لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران: این بار منطقه حفاظت‌شده سرخ‌آباد


همزمان با انتشار گزارش‌های متعدد از آتش‌سوزی در جنگل‌های مناطقی از چهار استان ایران در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، یک مقام سازمان محیط زیست از آتش‌سوزی در ۳۳۰ هکتار از منطقه حفاظت‌شده «سرخ‌آباد» زنجان در روزهای یک‌شنبه تا سه‌شنبه هفته جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، زعفر افشاری، فرمانده یگان حفاظت اداره محیط زیست استان زنجان، روز پنج‌شنبه، ۲۹ مرداد، گفت که بر اثر این آتش‌سوزی درختان و درختچه‌های جنگلی و مراتع این منطقه حفاظت‌شده از بین رفته است.

به گفته آقای افشاری، این آتش‌سوزی از شامگاه یک‌شنبه آغاز شده و بعدازظهر دوشنبه خاموش شده بود، اما عصر همین روز آتش دوباره شعله‌ور شد که در ‌‌نهایت روز سه‌شنبه آتش‌سوزی «به طور کامل» مهار شد.

وی احتمال داد که بر اثر این آتش‌سوزی برخی از حیوانات این منطقه نیز کشته شده باشند.

به گفته آقای افشاری، منطقه حفاظت‌شده «سرخ‌آباد» یکی از «بکر‌ترین» مناطق استان زنجان است و جانوران و حیوانات مختلف چون پلنگ، خرس، گربه وحشی، کل و بز، کبک و انوع پرندگان شکاری در آن زندگی می‌‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، منطقه حفاظت‌شده «سرخ‌آباد» با مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۷۵ تحت حفاظت قرار گرفته است و «دشت سهرین این منطقه یک زیستگاه باارزش آهو محسوب می‌‌شود».

روز پنج‌شنبه همچنین کرم محمدی، فرماندار گیلان‌غرب در استان کرمانشاه، خبر داد کهدر این روز ۴۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این شهرستان در آتش سوخته است.

به گفته آقای محمدی، این آتش‌سوزی با یک بالگرد و همچنین با کمک و مشارکت نیروهای مردمی و دستگاه‌های امدادی مهار شده است.

فرماندار گیلان‌غرب پنج‌شنبه هفته گذشته نیز خبر داده بود که آتش‌سوزی‌های سه روز پیش از آن در ۲۲ هکتار از عرصه‌های جنگلی گیلان‌غرب، بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خسارت داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، از ابتدای مرداد تاکنون ۱۱ مورد آتش‌سوزی در مناطق مختلف شهرستان گیلان‌غرب رخ داده و به بیش از ۷۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع حدود شش میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

به گزارش این خبرگزاری، همچنین روز پنج‌شنبه پنج هکتار مرتع و جنگل شهرستان مرزی سردشت در استان آذربایجان غربی در آتش سوخت.

روز دوشنبه نیز چهار هکتار از نواحی جنگلی سردشت طعمه حریق شده بود.

قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران، روز جمعه، ۱۹ تیر، خبر داده بود که در بهار امسال نسبت به پارسال، تعداد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های ایران ۲۰ درصد و سطح آتش‌سوزی نیز ۱۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، از ابتدای امسال تنها ۹۸۳ هکتار جنگل و مرتع در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۳۶۰ هکتار جنگل و مرتع در استان فارس، بیش از صد هکتار جنگل در استان ایلام، ۳۷ هکتار جنگل و مرتع در استان گلستان، هزار و ۷۱۴ هکتار جنگل در استان لرستان و همچنین ۳۵ هکتار جنگل و ۳۳۴ هکتار مرتع در استان کرمان در آتش سوخته است.

همچنین به گفته فرهام جلیلی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۴هکتار از مراتع و جنگل‌های این شهرستان در آتش سوخته است.

در همین حال یگان حفاظت اداره منابع طبیعی استان مازندران خبر داد که روز چهارشنبه پنج هکتار از مراتع بخش «بلده» شهرستان نور در آتش سوخته است.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از مقامات محلی خبر داد که جنگل‌ها و مراتع کوه «باغله» در شهرستان پلدختر در استان لرستان از روز یک‌شنبه تا چهارشنبه چندین بار آتش گرفته است.

در این گزارش اشاره‌ای به وسعت این آتش‌سوزی نشده است.

XS
SM
MD
LG