لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

افزایش ۶۵ درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی در ایران


هواپیمای خط هوایی ایر آسیا که به فعالیت خود در ایران پایان داده است
هواپیمای خط هوایی ایر آسیا که به فعالیت خود در ایران پایان داده است
عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ایران، روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان، اعلام کرد که نرخ بلیت پروازهای داخلی از این روز به‌طور متوسط تا ۶۵ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته آقای موسوی، این رقم «با توجه به مسیرهای مختلف و مسافت‌های متفاوت، کمتر یا بیشتر می‌شود». او در عین حال اشاره کرده است که قیمت این بلیت‌ها باید صددرصد افزایش می‌یافت.

کار‌شناسان در ایران پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به سقوط ارزش ریال، واحد پول ایران، در برابر ارزهای خارجی، افزایش نرخ بلیت هواپیما در کشور اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

این تحلیل را مقامات ایران نیز تایید کرده بودند: از جمله آنها حمیدرضا پهلوانی، رئیس سازمان هواپیمایی ایران، است که اواسط ماه گذشته اعلام کرد قیمت بلیت هواپیما در آبان‌ماه ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

اکنون رسانه‌های داخلی ایران از جمله خبرگزاری مهر از ابلاغ نرخ‌های جدید به شرکت‌های هواپیمایی خبر داده‌اند، ابلاغیه‌ای که از امروز اجرایی شده و بیشتر از ۵۰ درصدی است که پیشتر وعده داده شده بود.

بر اساس جدول قیمت‌ها، نرخ پروازی مانند تهران به بندرعباس که تا روز گذشته حدود ۱۰۰ هزار تومان بود از روز سه‌شنبه تا ۱۷۹ هزار تومان افزایش می‌یابد. نرخ پروازی مانند تهران به تبریز نیز از ۵۹ هزار تومان به حدود ۹۸ هزار تومان تغییر می‌کند.

عبدالرضا موسوی همچنین گفت: «با توجه به این که هزینه‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی تامین نشد، باید قیمت بلیت هواپیما ۱۰۰ درصد افزایش می‌یافت، اما شورای عالی هواپیمایی مجوز افزایش به طور میانگین ۶۵ درصدی را صادر کرد.»‌

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای موسوی شرکت‌های هواپیمایی را ناچار از افزایش قیمت بلیت‌ها دانسته و گفت که با توجه به افزایش شدید نرخ ارز، شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر به طور متوسط ۱.۵ میلیارد تومان ضرر می‌دهند.

پیش از این برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران به دلیل بحران ارزی در کشور و سقوط ارزش ریال، پروازهای خود به تهران را «تا اطلاع ثانوی» متوقف کرده بودند.

از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت هواپیمایی تاجیکستان و شرکت ایر آسیای مالزی اشاره کرد که تصمیم خود در این ‌باره را اواسط مهرماه اعلام کردند.
XS
SM
MD
LG