لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

«هدیه» جمهوری اسلامی به ارتش لبنان بی‌پاسخ ماند


حسین دهقان، وزیر دفاع
حسین دهقان، وزیر دفاع

وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز شنبه در مصاحبه‌ای تلویحا از مخالفت دولت لبنان با دریافت «هدیه» نظامی از ایران برای ارتش این کشور خبر داد و گفت که وزارت دفاع ایران «نتوانسته است مصوبه‌ای را از دولت لبنان برای اعطای کمک نظامی دریافت کند».

حسین دهقان، وزیر دفاع در دولت حسن روحانی، روز شنبه، ۲۹ آذر، در مصاحبه با شبکه خبری العالم، شبکه عربی صداوسیمای جمهوری اسلامی، گفت: «ترکیب دولت لبنان معلوم است و اعضای این دولت نمایندگان گروه‌های سیاسی مختلف هستند، لذا وزارت دفاع ایران نتوانست مصوبه‌ای را از دولت لبنان برای اعطای کمک‌های نظامی دریافت کند.»

آقای دهقان روز سه، شنبه، ۲۵ آذر، نیز گفته بود که دولت لبنان «تا این لحظه» دریافت هدیه نظامی از ایران را تصویب نکرده است.

پیشنهاد هدیه نظامی تهران به لبنان اوایل مهرماه سال جاری و در جریان بازدید علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، از بیروت مطرح شد.

گرچه مقامات ایران رسما اعلام نکردند که این هدیه شامل چه تجهیزاتی است، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در همان زمان گزارش داد که کمک نظامی ایران شامل تیربار و مهمات دوشکا، توپ ۶۰ میلی‌متری و مهمات آن، موشک‌‍انداز ضدزره تاو و مهمات تانک است.

در این میان وزیر دفاع و معاون نخست ‌وزیر لبنان نیز سفری به ایران داشت که خبرگزاری‌های داخل کشور اعلام کردند یکی از اهداف این سفر بررسی هدیه پیشنهادی ایران است.

اما حدود یک ماه پس از پیشنهاد ایران به لبنان، خبرگزاری رویترز خبر داد که عربستان سعودی سه میلیارد دلار برای قرارداد تحویل سلاح‌های فرانسوی به ارتش لبنان پرداخت کرده‌ است.

عربستان سعودی اواخر سال گذشته متعهد شده بود که برای خرید تجهیزات نظامی از فرانسه سه میلیارد دلار به ارتش لبنان کمک مالی ارائه کند.

بر اساس گزارش‌ها، این قرارداد پیش از پیشنهاد کمک نظامی ایران به لبنان هنوز به صورت کامل اجرایی نشده بود.

با این حال تمام سلام، نخست وزير لبنان، روز جمعه، ۲۱ آذر، پس از ملاقات با فرانسوا اولاند، رئيس ‌جمهور فرانسه، اعلام کرد که بيروت «به زودی» تسليحاتی به ارزش سه ميليارد دلار را از فرانسه تحویل خواهد گرفت.

آمریکا نیز اخیراً اعلام کرده است که برای تقویت ارتش لبنان موشک‌های «هل‌فایر» به لبنان تحویل داده و همچنین می‌خواهد ارتش لبنان را به هواپیماهای سبک مجهز کند.

از سوی دیگر خبرگزاری دولتی ایرنا در هفته‌های گذشته در گزارش‌هایی بدون اشاره به منبع مشخصی از «فشار آمریکا به دولت لبنان» برای عدم دریافت هدیه نظامی ایران خبر داده است.

جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی و شیعه در این کشور، حمایت تسلیحاتی و مالی می‌کند.

در همین زمینه شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز یک‌شنبه، دوم آذر، از تجهیز این گروه به موشک‌های «نقطه‌زن» ساخت ایران خبر داد که به گفته رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران ایران «می‌توانند با دقت اکثر مناطق اسرائیل را هدف قرار دهند».

XS
SM
MD
LG