لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

مشاور مهدی کروبی به پنج سال حبس محکوم شد


اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب «اعتماد ملی» و مشاور مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، به پنج سال زندان محکوم شد.

آقای گرامی مقدم در حالی این حکم حبس را دریافت کرده که روز سه‌شنبه، ۲۹ مهرماه، پس از سه ماه بازداشت، با وثیقه یک میلیارد تومانی، موقتاً از زندان اوین آزاد شده بود.

این حکم در یکی از شعب دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی صادر شده است.

نعمت احمدی، وکیل مدافع او، روز دوشنبه، چهارم آبان‌ماه، در مصاحبه‌ای با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که این حکم به موکلش ابلاغ شده، اما خودش هنوز آن را رؤیت نکرده است.

وی گفت: «آقای گرامی مقدم به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام به پنج سال زندان محکوم شده است و ما در مهلت قانونی ۲۰ روزه به این حکم اعتراض خواهیم کرد».

نعمت احمدی مصاحبه‌ها، اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌هایی را که آقای گرامی مقدم با دیگر نمایندگان ادوار در خارج از ایران تنظیم کرده بود، از مصادیق اتهام‌های او عنوان کرد.

به گفته وی، اسماعیل گرامی مقدم پیشتر نیز به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به صورت غیابی به یک سال زندان محکوم شده بود.

نعمت احمدی با بیان این که اسماعیل گرامی مقدم ۹۵ تا ۹۷ درصد بینایی خود را از دست داده است، گفت: «آقای گرامی مقدم حتی نور را هم تشخیص نمی‌دهد و چندباری در زندان زمین خورده است؛ او به تنهایی قادر به انجام کارهای خود نیست و زندان که محیطی پرتردد است، برای شخصی با این ویژگی مناسب نیست.»

وی افزود: «پزشکی قانونی و پزشک زندان اوین اعلام کرده‌اند که آقای گرامی مقدم توانایی تحمل حبس را ندارد، بنابراین اگر دادگاه تجدیدنظر نیز رأی به حبس او دهد، از زاویه پزشکی وارد می‌شویم، چرا که ایشان ناتوان است و قادر به تحمل حبس نیست».

نعمت احمدی همچنین با بیان این که موکلش از آسیب‌دیدگان جنگ ایران و عراق است، گفت که آقای گرامی مقدم هم‌چنان از درد ترکش‌هایی که در بدنش باقی مانده رنج می‌برد.

اسماعیل گرامی مقدم که در سال ۱۳۸۹ برای ادامه تحصیل به هند و مالزی رفته بود، روز ۲۶ تیرماه گذشته، در بدو ورود به ایران، توسط مأموران امنیتی در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد.

به گفته وکیل مدافعش، علت این بازداشت اجرای حکم یک سال زندانی بود که به صورت غیابی برای او صادر شده بود.

به گزارش وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، آقای گرامی مقدم، پس از بازداشت، مدت ۴۵ روز در سلول انفرادی نگهداری شد و سپس به بند عمومی منتقل شد.

XS
SM
MD
LG