لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

ادامه آتش‌سوزی در نزدیکی منطقه تاریخی پاسارگاد


تازه‌ترین گزارش‌ها از ایران حکایت از گسترش آتش‌سوزی‌ در ارتفاعات شهر «پاسارگاد» در استان فارس و رسیدن آن به تنگه «خرخره» را دارد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه، ۲۰ خرداد، گزارش کرد که با وجود استفاده از هواپیما‌ی آب‌پاش و نیرو‌های مردمی٬ آتش‌سوزی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

تنگه «خرخره» منطقه‌ای جنگلی و پوشیده از درختان بنه٬ پسته وحشی و بادام کوهی است که آتش‌سوزی روز گذشته در «پاسارگارد» به این منطقه نیز سرایت کرده است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آسیب دیدن برخی از حیوانات و پرندگان در این منطقه جنگلی است.

بیش از ۹۰۰ هکتار از پوشش گیاهی در منطقه بلاغی شهرستان «پاسارگاد» از صبح چهارشنبه، ۱۹ خرداد، به دلایل نامعلومی دچار آتش‌سوزی شده و تاکنون به طور کامل مهار نشده است.

«سخت گذر بودن»٬ «وسعت منطقه» و «پوشش گیاهی انبوه» به عنوان سه عامل منفی در روند اطفای حریق در این منطقه اعلام شده است.

«کمبود بالگرد» برای انتقال نیروهای امدادی هم یکی از مهم‌ترین عوامل تاخیر در مهار این آتش‌سوزی ذکر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، از روز گذشته نیز بیش از ۲۰۰ نیروی داوطلب مردمی و ۱۲۰ نیروی ارتش برای مهار آتش به این مناطق اعزام شده‌اند.

رسانه‌ها در شرایطی که از ادامه آتش‌سوزی‌ها در این منطقه خبر می‌دهند که حمزه ولوی، مدیرکل محیط زیست استان فارس، از مهار این آتش‌سوزی سخن به میان آورده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، آقای ولوی گفت که «گونه‌های گیاهی که در این آتش سوزی آسیب دیده‌اند، عمدتا پوشش علفی، بوته‌ای و درختچه‌های خشک بوده است.»

وی همچنین اضافه کرده که در این آتش‌سوزی به منطقه تاریخی پاسارگاد هیچ آسیبی نرسیده است.

فرماندار پاسارگاد هم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفته است که «درخواست کمک ملی داده شده» تا این آتش‌سوزی هر چه سریع‌تر کنترل شود.

بخشدار بخش «زرقان» شیراز هم از اعزام نیرو و مواد غذایی و محصولات امدادی از زرقان به محل حادثه آتش سوزی در شهرستان پاسارگاد خبر داده است.

شهرستان «پاسارگاد» به مرکزیت «سعادت‌شهر» در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده و تلاش‌ها برای کنترل بحران آتش‌سوزی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG