لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

افزایش ظرفیت تولید برق ایران «به ۷۶ هزار مگاوات»


قائم مقام وزیر نیروی ایران از افزایش ظرفیت تولید برق کشور به بالای ۷۶ هزار مگاوات خبر داد.

افزایش ظرفیت تولید برق ایران به بالای ۷۶ هزار مگاوات در آمارهای رسمی وزارت نیرو نیز تایید شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ستار محمودی، معاون وزیر نیرو، طی همایشی درباره ارتباط صنعت برق با دانشگاه‌ها گفت که امروزه، انواع انرژی، سبد انرژی، بازار انرژی، اقتصاد انرژی، اقتصاد برق، تغییر و توسعه در صنعت برق هر یک محورهایی هستند که باید جداگانه با آن روبه‌رو شد.

بر اساس آخرین آمار هفتگی وزارت نیرو که آمارهای صنعت برق تا ۲۴ دی‌ماه گذشته را شامل می‌شود، هم اکنون ظرفیت تولید برق کشور حدود ۷۶ هزار و ۸۲ مگاوات است که نسبت به ابتدای سال جاری ۱۹۷۹ مگاوات افزایش را نشان می‌دهد و انتظار می رود تا پایان سال، ۱۰۳۴ مگاوات نیروگاه جدید به بهره‌برداری برسد.

اگر هدف گذاری دولت برای راه اندازی نیروگاه‌های جدید که جزئیات آن در آمار هفتگی وزارت نیرو تشریح شده تحقق یابد، در سال جاری ظرفیت تولید برق بیش از سه هزار مگاوات افزایش خواهد یافت که بیشترین رشد از سال ۹۱ تاکنون است.

بر اساس برآوردهای رسمی، ایران سالانه نیاز به رشد پنج درصدی تولید برق دارد تا جوابگوی افزایش مصرف داخلی باشد، اما برای نمونه، آمارهای سالانه وزارت نیرو نشان می دهد که در سال گذشته رشد تولید برق حدود ۹۴۳ مگاوات معادل ۱.۳ درصد بوده است.

در تابستان سال جاری با اوج گرفتن مصرف برق، حتی پایتخت کشور با قطعی برق مواجه شد.

بر اساس آخرین به‌روزرسانی آمارهای وزارت نیرو، ایران در سال جاری صادرات انرژی برقی را ۲۷ درصد کاهش داده و به رقم ۶۱۸۳ میلیون کیلووات ساعت رسانده است.

«وات» واحد اندازه گیری توان، «وات ساعت» واحد اندازه گیری انرژی است.

ایران همچنین واردات انرژی برقی را شش درصد افزایش داده و به ۳۶۴۰ میلیون کیلووات ساعت رسانده است. این برای چندمین سال متوالی است که ایران واردات برق را افزایش و صادرات آن را کاهش می دهد.

بر اساس برنامه‌ریزی وزارت نیرو، قرار است سال آینده ۳۴۴۰ مگاوات، سال ۹۷ حدود ۴۵۷۵ و در سال ۹۷ بیش از ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق ایجاد شود.

ایران در مجموع باید تا پنج سال آینده ظرفیت تولید برق را به ۱۰۰ هزار مگاوات برساند که ۵ هزار مگاوات (پنج درصد) آن از منابع پاک تجدیدپذیر (انرژی خورشیدی، بادی و غیره) باید تولید شود.

فعلا منابع تجدیدپذیر تنها ۳۲ صدم درصد (کمتر از نیم درصد) در تولید برق کشور سهم دارند و در سال جاری تنها پنج مگاوات به تولید برق پاک کشور افزوده شده است که رقم ناچیزی است.

ایران در ۳۰۰ روز سال جاری خورشیدی، مصرف گاز در نیروگاه‌ها را بیش از ۸ درصد افزایش داده و به حدود ۵۲ میلیارد متر مکعب رسانده است. مصرف گازوئیل و نفت کوره نیز در سال جاری به ترتیب ۲۴ درصد و ۴۸ درصد کاهش یافته و مجموعا به حدود ۶.۵ میلیارد لیتر رسیده است.

ایران در نظر دارد با افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها تا حد ممکن از مصرف سوخت مایع در این بخش بکاهد.

XS
SM
MD
LG