لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

انتقاد تند رئیس مجلس خبرگان به نظر روحانی درباره وظایف پلیس


یک روز پس از واکنش ده‌ها نماینده مجلس ایران به سخنان حسن روحانی مبنی بر اين که «پليس موظف به اجرای اسلام نيست، بلکه وظيفه پليس اجرای قانون است»، رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز در مخالفت با او گفت که اگر قوه مجریه «بگوید اسلام نه، اسلام به او می‌گوید شما نه».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه، پنجم اردیبهشت، گفته بود که وظیفه پلیس نه «اجرای اسلام»، بلکه فقط «اجرای قانون است».

به دنبال این اظهار نظر بود که یک روز بعد آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بدون اشاره به موضع رئیس جمهور در جمع فرماندهان نیروی انتظامی گفت که «همه کارها را می‌شود برای خدا انجام داد».

حال محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، نیز روز پنج‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت، بدون اشاره به سخنان آقای روحانی گفته است که قوه مجریه‌ «باید اسلام را اجرا کند و نمی‌تواند بگوید که اسلام نه؛ اگر بگوید اسلام نه، اسلام به او می‌گوید شما نه.»

یک روز پیش از این سخنان آقای یزدی، ۱۲۱ نماینده مجلس نیز در نامه‌ای خطاب به آقای روحانی نوشتند: «پس چه کسی یا کسانی موظف به اجرای اسلام هستند؟ آیا فقط عده‌ای خاص همانند روحانیت (که شما هستید) یا مراجع تقلید عظام (که موضع‌گیری الهی کرده‌اند) و... وظیفه دارند؟»

در ادامه این نامه آمده است: «آیا سخن شما بدان معنی نیست که دین از سیاست جدا است؟ آیا قوانین مصوب غیراسلامی است؟ آیا این به معنی تعطیل شدن واجبات از جمله امر به معروف و نهی از منکر نیست؟»

پیش از این ناصر مکارم شیرازی، لطف‌الله صافی گلپایگانی و حسین نوری همدانی، سه تن از مراجع تقلید شیعیان، نیز علیه سخنان آقای روحانی واکنش نشان داده بودند.

«کسانی همین طور برای خودشان مسئله شورایی را مطرح می‌کنند»

رئیس مجلس خبرگان رهبری روز پنج‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ولی امر مسلمین منصوب امام زمان و منتخب مجتهدین انتخاب شده از سوی مردم است و در این راه مشورت می‌گیرد، ولی شورایی نیست.»

وی اضافه کرد: «کسانی همین طور برای خودشان مسئله شورایی را مطرح می‌کنند و می‌گویند شاید یک روز بشود آن را انجام داد. در حالی که شورایی بودن یک مسئله است و مشورت گرفتن مسئله‌ای دیگر.»

محمد یزدی به نام این «کسان» اشاره نکرده است، اما اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ماه‌های گذشته بارها موضوع شورایی شدن رهبری را مطرح کرده است.

از جمله وی روز ۲۶ بهمن ۹۳ در مصاحبه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی گفته بود که «در نبود یک فرد مناسب، رهبری می‌تواند شورایی باشد».

گفته‌های آقای هاشمی در حالی است که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز ۱۹ دی‌ماه با هشدار درباره «شورایی شدن رهبری» گفته بود که «برخی به فکر قبضه کردن مجلس خبرگان رهبری هستند».

XS
SM
MD
LG