لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

پس از دوچرخه‌سواری، فوتبال و قایقرانی هم در آستانه تعلیق


احمدرضا طالبیان در مسابقات کایاک‌سواری گوانگجو
احمدرضا طالبیان در مسابقات کایاک‌سواری گوانگجو
در پی اعلام تعلیق فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران، حالا فدراسیون‌های قایقرانی و فوتبال نیز با خطر تعلیق از سوی فدراسیون‌های جهانی این دو رشته ورزشی مواجه هستند.

فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری مدتی قبل خواستار ادای توضیح از سوی وزارت ورزش در رابطه با برکناری علی زنگی‌آبادی شده بود. این وزارتخانه نیز پاسخ داد که زنگی‌آبادی خودش استعفا داده است.

اما پت مک‌کواید، رئیس اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری، این جواب را قانع‌کننده ندانسته و حکم تعلیق دوچرخه‌سواری ایران را به اجرا درآورد.

در نامه فدراسیون جهانی خطاب به وزارت ورزش آمده است: «متأسفیم به اطلاع برسانیم که توضیحات شما، شرایط مطرح شده در نامه ما را برآورده نمی‌کند. ما موظف هستیم حکم تعلیق را به اجرا درآوریم. وضعیت فدراسیون شما، پانزدهم اوت، بیست و پنجم مرداد، مجدداً بررسی خواهد شد.»

اما خسرو قمری، سرپرست فدراسیون دوچرخه‌سواری، به خبرگزاری فارس گفته است: آنها متقاعد شدند و در نامه دوم اعلام کردند که با فدراسیون ایران همکاری می‌کنیم. فضا را مدیریت کردیم. در روزهای اول، فدراسیون جهانی اصلاً ما را تحویل نمی‌گرفت، اما وقتی حسن نیت ما را دیدند حاضر به همکاری شدند.

علی زنگی‌آبادی اما اظهارات قمری را رد کرده و به فارس‌ گفته است: تعلیق شده‌ایم و نامه دومی وجود ندارد که صحبت از رفع تعلیق باشد. از مسئولان فدراسیون می‌‌خواهم اگر چنین نامه‌ای دریافت کرده‌اند، اصل آن را نشان دهند.

خطر تعلیق فوتبال ایران

با توجه به عدم توافق بین فدراسیون فوتبال ایران با سازمان صداوسیما بر سر حق پخش رقابت‌های لیگ بر‌تر، احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال نیز قوت گرفته است.

وب‌سایت‌ها و رسانه‌های ورزشی در ایران با یادآوری قوانین فیفا، در این خصوص به تلویزیون دولتی ایران هشدار داده‌اند.

دوازدهمین دوره لیگ بر‌تر در شرایطی کلید خورده است که تا روز آغاز لیگ، قرار نبود این مسابقات از تلویزیون پخش شود و فدراسیون فوتبال از ورود دوربین‌های سیما به ورزشگاه‌ها ممانعت می‌کرد.

اما نامه ارسالی از حراست وزارت ورزش که لحنی تحکم‌آمیز داشت، راه ورود دوربین‌ها را گشود. به این ترتیب، دو بازی پرسپولیس با صنعت نفت آبادان و استقلال با آلومینیوم هرمزگان، به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش شد.

معاون حقوقی اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران درباره حاشیه‌های این ماجرا به خبرگزاری فارس گفته است که در صورتی که سازمان لیگ و صداوسیما به توافق نرسند خطر تعلیق، فوتبال ایران را تهدید خواهد کرد.

احمد براتی ادامه داد: «فیفا به رقم حق پخش تلویزیونی کاری ندارد و حتی سازمان لیگ می‌تواند حق پخش را به هزار تومان واگذار کند، اما اگر پخش مسابقات از تلویزیون بر اثر فشارهای سیاسی، حکومتی و بدون توافق انجام گیرد، در آن صورت خطر تعلیق فوتبال ایران را تهدید می‌کند که ظاهراً در لیگ بر‌تر چنین اتفاقی رخ داده.»

با توجه به حضور ایران در مرحله دوم رقابت‌های گروهی از دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسیا، تداوم اصطکاک بین صداوسیما و فدراسیون به تعلیق فوتبال ایران خواهد انجامید. چه بسا عواقب این ماجرا به تیم ملی نیز صدمه بزند و رویای صعود به جام جهانی را بر باد دهد.

تهدید به تعلیق قایقرانی

وزیر ورزش ایران طبق آن چه دستور رئیس جمهور ایران عنوان شد، با اعزام احمد دنیامالی به لندن موافقت کرد، اما خود دنیامالی به خبرگزاری‌های گفته است تا زمانی که مجدداً و به طور رسمی رئیس نشود، حاضر به همراهی قایقران‌ها نیست.

دنیامالی با اعلام این که تمام مشکلات ورزش به دلیل سوء مدیریت حمید سجادی معاون وزیر ورزش است، به ایسنا گفت: «دوستان به دنبال فرصت‌سوزی هستند و موضوع تعلیق را جدی نگرفته‌اند.»

فدراسیون جهانی روئینگ،‌رشته‌ای در قایقرانی، هم در نامه‌ای خطاب به وزیر ورزش و امور جوانان، هشدار داده است که چنان چه مشکلات را به سرعت برطرف نکنید، روئینگ ایران تعلیق خواهد شد.

در بخشی از نامه دنیس اسوالد و مت اسمیت، رئیس و مدیر اجرایی فدراسیون جهانی روئینگ، خطاب به محمد عباسی آمده است: «احمد دنیامالی با دخالت شما و به گونه‌ای غیر دموکراتیک از سمت خود برکنار شده. اگر مشکل موجود برطرف نشود، حق تعلیق فدراسیون ایران را برای خود محفوظ می‌دانیم که این موضوع می‌تواند عواقب بدی در پی داشته باشد. از شما می‌خواهیم که مشکل را به سرعت برطرف کنید.»

کشمکش بر سر برکناری احمد دنیامالی در شرایطی به اوج خود رسیده که جانشین او سید محمدشروین اسبقیان نام خود را در فهرست همراهان اعزامی به المپیک لندن قرار داده تا به عنوان عضوی از کاروان ورزش ایران، به بریتانیا سفر کند.

از نگاه وزارت ورزش، رئیس برکنار شده فدراسیون قایقرانی نیز می‌تواند به عنوان همراه، راهی لندن شود، اما او با رد این پیشنهاد به ایسنا می‌گوید: «پیشنهاد «همراه» در حد آسپیرین هم نیست. حمید سجادی فرا‌تر از بحث‌های بین‌المللی فرمایش می‌کند!»

دنیامالی در پاسخ به این انتقاد مسئولین ورزش که او منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح داده است، گفت: کسانی که نزدیک به المپیک و به صورت غیر کار‌شناسانه یک رئیس فدراسیون را برکنار کرده و تنش ایجاد می‌کنند، آیا منافع ملی را زیر پا نگذاشته‌اند؟ من ۵۰ روز سکوت کردم اما آقایان از هر تریبونی استفاده کرده و اتهام زدند. من منافع ملی را تحت تاثیر قرار دادم یا آنها؟
XS
SM
MD
LG