لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

مقام اسرائیلی: انتخابات بی‌اهمیت است؛ خامنه‌ای رئیس جمهور را تعیین می‌کند


موشه یعلون (چپ) همراه با چاک هیگل
موشه یعلون (چپ) همراه با چاک هیگل
در حالی که هنوز نتیجه قطعی انتخابات ریاست جمهوری در ایران اعلام نشده، وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به «بی‌اهمیت» بودن این انتخابات برای کشورش چنین اظهار نظر کرد که رهبر ایران رئیس جمهور را تعیین می‌کند.

ژنرال موشه یعلون همچنین گفت که نتیجه انتخابات در ایران هیچ «تغییری در پی نخواهد داشت».

وزیر دفاع اسرائیل همچنین اظهار نظر کرده است که «علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است که تصمیم می‌گیرد چه کسی رئیس جمهور شود».

رسانه‌ها زمانی نخستین واکنش رسمی اسرائیل به انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته در ایران را منتشر کردند که نتایج نسبی انتخابات نشان می‌دهد که حسن روحانی با کسب بیش از پنجاه درصد از آرای شمرده‌شده از باقی رقبای خود با اختلاف فراوان پیش است.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در ایران روز جمعه، بیست و چهارم خرداد، برگزار شد و اعلام نتیجه نهایی آن به شامگاه روز شنبه، بیست و پنجم خرداد، موکول شده است.

مسئله هسته‌ای ایران که اسرائیل آن را بارها در سال‌های گذشته «خطری حیاتی» برای خود دانسته است، یکی از موضوع‌های مهم مورد مناقشه در مباحثات نامزدها در کارزار انتخاباتی ایران بود.

با این حال به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال موشه یعلون در واکنش به انتخابات ایران گفت: «باید از این پس نیز در برابر ایرانی‌ها سخت‌تر بایستیم؛ هم از نظر دیپلماتیک و هم از نظر لزوم برقراری مجازات‌های سخت‌تر.»

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «باید به ایرانی‌ها نشان داد که گزینه نظامی هنوز بر روی میز است.»

ژنرال یعلون این سخنان را در حالی بیان کرد که در واشینگتن پایتخت آمریکا به سر می‌برد و روز جمعه که انتخابات ایران در حال برگزاری بود، با چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، در پنتاگون وزارت دفاع آمریکا گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های اسرائیل در این باره گزارش داده‌اند که دریافت تجهیزات نظامی پیشرفته‌تر از آمریکا برای ارتش اسرائیل در صدر مذاکرات یعلون با وزیر دفاع آمریکا بوده است.

از زمانی که یعلون به وزارت دفاع رسیده است، این اولین بار است که او در سفری رسمی به واشینگتن با مقامات ارشد آمریکایی به گفت‌وگو نشسته است.

رخدادهای سوریه و خطرات ناشی از سوریه و حزب‌الله لبنان برای اسرائیل نیز در مذاکرات یعلون با همتای آمریکایی او مورد بحث قرار گرفته است.

موشه یعلون عضو حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور است. در دولت پیشین نتانیاهو که یعلون وزیر امور راهبردی بود، او با حمله نظامی به ایران مخالفت کرده و در برابر محور نتانیاهو و اهود باراک، وزیر دفاع وقت، ایستادگی می‌کرد.

دو روز پیش از انتخابات ایران نیز بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه، بیست و دوم خرداد، در سفر به اردوگاه آوشویتس در لهستان گفته بود که کشورش برای این انتخابات اهمیتی قائل نیست و افزوده بود: «ایران در حالی مشغول تولید بمب اتمی است که هدف مصرح این کشور، نابودی اسرائیل است.»

از سوی دیگر سران اسرائیل در برابر انتقادهای سخت حسن روحانی، محسن رضایی و علی‌اکبر ولایتی، سه نفر از نامزدهای انتخابات ایران، از سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رقیب انتخاباتی خود، در مورد نحوه مذاکرات هسته‌ای از سوی او سکوت کرده‌اند.

حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود از جمله گفته بود: «خوب است که سانتریفیوژها بچرخند، اما اقتصاد ایران نیز باید بچرخد... برنامه هسته‌ای عزت ایران است، اما عزت ایران در بسیاری دیگر از موارد نیز هست.»
XS
SM
MD
LG