لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

گزارش‌های ضدونقیض از اخلال در سخنرانی نامزد اصلاح‌طلب در تهران


مصطفی کواکبیان
مصطفی کواکبیان

در حالی که حزب مردمسالاری از «پرتاب گاز اشک‌آور» و حمله به سخنرانی مصطفی کواکبیان، نامزد اصلاح‌طلبان، در مسجد ابوذر تهران خبر می‌دهد، یک «مقام مسئول» در استانداری تهران اعلام کرد که حضور ماموران نیروی انتظامی در این مسجد ارتباطی به انتخابات نداشته است.

مراسم سخنرانی محمدرضا خاتمی٬ عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، نیز در دانشگاه هرمزگان و در پی تحصن گروهی که خود را «دانشجویان انقلابی» معرفی کردند لغو شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، یک مقام مسئول در استانداری تهران که نام او ذکر نشده شامگاه پنج‌شنبه، ۲۹ بهمن، گفت که «اقدامات انتظامی» انجام شده در مسجد ابوذر تهران «هیچ ارتباطی به موضوع انتخابات و یا سخنرانی نامزدهای انتخاباتی نداشته است».

وی در عین حال بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که گروهی در روز پنج‌شنبه قصد برگزاری تجمعی در اعتراض به سخنرانی «دو شب قبل» در این مسجد را داشته‌اند.

به گفته این مقام استانداری تهران، «با ورود مسئولان امنیتی به موضوع و استقرار نیروی انتظامی در محل» از برگزاری تجمع در این مسجد «پیشگیری» شده و «اقدامات لازم برای برقراری نظم و آرامش در منطقه انجام شده است».

اما گزارش خبرگزاری ایرنا در حالی منتشر می‌شود که ستاد انتخاباتی حزب مردمسالاری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «نیروهای خودسر» شامگاه پنج‌شنبه با «پرتاب گاز اشک‌آور» مانع سخنرانی مصطفی کواکبیان، نامزد اصلاح‌طلبان و دبیرکل حزب مردمسالاری، در مسجد ابوذر تهران شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این افراد به سوی امام جماعت مسجد ابوذر که خواستار برگزار شدن سخنرانی آقای کواکبیان شده بود، نیز «حمله» کرده و مانع سخن گفتن او شده‌اند.

به گفته این حزب، این افراد «دوربین و موبایل عکاس حاضر در مسجد را نیز گرفته و عکس‌های آن را ضبط کردند».

تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس روز پنج‌شنبه آغاز شد و گروه‌های اصلاح‌طلب جدولی از برنامه سخنرانی افراد نزدیک به این گروه در شهرهای مختلف را منتشر کرده‌اند.

با این حال، بر اساس گزارش‌ها، در همین آغاز کار سخنرانی برخی از نامزد‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب در چند شهر لغو شده است.

از جمله محمود صادقی، نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران، روز پنج‌شنبه خبر داد که مراسم سخنرانی او در دانشگاه تربیت مدرس لغو شده است.

یک روز پیش از آن نیز وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، خبر داده بود که سخنرانی علی شکوری راد و فائزه هاشمی در دانشگاه شیراز «در پی فشار تندرو‌ها» لغو شده است.

در همین حال انجمن «فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز» در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سخنرانی علی شکوری‌ راد در این دانشگاه با وجود صادر شدن مجوز مراسم، در پی «فشار گروه‌های خودسر و تندرو» لغو شده است.

علی شکوری راد خود نیز با صدور اطلاعیه‌ای مسئول نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه شیراز را متهم کرده است که «تحت فشار نیروهای غیرمسئول شانه از زیر بار مسئولیت خالی کرده» و با مصاحبه خود «زمینه لغو مجوز صادره» را فراهم کرده است.

اشاره آقای شکوری راد به گفته جواد نیری، مسئول نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه شیراز، است که در مصاحبه‌ای با وب‌سایت «غریو» گزارش‌ها از صدور مجوز برای سخنرانی فائزه هاشمی و علی شکوری راد را تکذیب کرده و گفته است که با ورود «محکومین فتنه» به این دانشگاه مخالف است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و نزدیکان او از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

خبرگزاری ایرنا نیز روز ۲۵ بهمن به نقل از مهدی مقدری، سخنگوی ائتلاف اصلاح‌طلبان اصفهان، خبر داده بود که نیروی انتظامی اصفهان از نشست این گروه در مجموعه ورزشی کارگران این شهر که بنا بود با سخنرانی علی تاجرنیا، نماینده مجلس ششم، برگزار شود جلوگیری کرده و این مراسم در ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان برگزار شده است.

لغو سخنرانی محمدرضا خاتمی به دست دانشجویان «انقلابی»

در همین حال مراسم سخنرانی محمدرضا خاتمی٬ عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، نیز در دانشگاه هرمزگان در پی تحصن گروهی که خود را «دانشجویان انقلابی» معرفی کردند لغو شد.

به گزارش وب‌سایت «هرمز پرس»، این «دانشجویان انقلابی» پس از اطلاع از خبر حضور قریب‌الوقوع خاتمی در دانشگاه هرمزگان از روز پنج‌شنبه، ۲۹ بهمن، مقابل دفتر رئیس این دانشگاه تحصن کرده و خواستار ممانعت از سخنرانی وی شدند.

۲۴ ساعت پس از گذشت این تحصن٬ آن‌ طور که این سایت محلی گزارش کرده است، مسئولان دانشگاه هرمزگان تصمیم گرفتند این سخنرانی را لغو کنند.

«دانشجویان انقلابی» در پی لغو این سخنرانی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که «دانشجویان بصیر و آگاه هرگز ننگ حضور عامل فتنه سال ۸۸ را تحمل نخواهند کرد».

در ماه‌های گذشته نیز به مراسم سخنرانی چندین چهره اصلاح‌طلب حمله شده و از سخنرانی چند فعال سیاسی دیگر ممانعت شده بود.

از جمله، بر اساس گزارش‌ها، سخنرانی الهه کولایی در شیراز و اراک و سخنرانی رسول منتجب‌نیاو هادی غفاری در کرج لغو شده بود.

روز دوشنبه، ۱۶ آذر، نیز سخنرانی محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده در دانشگاه علامه طباطبایی تهران پیش از برگزاری به دلیل پرتاب «گاز فلفل» یا «گاز اشک‌آور» در سالن مراسم لغو شده بود.

در همان روز سخنرانی آذر منصوری و جهانبخش خانجانی در دانشگاه شهید چمران اهواز پس از حمله نیروهای بسیج دانشجویی به این مراسم لغو شد.

پیش از آن نیز به سخنرانی آذر منصوری در دانشگاه آزاد یاسوج و سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری در قرچک حمله شده بود.

پس از حمله به سخنرانی اصلاح‌طلبان در ماه‌های گذشته، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، توصیه کرد که سخنرانی‌هایی که ممکن است واکنش برخی گروه‌ها را به دنبال داشته و «فضا را به هم بریزد» اصلاً برگزار نشود.

از آن زمان تاکنون این تنها واکنش قوه قضاییه جمهوری اسلامی به اخلال در سخنرانی‌ها و مراسم مربوط به اصلاح‌طلبان بوده است.

XS
SM
MD
LG