لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

ظریف: آمریکا یکی از موضوعات مورد بحث با پادشاه عمان بود


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و سلطان قابوس، پادشاه عمان
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و سلطان قابوس، پادشاه عمان
در پی گمانه‌زنی‌های یک هفته گذشته مبنی بر این که پادشاه عمان حامل پیامی از آمریکاست، وزير امور خارجه ايران تلویحا تاييد کرد که در سفر اخير سلطان قابوس به تهران موضوع آمريکا يکی از مسائل مورد گفت‌وگو در ديدارهای دوجانبه بوده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، محمدجواد ظريف روز سه‌شنبه، پنج شهريور، در پاسخ به اين سوال که آيا در جريان سفر پادشاه عمان به تهران بحثی در مورد آمريکا نيز بين مقامات دو کشور صورت گرفت يا نه، گفت: «آمريکا يکی از موضوعاتی است که وقتی دوستان ما به ايران سفر می‌کنند در مورد آن صحبت می‌کنند.»
آقای ظريف توضيح داده که «آنها بعضا صحبت‌هايی با مقامات آمريکايی داشته‌اند و در اين زمينه صحبت‌هايی مطرح می‌شود».
وزير امور خارجه ايران در عین حال توضيح بيشتری درباره محتوای مذاکرات مربوط به آمريکا نداده و همچنين از تاييد يا تکذيب صريح اين که سلطان قابوس حامل «پيام ويژه»ای از سوی ايالات متحده برای مقام‌های تهران بوده خودداری کرده است.
محمدجواد ظريف، دو روز پيش، يک‌شنبه، سوم شهريور، و پيش از ورود پادشاه عمان به ايران، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از اين که سلطان عمان حامل پيامی از سوی آمريکا به ايران باشد، آمادگی تهران را برای «بحث در موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف» اعلام کرده بود.
پيش از سفر سلطان قابوس، برخی منابع خبری گزارش داده بودند که او احتمالا حامل پيامی از طرف دولت آمريکا به ايران درباره مسائل هسته‌ای است.
روزنامه جمهوری اسلامی هم به نقل از «اخبار غير رسمی» نوشته بود که پادشاه عمان به منظور «ميانجی‌گری ميان ايران و آمريکا» به تهران سفر می‌کند.
به گفته وزير امور خارجه ايران، «همه صحبت‌های ما و سلطان قابوس بسيار خوب بود».

او همچنین درباره مذاکره يا برقراری رابطه با آمريکا عنوان کرده است: «مواضع ما در اين ارتباط کاملا روشن است که توسط رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهور اين مواضع مطرح شده است و در اين گفت‌وگوها نيز اين مواضع مطرح می‌شود و موضوع ويژه‌ای نيست.»
آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در آخرين موضع‌گيری خود درباره رابطه با آمريکا در ۳۰ تير سال جاری گفته بود که نسبت به مذاکره با آمريکا «خوش‌بين» نيست، هرچند مذاکره «در مسائل خاصی مانند عراق» را منع نکرده است.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، و تعدادی از مسئولان ارشد دولت او، بارها بر آمادگی ايالات متحده برای انجام گفت‌وگوهای مستقيم و دوجانبه با تهران تاکيد کرده‌اند، اما آيت‌الله خامنه‌ای معتقد است که «موضع‌گيری مسئولان آمريکايی در همين چند ماه گذشته، بار ديگر ضرورت خوش‌بين نبودن به آنها را تأييد کرد».

روابط دوجانبه ايران و آمريکا در دوران سلطنت پهلوی در بالاترين سطوح قرار داشت، اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ و سپس حمله دانشجويان مسلمان پيرو خط امام به سفارت ايالات متحده در تهران و گروگان‌گيری پرسنل آن، آمريکا نه تنها روابط ديپلماتيک و سياسی خود با جمهوری اسلامی را قطع کرد، بلکه با بلوکه ساختن ميليون‌ها دلار اموال و دارايی‌های ايران در آمريکا، تحريم‌های گسترده‌ای نيز عليه بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی کشور اجرايی کرد.
در سال‌های اخير نيز اختلاف بر سر موضوعاتی مانند برنامه هسته‌ای جنجالی جمهوری اسلامی، روند صلح خاورميانه، حمايت از تروريسم، انکار هالوکاست و اصرار بر نابودی اسرائيل و حقوق بشر نيز بر تيرگی روابط دو طرف افزوده است.
با وجود اين اختلافات، دو کشور پس از حمله آمريکا به عراق و سقوط صدام حسين، گفت‌وگوهای محرمانه و مستقيمی با يکديگر داشته‌اند.
حسن روحانی، رئيس جمهور جديد ايران، وعده «تنش‌زدايی» در روابط با تمام کشورهای جهان را داده است.
XS
SM
MD
LG