لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

وضعیت محیط زیست در ایران: «تهدیدی بزرگ‌تر از دشمنان خارجی»


وب‌سایت «ایران پرایمر» در گزارشی که هفتم آبان‌ماه منتشر کرد به وضعیت وخیم محیط زیست در ایران پرداخته و آن را «تهدیدی بزرگ‌تر» از دشمنان خارجی این کشور، مثل آمریکا و اسرائیل، توصیف کرده است.

در این گزارش با اشاره به این که بیش از دوسوم زمین‌های حاصل‌خیز ایران به سرعت در حال تبدیل شدن به بیابان است آمده است: «ایران در حال حاضر با چالش‌های فزاینده در عرصه محیط زیست دست به گریبان است که بیش از دشمنان خارجی یا مشکلات سیاسی داخلی برای ثبات درازمدت کشور خطر دارند.»

اما عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و از نزدیکان به حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی ایران، در آغاز روی کار آمدن آقای روحانی در مصاحبه‌ای با روزنامه قانون پیشتر به این چالش‌ها اشاره کرده و تصویر «هولناکی» از وضع محیط زیست در ایران کشیده بود.

به گفته آقای کلانتری که مشکل اصلی ایران را از اسرائیل و آمریکا و دعواهای سیاسی «خطرناک‌تر» توصیف کرده بود، مسئله مهم اکنون این است که «فلات ایران دارد غیرقابل سکونت می‌شود و کسی به این فکر نیست».

دیوید میشل، نویسنده گزارش محیط زیست ایران در ایران پرایمر، بر اساس گزارش «شاخص عملکرد محیط زیستی ۲۰۱۲» که دو دانشگاه معتبر کلمبیا و ییل در ایالات متحده سالانه تهیه می‌کنند وضعیت ایران را وخیم نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش این دو دانشگاه، ایران از لحاظ ۲۲ شاخص محیط زیستی از جمله منابع آب، آلودگی هوا، تنوع زیستی، و تغییر آب‌وهوا در میان ۱۳۲ کشور تنها مقام ۱۱۴ را دارد.

در همین زمینه هفته گذشته چند روز پس از هشدار شرکت آب‌ و فاضلاب تهران در مورد منابع آبی پایتخت، وزیر نیرو هم به همگان هشدار داد که اگر مصرف‌کنندگان صرفه‌جویی نکنند آب تهران جیره‌بندی خواهد شد.

حمید چیت‌‌چیان، وزیر نیرو، همچنین اعلام کرد که میزان بارندگی در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است.

در کنار کمبود آب و روند تبدیل شدن خاک‌های حاصل‌خیز به بیابان، آلودگی هوا را نیز باید افزود. علاوه بر آلودگی هوای تهران، بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، از پنج شهر بسیار آلوده جهان سه شهر در ایران قرار دارند: اهواز، کرمانشاه و سنندج.

دیوید میشل، نویسنده این گزارش که مدیر بخش امنیت محیط زیست در مرکز استیمسون در واشینگتن است، پس از برشمردن خطرات و چالش‌های ناشی از بی‌توجهی مقامات جمهوری اسلامی به محیط زیست بر نکته‌ای مثبت و «گامی مهم در راهی درست» انگشت می‌گذارد: برنامه «هدفمندی یارانه‌ها».

اما این طرح که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و قرار بود در طول زمان بر شیوه و فرهنگ مصرف انرژی در ایران اثری مثبت داشته باشد اکنون خود با مشکلاتی مواجه است و به «دلیل شیوه غلط اجرای» آن رو به تعطیلی است.
XS
SM
MD
LG