لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

دبیرکل موتلفه خاتمی و رفسنجانی را به همراهی با «فتنه» متهم کرد


محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه
محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ایران می‌گوید که محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین، با اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ یا به گفته او «فتنه» همراهی کرده و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز تاکنون در این باره و موضوع تقلب در انتخابات موضع شفاف نگرفته است.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل این حزب، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس که روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور، منتشر شد تصریح کرد: «آقای خاتمی تا به حال هیچ مخالفتی نه با فتنه و نه با سران فتنه داشته است، حتی آن زمان که سران فتنه افراد را به آمدن به خیابان‌ها دعوت می‌کردند ایشان نه تنها آنها را همراهی می‌کرد، بلکه خودش هم حاضر می‌‌شد.»

در ادبيات مقامات جمهوری اسلامی به اعتراض‌های بعد از اعلام نتیجه انتخابات رياست‌ جمهوری سال ۸۸ «فتنه» و به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی «سران فتنه» گفته می‌شود.

آقای حبیبی اضافه کرد: «منتهی تلاش آقای خاتمی ظاهراً این است که می‌خواهند یک رنگ فراجناحی به رفتارهایشان بزنند، در کار سیاسی صلح کلی کارساز نیست...و قاطعیت و صراحت لازم دارد. در مجموع رفتار آقای خاتمی اصلاً در تقابل با فتنه نبوده.»

در همین زمینه ۱۰ نماینده مجلس ایران در جلسه ۱۵ تیرماه این نهاد در تذکری کتبی خطاب به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، خواستار اجرای «حکم ممنوع‌التصویر، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان بودن محمد خاتمی توسط قوه قضائیه شده بودند».

آقای خاتمی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به رفتار حکومت با معترضان به نتیجه این انتخابات انتقاد کرده است، از جمله روز سه‌شنبه، ۱۴ مرداد، تاکید کرده بود که وضعیت حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، و دیگر منتقدان حکومت ایران حتی بدتر از سابق شده است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همچنین گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی تاکنون درباره محکوم کردن اعتراضات ریاست جمهوری و موضوع تقلب در این انتخابات به صورت «شفاف» سخن نگفته است.

وی در عین حال تاکید کرد: «این طور نیست که هر کجا دعوا بشود اول بگوییم ما طرفدار که هستیم ...آقای هاشمی رفسنجانی موضع خوب گرفت، تعریف می‌کنیم، موضع بد گرفت در مقابلش می‌ایستیم.»

پیش از این برخی از چهره‌های اصولگرا در جمهوری اسلامی انتقادات شدیدی را از مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مطرح کرده‌اند.

در همین زمینه مصطفی تاجزاده، عضو زندانی جبهه مشارکت، روز پنجم شهریور در نامه‌ای از «ضرب و شتم خود توسط بازجویان» برای «اعتراف‌ علیه» اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و محمد خاتمی خبر داده و نوشته بود که بازجویان از او خواسته‌اند اعتراف کند که هاشمی رفسنجانی درصدد تحقق انقلاب مخملی بوده است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همچنین درباره سخنان حبیب‌الله عسکراولادی، دبیرکل سابق این حزب، درباره میرحسن موسوی و مهدی کروبی گفت: «مرحوم آقای عسکراولادی می‌خواستند حتی به اشخاصی که سران فتنه بودند در واقع تفهیم کنند که همه ما بپذیریم که ریشه فتنه در خارج از کشور است.»

آقای عسگراولادی روز ۱۸ آذر ۱۳۹۱ برخلاف بسیاری از شخصيت‌های اصولگرا اعلام کرد که ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات رياست جمهوری ۸۸، را «اهل فتنه نمی‌داند»، بلکه معتقد است «اهل فتنه آنها را محاصره کرده‌اند».

آقای حبیبی همچنین درباره انتخابات آینده مجلس گفت که حزب موتلفه اسلامی دو تشکل جامعه روحانیون مبارز و جامعه روحانیت مبارز را که از آنها به عنوان جامعتین نام برده می‌شود فصل‌الخطاب می‌داند.

دبیرکل موتلفه در جایی دیگر از این مصاحبه آن چه را تلاش اصلاح‌طلبان «برای مصادره علی‌اکبر ناطق نوری» می‌خواند آب در هاون کوبیدن دانسته و افزود: «آقای ناطق گفته‌اند اگر من را قطعه‌قطعه کنند، من اصولگرا هستم.»

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ تلاش‌های آیت‌الله مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، برای معرفی نامزد واحد اصولگرایان به نتیجه نرسید.

دبیرکل حزب موتلفه با اشاره به سخنان خود در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفت که در این جلسه بر روشن شدن مرزها بین نیروهای «خودی و غیر خودی» تاکید کرده است.

به گفته آقای حبیبی، این سخنان ریشه در دیداری دارد که تشکل‌های اصولگرا با آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۷۸ داشته‌اند.

به گفته این عضو ارشد حزب موتلفه، رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار با تاکید بر این که در نظام جمهوری اسلامی دسته‌بندی خودی و غیرخودی وجود دارد گفته است: «شما خطوط میان نیروهای خودی را کم‌رنگ کنید و خطوط بین خودی‌ و غیرخودی‌ها باید پررنگ باشد.»

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همچنین با اشاره به دیدارهای این حزب با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفت که به نظراتی که اعضای این حزب برای «کمک به اداره کشور» مطرح کرده‌اند «توجهی» نشده است.

XS
SM
MD
LG