لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

ادامه واکنش به حادثه منا؛ احتمال «بازداشت» برخی از زائران در عربستان


محمدرضا نقدی،‌ فرمانده بسیج
محمدرضا نقدی،‌ فرمانده بسیج

در حالی که وزیر اطلاعات ایران از ماموریت این وزارتخانه برای بررسی «عمد یا غیر عمد بودن» حادثه «رمی جمرات» در منا خبر داده است، رئیس سازمان بسیج ایران این حادثه را «تعمدی» و «ریشه و عامل اصلی» آن را آمریکا دانست.

در همین حال حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر خارجه ایران، نیز این احتمال را مطرح کرد که برخی از زائران ایرانی در این حادثه بازداشت شده باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج ایران، روز دوشنبه، ۱۳ مهر، گفت: «وقتی صحبت‌های زائران خانه خدا را می‌شنویم مطمئن می‌شویم که حادثه منا تعمدی بوده و راه را بر زائران خانه خدا بسته‌اند که ریشه و عامل اصلی این جنایت نیز آمریکاست.»

آقای نقدی، همچنین با حمله به مقامات دولت حسن روحانی، تاکید کرد که پس از این حادثه، مسئولان در دولت ایران «با دیدارهای بی‌فایده در حال اتلاف وقت در نیویورک بودند» و نحوه مواجهه آنان با این حادثه باعث شد که عربستان سعودی آمار کشته‌ها و مجروحان را به ایران «ندهد».

در حالی که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، سفر خود به نیویورک را پس از حادثه منا نیمه‌کاره گذاشت و به ایران بازگشت، برخی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های اصولگرا به بازنگشتن محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، از نیویورک انتقاد کرده بودند.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز دوشنبه خبر داده بود که «وزارت اطلاعات مکلف شده است عمد یا غیر عمد بودن این حادثه را بررسی و مستندات آن را جمع‌آوری کند».

دولت عربستان تعداد کشته‌شدگان در حادثه منا را تاکنون ۷۶۹ نفر و مجروحان را ۹۳۴ نفر اعلام کرده است.

این در حالی است که برخی از مقامات جمهوری اسلامی آمار قربانیان این حادثه را بسیار بالاتر و حتی تا چهار هزار نفر نیز اعلام کرده‌اند.

بالاترین شمار زائران کشته شده تاکنون از ایران با ۴۶۵ نفر، مصر ۱۴۶ نفر و اندونزی صد تن اعلام شده است.

مقام‌های ایران بارها تاکید کرده‌اند که اجساد کشته‌شدگان باید به ایران تحویل داده شود و وضعیت همه مجروحان و ناپدیدشدگان نیز باید دقیقا روشن شود.

از جمله این مفقودشدگان غضنفر رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان، است که برخی از رسانه‌های اصولگرا احتمال ربوده شدن‌ او در عربستان و «انتقال» او به اسرائیل را مطرح کرده‌اند.

با این حال حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر خارجه، گفت که شواهد و قرائن و مشاهدات شخصی او از نزدیک محل حادثه، «احتمال ربایش را تأیید نمی‌کند».

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای قشقاوی همچنین با اشاره به این که احتمال دارد مفقودشدگان جزء جان‌باختگان یا مجروحان حاضر در بیمارستان‌های عربستان باشند افزود که «حتی احتمال بازداشت شدن برخی از زائران وجود دارد».

پیش از این نیز علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، احتمال بازداشت تعدادی از زائران ایرانی مفقود شده در این حادثه را رد نکرده بود.

XS
SM
MD
LG