لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

ایران در رده‌بندی فیفا از کره جنوبی پیش افتاد


تیم ملی فوتبال ایران در تازه‌ترین رده‌بندی فیفا ضمن جا گذاشتن کره جنوبی، در رده سوم تیم‌های قاره آسیا قرار گرفت که در سه سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

طی این مدت ایران همواره با اختلافی چشمگیر نسبت به سه تیم برتر، در رده چهارم آسیا قرار داشت و سقوط به رتبه پنجم را هم تجربه کرد. فوتبال ایران که ماه گذشته همراه با بلغارستان در رتبه پنجاه‌ و دوم جهان قرار داشت، حالا با جا گذاشتن بلغارستان به تنهایی در این جایگاه ایستاده. تیم‌های مطرحی مانند اتریش، ترکیه، لهستان و اسلواکی پس از ایران قرار گرفته‌اند.

ژاپن و استرالیا در رده‌های اول و دوم بهترین تیم‌های آسیا هستند. ژاپن به عنوان قدرت برتر فوتبال آسیا در سال‌های اخیر، در رده ۳۷ دنیاست که چنین رتبه‌ای بر فاصله چشمگیر فوتبال آسیا با تیم‌های برتر جهان دلالت دارد.

ایران تا پانزدهم اکتبر و ادامه مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا، بازی رسمی نخواهد داشت. شاگردان کارلوس کی‌روش ۲۳ مهر در ورزشگاه آزادی میزبان تایلند هستند. تیمی که با سرمربی‌گری سناموئانگ اسطوره فوتبال تایلند، این هفته در دیداری دوستانه مقابل تیم اصلی بارسلونا به میدان رفت و با نتیجه ۷-۱ مغلوب شد.

بازی‌های دوستانه ایران نیز قطعی نیست و هنوز حتی برپایی اردوی اروپایی این تیم هم مسجل نشده. به پیشنهاد فدراسیون فوتبال شیلی و در صورت موافقت ایران، تیم ملی این کشور در ماه سپتامبر و در دیداری دوستانه مقابل ایران قرار خواهد گرفت.

شیلیایی‌ها خواستار میزبانی این بازی هستند، اما کی‌روش به خاطر بعد مسافت و تداخل زمانی با دیدار برگشت استقلال مقابل بوریرام تایلند در لیگ قهرمانان آسیا، موافقت با این بازی را منوط به برگزاری آن در اروپا و محل اردوی تیم ملی ایران دانسته.

در رده‌بندی فیفا کره‌ جنوبی با ۱۳ پله سقوط نسبت به ماه قبل، تاثیر روزهای تلخ فوتبال خود را در این فهرست مجازی نیز مشاهده می‌کند. تیم‌های ازبکستان، اردن، امارات، عمان، چین و عراق مکان‌های پنجم تا دهم رده‌بندی تیم‌های آسیایی را از آن خود کرده‌اند.

با توجه به عدم برگزاری بازی‌های ملی در ماه جاری، این رتبه‌بندی تغییر چشمگیری نسبت به ماه قبل نداشت و ۱۲ تیم صدر جدول، هیچ سقوط و نزولی نداشتند. عنوان بهترین تیم جهان همچنان در اختیار اسپانیا است. این تیم با ۱۴۸۴ امتیاز که رقمی کمتر از امتیازاتش در ماه‌های پیش است، مکان نخست رده‌بندی فیفا را در اختیار دارد.

در جمع تیم‌هایی که نزول کرده‌اند گینه استوایی با سقوط آزاد مواجه شده و ۳۲ رده پایین‌تر آمده. آروبا ۱۴ رده نزول کرده و پس از این تیم، کره جنوبی و بلیز ۱۳ رده افتاده‌اند تا ناکام‌ترین تیم‌های فهرست فیفا در ماه اوت باشند.

در فهرست صعودکنندگان موریتانی ۲۱ پله بالاتر آمده و بیشترین رشد را در ماه گذشته بین تیم‌های ملی سراسر جهان داشته. کامرون با ۲۰ پله صعود به رده پنجاه و یکم رسیده و درست بالای سر ایران ایستاده. جایگاه بوتسوانا هم ۱۵ رده ترقی یافته.

تیم ملی کیپ‌ورد که در ماه گذشته ۲۳ پله ارتقا داشت، باز هم جهشی بلند را از سر گذراند و با ۱۳ پله صعود دیگر، به رده سی و ششم جهان یعنی بالای سر ژاپن رسید.

در رده‌بندی ۱۰ تیم برتر ماه اوت فیفا پس از اسپانیا، تیم‌های آلمان، کلمبیا، آرژانتین، هلند، ایتالیا، پرتغال، کرواسی، برزیل و بلژیک قرار دارند. مانند ماه گذشته مجمع الجزایر تورکس و کایکوس در دریای کارائیب آخرین کشور در این فهرست ۲۰۹ تیمی است.
XS
SM
MD
LG