لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

ورود وزارت اطلاعات به پرونده فساد در داوری فوتبال


علی دایی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس
علی دایی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از ورود وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی کشور به جنجالی‌ترین ماجرای فصل اخیر لیگ برتر فوتبال ایران خبر داده است تا «عوامل پرداخت‌کننده یا دریافت‌کننده رشوه» را شناسایی کنند.

تیم پرسپولیس در هفته دهم لیگ برتر در اصفهان با دو گل به سپاهان باخت، اما حاشیه‌های آن مسابقه، جنجالی‌ترین ماجرای سیزدهمین دوره لیگ برتر را رقم زد. محسن قهرمانی، داور بازی، در آغاز مسابقه مدافع پرسپولیس را اخراج کرد و یک پنالتی برای سپاهان گرفت.

علی دایی در نشست خبری پس از بازی خطاب به محسن قهرمانی گفت: «اگر تو داور هستی، پس من پروفسور داوری هستم! آقای قهرمانی، من شماره تلفن‌ها و شماره حساب‌های فلان شخص و دوستانش را نمی‌دانم، اما خیلی از مسائل را می‌دانم. مسائلی که نتیجه بازی را عوض می‌کند.»

سرمربی پرسپولیس ادامه داد: «از قبل می‌دانستیم قهرمانی به آن طرف غش می‌کند. آقایان فدراسیون به ما بگویند قرار است ۱۰ نفره شوید تا بر اساس آن تیم را بچینم. تمام کارشناسان داوری هم گفته‌اند پنالتی درست نبوده. متاسفانه خلیل‌زاده سالتو بارانداز انجام می‌دهد، اما پنالتی را برای سپاهان می‌گیرند.»

با تاکید کارشناسان داوری بر تصمیمات اشتباه داور، فدراسیون فوتبال هم بلافاصله محسن قهرمانی را از ادامه قضاوت در مسابقات محروم کرد. اما این داور در صداوسیما با رد اتهامات درخواست کرد اگر هرکس مدرکی علیه او دارد، بدون ملاحظه و چشم‌پوشی ارائه کند.

جلسه‌ای نیز در مجلس با حضور برخی چهره‌های مطرح فوتبال برگزار شد. نماینده اردبیل در برنامه تلویزیونی ۹۰ از پیگیری قاطعانه مجلس خبر داد و گفت دعوت از بازیکنان، مربیان و داوران برای پاسخ‌گویی را ادامه خواهند داد و اگر کسی در این زمینه با کمیسیون اصل ۹۰ همکاری نکند امکان برخورد قانونی با او وجود دارد.

ورود نهادهای امنیتی به این ماجرا، از جانب خود چهره‌های ورزشی درخواست شده است. علی دایی سرمربی پرسپولیس و عادل فردوسی‌پور نیز از ورود وزارت اطلاعات به این ماجرا استقبال کرده‌اند و طی دو هفته اخیر، چند مرتبه در برنامه ۹۰ بر ضرورت دخالت نهادهای امنیتی تاکید کردند.

دایی به مجری برنامه ۹۰ گفت: «هفته قبل طوری برنامه‌تان را شروع کردید که هر کس حرفی برای گفتن داشت، ترسید بر زبان بیاورد. شما گفتید اگر کسی از خلافی اطلاع داشته باشد و آن را اعلام نکرده باشد، خودش مجرم است. به این ترتیب کسانی که می‌خواستند حرف بزنند ترسیدند که پای خودشان هم گیر باشد.»

عادل فردوسی‌پور هم در پاسخ گفت، افرادی که حرف نمی‌زنند هر یک چیزهایی از همدیگر می‌دانند و ترس‌شان به این خاطر است که اگر علیه دیگری حرف بزنند، متقابلاً تخلفات خودشان هم افشا شود.

پیشنهاد سرمربی پرسپولیس این بود که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به افراد مطلع درباره فساد در فوتبال عفو عمومی بدهد. او مثالی هم در این باره زد: «اوایل انقلاب، اعلام کردند هر کس در خانه‌اش اسلحه‌ای دارد، اگر تحویل دهد هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید. اکنون هم اگر چنین وضعیتی در فوتبال فراهم شود، قول شرف می‌دهم همه چیز حل شود. عده‌ای برای من مدارکی آورده‌اند و حتی فایل صوتی داوران را پخش کرده‌اند، اما جرات نمی‌کنم به مراجع ذیربط ارائه کنم.»

فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران، در این خصوص می‌گوید: «نمی‌خواهیم کسی که برای جامعه داوری مشکل‌ساز است در این جامعه حضور داشته باشد. همان طور که این داور زمانی به دلیل عملکرد خوب تشویق شده، این بار هم با تنبیه روبه‌رو می‌شود و مطابق آیین‌نامه با او برخورد می‌کنیم.»

حجت‌الاسلام علیرضا علیپور دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای سازمان لیگ هم گفته است، محمد رویانیان و علی دایی در فدراسیون فوتبال حاضر شده و مستنداتی را درباره تخلف داور ارائه کرده‌اند که از دیدگاه این روحانی شاغل در فوتبال، مواردی قابل تامل بوده است.

در رابطه با همین موضوع، سایت تابناک از دستگیری ۱۵ نفر خبر داده است که اتهام آنها، دست داشتن در «پرونده شرط‌‌بندی» است. یک داور و یک مربی هم در جمع بازداشت‌شدگان حضور دارند.

«قهوه‌خانه‌های پایین‌شهر، چهارراه استانبول، میدان انقلاب و شهرک اکباتان» پاتوق این افراد در فعالیت‌های غیرقانونی‌شان عنوان شده و بازجویی از آنها ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG