لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

مقام وزارت خارجه «همکاری» ایران و اسرائیل در یک سازمان را دروغ خواند


یک مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی گزارش خبرگزاری رویترز را مبنی بر «همکاری ایران و اسرائیل» در جلسه شش ماه پیش «سازمان پیمان جامع منع آزمایش‌های اتمی» که در اردن برگزار شد «خبرسازی» و «تحریف واقعیت‌ها» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این مقام مسئول در وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه، ۲۶ فروردین، بدون ذکر نام خود تاکید کرد که این گزارش «از اساس صحت ندارد».

وی در عین حال گفت که حضور «هیچ شرکت‌کننده دیگری» در یک جلسه بین‌المللی علتی برای عقب‌‌نشینی یا مانعی برای عدم ‌حضور فعال ایران در نشست‌های بین‌المللی نبوده است.

به گفته این مقام وزارت خارجه ایران، حضور و مشارکت جمهوری اسلامی در جلسات بین‌المللی و نشست‌های فنی مرتبط با آن، به هیچ وجه به‌ معنای همکاری یا تأیید سایر شرکت‌کنندگان در این جلسات نیست.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در گزارشی به نقل از رسانه‌های دیگر خبر داده بود که کار‌شناسان هسته‌ای ایران و اسرائیلدر نشست «سازمان پیمان جامع منع آزمایش‌های اتمی» در اردن پشت یک میز نشسته و شام را نیز در کنار هم و با سایر کار‌شناسان منطقه از جمله کار‌شناسان مصری صرف کرده‌اند.

شبکه خبری اسرائیلی «آی ۲۴» و خبرگزاری فرانسه نیز روز دوشنبه، ۲۴ فروردین، خبر داده بودند که نمایندگان ایران و اسرائیل در این اجلاس با یکدیگر «گپ و گفت» هم داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، در همایش‌های بین‌المللی ترتیب نشستن نمایندگان کشور‌ها بر اساس حروف الفبا تعیین می‌شود و نمایندگان اسرائیل بعد از نمایندگان عراق همیشه در یک قدمی نمایندگان ایران هستند.

لاسینا زربو، یکی از مدیران بلندپایه «سازمان پیمان جامع منع آزمایش‌های اتمی»، در این باره به خبرگزاری رویترز گفت که این گونه اتفاق‌ها غیرعادی نیست و در نشست‌های کار‌شناسان فنی چنین برخوردهای حرفه‌ای پیش می‌آید.

به گفته آقای زربو، در بسیاری از موارد، کار‌شناسان فنی بر سر اصول تخصصی با یکدیگر هم‌عقیده نیز هستند.

مقام نا‌شناس وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه با اشاره به برگزاری اجلاس اردن در شش ماه پیش و با حضور بیش از ۳۶۴ دانشمند و متخصص بر‌تر از بیش از ۵۳ کشور دنیا افزود که نمایندگان جمهوری اسلامی «با حفظ مواضع اصولی و سیاسی خود، برای تأمین اهداف ملی» در مباحث فنی شرکت کرده‌اند.

اجلاس «سازمان پیمان جامع منع آزمایش‌های اتمی» در حالی با حضور هیئت‌های اسرائیلی و ایرانی در اردن برگزار شده که این دو کشور عضو این سازمان نیستند. کنترل و نظارت بر نیروگاه‌های اتمی کشورهای عضو هدف این سازمان است.

ایران و اسرائیل پیش از این نیز در ماه نوامبر ۲۰۱۰ در جریان یک همایش علمی مرتبط با امور اتمی که در چارچوب شورای موسوم به «سسامی» در اردن برگزار شد مشارکت داشته و این حضور را تایید کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، ایران در ایننشست برای پرداخت بخشی از هزینه‌های این پروژه علمی که هدف آن برپایی تأسیسات تحقیق الکترون در خاک اردن بود تعهد داده بود.

نهاد موسوم به «سسامی» پس از پیمان‌های صلح اولیه اسرائیل و فلسطینی‌ها در دهه نود میلادی در نروژ پایه‌ریزی شد.

XS
SM
MD
LG