لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

افت چشمگیر واردات بنزین و اوج‌گیری صادرات گازوئیل از ایران


محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت ایران، می‌گوید که واردات گازوئیل کشور در نیمه اول سال جاری روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر یعنی ۳۳ درصد بیشتر از دوره مشابه در سال گذشته بود، اما این رقم هم اکنون به چهار میلیون لیتر رسیده است.

خبرگزاری مهر روز جمعه، ۲۳ مهرماه، از قول آقای قمصری گزارش داد که پیش‌بینی می‌شود با ورود به نیمه دوم سال و کاهش مصرف داخلی، حجم واردات این فرآورده نفتی هم با کاهش بیشتری همراه شود.

بنا به گزارش رسمی وزارت نفت، ایران در سال گذشته، روزانه به طور متوسط نزدیک به ۷۱ میلیون لیتر مصرف بنزین داشت، در حالی که تولید بنزین کشور تنها ۶۲.۵ میلیون لیتر بود.

آقای قمصری همچنین اظهار داشت که صادرات گازوئیل ایران هم اکنون به رکورد تاریخی ۶۰۰ هزار تن در ماه رسیده است. این رقم برابر ۲۲.۶ میلیون لیتر در روز است که رکوردی تاریخی به حساب می‌آید.

بنا به آمار رسمی وزارت نفت، ایران در سال گذشته، روزانه به طور متوسط ۸۹ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر تولید گازوئیل داشت که کمی بیش از ۸۲ میلیون لیتر آن در داخل مصرف شد و مجموع صادرات و بانکرینگ گازوئیل ایران حدود شش میلیون لیتر در روز بود.

قمصری همچنین حجم صادرات کنونی نفت کوره و گازوئیل ایران را دو میلیون تن در ماه عنوان کرد. به این ترتیب ایران هم اکنون ماهانه ۱.۴ میلیون تن نفت کوره صادر می‌کند که معادل صادرات روزانه بیش از ۵۰ میلیون لیتر است.

بنا به آمار رسمی، ایران در سال گذشته حدود ۶۴ میلیون لیتر در روز تولید نفت کوره داشته که ۹ میلیون لیتر آن در داخل مصرف شده و حجم صادرات و بانکرینگ این محصول نفتی حدود ۴۰ میلیون لیتر در روز بوده است.

آقای قمصری با اشاره به صادرات ماهانه حدود ۱۴۰ هزار تن گاز مایع تاکید کرد: با افزایش تولید گاز طبیعی و مدیریت مصرف داخلی هم اکنون ظرفیت مازادی برای صادرات انواع فرآورده‌های نفتی ایجاد شده است.

علت افزایش صادرات محصولات نفتی ایران، اوج‌گیری مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌های برقی است. برای نمونه در سال ۹۳ نیروگاه‌های ایران در مجموع ۳۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف می‌کردند و مابقی نیاز سوخت نیروگاه‌ها از گازوئیل و نفت کوره تامین می‌شد.

اما در سال گذشته حجم تحویل گاز به نیروگاه‌ها به ۵۸ میلیارد متر مکعب رسید و به همین میزان از مصرف سوخت‌های مایع کاهش یافت.

بنا بر آمارهای رسمی وزارت نیرو، حجم گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در شش ماهه اول سال جاری نیز حدود ۹ درصد افزایش یافته است.

بر اساس برنامه اعلامی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سال آینده با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی به ویژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس حجم صادرات فرآورده نفتی کشور به ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

XS
SM
MD
LG