لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۴

کنفرانس در آمریکا درباره کارآفرینی در ایران


دانشگاه برکلی در کالیفرنیا
دانشگاه برکلی در کالیفرنیا

دانشگاه برکلی در کالیفرنیای آمریکا روز شش سپتامبر، ماه آینده میلادی، میزبانی کنفرانسی خواهد بود با عنوان «پل ۲۰۱۴» یا «کارآفرینی های‌تک [High Tech] در ایران: فرصت‌ها و چالش‌ها».

در وب‌سایت این کنفرانس اشاره شده است که در این رخداد یک‌روزه توجه ویژه به این امر خواهد بود که «چگونه می‌توان تهران را به کانون کارآفرینی منطقه» تبدیل کرد.

اما این تنها موضوعی نیست که در کنفرانس «پل ۲۰۱۴» مورد توجه قرار خواهد گرفت: بررسی مسائل تاثیرگذار بر کارآفرینی های‌تک در ایران، شرایط غالب در ایران و تفاوت آنها با «الگوی نوآوری در جهان» و گام‌هایی که برای پر کردن شکاف میان ایران و جهان در این حوزه باید برداشت از دیگر موضوعات مورد بررسی خواهد بود.

وب‌سایت «ای‌ای‌تایمز» از کامران الهیان ایرانی‌آمریکایی به عنوان سازمان‌دهنده این کنفرانس و فردی نام برده است که قصد دارد «دی‌ان‌ای سیلیکون ولی را به ایران اشاعه دهد».

آقای الهیان در مصاحبه خود با این وب‌سایت ابراز امیدواری کرده است که کنفرانس «پل ۲۰۱۴» در نهایت به ملاقات رو در روی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از دو کشور ایران و ایالات متحده بینجامد که سال‌هاست به دلیل تنش‌های سیاسی فرصت نزدیک شدن به یکدیگر را نداشته‌اند.

این دوری و بی‌اطلاعی از اتفاقات در حوزه های‌تک، تکنولوژی پیشرفته، به‌ویژه در چند سال اخیر که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شدت گرفت دوچندان شده بود تا این که توافق‌نامه موقت ژنو در آذرماه سال گذشته از راه رسید.

به دنبال امضای این توافق‌نامه بود که برخی از تحریم‌ها از جمله تحریم‌های مربوط به دانشگاه‌ها و دانشجویان و تحقیقات علمی و فنی که دست و پای دانشگاهیان ایران را بسته بود دست‌کم موقتا لغو شد.

کامران الهیان که در مصاحبه خود اذعان کرده است از سال ۱۹۷۵ یعنی حدود ۴۰ سال پیش ایران نرفته بوده و از پیشرفت‌ها و تلاش‌های جوانان ایرانی در زمینه های‌تک اطلاعی نداشته در واقع به دنبال استفاده از همین فرصت طلایی است.

آن طور که در این مصاحبه اشاره شده است، آقای الهیان ایمان دارد که با دوری از اقتصاد مبتنی بر نفت و گرایش به اقتصاد دانش‌محور می‌توان وضعیت هر جامعه‌ای را بهبود بخشید.

به گفته آقای الهیان، دانش و تحصیلات و تقویت زنان «اصولی کلیدی است که می‌تواند به توسعه هر کشوری کمک کند. این استراتژی‌ها بسیار بهتر از حمله و بمباران و تخریب است.»

کامران الهیان امیدوار است که ۷۰۰ نفر در کنفرانس برکلی شرکت کرده و دست‌کم پنج هزار نفر نیز از طریق اینترنت آن را دنبال کنند.

XS
SM
MD
LG