لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

سالانه «۲۰ میلیارد دلار» کالای قاچاق وارد ایران می‌شود


رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه، ضمن انتقاد از وجود فساد «در سال‌های گذشته» اعلام کرد که سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد ایران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود کرباسیان، رئیس گمرک ایران، روز چهارشنبه با تاکید بر به‌کارگیری فناوری‌های نو به عنوان بهترین راه حل برای بهبود خدمات گمرکی گفت که باید صاحبان کالا و خدمت‌گیرندگان هر گمرک به سامانه «اظهار از راه دور» وصل شوند.

آقای کرباسیان که همزمان پست معاونت وزیر اقتصاد ایران را بر عهده دارد، از وجود فساد در گمرکات طی سال‌های گذشته به‌شدت انتقاد کرد.

او گفت: «ما چطور بپذیریم ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق سالانه وارد کشور شود؟ هر یک دلار یعنی یک اشتغال در بیرون از کشور.»

به گفته رئیس گمرک ایران، گمرکات باید از تجارت قانونی در کشور حمایت کنند و نباید شرایطی ایجاد شود که بعضی مقررات دست و پاگیر زمینه‌های سوء استفاده برخی افراد را فراهم آورد.

ایران در اسفندماه سال گذشته قانون جدید مبارزه با قاچاق و اصلاح رویه ورود و خروج کالا به کشور را به اجرا گذاشت.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حبیب‌الله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در اسفندماه سال ۹۲ همزمان با اولین روز اجرا شدن قانون جدید مبارزه با قاچاق گفت که «قانون قبلی ۸۰ سال پیش تدوین شده بود و به همین دلیل بر شرایط و سازوکار فعلی، قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا تدوین شده است».

اعلام قاچاق ۲۰ میلیارد دلار کالا به داخل کشور در حالی است که حجم قاچاق از داخل ایران به خارج نیز چشمگیر است.

به گزارش ایسنا، آقای حقیقی گفته است که «قاچاق شامل دو بخش قاچاق ورودی و خروجی است که در حوزه قاچاق خروجی سوخت از مهم‌ترین کالاها به شمار می‌رود و نزدیک ۴۵ درصد حجم قاچاق مربوط به قاچاق سوخت است».

با این حساب سالانه حدود ۹ میلیارد دلار بنزین و گازوئیل به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شود.

در همین زمینه، وب‌سایت رسمی ستاد مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۱۷ اردیبهشت‌ماه از قول احمد گراوند، جانشین فرمانده مرزبانی ایران، از کشف بیش از دو میلیون لیتر سوخت قاچاق در فروردین‌ماه امسال در مرزهای کشور خبر داد.

عمده قاچاق سوخت ایران به کشور پاکستان می‌رسد که هم اکنون قیمت بنزین در آن به طور متوسط حدود ۱٫۱ دلار است.

سردار گراوند توضیحی درباره حجم قاچاق سوختی که ماهانه انجام می‌شود نداد، اما با احتساب ۹ میلیارد دلار قاچاق سوخت (ماهانه حدود ۷۵۰ میلیون دلار) و ۲ میلیون لیتر سوختی که ماه گذشته توقیف شده است، مجموعا کمتر از نیم درصد از کل سوختی که قاچاقی از کشور خارج می‌شود، توقیف می‌شود.

در همین زمینه خبرگزاری ایسنا در بهمن‌ماه سال گذشته از قول حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، گزارش داده بود که طبق برآوردها، روزانه ۱۰ میلیون لیتر سوخت از مرزهای کشور قاچاق می‌شود.
XS
SM
MD
LG