لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

ایران ادعای «تلاش برای ادامه جنگ پ کا کا در ترکیه» را رد کرد


سفارت ایران در آنکارا روز دوشنبه، نهم اردیبهشت، در واکنش به درج مقاله‌ای در روزنامه ملیت چاپ ترکیه مبنی بر تلاش ایران برای تشویق اعضای مسلح «پ کا کا» برای ماندن و جنگیدن در ترکیه، آن را اتهامی بی‌پایه دانست.

روز گذشته روزنامه ترک‌زبان ملیت با استناد به گفته‌های چند مقام امنیتی که نامی از آنها نبرد گزارش داد که سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، طی روزهای گذشته با رهبران حزب مسلح کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا، در مقر فرماندهی نظامی این گروه در کوه‌های قندیل عراق ارتباط برقرار کرده است.

این روزنامه همچنین گفته بود که سپاه قدس ایران به رهبران پ کا کا وعده داده است که در صورت ماندن در ترکیه و ادامه جنگ با دولت این کشور، این نیروی رزمی ایران تسلیحات سنگین در اختیارشان خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، سفارت ایران در ترکیه در نامه‌ای اعتراضی خطاب به مدیر مسئول روزنامه ملیت گفته است که «چاپ مطلبی با عنوان «پیشنهاد غیراخلاقی» که در آن ادعاهای بی‌ربطی علیه ایران مطرح شده قویا تکذیب می‌شود».

در ادامه این نامه آمده است: «ادعاهای پوچ و بی‌اساس که صرفا به منظور بازارگرمی و با هدف تخریب روابط دو کشور ایران و ترکیه مطرح می‌شود، هیچ زمان قابل استناد نبوده و ارزش پرداختن به این گونه مطالب و انتشار آن در روزنامه ملیت دور از انتظار بود.»

حزب پ کا کا ۵ اردیبهشت‌ماه طی اعلامیه‌ای از آغاز خروج هزاران عضو مسلح این حزب از ترکیه خبر داد.

عبدالله اوجالان، رهبر محبوس پ کا کا در ترکیه، نیز در پیامی نوروزی خود گفت که این حزب با دولت و ارتش ترکیه اعلام آتش‌بس می‌کند.

روزنامه ملیت نوشته است که نمایندگان نیروهای قدس از طرف قاسم سلیمانی به رهبران پ کا کا در کوه‌های قندیل قول داده‌اند که اگر جنگ در ترکیه را ادامه داده و از این کشور خارج نشوند، ایران کمک‌های لجستیکی و تسلیحاتی سنگین در اختیارشان قرار خواهد داد، اما رهبران پ کا کا این پیشنهاد را رد کرده‌اند.

این روزنامه می‌نویسد که یک منبع رسمی در عراق نیز در گفت‌وگو با «ملیت» موضوع پیشنهاد سپاه قدس را تایید کرده است.

این روزنامه سپس به نطق هفته گذشته مراد کاراییلان، فرمانده نظامی پ کا کا، برای روزنامه‌نگاران اشاره کرده و می‌نویسد که او نیز به شکل تلویحی گفته است: «اگر مذاکرات صلح با دولت ترکیه به نتیجه نرسیده بود، آتش جنگ میان پ کا کا و ارتش ترکیه شعله‌ور‌تر می‌شد، چرا که کشورهایی در منطقه هستند که علیه دولت ترکیه عمل می‌کنند. ما می‌توانستیم کمک خارجی هم قبول کنیم، کما این که دری هم باز شد، اما ما خود نخواستیم.»

روابط ایران و ترکیه از سال ۲۰۱۱ به خاطر حمایت ایران از دولت بشار اسد تیره شده است. ایران ترکیه را متهم می‌کند که برای سقوط بشار اسد که در خط مقدم مقاومت علیه اسرائیل است تلاش می‌کند.

ترکیه سال گذشته نیز از افشای یک گروه که در استان‌های ترکیه مشغول جمع‌آوری اطلاعات استراتژیک بوده و با پ کا کا ارتباط داشتند خبر داده بود. بر اساس گفته‌های مقامات امنیتی ترکیه، چند عضو این گروه بازداشت شده و یکی از آنها به ایران متواری شده بود.
XS
SM
MD
LG