لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

شهرآورد تهران، تحت‌الشعاع اعتصاب پرسپولیسی‌ها و خداحافظی داور


هفتاد و هشتمین رویارویی دو تیم پرطرفدار پرسپولیس و استقلال با حاشیه‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شد. در حالی که هر دو تیم مدعی کسب جام قهرمانی هستند، در هفته بیست و سوم لیگ برتر مقابل هم قرار خواهند گرفت.

استقلال با ۴۴ امتیاز صدرنشین است و پرسپولیس ۴۰ امتیازی نیز در رده سوم قرار دارد. شاگردان علی دایی در فاصله هفت هفته تا پایان لیگ، نیاز مبرمی به متوقف کردن استقلال دارند. شهرآورد تهران در حالی برگزار خواهد شد که سه مصاف قبلی سرخابی‌ها به تساوی بدون گل انجامیده و ایمون زاید لیبیایی هنوز آخرین گلزن دربی است.

استقلال در روزهای اخیر پس از جدایی پژمان منتظری که ستون خط دفاعی این تیم بود، جواد نکونام کاپیتان تیم ملی را هم از دست داد. منتظری به‌ ام صلال قطر رفته و نکونام به باشگاه الکویت پیوسته. در نظرسنجی برنامه ۹۰هم آرای پرسپولیس در پیش‌بینی تیم برنده بیشتر بود.

اما حاشیه‌های تیم پرسپولیس نیز کم نبوده. حاشیه‌هایی بی‌سابقه مانند اعتصاب و خودداری از تمرین، آن هم در آستانه دیداری که ارزش پیروزی در آن برای هواداران دو تیم، کمتر از کسب جام قهرمانی نیست. با توجه به تعویق مکرر مطالبات، بازیکنان پرسپولیس تصمیم گرفتند تمرین روز چهارشنبه را لغو کنند، موضوعی که از روزهای قبل به اطلاع مسئولان باشگاه رسیده بود.

دستیاران دایی در حضور او از بازیکنان خواستند که به داخل زمین بیایند، اما آنها در رختکن ماندند. محمد رویانیان نیز گفت برای رفع مشکل، قصد برگزاری جلسه با بازیکنان را دارد. مدیرعامل پرسپولیس در اتاق جلسه نشست، اما بازیکنان نزد او نرفتند.

رویانیان ناگزیر شد خودش به سمت بازیکنان برود و از آنها بخواهد تمرین کنند. رویانیان گفت به خاطر خودتان و اعتبار و آبرویی که دارید این چند روز را صبر کرده و بدون حاشیه مقابل استقلال بازی کنید. اما صحبت‌های او نیز فایده‌ای نداشت و به گزارش چند سایت خبری، با چهره‌ای برافروخته ورزشگاه را ترک کرد. بازیکنان نیز بدون تمرین، راهی منزل شدند. علی دایی هم که با لباس گرم، آماده حضور در تمرین بود مجدداً لباسش را پوشید و درفشی‌فر را ترک کرد.

بازیکنان پرسپولیس هنگام ترک ورزشگاه اعلام کردند که از ۱۵ روز پیش آماده اعتصاب بودند و فقط به خاطر دایی تمرین کرده‌اند، اما حالا کاسه صبرشان لبریز شده است.

گزارشگران یک شبکه تلویزیونی از برزیل هم در محل تمرین حضور داشتند تا درباره تیم ملی و جام جهانی گفت‌وگو کنند. تصویربردار این شبکه تلویزیونی منتظر بود از تمرین قرمزپوشان فیلم بگیرد. آنها با دیدن این اتفاقات متعجب بودند که چرا تمرین پرسپولیس لغو شده.

رویانیان پیش از این دو بار با نمایندگان بازیکنان جلسه گذاشته و قول رفع مشکلات مالی را داده بود. جلسه آخر با حضور سید جلال حسینی، محمد نوری و محسن بنگر برگزار شد و این سه بازیکن به رویانیان گفتند که مشکلات باشگاه را درک می‌کنیم، اما پول بازیکنانی که تا الان کمتر گرفته‌اند را بدهید. درخواستی که مانند بقیه مطالبات بازیکنان، پذیرفته شد اما خبری از پرداخت پول نبود!

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به خبرگزاری ایسنا گفت که گلایه‌ها و ناراحتی من بماند برای بعد از دربی. باشگاه پرسپولیس اعلام کرده محمد رویانیان سند خانه‌اش در جماران را در اختیار بانک گذاشت تا وام دو میلیارد تومانی بگیرد.

رویانیان در حالی وعده بیان گلایه‌هایش را به پس از شهرآورد موکول کرده که بازیکنان نیز در بیانیه‌ای نوشته‌اند: «بسیاری از ناگفته‌های ما بماند بعد از دربی. ناگفته‌هایی که اگر هواداران از آنها آگاه باشند، شاید دیدگاه‌شان نسبت به برخی موضوعات عوض شود.»

پس از بازتاب گسترده ماجرای اعتصاب، بازیکنان پرسپولیس در بیانیه خود اعلام کرده‌اند که روز جمعه با تمام وجود و مصمم‌تر از گذشته به میدان خواهند رفت و ذره‌ای به مسائل مالی فکر نخواهند کرد.

در این بیانیه با انتقاد از وعده «فرداهای نامشخص» مدیران پرسپولیس آمده: فارغ از مطالبات به‌حقی که داریم به احترام هواداران بازی خواهیم کرد. بسیاری از فشارها را تحمل کرده و تصمیم لغو تمرین، دلایل متعددی داشت که هواداران در جریان جزئیات آن نیستند. هواداران حق دارند از اتفاقات پیش آمده تعجب کنند، اما اگر لازم باشد به آنها توضیح خواهیم داد چه مسائلی باعث شد تمرین پرسپولیس برگزار نشود.

غیر از ماجرای اعتصاب، خداحافظی ناگهانی داور بازی هم خبرساز شد. دیدار استقلال و پرسپولیس آخرین قضاوت سعید مظفری‌زاده در فوتبال ایران است. او در یادداشتی با اعلام این خبر و ضمن انتقاد از جو سنگینی که علیه داوران ایجاد شده نوشته است: این روزها نگاه‌ها سنگین‌تر شده، زمزمه‌ها گوشخراش‌تر و طعنه و کنایه‌ها آزاردهنده‌تر. اینک ترجیحم بر رفتن بدون گلایه و خداحافظی بی‌حاشیه است.
XS
SM
MD
LG