لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

در پی اختلال در سوخت‌رسانی، اعتصاب در پمپ بنزین‌ها تکذیب شد


پس از قطع چند ساعته سوخت‌رسانی در پمپ بنزين‌های ايران از شامگاه چهارشنبه، رئيس اتحادیه صاحبان جايگاه‌های سوخت ضمن «رد هرگونه اعتصاب» در پمپ بنزين‌ها اعلام کرد که دليل اين مشکل «اختلال» در سامانه هوشمند سوخت بوده است.

در همين حال داوود عربعلی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نيز با اشاره به اين که تاکنون «خبری مبنی بر وقوع درگيری يا حادثه» در پمپ بنزين‌ها گزارش نشده تاکيد کرد که «۹۵» درصد پمپ بنزين‌ها در کشور کار خود را از سر گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، از شامگاه چهارشنبه، ۲۴ تير، سوخت‌گيری در پمپ بنزين‌های سراسر ايران به مدت چند ساعت قطع شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز از وجود صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها در ساعات اولیه بامداد و صبح روز پنج‌شنبه خبر داده است.

داوود عربعلی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ايران، دلیل این اتفاق را «نقص در به‌روزرسانی» نرم‌افزار سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن روحانی، مدیر سامانه هوشمند سوخت، نیز گفت که نسخه جدید این نرم‌افزار در «تعداد زیادی» از پمپ بنزین‌ها باز نشده و در نهایت منجر به توقف سوخت‌رسانی به خودروها شده است.

رئيس اتحادیه جايگاه‌داران نيز در این باره گفت: «زمانی که اين سيستم دچار اختلال می‌شود حافظه آن پاک شده و بايد از ابتدا کد‌گذاری شود تا به مدار برگردد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بيژن حاج محمدرضا، رئیس این اتحادیه، همچنین گفت که این سامانه «در طول چند سال اخیر چند بار از سوی عوامل خارجی هک شده است».

وی با اشاره به تقاضاهای متعدد جايگاه‌داران برای جمع‌آوری و کنار گذاشتن کامل این سامانه افزود: «استدلال دولت قبل برای راه‌اندازی اين سامانه اين بود که دولت هيچ‌ گونه آمار تفکيک‌شده‌ای از مصرف سوخت ندارد، اما امروز پس از هفت سال دولت به خواسته خود رسيده است و تمام آمارها را در دست دارد.»

سامانه هوشمند سوخت از سال ۸۶ و در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، پس از سهميه‌بندی بنزين به راه افتاد.

در حالی که برخی از مقامات وزارت نفت از هزينه ۸۰ ميليارد تومانی برای ايجاد اين سامانه خبر داده‌اند، بيژن حاج محمدرضا، رئيس جايگاه‌داران، هزينه اين طرح با احتساب کارت‌های سوخت را بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان ذکر کرده است.

پس از آزاد شدن قیمت بنزین اتحادیه جایگاه‌داران و همچنین برخی از رسانه‌ها پیشنهاد جمع‌آوری کارت‌های سوخت را مطرح کرده و اعلام کردند که بسیاری از مردم در حال حاضر از کارت‌های بنزین دراختیار پمپ بنزین‌ها برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند.

در مقابل اما برخی از رسانه‌ها جمع‌آوری کارت‌های سوخت را عقبگردی در سیستم جمع‌آوری آمار مصرف سوخت در ایران دانسته‌اند.

قطع شدن سوخت‌گيری در پمپ بنزين‌های ايران در حالی است که روز جمعه احتمالا در ايران روز عید فطر اعلام خواهد شد و از صبح روز پنج‌شنبه سفرهای اين تعطيلات آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG