لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

آتش‌سوزی دوباره در جنگل‌های ایلام؛ پس از یک روز آتش «هنوز مهار نشده است»


يک ماه پس از آتش‌سوزی در «صد هکتار» از جنگل‌های ايلام، بر اساس گزارش‌ها، «۲۰۰ هکتار» از جنگل‌های شهرستان «سيروان» در این استان نیز از روز پنج‌شنبه، ۲۵ تير، دچار حريق شده و پس از گذشت يک روز، این آتش‌سوزی هنوز به صورت کامل مهار نشده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، غلامرضا فتحی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان ایلام، ظهر روز جمعه از انجام چهار نوبت عملیات اطفای حریق با بالگرد آب‌پاش خبر داده و گفت که قرار است یک هواپیمای آب‌پاش نیز تا ساعتی دیگر وارد استان ایلام شود.

به گفته آقای فتحی، «بخش عمده‌ای» از این آتش‌سوزی کنترل شده، «ولی هنوز به طور کامل مهار نشده است».

وی در عین حال گفت که امکان افزایش دامنه آتش «تا حدود بسیار زیادی» کاهش یافته و خطری برای گسترش دوباره آتش وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، عصر روز پنج‌شنبه درگيری ميان دو نفر از اهالی روستای «شاه قلندر عليا از توابع بخش کارزان شهرستان سيروان» بر اثر اختلافات خانوادگی به مرگ يکی از آنان منجر شد و قاتل خرمن محصولات کشاورزی مقتول را هم آتش زد.

بر اساس اين گزارش، به دليل وزش باد و نزديکی محل آتش‌سوزی با مناطق جنگلی و منطقه حفاظت‌شده «قلارنگ»، آتش به سرعت بخش‌های وسيعی از مناطق جنگلی را در برگرفت.

به گفته مراد يگانه، فرماندار سيروان، دو نفر از افرادی که در این آتش‌سوزی دست داشتند، دستگير شده‌اند.

وی همچنین گفت که «۲۰۰ هکتار» از جنگل‌های این منطقه طعمه حریق شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام نیز گفت که ارتفاع زیاد، شیب تند، وزش باد، پوشش خشک و انبوه جنگلی و مرتعی باعث شده تا مهار آتش‌سوزی «با سختی و کندی» انجام شود.

مناطق جنگلی استان ایلام از ابتدای امسال تاکنون بارها طعمه حریق شده و بخش‌هایی از این جنگل‌ها از بین رفته است.

بر اساس گزارش‌ها، در آتش‌سوزی جنگل‌های استان ايلام در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد دست‌کم به صد هکتار از اين جنگل‌ها خسارت وارد شده است.

در استان ايلام ۶۴۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که بیشتر آنها جنگل بلوط است.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از آتش‌سوزی گسترده در مناطق جنگلی دیگر استان‌های ایران نیز منتشر شده است.

در همین حال قاسم سبزعلی، فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع ايران، روز جمعه، ۱۹ تير، خبر داد که در بهار امسال نسبت به سال گذشته تعداد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های ايران ۲۰ درصد و سطح آتش‌سوزی نيز ۱۵ درصد افزايش يافته است.

XS
SM
MD
LG