مازندرانی‌های مقیم تهران ضمن تاکید بر نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «هیچ ‌کس نمی‌تواند جلوی من را بگیرد.»

اما آقای رحیم مشایی که ریاست دفتر رئیس جمهور ایران را بر عهده دارد این خبر را «کذب محض» خواند و گفت که «هیچ پایه و اساسی» ندارد.

اسفندیار رحیم‌ مشایی که سال‌هاست محمود احمدی‌نژادی را در عرصه سیاست همراهی می‌کند، از چهره‌های مورد انتقاد محافظه‌کاران نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، است.

طرح مباحثی مانند «مکتب ایرانی» به جای «مکتب اسلامی»، «دوستی با مردم اسرائیل» و این که بسیاری از رای‌دهندگان به محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم «منتقد نظام» بوده‌اند باعث شده است که چهره‌ها و رسانه‌های محافظه‌کار ایران او را سردسته «جریان انحرافی» بدانند، جریانی که به گفته آنها تلاش می‌کند رئیس جمهور را از رهبر ایران دور سازد.

از این رو به‌‌ همان نسبت که بحث نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به میان می‌آید، صحبت از رد صلاحیت او در شورای نگهبان نیز مطرح می‌شود.

حسن غفوری‌فرد درباره رد صلاحیت احتمالی آقای رحیم‌ مشایی در این انتخابات گفت: «تصمیم‌گیری در این ‌باره با شورای نگهبان است و نمی‌توانم قضاوت کنم که تایید صلاحیت می‌شوند یا نه. اما بر اساس آن‌ چه در قانون اساسی آمده، رئیس جمهور باید از رجال سیاسی یا مذهبی باشد. کسانی که در سطح معاون رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس باشند، مصداق رجل سیاسی هستند.»

او افزود: «بر اساس متن قانون می‌توان مشایی را رجل سیاسی تصور کرد. ممکن است برخی بگویند که او ایرادهایی دارد. آقای مشایی هم می‌تواند بگوید هر کسی هر ایراد و پرونده‌ای از من در قوه قضاییه دارد بیاید و اعلام کند. ظاهرا هیچ پرونده‌ای هم وجود ندارد. بنابراین احتمال مطرح شدن نامزدی مشایی و تایید صلاحیتش هم هست.»

آقای غفوری‌فرد همچنین به حمایت‌های محمود احمدی‌نژاد از اسفندیار رحیم‌ مشایی اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد تاکید آقای رئیس جمهور بر نامزدی آقای مشایی باشد... حتی اعلام کرده بود که افتخار می‌کند معاون اول مشایی در دولت او باشد.»

به گفته آقای غفوری‌فرد، در صورتی که آقای مشایی تایید صلاحیت نشود، «او پشت سر نیروی دومی قرار می‌گیرد که از سوی دولت برای انتخابات مطرح خواهد شد».

این نیروی دوم نیز به نظر حسن غفوری‌فرد غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نخست محمود احمدی‌نژاد، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی، یا عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار و امور اجتماعی، خواهد بود.

حسن غفوری‌فرد گفت: «آقای رئیس جمهور و مشایی می‌کوشند تا به هر نحو ممکن (البته از طرق قانونی) تاثیری مثبت در آرای این فرد دوم داشته باشند.»

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در آخرین روزهای خرداد ۱۳۹۲ برگزار می‌شود و در حالی که چند ماه بیشتر به آن نمانده است، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره نامزدهای آن می‌شود.

حبیب‌الله عسگراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، به تازگی پیش‌بینی کرد که در این انتخابات ۴۰ چهره سیاسی نامزد خواهند شد.

حسن غفوری‌فرد نیز گفته است که یک بار که اسامی نامزدهای احتمالی را یادداشت می‌کرده به «بیست و چند اسم از اصول‌گرا‌ها و اصلاح‌طلب‌ها» رسیده است.
XS
SM
MD
LG