لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

سقوط ده پله‌ای فوتبال ایران در رده‌بندی فیفا


تیم ملی فوتبال ایران در آخرین رده‌بندی اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال در مکان پنجم آسیا و شصت‌وهفتم جهان قرار گرفت. ایران نسبت به ماه گذشته ده پله سقوط کرده است. ژاپن که به عنوان نخستین تیم آسیایی راهی جام جهانی شده، همچنان در صدر فوتبال آسیا قرار دارد.

ژاپن که مدت‌هاست حرف اول فوتبال آسیا را می‌زند در رده ۳۲ جهان قرار دارد. اگر مبنای حضور ۳۲ تیم در جام جهانی همین رده‌بندی بود و مسابقات مقدماتی برگزار نمی‌شد، از کل آسیا فقط ژاپن استحقاق حضور در جام جهانی را داشت! آسیا در جمع ۵۰ کشور برتر جهان فقط سه نماینده دارد و در جمع ۱۰۰ کشور نیز ۹ نماینده.

در جمع کشورهایی که نزول کرده‌اند، فقط پنج کشور بیش از ایران نسبت به ماه قبل از جایگاه خود فاصله گرفته‌اند که بیانگر سقوط چشمگیر ایران است. سنگال با ۲۳ رده سقوط به جایگاه ۹۹ جهان تنزل یافته. وانواتو با ۱۹ رده به جایگاه ۱۹۱ رسیده. بنین ۱۶ پله، گامبیا و گینه هم ۱۵ رده سقوط را متحمل شده‌اند.

لیختن‌اشتاین و ترکیه هم مثل ایران در آخرین رده‌بندی اعلام شده ده پله نزول را از سر گذرانده‌اند. کره‌ جنوبی و استرالیا علی‌رغم نتایج پرنوسانی که در مرحله مقدماتی جام جهانی کسب کرده‌اند، در رده دوم و سوم آسیا قرار دارند. ازبکستان هم بالاتر از ایران در رده چهارم تیم‌های آسیایی است. اردن، امارات، چین، عراق و عمان هم در رده‌های بعدی هستند.

رتبه امارات با توجه به عدم حضور این تیم در مرحله نهایی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل جالب توجه است. عمان که بخت صعود به جام جهانی را هم دارد و نتایج درخشانی در یک سال اخیر کسب کرده، دو پله پایین‌تر از امارات در رده دهم تیم‌های آسیایی است.

نیوزیلند با ۳۰ پله صعود به رده ۵۷ جهان صعود کرده و بیشترین صعود را در جمع کل تیم‌های فوتبال جهان به خود اختصاص داده است. با وجود نتایج خوب نیوزیلند که برترین تیم قاره اقیانوسیه است، این تیم برای صعود به جام جهانی باید با نماینده چهارم کونکاکاف رویارو شود که فعلاً آمریکا در این رده قرار دارد.

با توجه به پیروزی ایران مقابل قطر و پیروزی احتمالی در بازی بعدی مقابل لبنان، شاگردان کارلوس کی‌روش در صورت کسب نتیجه مطلوب در برابر کره جنوبی، اگر نه مثل نیوزیلند، اما صعودی چشمگیر و کم‌سابقه در رده‌بندی ماه آینده خواهند داشت.

مکان نخست این رده‌بندی همچون ماه‌های گذشته از آن اسپانیاست. قهرمان جام جهانی و جام ملت‌های اروپا هنوز بهترین تیم فوتبال دنیاست و با حاشیه امنیت مناسبی بالاتر از آلمان و آرژانتین قرار دارد.

استقرار کرواسی در جایگاه چهارم و ارتقای چهار پله‌ای هلند و قرار گرفتن این کشور در رده پنجم از دیگر نکات جالب توجه رده‌بندی فیفا است. پدیده جدول اما تیم ملی فوتبال اکوادور است که به لطف درخشش در مسابقات مقدماتی جام جهانی، حالا در جمع ده تیم برتر فوتبال جهان قرار گرفته است.

برزیل که در مسابقات مقدماتی جام جهانی حضور ندارد و امتیازاتش را با بازی‌های دوستانه جمع‌آوری می‌کند، با سه پله نزول در رده ۲۲ قرار گرفته که طبعاً هیچ فوتبال‌دوست برزیلی از چنین جایگاهی راضی نیست.

آخرین کشور در این فهرست ۲۰۷ تیمی، مجمع‌الجزایر تورکس و کایکوس است، جایی ناشناخته در دریای کارائیب، واقع در جنوب شرق باهاما و شمال هائیتی.

۱۰ تیم برتر جهان

۱. اسپانیا ۱۶۱۴ امتیاز
۲. آلمان ۱۴۱۶ امتیاز
۳. آرژانتین ۱۲۸۷ امتیاز
۴. کرواسی ۱۲۲۲ امتیاز
۵. هلند ۱۱۵۸ امتیاز
۶. پرتغال ۱۱۳۷ امتیاز
۷. کلمبیا ۱۱۲۳ امتیاز
۸. ایتالیا ۱۰۹۷ امتیاز
۹. انگلیس ۱۰۹۵ امتیاز
۱۰. اکوادور ۱۰۶۶ امتیاز

رده‌بندی تیم‌های آسیایی

۱. ژاپن، ۲. کره‌جنوبی، ۳. استرالیا، ۴. ازبکستان، ۵. ایران، ۶. اردن، ۷. امارات، ۸. چین، ۹. عراق، ۱۰. عمان
XS
SM
MD
LG