لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

تایید صلاحیت ۱۶۶ نامزد برای انتخابات خبرگان؛ زنان پشت سد ماندند


نجات‌الله ابراهیمیان
نجات‌الله ابراهیمیان

بر اساس گزارش‌ها، از بین ۶۳۶ نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری ایران، تنها صلاحیت ۱۶۶ نامزد تائید شده است. خبرگزاری ایلنا نیز خبر می‌دهد که هیچ ‌یک از داوطلبان زن برای انتخابات این مجلس تائید صلاحیت نشده‌اند.

علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات، پیش از این خبر داده بود که ۱۶ زن برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری داوطلب شده‌اند.

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه، در این باره گفته بود که «برداشت» او از «رفتار فقهای شورای نگهبان» اين است که وقتی از زنان برای آزمون احراز صلاحيت دعوت کرده‌اند، يعنی امکان احراز بقيه شرايط هم هست.

مشخص نیست چند تن از نامزدهای زن برای آزمون فقهی خبرگان دعوت شده بودند.

در دوره‌های قبلی مجلس خبرگان رهبری تاکنون هیچ زنی حضور نداشته، و همچنین در هیچ یک از دوره‌های چهارگانه انتخابات خبرگان، هیچ زنی در معرض انتخاب قرار نگرفته است.

در همین حال محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، با انتقاد از ثبت نام ۸۰۰ نامزد برای ۸۸ کرسی مجلس خبرگان، از جمله ثبت ‌نام برخی از «زنان بدحجاب»، تأکید کرده بود که «اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌هاست».

بررسی صلاحیت ۳۷۳ نامزد از ۶۳۶ نامزدی باقی‌مانده

در همین حال سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، اعلام کرد که از بین ۷۹۴ نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۵۸ نفر انصراف داده‌اند.

با احتساب این آمار، ۶۳۶ نامزد در انتخابات مجلس خبرگان رهبری باقی مانده‌اند.

با این حال، به گفته آقای ره‌پیک، ۱۱۱ نامزد «غیرمجاز بودند» و ۱۵۲ نامزد نیز در آزمون کتبی شرکت نکردند که «مجموع انصرافی، غیرمجازی و غایبان آزمون به ۴۲۱ نفر رسید».

آقای ره‌پیک اشاره‌ای به معنای «غیرمجاز» بودن تعدادی از نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نکرده است.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت که در‌‌‌نهایت صلاحیت ۳۷۳ نامزد «بررسی» شده که از این تعداد صلاحیت ۲۰۷ نفر رد و صلاحیت ۱۶۶ نفر تائید شده است.

به گفته آقای ره‌پیک، صلاحیت ۴۵ درصد از نامزدهایی که صلاحیت‌شان بررسی شده، تائید شده است.

گفته‌های آقای ره‌پیک درباره بررسی نشدن صلاحیت نامزدهایی که در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده‌اند در حالی است که نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، در آخرین اظهار نظر خود گفته بود که ممکن است صلاحیت نامزدهایی که در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده‌اند «احراز» شود، اما عدم شرکت نامزدهایی که «حد علمی» مورد نظر فقهای شورای نگهبان را ندارند، «ابزار احراز اجتهاد» آنان را «سلب می‌کند».

تعدادی از چهره‌های مشهور از جمله حسن خمینی در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده بودند.

وزارت کشور و شورای نگهبان هنوز به صورت رسمی نام افراد رد صلاحیت یا تائید صلاحیت شده را منتشر نکرده‌اند.

با این حال وب‌سایت تابناک ضمن انتشار نام تعدادی از نامزدهای تائید صلاحیت و رد صلاحیت شده اعلام کرد که حسن خمینی، محمد موسوی بجنوردی، پدرزن حسن خمینی و از شاگردان آیت‌الله خمینی، مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری، و مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، از جمله افراد رد صلاحیت شده هستند.

به گفته این وب‌سایت، صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تائید شده است.

آقای ره‌پیک روز سه شنبه همچنین گفت کهدر دوره قبلی مجلس خبرگان صلاحیت ۱۴۶ نفر تائید و صلاحیت ۲۱۹ نفر رد شده بود و در دوره قبل‌تر (دوره سوم) صلاحیت ۱۶۰ نفر تائید و صلاحیت ۲۱۵ نفر نیز رد شده بود.

وی اعلام کرد که افراد رد صلاحیت شده سه روز فرصت دارند تا شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه کنند.

تماس «غیررسمی» روحانی با «تمام افراد موثر» در موضوع رد صلاحیت‌ها

رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حالی است که اعتراض‌ها به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس ادامه دارد.

در همین حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه اعلام کرد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، «با تمام کسانی که در موضوع رد صلاحیت‌ها موثر بوده‌اند تماس‌های غیررسمی داشته و البته دولت به عدالت شورای نگهبان امیدوار است».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اضافه کرد: «اما دولت می‌خواهد کسانی که از سوی مراجع چهارگانه تأیید صلاحیت شده‌اند فرصتی برای خدمت‌گذاری داشته باشند.»

سخنگوی دولت تاکید کرد که هیئت‌های اجرایی وابسته به وزارت کشور در بررسی صلاحیت‌ها «مُر قانون را اجرا کردند».

در حالی که هیئت‌های اجرایی، وابسته به وزارت کشور، ۱۰ هزار و ۹۵۴ نامزد را تایید صلاحیت و ۸۱۴ نامزد یعنی حدود هفت درصد از نامزدها را رد صلاحیت کرده بودند، به گفته نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، تنها صلاحیت «قریب به ۴۰ درصد» از نامزد‌ها توسط هیئت‌های نظارت، وابسته به شورای نگهبان، تایید شده است.

حسن روحانی روز اول بهمن در واکنش به رد صلاحیت تعدادی زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس که به گفته او جمعیت هواداران آنها به ده میلیون نفر هم می‌رسد، گفته بود که «مجلس خانه ملت است، نه یک جناح».

این سخنان واکنش شدید حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، تعدادی از امامان جمعه از جمله در تهران، مشهد و اصفهان، فراکسیون روحانیت مجلس و نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس را به دنبال داشت.

در همین حال سخنگوی دولت در واکنش به این انتقاد‌ها گفت که هیئت‌های نظارت «مد نظر» آقای روحانی بوده، نه شورای نگهبان و «یکی پنداشتن شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت منطقی نیست».

اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات توسط شورای نگهبان انتخاب می‌شوند و پس از بررسی صلاحیت نامزد‌ها توسط این هیئت، نامزد‌ها می‌توانند به شورای نگهبان اعتراض کنند و این شورا در‌‌‌نهایت درباره تائید صلاحیت نامزد‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG