لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

انتقاد گسترده از رفتار «نژادپرستانه» کریمی با بازیکن رنگین‌پوست


فیروز کریمی
فیروز کریمی
«رفتار توهین‌آمیز و اظهارات نژادپرستانه» سرمربی تیم فوتبال پیکان با بازیکن رنگین‌پوست تیم فجرسپاسی شیراز، با انتقادهای گسترده‌ رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی ایران مواجه شده است.

پیکان که با سرمربی‌گری فیروز کریمی به دسته پایین‌تر سقوط کرده در ادامه بازی‌های ضعیف خود، دیدار خانگی با نماینده شیراز را هم دو بر یک واگذار کرد.

فیروز کریمی که سرهنگ سابق شهربانی است و مدتی به خاطر تصمیم ستاد منشور اخلاقی از مربی‌گری در لیگ برتر محروم بود، در اقدامی غیرمتعارف قصد داشت پیش از پایان مسابقه، تیمش را از زمین بیرون بکشد.

طبق تصاویری که دوشنبه شب در برنامه تلویزیونی ۹۰ از صداوسیمای ایران پخش شد، او کنار زمین الفاظی نامناسب به کار می‌برد و در حالی که کنترل خود را از دست داده بود، حرکاتی عصبی بروز می‌داد. صداوسیما عبارت‌هایی مانند «بی‌غیرت‌ها» و «بی‌شعور» که کریمی به زبان آورد را سانسور نکرد.

با اتمام بازی، کریمی به داخل زمین رفت. سیدنی بیتو، مهاجم ۲۹ ساله هلندی تیم فجرسپاسی، به آرامی به کریمی نزدیک شد و قصد داشت با او دست بدهد، اما کریمی به تندی و با خشونت به زیر دست او کوبید و در جهت دیگری حرکت کرد.

این بازیکن رنگین‌پوست که در آنتیل هلند به دنیا آمده و سابقه بازی در تیم‌های معتبری مثل اسپارتا روتردام را نیز دارد، بی ‌آن‌ که واکنشی بروز دهد از کریمی فاصله گرفت.

سرمربی پیکان در ادامه خطاب به بازیکن تیمش که داشت سیدنی بیتو را دلداری می‌داد گفت: «بیا داوود، اون آدمخواره، بزرگ‌تر دست می‌ده عوضی».

کریمی وقتی متوجه ضبط این تصاویر از فاصله دور شد، با صدای بلند گفت که محمودخان (محمود یاوری سرمربی فجر) بزرگ‌تر دست می‌ده، نه کوچیک‌تر.

سیدنی بیتو در ادامه نیز با آرامش مقابل دوربین‌ برنامه ۹۰ قرار گرفت و گفت: من برای ادای احترام و گفتن خسته نباشید خطاب به مربی حریف نزد او رفتم، اما او نپذیرفت. فکر می‌کنم به خاطر باخت تیمش عصبانی بود.

بلافاصله پس از پخش این تصاویر از برنامه ۹۰، انعکاس وسیع ماجرا در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. بسیاری از روزنامه‌نگاران داخل و خارج کشور در حوزه‌های غیر ورزشی نیز در صفحات مجازی خود رفتار فیروز کریمی را نکوهش کرده و یادآور شدند که اگر مشابه چنین گفتاری در هر یک از لیگ‌های اروپایی رخ می‌داد، مجازات و محرومیتی بی‌سابقه در انتظار فرد خاطی بود.

اما آقای کریمی درباره انتقادات چشمگیر مردم از رفتارش با بازیکن رنگین‌پوست، در پاسخ به جام‌نیوز با خوددداری از عذرخواهی گفت:‌ «من برنامه ۹۰ را نمی‌بینم، چون دیروقت پخش می‌شود. نمی‌دانم چه چیزی در آن پخش شده اما آنهایی که این رسوم را نمی‌دانند یاد بگیرند!»

این وب‌سایت در ادامه نوشته فیروز کریمی از توضیح درباره الفاظی چون آدمخوار که توسط او استفاده شده خودداری کرد و گفت: توضیح من همین است، نه بیشتر.

قوانین سخت فیفا برای رفتارهای نژادپرستانه

این در حالی است که فیفا در سال جدید میلادی از تشدید تنبیه‌ها در قبال رفتارها و اظهارات نژادپرستانه خبر داده که غیر از محرومیت و جریمه افراد، شامل کم کردن امتیاز و سقوط تیم به دسته‌های پایین‌تر هم می‌شود. رئیس فیفا تاکید کرده است که در مورد تخلفاتی که ذیل نژادپرستی تعریف می‌شود، نباید اغماض کرد.

سپ بلاتر در این باره گفته است که بدون مجازات سنگین، نژادپرستی از محیط فوتبال محو نخواهد شد. پارسال تیم امید صربستان به خاطر توهین نژادی به بازی بدون تماشاگر محکوم شد، اما آقای بلاتر با نارضایتی اعلام کرد محرومیت مالی و مسابقه پشت درهای بسته کافی نیست و باید تیم را با شدت و به نحوی اثرگذار تنبیه کرد.

جان تری، بازیکن مطرح تیم ملی انگلستان و چلسی، با توهین به آنتون فردیناند از کوئینز پارک رنجرز چهار جلسه محروم شد. اما کلارک کارلایل، رئیس اتحادیه حرفه‌ای بازیکنان انگلستان، محرومیت چهار جلسه‌‌ای را ناکافی و باعث تضعیف موضع این اتحادیه در محکومیت نژادپرستی دانست.

پیش از این هم فدراسیون فوتبال انگلستان، لوئیس سوارز مهاجم لیورپول را هشت بازی محروم و به پرداخت ۶۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرده بود. او متهم بود که به پاتریس اورا از منچستریونایتد توهین نژادپرستانه کرده است. سوارز و لیورپول این محکومیت را به دلیل ابهاماتش قبول نداشتند.

اتهام سوارز که ستاره تیم ملی اروگوئه است، در اشاره به رنگ بدن پاتریس اورا خلاصه می‌شد. اما آن ‌چه فیروز کریمی به زبان آورده، نمونه مشابهی در دنیای فوتبال ندارد.
XS
SM
MD
LG